1-årskontoll
_0511 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    1-årskontoll

    på BVC har vi varit på idag... så nu kan jag svara på frågan om längd och vikt i enkäten nedan.

    I enskäten skrev jag :
    "* Hur stor är er 1-åring - längd/vikt?
    --- Vi ska på kontroll på tisdag så jag får väl återkomma... men nånstans runt 74 cm och 10 kg skulle jag tro."

    Ha, Simon mättes till 74,5 cm och 10,3 kg. Ganska bra gissat, eller hur?

    Sprutan fick finfint, han blev nog mest arg för att vi höll fast honom en stund...
    Sen ingick även tand-information av en sköterska från Folktandvården. Mycket prat om att det är viktigt att borsta tänderna (med tandkräm), viktigt att anmäla om han slår i tänderna ... viktigt at inte småäta, viktigt att inte ha saft i napppflaskan, viktigt att begränsa användandet av napp, viktigt att inte äta mycket om har socker i (hon hade en hel PÄRM med info om hur mycket sockerbitar det är i tex vaniljyougurt och apelsinjos...)

    Ja, jösses. Kunde inte göra mycket annat än att sitta o nicka och säga "ja... ja... ja..."
    Ärligt talat - HUR många föräldrar skulle i den situationen medge att de ger sina ettåringar jos och saft i nappflaskan? Eller att de ger välling efter tandborstingen? Eller att de får fruktyougurt eller kräm till melllanmål? Eller att... *suck*

    Visst är det bra med info, och visst är det säkert många som behöver den, men det kändes lite väl... tja... pekpinneaktigt. Det där VET man ju liksom.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  2. 1
    1-årskontoll på BVC har vi varit på idag... så nu kan jag svara på frågan om längd och vikt i enkäten nedan.

    I enskäten skrev jag :
    "* Hur stor är er 1-åring - längd/vikt?
    --- Vi ska på kontroll på tisdag så jag får väl återkomma... men nånstans runt 74 cm och 10 kg skulle jag tro."

    Ha, Simon mättes till 74,5 cm och 10,3 kg. Ganska bra gissat, eller hur?

    Sprutan fick finfint, han blev nog mest arg för att vi höll fast honom en stund...
    Sen ingick även tand-information av en sköterska från Folktandvården. Mycket prat om att det är viktigt att borsta tänderna (med tandkräm), viktigt att anmäla om han slår i tänderna ... viktigt at inte småäta, viktigt att inte ha saft i napppflaskan, viktigt att begränsa användandet av napp, viktigt att inte äta mycket om har socker i (hon hade en hel PÄRM med info om hur mycket sockerbitar det är i tex vaniljyougurt och apelsinjos...)

    Ja, jösses. Kunde inte göra mycket annat än att sitta o nicka och säga "ja... ja... ja..."
    Ärligt talat - HUR många föräldrar skulle i den situationen medge att de ger sina ettåringar jos och saft i nappflaskan? Eller att de ger välling efter tandborstingen? Eller att de får fruktyougurt eller kräm till melllanmål? Eller att... *suck*

    Visst är det bra med info, och visst är det säkert många som behöver den, men det kändes lite väl... tja... pekpinneaktigt. Det där VET man ju liksom.
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Är det en spruta vid 1 år? Det visste jag inte.

    Bra gissat med både längd och vikt också. Håller med om att det kan kännas pekpinneaktigt med en del info, men tyvärr vet ju inte alla föräldrar det där och hål i tänderna ökar så... Sen vad man vet och vad man gör kan ju vara lite olika, men vet man så tänker man nog efter lite extra i alla fall.

    Vi fick infon på föräldrakursen och det var väl lite mer allmänt hållet då.
  4. 2
    Är det en spruta vid 1 år? Det visste jag inte.

    Bra gissat med både längd och vikt också. Håller med om att det kan kännas pekpinneaktigt med en del info, men tyvärr vet ju inte alla föräldrar det där och hål i tänderna ökar så... Sen vad man vet och vad man gör kan ju vara lite olika, men vet man så tänker man nog efter lite extra i alla fall.

    Vi fick infon på föräldrakursen och det var väl lite mer allmänt hållet då.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3

    Ja...

    Det är sista sprutan i den serien som de redan fått två av (när de är 3 och 5 månader har jag för mig). Sen är det MPR vid 18 månader...

    Jo, som jag skrev så finns det säkerligen de som verkligen behöver den där infon. Det känns bara så märkligt att sitta där o få den... och jag tror ju faktiskt inte att de som inte har en aning skulle erkänna det heller. Jag fick lite lust att säga "jo, vi ger honom cocacola i nappflaskan och choklad till mellanmål" - bara för reaktionen liksom. Fast då kanske hon inte släppt ut mig därifrån *ler*
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  6. 3
    Ja... Det är sista sprutan i den serien som de redan fått två av (när de är 3 och 5 månader har jag för mig). Sen är det MPR vid 18 månader...

    Jo, som jag skrev så finns det säkerligen de som verkligen behöver den där infon. Det känns bara så märkligt att sitta där o få den... och jag tror ju faktiskt inte att de som inte har en aning skulle erkänna det heller. Jag fick lite lust att säga "jo, vi ger honom cocacola i nappflaskan och choklad till mellanmål" - bara för reaktionen liksom. Fast då kanske hon inte släppt ut mig därifrån *ler*
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Hehe. Ja, det skulle vara kul. Tandkräm...? Nä, han bara gurglar lite med läsk innan han somnar

    Då blir det spruta på måndag alltså, bra att veta lite innan.
  8. 4
    Hehe. Ja, det skulle vara kul. Tandkräm...? Nä, han bara gurglar lite med läsk innan han somnar

    Då blir det spruta på måndag alltså, bra att veta lite innan.
  9. KAJO
    #5

    Det där med tänderna

    har jag alltid undrat om det är matvanor och tandborstning som styr mer eller de genetiska anlagen. På min sida har vi inga hål helt enkelt och inte min dotter. Min egen tandskötsel var vissa perioder i tonåren urusel, just av den anledningen att jag visste att det ju alltid såg fint ut ändå. Ingen tandbortning och mycket godis resulterade i... inga hål. Däremot inflammerat tandkött men det är ju en annan femma.

    Jag försöker implementera sunda matvanor för mina barn men har samtidigt inte det minsta ångest över eventuellt syndande. Det har gått väldigt bra hittills i alla fall:-)
  10. 5
    Det där med tänderna har jag alltid undrat om det är matvanor och tandborstning som styr mer eller de genetiska anlagen. På min sida har vi inga hål helt enkelt och inte min dotter. Min egen tandskötsel var vissa perioder i tonåren urusel, just av den anledningen att jag visste att det ju alltid såg fint ut ändå. Ingen tandbortning och mycket godis resulterade i... inga hål. Däremot inflammerat tandkött men det är ju en annan femma.

    Jag försöker implementera sunda matvanor för mina barn men har samtidigt inte det minsta ångest över eventuellt syndande. Det har gått väldigt bra hittills i alla fall:-)
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Kan bara fundera med dig

    Jag har urusla tand-anlag, skötte mina tänder i det närmaste exemplariskt (nåja inte under ALLA perioder men ändå) och har haft massor av hål... Därför känns det extra viktigt med tandborstning, inget småätande och godis bara ibland.
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  12. 6
    Kan bara fundera med dig Jag har urusla tand-anlag, skötte mina tänder i det närmaste exemplariskt (nåja inte under ALLA perioder men ändå) och har haft massor av hål... Därför känns det extra viktigt med tandborstning, inget småätande och godis bara ibland.
  13. KAJO
    #7

    Usch

    vad trist med hål även fast man faktiskt skött tandhygienen. Jag hoppas att killarna slipper det och jag förstår verkligen om du är noga med matvanorna. Det blir nog som sagt lite styrt av de egna erfarenheterna:-)
  14. 7
    Usch vad trist med hål även fast man faktiskt skött tandhygienen. Jag hoppas att killarna slipper det och jag förstår verkligen om du är noga med matvanorna. Det blir nog som sagt lite styrt av de egna erfarenheterna:-)

Liknande trådar

  1. 4 årskontoll
    By Smockan m M & J in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-20, 12:38
  2. Nej, var på 4-årskontoll idag.
    By Lotta m Tova 030306 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 22:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar