när firas...
Hem & fritid
  1. Medlem sedan
    Jun 1998
    #1

    när firas...

    halloween egentligen om barnen ska ut o bus eller godis?
  2. 1
    när firas... halloween egentligen om barnen ska ut o bus eller godis?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2
    I morgon är det Halloween. Alltid den 31:a augusti.

    Till helgen är det Alla helgons dag och då passar det nog inte så bra med monster och knackningar på dörren. Inte hos oss i alla fall.
  4. 2
    I morgon är det Halloween. Alltid den 31:a augusti.

    Till helgen är det Alla helgons dag och då passar det nog inte så bra med monster och knackningar på dörren. Inte hos oss i alla fall.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Oj, skrev för snabbt. Såg inte att du undrat över samma. Ska kolla vad du fått för svar då
  6. 3
    Oj, skrev för snabbt. Såg inte att du undrat över samma. Ska kolla vad du fått för svar då
  7. Medlem sedan
    Feb 2005
    #4

    Passar på att ge...

    ytterligare ett svar. Enligt amerikansk tradition är det alltid halloween den 31 oktober och i så fall är det imorgon man knallar runt. Om man väljer att köra den "svenska" varianten där allahelgonahelgen är en rörlig helg, så är det på FREDAG man går runt. Halloween är allahelgonaAFTON om man gör om det till svenska och det som är mest fel blir egentligen att gå på lördag. Fast mest rätt är i alla fall att gå imorgon ;-)
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  8. 4
    Passar på att ge... ytterligare ett svar. Enligt amerikansk tradition är det alltid halloween den 31 oktober och i så fall är det imorgon man knallar runt. Om man väljer att köra den "svenska" varianten där allahelgonahelgen är en rörlig helg, så är det på FREDAG man går runt. Halloween är allahelgonaAFTON om man gör om det till svenska och det som är mest fel blir egentligen att gå på lördag. Fast mest rätt är i alla fall att gå imorgon ;-)
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Augusti? *ASG* Man ska inte vara trött när man svarar märker jag.
  10. 5
    Augusti? *ASG* Man ska inte vara trött när man svarar märker jag.
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6
    Meeen, alltså det finns ju ingen svensk variant... Även i USA så har dom Allhelgonadagen - den heter All Saints Day och är helt skild från Halloween.

    Halloween _är_ den 31 oktober och Alla Helgona-helgen är ngt helt annat.
  12. 6
    Meeen, alltså det finns ju ingen svensk variant... Även i USA så har dom Allhelgonadagen - den heter All Saints Day och är helt skild från Halloween.

    Halloween _är_ den 31 oktober och Alla Helgona-helgen är ngt helt annat.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Nu ska jag ju inte snurra...

    in mig i amerikanska högtider, men direkt översatt så betyder ju halloween - alla helgons afton. Dessutom infaller den dagen före alla helgons dag (1/11). I Sverige har vi dock inte seden att fira alla helgons afton (eftersom den inte finns här) och därmed inte halloween, så jag håller helt och hållet med dig egentligen. Förstår inte varför jag svarade egentligen, men jag hörde en intressant diskussion på radion och kunde inte låta bli ;-)

    Jag bara hoppas att jag slipper dras in i Halloween-firandet, både idag och på lördag. Kan man sätta en överkorsad pumpa på dörren eller nåt??? ;-)
    *** Värd hos allt för föräldrar ***
  14. 7
    Nu ska jag ju inte snurra... in mig i amerikanska högtider, men direkt översatt så betyder ju halloween - alla helgons afton. Dessutom infaller den dagen före alla helgons dag (1/11). I Sverige har vi dock inte seden att fira alla helgons afton (eftersom den inte finns här) och därmed inte halloween, så jag håller helt och hållet med dig egentligen. Förstår inte varför jag svarade egentligen, men jag hörde en intressant diskussion på radion och kunde inte låta bli ;-)

    Jag bara hoppas att jag slipper dras in i Halloween-firandet, både idag och på lördag. Kan man sätta en överkorsad pumpa på dörren eller nåt??? ;-)

Liknande trådar

  1. Nu ska det firas
    By alfva in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 09:25
  2. Nu ska här firas :-)
    By bettis in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 17:05
  3. Hur firas
    By Ha den äran in forum Småbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 08:52
  4. Hur firas
    By Dags in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 19:45
  5. Här firas det!
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-08, 19:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar