Kamrem till Renault
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Kamrem till Renault

    Behöver lite råd. Fick ett brev hem från våran verkstad att det var dags att byta kamrem och göra 12000 mila service eftersom vår bil blir 5 år. Den har dock bara gått ca 7000mil. Ringde upp och de gav ett prisförslag på 14600!!!!!! Är detta rimligt pris??? Ringde en annan verkstad som gav priset 10900. Kan det vara så stor skillnad i pris eller missförstod någon av de mig? Måste man byta kamrem fastän bilen inte gått så långt? Vi har en Renault Laguna -02. Tacksam för alla synpunkter och tips.
  2. 1
    Kamrem till Renault Behöver lite råd. Fick ett brev hem från våran verkstad att det var dags att byta kamrem och göra 12000 mila service eftersom vår bil blir 5 år. Den har dock bara gått ca 7000mil. Ringde upp och de gav ett prisförslag på 14600!!!!!! Är detta rimligt pris??? Ringde en annan verkstad som gav priset 10900. Kan det vara så stor skillnad i pris eller missförstod någon av de mig? Måste man byta kamrem fastän bilen inte gått så långt? Vi har en Renault Laguna -02. Tacksam för alla synpunkter och tips.
  3. Medlem sedan
    Jun 2003
    #2
    tror att ni kan vänta med kamremsbyte, åtminstone till 10000 mil.
    Vi kikade runt på priser när vi bytade vår kamrem, och på mekonomen var de betydligt billigare än på märkesverkstaden.
  4. 2
    tror att ni kan vänta med kamremsbyte, åtminstone till 10000 mil.
    Vi kikade runt på priser när vi bytade vår kamrem, och på mekonomen var de betydligt billigare än på märkesverkstaden.
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Byt

    Jag tycker att du ska byta kamrem även om din bil inte har gått så långt. Remmen är av gummi och den utsätts även för åldrande även om vagnen inte har gått så långt. Min bror råkade ut för ett kamremshaveri på en motor som inte hade gått mer än ett par tusen mil men detta under drygt fem år. (Bilen i fråga var en husbil som bara rullade sommartid därav den korta körsträckan). Att byta kamrem kan ses som en försäkring mot motorhaveri.

    Kostnaden varierar mellan olika märken och modeller och jag vet inte hur mycket jobb som krävs för att göra detta arbete just på din modell och därför vill jag inte ha någon klar åsikt om priset. Men kolla gärna med fler verkstäder om priset för detta jobb.
  6. 3
    Byt Jag tycker att du ska byta kamrem även om din bil inte har gått så långt. Remmen är av gummi och den utsätts även för åldrande även om vagnen inte har gått så långt. Min bror råkade ut för ett kamremshaveri på en motor som inte hade gått mer än ett par tusen mil men detta under drygt fem år. (Bilen i fråga var en husbil som bara rullade sommartid därav den korta körsträckan). Att byta kamrem kan ses som en försäkring mot motorhaveri.

    Kostnaden varierar mellan olika märken och modeller och jag vet inte hur mycket jobb som krävs för att göra detta arbete just på din modell och därför vill jag inte ha någon klar åsikt om priset. Men kolla gärna med fler verkstäder om priset för detta jobb.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4
    Just kamremmen skall ni nog se till att byta, som Peter säger. Om ni däremot måste göra alla andra punkter på servicen är väl lite mer tveksamt. Tänk bara på att den dag ni skall sälja bilen så är det en stor fördel med komplett servicebok (vilket verkstäderna är medvetna om och därför kan ta ut rövarpriser på service).
  8. 4
    Just kamremmen skall ni nog se till att byta, som Peter säger. Om ni däremot måste göra alla andra punkter på servicen är väl lite mer tveksamt. Tänk bara på att den dag ni skall sälja bilen så är det en stor fördel med komplett servicebok (vilket verkstäderna är medvetna om och därför kan ta ut rövarpriser på service).
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    Vi bytte just kamrem på vår KIA. Remmen och spännrullen kostade 759 kr på mekonomen. Vår lokala bilverkstad (pytteliten ort) tog 1000 kr för arbetet. Jag tycker nog att amremsbytet är en viktig punkt! När vi hade vår gamla Ford Sierra var vi ute mitt i vintertrafiken och plötsligt så klonkade det till och bilen tvärdog mitt i en korsning. Blev bogserade till verkstad och där konstaterades att kamremmen smällt av. Vi bytte kamrem och spännrulle, körde ca 7 månader och remmen small av igen. Där gick toppen på motorn och det blev aldrig bil av den igen så länge vi ägde den.
  10. 5
    Vi bytte just kamrem på vår KIA. Remmen och spännrullen kostade 759 kr på mekonomen. Vår lokala bilverkstad (pytteliten ort) tog 1000 kr för arbetet. Jag tycker nog att amremsbytet är en viktig punkt! När vi hade vår gamla Ford Sierra var vi ute mitt i vintertrafiken och plötsligt så klonkade det till och bilen tvärdog mitt i en korsning. Blev bogserade till verkstad och där konstaterades att kamremmen smällt av. Vi bytte kamrem och spännrulle, körde ca 7 månader och remmen small av igen. Där gick toppen på motorn och det blev aldrig bil av den igen så länge vi ägde den.
  11. Medlem sedan
    Sep 2004
    #6

    Kolla även vattenpumpen!

    Om det är aktuellt med genomghång eller kamremsbyte! Vi har en mégane från 02 som hade gått 11 000 mil men där kamremmen var bytt vid 9000 mil. I somras stannade den, kokade och dog. Vattenpumpen hade spruckit, bilen skurit, kamaxelremmen gått av o slagit sönder etc. etc. Vi fick byta motor - 24 000 kr - för det var lite billigare än att laga. Hade tur o hittade en som bara gått knappt 6 000 mil. Så mitt tips är att kolla vattenpumpen oxå!
  12. 6
    Kolla även vattenpumpen! Om det är aktuellt med genomghång eller kamremsbyte! Vi har en mégane från 02 som hade gått 11 000 mil men där kamremmen var bytt vid 9000 mil. I somras stannade den, kokade och dog. Vattenpumpen hade spruckit, bilen skurit, kamaxelremmen gått av o slagit sönder etc. etc. Vi fick byta motor - 24 000 kr - för det var lite billigare än att laga. Hade tur o hittade en som bara gått knappt 6 000 mil. Så mitt tips är att kolla vattenpumpen oxå!

Liknande trådar

  1. kamrem....
    By klant maja in forum Bilsnack
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 08:03
  2. Byta kamrem
    By lotusmaya in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 21:49
  3. Kamrem / kamkedja?
    By åsa.h in forum Bilsnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 11:46
  4. lastgaller till Renault?
    By 0rcid in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 11:48
  5. lastgaller till Renault?
    By 0rcid in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 09:52
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar