Semester =)
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Semester =)

    Idag har jag bokat en vecka för hela familjen på Kanarieöarna! Vi åker om 14 dgr *s*. Blir inte det vi från början tänkt oss ( 2 v i Kalifonien), men "får duga". Vår bonustjej kan inte få pass (föräldrarna skriver inte på passansökan), så vi måste hålla oss inom Schengen-området o dit hör bl a Spanien. Men Lillans pass hämtade jag i förra veckan, hon ser sååååå söt ut. Storebror är sig inte nåt lik, han var 4 månader när passet skrevs ut o 4 år nu...
    Å till er som ev läst Katarina Mazettis inlägg i t ex Expressen om sina erfarenheter av bondelivet -> Hon är onödigt negativ! Min man kramas hellre än tvättar gödselspridaren o semester kan man visst åka på!
    Tjingeling
  2. 1
    Semester =) Idag har jag bokat en vecka för hela familjen på Kanarieöarna! Vi åker om 14 dgr *s*. Blir inte det vi från början tänkt oss ( 2 v i Kalifonien), men "får duga". Vår bonustjej kan inte få pass (föräldrarna skriver inte på passansökan), så vi måste hålla oss inom Schengen-området o dit hör bl a Spanien. Men Lillans pass hämtade jag i förra veckan, hon ser sååååå söt ut. Storebror är sig inte nåt lik, han var 4 månader när passet skrevs ut o 4 år nu...
    Å till er som ev läst Katarina Mazettis inlägg i t ex Expressen om sina erfarenheter av bondelivet -> Hon är onödigt negativ! Min man kramas hellre än tvättar gödselspridaren o semester kan man visst åka på!
    Tjingeling
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2
    åh så härligt!! Blir liiiite avis!
    Hoppas ni får det alldeles underbart!
    tråkigt att höra att dom inte skriver på passpapper!

    Kram Caroline
  4. 2
    åh så härligt!! Blir liiiite avis!
    Hoppas ni får det alldeles underbart!
    tråkigt att höra att dom inte skriver på passpapper!

    Kram Caroline
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Det är ni värda!

    Som man läst att ni har slitit!
    Hoppas ni får underbart varmt skönt och vilsamt.
    Vi funderar också på Kanarieöarna men det får vänta tills efter nyår.
    Stolt mamma till Emma 030129 och Saga 051105
  6. 3
    Det är ni värda! Som man läst att ni har slitit!
    Hoppas ni får underbart varmt skönt och vilsamt.
    Vi funderar också på Kanarieöarna men det får vänta tills efter nyår.
  7. KAJO
    #4

    Så det funkar

    alltså att resa inom Schengen utan pass?! Jag har alltid tyckt att det borde vara så med tanke på hur regelverket ser ut men samtidigt så har ju alla flygplatser passkontroll ändå. Kan man visa något annat istället för pass eller hur fungerar det?
  8. 4
    Så det funkar alltså att resa inom Schengen utan pass?! Jag har alltid tyckt att det borde vara så med tanke på hur regelverket ser ut men samtidigt så har ju alla flygplatser passkontroll ändå. Kan man visa något annat istället för pass eller hur fungerar det?
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Liten varning bara..

    Barnens pass gäller i 5 år OM de är sig lika. Det sa dem när vi fixade pass nyligen till barnen. Vilket innebär att våran 1-åring inte kommer att kunna ha sitt pass mer än max 2 år sa de...
    Chessan med Linnea-03 & Hannah-05
  10. 5
    Liten varning bara.. Barnens pass gäller i 5 år OM de är sig lika. Det sa dem när vi fixade pass nyligen till barnen. Vilket innebär att våran 1-åring inte kommer att kunna ha sitt pass mer än max 2 år sa de...
  11. Medlem sedan
    Mar 2003
    #6
    Ja, polisen kan skriva ut en slags ID-kort som funkar som idhandling inom Schengen. En 16åring kan själv ansöka om det utan påskrifter av föräldrar. Hon måste alltså som vanligt kunna identifiera sig men med annan form av id-handling. Hade hon varit yngre hade vi fått stanna hemma... Eller bråkat mer!
  12. 6
    Ja, polisen kan skriva ut en slags ID-kort som funkar som idhandling inom Schengen. En 16åring kan själv ansöka om det utan påskrifter av föräldrar. Hon måste alltså som vanligt kunna identifiera sig men med annan form av id-handling. Hade hon varit yngre hade vi fått stanna hemma... Eller bråkat mer!
  13. Medlem sedan
    Mar 2003
    #7
    Hoppsan, men vilken unge är sig lik från 1-5 års ålder. Har aldrig hört att de nekar inträde i land till barn som reser med sina föräldrar för att barnet inte är sig likt på bilden? Men det kanske är värt att kolla upp extra? Tack för tipset!
  14. 7
    Hoppsan, men vilken unge är sig lik från 1-5 års ålder. Har aldrig hört att de nekar inträde i land till barn som reser med sina föräldrar för att barnet inte är sig likt på bilden? Men det kanske är värt att kolla upp extra? Tack för tipset!
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Det blir nog lite lagom bra. Vi är inga solbadare, så halvbra väder är helt ok. Men det klart att det vore kul om solen skiner fint. Allting utom vinteroveraller är faktiskt ok ;-)
  16. 8
    Det blir nog lite lagom bra. Vi är inga solbadare, så halvbra väder är helt ok. Men det klart att det vore kul om solen skiner fint. Allting utom vinteroveraller är faktiskt ok ;-)
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9
    Tack! Det har varit ganska enkelt att hitta lediga resor. Visserligen inte på alla hotell på resmålen, men på nåt. Egentligen skulle jag gärna åka på "sista minuten" men det är nästan omöjligt när man är 5 personer o en "bör" ha eget rum. Trerumslägenheterna är väl inte såååå många överallt, många hotell har det inte alls.
  18. 9
    Tack! Det har varit ganska enkelt att hitta lediga resor. Visserligen inte på alla hotell på resmålen, men på nåt. Egentligen skulle jag gärna åka på "sista minuten" men det är nästan omöjligt när man är 5 personer o en "bör" ha eget rum. Trerumslägenheterna är väl inte såååå många överallt, många hotell har det inte alls.
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Ååå härligt

    Sara är ju bara några månader på sitt kort. Lite kul det där att de ska ha dem i 4 år. Hoppas ni får en trevlig resa!!!
    PS Har ju bonnat en del i mitt tidigare liv, men det var ingen bonde jag fastnade för tillslut. (Jag slutade pga obrukbara handleder). Kan sakna en del av det bla doften!!!
  20. 10
    Ååå härligt Sara är ju bara några månader på sitt kort. Lite kul det där att de ska ha dem i 4 år. Hoppas ni får en trevlig resa!!!
    PS Har ju bonnat en del i mitt tidigare liv, men det var ingen bonde jag fastnade för tillslut. (Jag slutade pga obrukbara handleder). Kan sakna en del av det bla doften!!!
  21. KAJO
    #11

    Aha!

    Det låter ju jättesmart:-) Anledningen att jag undrar är att jag vid två tillfällen glömt förnya pass och fått skaffa provisoriska sådana. De kostar ju skjortan och gäller bara några veckor så då borde jag rimligen kunnat ordna det på annat sätt ju...
  22. 11
    Aha! Det låter ju jättesmart:-) Anledningen att jag undrar är att jag vid två tillfällen glömt förnya pass och fått skaffa provisoriska sådana. De kostar ju skjortan och gäller bara några veckor så då borde jag rimligen kunnat ordna det på annat sätt ju...
  23. Medlem sedan
    Apr 2004
    #12

    oj?

    mina barn har båda fått pass när de har varit 2 månader gamla....
    min 3årige ser definitivt inte ut som han såg ut när han var 2 månader och yngre är kanske lite mera lik bilden eftersom hon är nästal lika skallig som då men...

    ingen har sagt något hittills iaf. hoppas vi kan resa in och ut från sverige om 2 veckor
  24. 12
    oj? mina barn har båda fått pass när de har varit 2 månader gamla....
    min 3årige ser definitivt inte ut som han såg ut när han var 2 månader och yngre är kanske lite mera lik bilden eftersom hon är nästal lika skallig som då men...

    ingen har sagt något hittills iaf. hoppas vi kan resa in och ut från sverige om 2 veckor
  25. Medlem sedan
    Aug 2000
    #13
    Då är det nytt i och med de nya passen... Gustav fick sitt första pass när han var 2 månader gammal och det använde han utan problem fram till förra vintern när det gick ut - och då fixade vi ett nytt (samt det första till Oskar).
  26. 13
    Då är det nytt i och med de nya passen... Gustav fick sitt första pass när han var 2 månader gammal och det använde han utan problem fram till förra vintern när det gick ut - och då fixade vi ett nytt (samt det första till Oskar).
  27. Medlem sedan
    Mar 2002
    #14

    Nice!

    Det låter trevligt och skönt! Jag hoppas att ni får en toppenresa med mycket sol, bad, god mat och tid tillsammans!!!
    ****************************** *******

    "Inget mod är så förbisett som tålamodet."
    Rolf Fridholm
  28. 14
    Nice! Det låter trevligt och skönt! Jag hoppas att ni får en toppenresa med mycket sol, bad, god mat och tid tillsammans!!!

Liknande trådar

  1. Semester! *OT*
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 20:25
  2. Mini-semester blev pytte-semester...
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 19:53
  3. semester ????
    By mija in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 23:07
  4. Vi ska på semester
    By Fismamman in forum _05 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 09:16
  5. Hur är det med semester?
    By Längtar efter semester in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 19:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar