Undran..?!
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Nov 2004
    #1

    Undran..?!

    Jag har mååånga gånger undrat varför så många här skriver "ren autism" ?

    Tycker att det är ett konstigt uttryck, mig veterligen så finns det inte ren autism, smutsig autism eller halvtvättad autism. Blir irriterad varje gång jag läser det.

    När jag åter läste uttrycket nedan i en tråd så blev jag tvungen att fråga, men det har _absolut_ inte något med den person som skrev uttrycket just denna gång, utan menar det generellt.
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  2. 1
    Undran..?! Jag har mååånga gånger undrat varför så många här skriver "ren autism" ?

    Tycker att det är ett konstigt uttryck, mig veterligen så finns det inte ren autism, smutsig autism eller halvtvättad autism. Blir irriterad varje gång jag läser det.

    När jag åter läste uttrycket nedan i en tråd så blev jag tvungen att fråga, men det har _absolut_ inte något med den person som skrev uttrycket just denna gång, utan menar det generellt.
  3. Medlem sedan
    Oct 2006
    #2
    Hej,
    jag har ännu inte alla begrepp klara men har någongång sagt ren autism. Jag har aldrig skrivit det men när jag pratat med vissa släktingar så har jag sagt så. Vad JAG då har menat är att det troligtvis inte är tal om någon grad av autism eller personlighetsdrag. Men jag kan verkligen ha fel och är själv fundersam om det finns olika grader eller om det enbart är olika diagnoser. Därför jag överhuvudtaget använt begreppet är pga att vår handledare på BUP sa att det är klart att storebror har någon form av autism, frågan är vilken grad. Nästa gång vi sågs sa hon att det antagligen var diagnosen autism och förhoppningsvis högfungerande.
    Även om jag inte använt uttrycket skriftligen så är det bra att veta att det låter konstigt, åtminstonde i "de insattas" öron.
    För min del blir följdfrågan, finns det någon gradering? I såfall, hur ser skalan ut...
  4. 2
    Hej,
    jag har ännu inte alla begrepp klara men har någongång sagt ren autism. Jag har aldrig skrivit det men när jag pratat med vissa släktingar så har jag sagt så. Vad JAG då har menat är att det troligtvis inte är tal om någon grad av autism eller personlighetsdrag. Men jag kan verkligen ha fel och är själv fundersam om det finns olika grader eller om det enbart är olika diagnoser. Därför jag överhuvudtaget använt begreppet är pga att vår handledare på BUP sa att det är klart att storebror har någon form av autism, frågan är vilken grad. Nästa gång vi sågs sa hon att det antagligen var diagnosen autism och förhoppningsvis högfungerande.
    Även om jag inte använt uttrycket skriftligen så är det bra att veta att det låter konstigt, åtminstonde i "de insattas" öron.
    För min del blir följdfrågan, finns det någon gradering? I såfall, hur ser skalan ut...
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag tror att om man använder uttrycket "ren autism" så menar man kanners syndrom till skillnad från aspbergers syndrom eller högfungerande autism. Det har inget med ren eller smutsig att göra, det är bara ett sätt att precisera begreppet autism som ju innefattar olika varianter som skiljer sig en del från varandra. Men jag vet ju inte hur alla andra tänker.
  6. 3
    Jag tror att om man använder uttrycket "ren autism" så menar man kanners syndrom till skillnad från aspbergers syndrom eller högfungerande autism. Det har inget med ren eller smutsig att göra, det är bara ett sätt att precisera begreppet autism som ju innefattar olika varianter som skiljer sig en del från varandra. Men jag vet ju inte hur alla andra tänker.
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    förstår inte själv

    vad som menas o har inte stött på det ännu, tycker det e konstigt uttryck, men det kan ju bero på att jag e lite aspig o inte får ihop rent med autism.
    Det finns ju redan graderingar o jag kan inte alla men några e : a-typisk autism, högfungerande autism, autistisk syndrom, asperger, drag av autism, autismliknande tillstånd.
  8. 4
    förstår inte själv vad som menas o har inte stött på det ännu, tycker det e konstigt uttryck, men det kan ju bero på att jag e lite aspig o inte får ihop rent med autism.
    Det finns ju redan graderingar o jag kan inte alla men några e : a-typisk autism, högfungerande autism, autistisk syndrom, asperger, drag av autism, autismliknande tillstånd.
  9. Medlem sedan
    Nov 2004
    #5
    Ja, det finns graderingar. Som Jonismamma skriver så finns högfungerande autism, A-typisk autism osv.
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  10. 5
    Ja, det finns graderingar. Som Jonismamma skriver så finns högfungerande autism, A-typisk autism osv.
  11. Medlem sedan
    Nov 2004
    #6
    Jaha, så kanske det är, att de menar kanners syndrom när de säger "ren autism". Jag tycker att det blir allt annat än preciseratnär man skriver så, det blir bara förvirrande.
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  12. 6
    Jaha, så kanske det är, att de menar kanners syndrom när de säger "ren autism". Jag tycker att det blir allt annat än preciseratnär man skriver så, det blir bara förvirrande.
  13. Medlem sedan
    Nov 2004
    #7
    Ja man undrar vilken sort man har drabbats av, smutsig eller bara lite otvättad..?!
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  14. 7
    Ja man undrar vilken sort man har drabbats av, smutsig eller bara lite otvättad..?!
  15. Medlem sedan
    Oct 2006
    #8
    Jag är som sagt ny när det gäller alla graderingar, i vilken ordningsföljd kommer dem (om man nu kan placera dem på det sättet)?
  16. 8
    Jag är som sagt ny när det gäller alla graderingar, i vilken ordningsföljd kommer dem (om man nu kan placera dem på det sättet)?
  17. Medlem sedan
    Jan 2003
    #9
    Jag tror att man menar "bara" autism (kanners syndrom) och inga tilläggsdiagnoser.
  18. 9
    Jag tror att man menar "bara" autism (kanners syndrom) och inga tilläggsdiagnoser.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Jag använder mig oftare av utt

    KLAR autism. Samma som "ren" autism.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  20. 10
    Jag använder mig oftare av utt KLAR autism. Samma som "ren" autism.
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Halva ordet försvann...

    utt = uttrycket.
    Värd på AFF.

    Gulden i mitt liv:
    ** Alexander, 11 år (991027)
    ** Oliver, 8 år (021119)
    ** Alicia, 7 år (040402)

    Hemsida: http://www.famlille.se/
    Min blogg, både sorglig & glad: http://mariemedfamilj.bloggagratis.se/
    Min juliga blogg: http://misjul.bloggplatsen.se/
    Vårt egenstartade Autismforum: http://autismforum.egetforum.se/
  22. 11
    Halva ordet försvann... utt = uttrycket.
  23. Medlem sedan
    Feb 2000
    #12
    Goa du

    jag skrev så, för att det var just så psykologen sa... hon sa, han har autism, REN autism och inget annat...

    Jag tänker som så, att det finns för mycke namn på samma sak, atypisk autism, autismliknande tillstånd, etc etc...
    vad är då allt detta.... ??
    autism.. naturligtvis, så varför inte säga så då?
    Varför så många namn på i princip samma sak???

    Det kanske inte då är så konstigt att det uttrycks som REN autism för att verkligen betona att det är så och inte atypisk autism tex....

    Jag håller med dig, den är inte renare än nån annan autism... och inte är den smutsig heller... den bara ÄR...
  24. 12
    Goa du

    jag skrev så, för att det var just så psykologen sa... hon sa, han har autism, REN autism och inget annat...

    Jag tänker som så, att det finns för mycke namn på samma sak, atypisk autism, autismliknande tillstånd, etc etc...
    vad är då allt detta.... ??
    autism.. naturligtvis, så varför inte säga så då?
    Varför så många namn på i princip samma sak???

    Det kanske inte då är så konstigt att det uttrycks som REN autism för att verkligen betona att det är så och inte atypisk autism tex....

    Jag håller med dig, den är inte renare än nån annan autism... och inte är den smutsig heller... den bara ÄR...
  25. mamicka
    #13
    Jag uppfattar "ren" autism som autistiskt syndrom, oavsett om det är högfungerande eller inte; alltså "ren" autism till skillnad från AS, autismliknande tillstånd och autistiska drag. Har nog aldrig använt mig av begreppet själv så jag har inte funderat närmare.
  26. 13
    Jag uppfattar "ren" autism som autistiskt syndrom, oavsett om det är högfungerande eller inte; alltså "ren" autism till skillnad från AS, autismliknande tillstånd och autistiska drag. Har nog aldrig använt mig av begreppet själv så jag har inte funderat närmare.
  27. Medlem sedan
    Nov 2004
    #14
    TACK så mycket allihop för att ni svarat mig så uttryckligt!

    Jag anser också att det finns för många benämningar och dessutom finns flera namn på samma diagnos. Det blir väldigt rörigt.

    Nu behöver jag inte längre bekymmra mig om hurvida jag är ren, halvsmutsig eller oren.
    ~Sannslös, Chanslös men inte besegrad~
  28. 14
    TACK så mycket allihop för att ni svarat mig så uttryckligt!

    Jag anser också att det finns för många benämningar och dessutom finns flera namn på samma diagnos. Det blir väldigt rörigt.

    Nu behöver jag inte längre bekymmra mig om hurvida jag är ren, halvsmutsig eller oren.

Liknande trådar

  1. Undran
    By pebe1 in forum Komplikationer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 07:46
  2. En undran
    By Haqvin in forum Politik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 22:32
  3. undran?
    By Tindra in forum Barn som yrke
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 21:02
  4. undran
    By Tindra in forum Föräldraskap
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 17:33
  5. undran om Gi
    By hannis in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 18:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar