Angående dusch efter idrotten.
Förskoleklass (6-års.)
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Angående dusch efter idrotten.

    På vår skola är det så att Förskoleklasserna duschar efter idrotten. Men nu till problemet. Min son är väldigt blyg av sig och vill inte visa sig naken inför någon annan än för oss i familjen. Inte ens inför sin farmor eller mormor... Och det är väl inte något problem i sig, för det är väl olika hurdan man är.
    Så då säger han till fröken att han vill duscha EFTER alla andra för att de andra skriker så när vattnet är kallt... Så fram tills nu, har han fått duscha efter alla andra barn.
    MEN nu de senaste veckorna så har de andra barnen börjat fråga fröken och fråga min son varför inte han duschar med dem...
    SÅ min sons fröken tog upp detta med mig i dag. För hon är rädd att det ska bli en jättestor sak av det om han fortsätter duscha efter alla andra. De andra barnen kanske retar honom eller så.
    Och saken är ju den att ju längre han väntar med att duscha med de andra, desto mer tittar de ju när han sedan ska duscha med dem. Så blir det ju.
    I dag pratade jag med min son och då kom vi överens om att nästa gång de har idrott så ska han duscha tillsammans med de andra barnen.
    MEN jag tror inte att han kommer att göra det när det väl är dags på tisdag.

    Vad kan jag göra för att göra det lättare för honom? För om han bara gör det en enda gång så ser han ju att det inte är något farligt.
    Det värsta är ju om någon börjar retas med honom på tisdag när han börjar klä av sig.
  2. 1
    Angående dusch efter idrotten. På vår skola är det så att Förskoleklasserna duschar efter idrotten. Men nu till problemet. Min son är väldigt blyg av sig och vill inte visa sig naken inför någon annan än för oss i familjen. Inte ens inför sin farmor eller mormor... Och det är väl inte något problem i sig, för det är väl olika hurdan man är.
    Så då säger han till fröken att han vill duscha EFTER alla andra för att de andra skriker så när vattnet är kallt... Så fram tills nu, har han fått duscha efter alla andra barn.
    MEN nu de senaste veckorna så har de andra barnen börjat fråga fröken och fråga min son varför inte han duschar med dem...
    SÅ min sons fröken tog upp detta med mig i dag. För hon är rädd att det ska bli en jättestor sak av det om han fortsätter duscha efter alla andra. De andra barnen kanske retar honom eller så.
    Och saken är ju den att ju längre han väntar med att duscha med de andra, desto mer tittar de ju när han sedan ska duscha med dem. Så blir det ju.
    I dag pratade jag med min son och då kom vi överens om att nästa gång de har idrott så ska han duscha tillsammans med de andra barnen.
    MEN jag tror inte att han kommer att göra det när det väl är dags på tisdag.

    Vad kan jag göra för att göra det lättare för honom? För om han bara gör det en enda gång så ser han ju att det inte är något farligt.
    Det värsta är ju om någon börjar retas med honom på tisdag när han börjar klä av sig.
  3. Medlem sedan
    Apr 1999
    #2
    Kan du inte vara med på gymnastiken nästa gång? Så kan du ju vara med och stötta honom när det blir duschdags.
    Min son är precis som din och gruvade sig för att visa sig naken för fröken och de andra barnen. Men första gången han hade gymnastik så var hans pappa med och då gick jättebra. Sen har det inte varit några som helst problem efter det.
  4. 2
    Kan du inte vara med på gymnastiken nästa gång? Så kan du ju vara med och stötta honom när det blir duschdags.
    Min son är precis som din och gruvade sig för att visa sig naken för fröken och de andra barnen. Men första gången han hade gymnastik så var hans pappa med och då gick jättebra. Sen har det inte varit några som helst problem efter det.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3
    På den skolan där jag arbetar var det länge ett problem med barn som inte ville duscha tillsammans. Det löste sig lätt genom att man hängde upp ett draperi framför varje dusch. Nu kan alla barn gå in i duschen med handuken runt sig, gömma sig bakom sitt draperi och sedan svepa handduken runt sig igen.
  6. 3
    På den skolan där jag arbetar var det länge ett problem med barn som inte ville duscha tillsammans. Det löste sig lätt genom att man hängde upp ett draperi framför varje dusch. Nu kan alla barn gå in i duschen med handuken runt sig, gömma sig bakom sitt draperi och sedan svepa handduken runt sig igen.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Jo, det skulle jag...

    ...kunna vara, men jag vet inte om det blir bättre för honom. För hans klasskompisar tycker redan att han har mamma med sig ofta...
    Han tycker inte om för stora grupper. Leker bara med ett barn i taget, max två. Och när det är kalas hos någon så vägrar han vara där utan mig eller sin pappa. De andra barnen har redan börjat med t ex: han är alltid med sin mamma. o s v.
    Så jag tänkte att om det här går att lösa utan att jag är med så är det väldigt bra.

    Jag har pratat med hans fröken i dag och vi ska prova på tisdag. Utan mig. Hoppas verkligen att det kommer gå bra.
  8. 4
    Jo, det skulle jag... ...kunna vara, men jag vet inte om det blir bättre för honom. För hans klasskompisar tycker redan att han har mamma med sig ofta...
    Han tycker inte om för stora grupper. Leker bara med ett barn i taget, max två. Och när det är kalas hos någon så vägrar han vara där utan mig eller sin pappa. De andra barnen har redan börjat med t ex: han är alltid med sin mamma. o s v.
    Så jag tänkte att om det här går att lösa utan att jag är med så är det väldigt bra.

    Jag har pratat med hans fröken i dag och vi ska prova på tisdag. Utan mig. Hoppas verkligen att det kommer gå bra.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Det var ju...

    ...en bra grej. Med draperierna.
  10. 5
    Det var ju... ...en bra grej. Med draperierna.
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    Kan du ta med honom till badhuset och "träna" där, där duschar man ju med andra, och byter om?
  12. 6
    Kan du ta med honom till badhuset och "träna" där, där duschar man ju med andra, och byter om?
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    När vi är på...

    badhuset tillsammans är det inte några problem. Han tittar i och för sig runt omkring för att se så att ingen tittar på honom. Men duschar gör han även om det är fler i duschrummet. Vet inte riktigt om det är för att det är "väggar" mellan varje dusch eller om det är för att vi är med.
  14. 7
    När vi är på... badhuset tillsammans är det inte några problem. Han tittar i och för sig runt omkring för att se så att ingen tittar på honom. Men duschar gör han även om det är fler i duschrummet. Vet inte riktigt om det är för att det är "väggar" mellan varje dusch eller om det är för att vi är med.
  15. Medlem sedan
    Jun 2006
    #8
    På den skolan jag jobbar har vi både väggar mellan duscharna samt duschdraperier. Vore kanske något för din sons skola att införskaffa!?

    Hoppas att problemet löser sig!

    Annelie
  16. 8
    På den skolan jag jobbar har vi både väggar mellan duscharna samt duschdraperier. Vore kanske något för din sons skola att införskaffa!?

    Hoppas att problemet löser sig!

    Annelie

Liknande trådar

  1. Efter en lång varm dusch
    By Salander in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 18:18
  2. dusch efter träning?
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 13:12
  3. Dusch efter idrott
    By Anonym in forum Skolbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 15:22
  4. Valerina, om idrotten på min skola!
    By .:Sabina:. in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:09
  5. Nej, nu efter en låång varm dusch
    By --vickan-- in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-20, 21:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar