En stolt mamma idag!
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    En stolt mamma idag!

    det är man väl i stort sett alltid, men idag var på utvecklingssamtal och fick mycket beröm för sonen. Inte annat än att mammahjärtat sväller lite extra då. Inte så att han är någon elitelev på något vis, men glad och trevlig, omtyckt av alla, känns ju bra att höra. Läsningen kom ju igång ganska sent, men nu pratade hon om "jättekliv" och " i stort sett ikapp" - SKÖNT!!! Det vi skrivit upp från förra gången - läsning och tro på sig själv hade han alltså gjort stora framsteg med. Nu skrev vi att han ska öva på att skriva. En del bokstäver skriver han lite avigt och att göra mellanrum mellan orden. Och så mycket lästräning. Matten går det hur bra som helst med. Hon tyckte, precis som jag har märkt, att han har ett naturligt "mattetänk". Underbart för mig, som inte har det själv, att i alla fall ha ett barn som verkar klara just matten smidigt . Sen att han tar sina dramautbrott och sin surhet hemma, får man väl ta. Känns ju bättre att han gör det hemma, än på annan plats, men visst kan man få nog av sin minitonåring i bland
  2. 1
    En stolt mamma idag! det är man väl i stort sett alltid, men idag var på utvecklingssamtal och fick mycket beröm för sonen. Inte annat än att mammahjärtat sväller lite extra då. Inte så att han är någon elitelev på något vis, men glad och trevlig, omtyckt av alla, känns ju bra att höra. Läsningen kom ju igång ganska sent, men nu pratade hon om "jättekliv" och " i stort sett ikapp" - SKÖNT!!! Det vi skrivit upp från förra gången - läsning och tro på sig själv hade han alltså gjort stora framsteg med. Nu skrev vi att han ska öva på att skriva. En del bokstäver skriver han lite avigt och att göra mellanrum mellan orden. Och så mycket lästräning. Matten går det hur bra som helst med. Hon tyckte, precis som jag har märkt, att han har ett naturligt "mattetänk". Underbart för mig, som inte har det själv, att i alla fall ha ett barn som verkar klara just matten smidigt . Sen att han tar sina dramautbrott och sin surhet hemma, får man väl ta. Känns ju bättre att han gör det hemma, än på annan plats, men visst kan man få nog av sin minitonåring i bland
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Vad kul!

    Vad glad man blir när ens barn är omtyckt och det går bra med skolarbetet!

    Axel verkar vara ungefär på samma ställe utvecklingsmässigt. Han ligger riktigt bra till på matten, och får extrablad att lösa när det är matteläxor. Läsningen ligger han inte lika långt fram med, han läser okej, stavar sig fram över texten och behöver också träna på att skriva bokstäver. Han skriver dem gärna nerifrån och upp.

    Annars är Axel ganska lugn och harmonisk just nu. Det är småsyskonen som står för utbrotten här hemma.
    --oOo-- Mamma till Axel -99, Hjalmar -02 & Signe -05 --oOo--
  4. 2
    Vad kul! Vad glad man blir när ens barn är omtyckt och det går bra med skolarbetet!

    Axel verkar vara ungefär på samma ställe utvecklingsmässigt. Han ligger riktigt bra till på matten, och får extrablad att lösa när det är matteläxor. Läsningen ligger han inte lika långt fram med, han läser okej, stavar sig fram över texten och behöver också träna på att skriva bokstäver. Han skriver dem gärna nerifrån och upp.

    Annars är Axel ganska lugn och harmonisk just nu. Det är småsyskonen som står för utbrotten här hemma.
  5. Medlem sedan
    May 2001
    #3
    Då kommer det säkert att gå jättebra med läsningen i tvåan för din kille! Tobias går ju i tvåan nu, eftersom han är född i december. Vet ju att det är väldigt individuellt också. En del kan ju läsa redan när de kommer till sexårs, men ibland känns det verkligen att Tobias är nästan ett år yngre än många av sina klasskamrater. Tog väldigt lång tid innan det lossnade med läsningen, kändes det som. Vi har kört lite bokstavsträning här hemma under lovet. Att skriva alltså och nu verkar han ha tagit till sig vad jag menar och det blev mycket bättre. Kände att jag måste ta tag i det, eftersom storebror, som går i femman har fått bakläxa på sin handstil och sitter hemma och tränar på det. Känns som att jag hellre tar det i tvåan i ´så fall.
  6. 3
    Då kommer det säkert att gå jättebra med läsningen i tvåan för din kille! Tobias går ju i tvåan nu, eftersom han är född i december. Vet ju att det är väldigt individuellt också. En del kan ju läsa redan när de kommer till sexårs, men ibland känns det verkligen att Tobias är nästan ett år yngre än många av sina klasskamrater. Tog väldigt lång tid innan det lossnade med läsningen, kändes det som. Vi har kört lite bokstavsträning här hemma under lovet. Att skriva alltså och nu verkar han ha tagit till sig vad jag menar och det blev mycket bättre. Kände att jag måste ta tag i det, eftersom storebror, som går i femman har fått bakläxa på sin handstil och sitter hemma och tränar på det. Känns som att jag hellre tar det i tvåan i ´så fall.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Skönt det låter! Vi har inte varit på vårt än, men jag antar att de skulle sagt något om det gick väldigt dåligt. Sedan hör sonen extremt dåligt just nu(ska opereras) så det där med lästräning känns rätt meningslöst..
  8. 4
    Skönt det låter! Vi har inte varit på vårt än, men jag antar att de skulle sagt något om det gick väldigt dåligt. Sedan hör sonen extremt dåligt just nu(ska opereras) så det där med lästräning känns rätt meningslöst..
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    Åh... vad kul! Det är så kul när det fugerar som det ska i skolan. Sträck på dig och var stolt.
  10. 5
    Åh... vad kul! Det är så kul när det fugerar som det ska i skolan. Sträck på dig och var stolt.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Ja, det kan jag förstå att det är andra prioriteringar just nu. Kommer han att höra helt okej sedan? Jag var nog mer orolig innan första utvecklingssamtalet (för ett år sedan). Han är ju min lilla virrhjärna med ett humör som växlar från högt till lågt på en tiondels sekund. Tydligen funkar det bra i skolan i alla fall och det är ju skönt.
  12. 6
    Ja, det kan jag förstå att det är andra prioriteringar just nu. Kommer han att höra helt okej sedan? Jag var nog mer orolig innan första utvecklingssamtalet (för ett år sedan). Han är ju min lilla virrhjärna med ett humör som växlar från högt till lågt på en tiondels sekund. Tydligen funkar det bra i skolan i alla fall och det är ju skönt.
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7

    Tack

    Det gör jag!! Är ju stolt över honom annars också, men visst är det skönt att höra att han sköter sig.
  14. 7
    Tack Det gör jag!! Är ju stolt över honom annars också, men visst är det skönt att höra att han sköter sig.
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8
    Aha, min har också skiftande humör. Och ja, troligtvis kommer han att höra bra sen.
  16. 8
    Aha, min har också skiftande humör. Och ja, troligtvis kommer han att höra bra sen.
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    Roligt!

    Idag ska jag och Lisa på utvecklingssamtal, jag lämnar rapport senare! (nu ska forumet hållas vid liv) :-)
  18. 9
    Roligt! Idag ska jag och Lisa på utvecklingssamtal, jag lämnar rapport senare! (nu ska forumet hållas vid liv) :-)
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Hur gick det?
  20. 10
    Hur gick det?
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Så här

    "Fröken" hade nästan bara beröm, Lisa ligger långt framme i alla ämnen och är en bra kompis. Men kan behöva säga ifrån och ta mera plats. Fast det är inte heller något stort problem. Trots allt det positiva är det ändå något som jag tycker är väldigt negativt, och det är att det är en sån stökig klass hon går i. Och Lisa har fått en sån konstig roll där. Hon förväntas alltid vara duktig och får nästan vara hjälplärare ibland. Hon är alltså enda helsvenska barnet i en orolig förortsklass. Efter det här samtalet inser jag verkligen att det bästa för henne vore att få byta skola. För att få lite studiero och kanske framför allt för att slippa skilja ut sig så mycket från resten av klassen. Hon känner ofta att hon inte får göra fel.
  22. 11
    Så här "Fröken" hade nästan bara beröm, Lisa ligger långt framme i alla ämnen och är en bra kompis. Men kan behöva säga ifrån och ta mera plats. Fast det är inte heller något stort problem. Trots allt det positiva är det ändå något som jag tycker är väldigt negativt, och det är att det är en sån stökig klass hon går i. Och Lisa har fått en sån konstig roll där. Hon förväntas alltid vara duktig och får nästan vara hjälplärare ibland. Hon är alltså enda helsvenska barnet i en orolig förortsklass. Efter det här samtalet inser jag verkligen att det bästa för henne vore att få byta skola. För att få lite studiero och kanske framför allt för att slippa skilja ut sig så mycket från resten av klassen. Hon känner ofta att hon inte får göra fel.
  23. Medlem sedan
    May 2001
    #12

    Ja (sent svar)

    Det kan vara jobbigt åt det hållet också, vilket man ofta glömmer. Speciellt en del lärare verkar det som. Visst är det skönt att veta att ens barn klarar sig bra, men de ska ju inte behöva ta hand om alla andra också. (Jag talar inte av egen erfarenhet i det att de varit så duktiga att de får hjälpa till på det viset, men eftersom Felix sköter sig så bra - läs hoppar inte runt och pratar med alla - har han alltid blivit placerad bredvid en busig för att "väga upp". Jag kan förstå tanken, men för honom har det varit jättejobbigt). Hoppas ni hittar en bra lösning för henne.
  24. 12
    Ja (sent svar) Det kan vara jobbigt åt det hållet också, vilket man ofta glömmer. Speciellt en del lärare verkar det som. Visst är det skönt att veta att ens barn klarar sig bra, men de ska ju inte behöva ta hand om alla andra också. (Jag talar inte av egen erfarenhet i det att de varit så duktiga att de får hjälpa till på det viset, men eftersom Felix sköter sig så bra - läs hoppar inte runt och pratar med alla - har han alltid blivit placerad bredvid en busig för att "väga upp". Jag kan förstå tanken, men för honom har det varit jättejobbigt). Hoppas ni hittar en bra lösning för henne.

Liknande trådar

  1. Idag är jag en stolt mamma och dotter!
    By Nea i Karlstad in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 15:03
  2. Stolt MAMMA
    By happy83 in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-16, 20:30
  3. stolt mamma, ledsen mamma, stolt igen
    By Valerina in forum Vikt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-10-24, 10:13
  4. Stolt mamma
    By felove_ in forum _98 Alla barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 16:29
  5. Stolt mamma!
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 13:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar