Är det inga...
Många barn
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Är det inga...

    ...fler som tänker sig en liten fyra. Yngsta blev just tre och tanken på en fyra finns hos både mig och maken. Känns dock som det kräver lite mer praktiska saker typ ny bil. Kan ibland få helt irrationella tankar som att vi som nu haft lyckan att få tre friska underbara barn utmanar ödet om vi försöker oss på en fyra. Hur tänker ni. Är det fler som delar vår dröm om en fyra eller är ni alla mätta och nöjda?
  2. 1
    Är det inga... ...fler som tänker sig en liten fyra. Yngsta blev just tre och tanken på en fyra finns hos både mig och maken. Känns dock som det kräver lite mer praktiska saker typ ny bil. Kan ibland få helt irrationella tankar som att vi som nu haft lyckan att få tre friska underbara barn utmanar ödet om vi försöker oss på en fyra. Hur tänker ni. Är det fler som delar vår dröm om en fyra eller är ni alla mätta och nöjda?
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Jodå, här delas drömmen!

    Vi skulle också fått en fyra om några månader, men tyvärr fick jag missfall.
    Just nu känns det bra, men tanken på en fyra ligger och gror och just nu har jag siktet inställt på en "sladdis", som kanske kan dyka upp under -08. Då är minstingen 3½-4 år gammal.

    Kram
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  4. 2
    Jodå, här delas drömmen! Vi skulle också fått en fyra om några månader, men tyvärr fick jag missfall.
    Just nu känns det bra, men tanken på en fyra ligger och gror och just nu har jag siktet inställt på en "sladdis", som kanske kan dyka upp under -08. Då är minstingen 3½-4 år gammal.

    Kram
  5. Medlem sedan
    Jan 1998
    #3

    Oooommm!!

    Vi hade länge bestämt att vi skulle ha 4 barn. Men så kom 3:an 2002 och när hon blev ett år, var hon vildare än jag kunnat drömma om och vi gav upp alla tankar på att ha ork med ett barn till. Men längtan fanns kvar... i julas bestämde vi oss för att försöka, gravid i feb missfall i mars, gravid i maj, missfall i juli. Sen har maken ångrat sej och jag sliter med min längtan. Samtidigt som jag också tänker alla tankar, allt praktiskt, ska man ha turen att få ett till friskt barn osv. Har nyss fyllt 39 så jag har inte så mycket tid på mej heller. Så nu försöker jag se ett liv med 3 barn och ingen fler bebis, men det är inte lätt. Vissa dagar går bra, andra sämre.

    Första grav i år hade bf 31/10 så just nu känns det extra tungt.
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  6. 3
    Oooommm!! Vi hade länge bestämt att vi skulle ha 4 barn. Men så kom 3:an 2002 och när hon blev ett år, var hon vildare än jag kunnat drömma om och vi gav upp alla tankar på att ha ork med ett barn till. Men längtan fanns kvar... i julas bestämde vi oss för att försöka, gravid i feb missfall i mars, gravid i maj, missfall i juli. Sen har maken ångrat sej och jag sliter med min längtan. Samtidigt som jag också tänker alla tankar, allt praktiskt, ska man ha turen att få ett till friskt barn osv. Har nyss fyllt 39 så jag har inte så mycket tid på mej heller. Så nu försöker jag se ett liv med 3 barn och ingen fler bebis, men det är inte lätt. Vissa dagar går bra, andra sämre.

    Första grav i år hade bf 31/10 så just nu känns det extra tungt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jo då!

    Vår yngsta är bara 7 månader och när jag inte är mammaledig så pluggar jag.
    Så jag måste först plugga färdigt

    Men en fyra...jo...kanske...i så fall en sladdis
    Gloria med Lucas 99, Evelina 03 och Elias 06.
  8. 4
    Jo då! Vår yngsta är bara 7 månader och när jag inte är mammaledig så pluggar jag.
    Så jag måste först plugga färdigt

    Men en fyra...jo...kanske...i så fall en sladdis
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5
    Jodå, men av olika skäl har det inte blivit så och nu är det skrinlagt. Och nu när mina tre, som är rätt tätt födda, hunnit upp en bit i skolåldern står det rätt klart att det skulle kräva MYCKET att orka vara engagerade föräldrar och en HEL FAMILJ som gör saker tillsammans, om vi fått en halvsladdis för ett par år sedan (som jag ville).

    Nu är jag faktiskt nöjd som det är och kan se att de känslor som jag hade (och som liknar de du ger uttryck för) faktiskt till stor del handlade om smärtan att behöva ta avsked av en underbar tid i livet - småbarnsåren.
  10. 5
    Jodå, men av olika skäl har det inte blivit så och nu är det skrinlagt. Och nu när mina tre, som är rätt tätt födda, hunnit upp en bit i skolåldern står det rätt klart att det skulle kräva MYCKET att orka vara engagerade föräldrar och en HEL FAMILJ som gör saker tillsammans, om vi fått en halvsladdis för ett par år sedan (som jag ville).

    Nu är jag faktiskt nöjd som det är och kan se att de känslor som jag hade (och som liknar de du ger uttryck för) faktiskt till stor del handlade om smärtan att behöva ta avsked av en underbar tid i livet - småbarnsåren.
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    Jodå...

    nu är ju min lille trea bara 4 månader än, men nog finns där sug efter flera! Men det får vänta ett par år känner jag nu... Tre täta graviditeter tar på både kroppen och spyket!

    Jag lär nog kunna glömma det bara eftersom maken bara ville ha två, så blir det inga fler små "hoppsanar" så blir det nog inga flera bebisar här...
    Var dig själv, det finns redan så många andra!

  12. 6
    Jodå... nu är ju min lille trea bara 4 månader än, men nog finns där sug efter flera! Men det får vänta ett par år känner jag nu... Tre täta graviditeter tar på både kroppen och spyket!

    Jag lär nog kunna glömma det bara eftersom maken bara ville ha två, så blir det inga fler små "hoppsanar" så blir det nog inga flera bebisar här...
  13. Medlem sedan
    Jan 1998
    #7

    Det är så härligt

    tycker jag att höra att du faktiskt kommit över suget. Det ger mej lite hopp liksom. Och lite perspektiv, för det är lätt att snöa in på "en bebis till". Jag tror nog att jag när jag börjat jobba nu kan komma till samma insikt som dej att det kräver ganska mycket också att ha fler barn och att 3 st kan vara alldeles perfekt!!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  14. 7
    Det är så härligt tycker jag att höra att du faktiskt kommit över suget. Det ger mej lite hopp liksom. Och lite perspektiv, för det är lätt att snöa in på "en bebis till". Jag tror nog att jag när jag börjat jobba nu kan komma till samma insikt som dej att det kräver ganska mycket också att ha fler barn och att 3 st kan vara alldeles perfekt!!
  15. Medlem sedan
    Jun 1998
    #8
    Ja, det går ju inte att skriva andra på näsan om vad som är de "rätta" känslorna och det som gäller för en gäller kanske inte för en annan. Det jag för egen del kände DÅ är liksom inte mindre värt än vad jag känner NU. Och hade någon sagt åt mig det jag nu tror jag har insett, att det kan handla om vilsenhet och nya krav i tillvaron lika mycket som oblandad bebislängtan, hade jag nog blivit ordentligt sur:-)

    Jag vet bara var jag står idag och jag är så tacksam för att jag faktiskt känner så. Och kan det vara till hjälp för någon annan så är jag glad över det med!

    *kram*
  16. 8
    Ja, det går ju inte att skriva andra på näsan om vad som är de "rätta" känslorna och det som gäller för en gäller kanske inte för en annan. Det jag för egen del kände DÅ är liksom inte mindre värt än vad jag känner NU. Och hade någon sagt åt mig det jag nu tror jag har insett, att det kan handla om vilsenhet och nya krav i tillvaron lika mycket som oblandad bebislängtan, hade jag nog blivit ordentligt sur:-)

    Jag vet bara var jag står idag och jag är så tacksam för att jag faktiskt känner så. Och kan det vara till hjälp för någon annan så är jag glad över det med!

    *kram*
  17. Medlem sedan
    Jan 1998
    #9

    Nej, precis

    Tidigare har det hänt att någon kurator har frågat mej om vad det egentligen är jag längtar efter, och de har försökt nysta i det. Ett barn såklart, har jag svarat och blivit just ordentligt sur för att de antydde något annat. Nu är jag inte så 100 på vad det är som orsakar längtan, så därför känns det bra att börja ett nytt jobb och känna sej för litegrann i livet. Det känns som att jag kan finna mej tillrätta i livet till sist kanske. Åtminstone inse att nackdelarna med en "sladdbebis" kanske överväger fördelarna. Och då känns det så skönt att höra att du har faktiskt gjort det.

    Kram!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  18. 9
    Nej, precis Tidigare har det hänt att någon kurator har frågat mej om vad det egentligen är jag längtar efter, och de har försökt nysta i det. Ett barn såklart, har jag svarat och blivit just ordentligt sur för att de antydde något annat. Nu är jag inte så 100 på vad det är som orsakar längtan, så därför känns det bra att börja ett nytt jobb och känna sej för litegrann i livet. Det känns som att jag kan finna mej tillrätta i livet till sist kanske. Åtminstone inse att nackdelarna med en "sladdbebis" kanske överväger fördelarna. Och då känns det så skönt att höra att du har faktiskt gjort det.

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Jan 2002
    #10
    Ibland kan jag få tuppjuck och tänka mig en 4:a, men eftersom jag blir otroligt sjuk av att vara gravid(psykiskt) så är det inte värt det.
    Ny bil behöver vi ändå snart.
  20. 10
    Ibland kan jag få tuppjuck och tänka mig en 4:a, men eftersom jag blir otroligt sjuk av att vara gravid(psykiskt) så är det inte värt det.
    Ny bil behöver vi ändå snart.
  21. Jessica m 3 killar
    #11

    Jodå...

    ...och här är det helt och fullt planerat att det blir en fyra så småningom. Våra barn är snart 14, 10 och 5½ år, vi har tänkt oss en liten tidigast nästa höst/vinter då vår yngsta har hunnit börja i skolan. Det är bara 4-5 månader kvar tills jag ska bli gravid i så fall och det känns ganska snart, lite fööör snart kanske så eventuellt dröjer det något år till. Men det är helt säkert i alla fall att vi vill ha fler barn.

    Jag känner inte alls att vi har blivit bekvämare med åren eller att vi tycker det är skönt att småbarnsåren är över, snarare tvärtom, vi känner båda att vi vill uppleva allt vad en graviditet, förlossning och bebisperiod innebär igen. Det beror kanske lite på hur ens bebistid har varit också, vi har haft det väldigt lätt, har haft barn som ätit och sovit och det har aldrig varit något strul.
  22. 11
    Jodå... ...och här är det helt och fullt planerat att det blir en fyra så småningom. Våra barn är snart 14, 10 och 5½ år, vi har tänkt oss en liten tidigast nästa höst/vinter då vår yngsta har hunnit börja i skolan. Det är bara 4-5 månader kvar tills jag ska bli gravid i så fall och det känns ganska snart, lite fööör snart kanske så eventuellt dröjer det något år till. Men det är helt säkert i alla fall att vi vill ha fler barn.

    Jag känner inte alls att vi har blivit bekvämare med åren eller att vi tycker det är skönt att småbarnsåren är över, snarare tvärtom, vi känner båda att vi vill uppleva allt vad en graviditet, förlossning och bebisperiod innebär igen. Det beror kanske lite på hur ens bebistid har varit också, vi har haft det väldigt lätt, har haft barn som ätit och sovit och det har aldrig varit något strul.
  23. Medlem sedan
    Mar 2006
    #12
    jo vi hade ju tänkt oss en till, o det ser ut att bli så oxå. Jag ska till bm den 7/11 o göra ett vul den 9/11, vi e osäkra hur långt gången jag e pga masor av strul med hus o barn som stressat mig. Men babyn e välkommen o gärna som pojke då vi har just tre flickor.
  24. 12
    jo vi hade ju tänkt oss en till, o det ser ut att bli så oxå. Jag ska till bm den 7/11 o göra ett vul den 9/11, vi e osäkra hur långt gången jag e pga masor av strul med hus o barn som stressat mig. Men babyn e välkommen o gärna som pojke då vi har just tre flickor.
  25. Medlem sedan
    Sep 2004
    #13

    Alltså jag

    har alltid sagt att jag vill ha 3 barn, varken mer eller mindre. Nu har jag ju 3 friska barn och känner mig nöjd med det. jobbar också med sjuka barn och då blir man verkligen tacksam för att ha haft turen att få hela tre friska barn. *skattar mig lycklig* men ÄNDÅ så kommer ett liiitet sug ibland. Som jag genast slår bort, vi har det så bra nu, och faktiskt ganska jobbigt också ibland, varför ska man addera en till person till detta kaos då liksom.... (när hjärnan får bestämma) Men kanske kanske kanske ev nån gång att suget efter en till blir så stort att vi verkligen börjar överväga det. Men inte säskilt troligt egentligen, min man vill inte ha fler och det är ganska skönt att äntligan vara utan blöjbarn (lillan har bara nattblöja)... *velig*
  26. 13
    Alltså jag har alltid sagt att jag vill ha 3 barn, varken mer eller mindre. Nu har jag ju 3 friska barn och känner mig nöjd med det. jobbar också med sjuka barn och då blir man verkligen tacksam för att ha haft turen att få hela tre friska barn. *skattar mig lycklig* men ÄNDÅ så kommer ett liiitet sug ibland. Som jag genast slår bort, vi har det så bra nu, och faktiskt ganska jobbigt också ibland, varför ska man addera en till person till detta kaos då liksom.... (när hjärnan får bestämma) Men kanske kanske kanske ev nån gång att suget efter en till blir så stort att vi verkligen börjar överväga det. Men inte säskilt troligt egentligen, min man vill inte ha fler och det är ganska skönt att äntligan vara utan blöjbarn (lillan har bara nattblöja)... *velig*
  27. Medlem sedan
    Jan 2002
    #14
    Jodå jag vill allt!
    Om några år kan jag mycket väl tänka mig en 4:a. Sambon tvekar lite. Just nu orkar ingen av oss, eller har ekonomin till det heller.
    Men jag kan bara inte säga helt säkert att Amy är min sista lilla bebis, nä det går ju inte!
  28. 14
    Jodå jag vill allt!
    Om några år kan jag mycket väl tänka mig en 4:a. Sambon tvekar lite. Just nu orkar ingen av oss, eller har ekonomin till det heller.
    Men jag kan bara inte säga helt säkert att Amy är min sista lilla bebis, nä det går ju inte!
  29. Medlem sedan
    Aug 1999
    #15
    om, jag vill gärna ha en till men jag ska göra en magsäcksoperation inom närmsta halvåret och sen bör jag vänta nåt år innan jag blir gravid. Vi får se hur jag mår och så, har haft ganska jobbiga graviditeter me höga gallsyrevärden. (Hepatos).... men som sagt, drömmen finns verkligen för en liten till o vi har tid på oss..
    Vi är 28 o 30 år och yngsta är bara 16 mån.

    kram
  30. 15
    om, jag vill gärna ha en till men jag ska göra en magsäcksoperation inom närmsta halvåret och sen bör jag vänta nåt år innan jag blir gravid. Vi får se hur jag mår och så, har haft ganska jobbiga graviditeter me höga gallsyrevärden. (Hepatos).... men som sagt, drömmen finns verkligen för en liten till o vi har tid på oss..
    Vi är 28 o 30 år och yngsta är bara 16 mån.

    kram
  31. Medlem sedan
    Jul 2000
    #16

    Det är ju precis det där

    som jag också har suttit och nystat i! Vad är det jag längtar efter? Jag tänker hela tiden att jag inte kan acceptera att lilleman är min sista bebis, men nästa blir det vad jag än vill, tycker, känner, orkar osv.
    Jag tror att jag har kommit över det värsta "snusa-bebisnacke-suget" och kan faktiskt känna att jag är ganska nörjde med vad jag har. Längtan finns såklart kvar, men den är inte lika intensiv, och inte lika smärtsam längre. Den är fullt hanterbar för det mesta (inte alltid, men för det mesta). Jag vill fortfarande ha ett barn till, men just nu kan jag alltså tänka mig att vänta så det blir en "sladdis" under -08.

    Vad glad jag blir för din skull att du har fått tag på ett jobb. Är det ett jobb som du tror du kommer trivas med?

    Massa kramar!
    Paulina 001213, Simone 020804, Victor 040802 och Axel 100111
    ~http://angosdagar.blogspot.com/~ Vardagsbloggen
    ~http://matbak.blogspot.com~ Mat- och bakbloggen
    ~http://bokfilm.blogspot.com~ Bok- och filmbloggen
  32. 16
    Det är ju precis det där som jag också har suttit och nystat i! Vad är det jag längtar efter? Jag tänker hela tiden att jag inte kan acceptera att lilleman är min sista bebis, men nästa blir det vad jag än vill, tycker, känner, orkar osv.
    Jag tror att jag har kommit över det värsta "snusa-bebisnacke-suget" och kan faktiskt känna att jag är ganska nörjde med vad jag har. Längtan finns såklart kvar, men den är inte lika intensiv, och inte lika smärtsam längre. Den är fullt hanterbar för det mesta (inte alltid, men för det mesta). Jag vill fortfarande ha ett barn till, men just nu kan jag alltså tänka mig att vänta så det blir en "sladdis" under -08.

    Vad glad jag blir för din skull att du har fått tag på ett jobb. Är det ett jobb som du tror du kommer trivas med?

    Massa kramar!
  33. Medlem sedan
    Jan 1998
    #17

    Ja det är ingen lätt fråga

    Det är ju lättare att bara tänka att "jag längtar efter ett barn till" punkt slut. Men jag känner att jag längtar mest efter att få vara gravid, föda barn, amma och ha ett spädbarn. Jag vet inte om jag egentligen längtar efter att ha 4 tonåringar (vilket det i o f s inte skulle bli här men ändå...) och då börjar jag ju undra vad det är jag längtar efter egentligen.

    Jo, jag är nöjd med jobbet. Det är som ekonom på en institution och på en fakultet på universitetet i Umeå. Maken jobbar också inom universitetsvärlden så det känns rätt. Det som känns jobbigt är att det är en heltid samtidigt som pendlingstiden är 30-45 min enkel resa, men blir det för jobbigt så får jag väl försöka gå ner i tid när provanställningen är avklarad. Gubben ska gå ner i tid och sköta hämtning av barn och middag så det blir nog bra.

    Kramar till dej!!!
    Det är roligare att prata med någon som inte använder långa, svåra ord, utan hellre korta lätta ord som "Vill du ha lite mat?"

    (Nalle Puhs lilla instruktionsbok)
  34. 17
    Ja det är ingen lätt fråga Det är ju lättare att bara tänka att "jag längtar efter ett barn till" punkt slut. Men jag känner att jag längtar mest efter att få vara gravid, föda barn, amma och ha ett spädbarn. Jag vet inte om jag egentligen längtar efter att ha 4 tonåringar (vilket det i o f s inte skulle bli här men ändå...) och då börjar jag ju undra vad det är jag längtar efter egentligen.

    Jo, jag är nöjd med jobbet. Det är som ekonom på en institution och på en fakultet på universitetet i Umeå. Maken jobbar också inom universitetsvärlden så det känns rätt. Det som känns jobbigt är att det är en heltid samtidigt som pendlingstiden är 30-45 min enkel resa, men blir det för jobbigt så får jag väl försöka gå ner i tid när provanställningen är avklarad. Gubben ska gå ner i tid och sköta hämtning av barn och middag så det blir nog bra.

    Kramar till dej!!!
  35. Medlem sedan
    Apr 2006
    #18
    jo en fyra vill jag ha...men det ska dröja några år till...Saga ska vara minst 3-4 år innan vi försöker skaffa en fjärde. Då har jag hunnit jobba lite med så vi har råd o köpa en 6 eller 7 sitsig bil ;-)
  36. 18
    jo en fyra vill jag ha...men det ska dröja några år till...Saga ska vara minst 3-4 år innan vi försöker skaffa en fjärde. Då har jag hunnit jobba lite med så vi har råd o köpa en 6 eller 7 sitsig bil ;-)
  37. Medlem sedan
    Jun 1998
    #19
    Grattis till det nya jobbet:-) Jag håller tummarna både för det och för att du ska finna ro i det beslut du/ni fattar till slut!! *kram*
  38. 19
    Grattis till det nya jobbet:-) Jag håller tummarna både för det och för att du ska finna ro i det beslut du/ni fattar till slut!! *kram*
  39. Medlem sedan
    Oct 1999
    #20

    Jag känner mig så nöjd nu

    men man ska väl aldrig säga aldrig. Har ett gäng år på mig än så länge, så vem vet. Men just nu är jag så nöjd med tre och det är så skönt att den lilla börjar närma sig två och kommer ifrån bebisstadiet. Drömde i helgen att jag skulle föda ett fjärde barn och jag minns väldgit starkt från drömmen hur jag verkligen inte ville ha det där barnet....
  40. 20
    Jag känner mig så nöjd nu men man ska väl aldrig säga aldrig. Har ett gäng år på mig än så länge, så vem vet. Men just nu är jag så nöjd med tre och det är så skönt att den lilla börjar närma sig två och kommer ifrån bebisstadiet. Drömde i helgen att jag skulle föda ett fjärde barn och jag minns väldgit starkt från drömmen hur jag verkligen inte ville ha det där barnet....
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Inga armar, inga kakor..?
    By selmar in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 08:32
  2. Inga hår
    By Christopher in forum Singelmingel
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 10:24
  3. Jag fick inga blommor, inga alls
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 08:00
  4. Inga servetter, inga värmeljus
    By Moonbeam in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 15:09
  5. Inga sd...
    By Annica m Felix in forum _0607 Julibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 17:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar