De här nya reglerna...
Resesnack
  1. Moonbeam
    #1

    De här nya reglerna...

    antar att jag kan läsa mer på Luftfartsverkets hemsida. Men undrans om det även berör resor till Peru? Jag som tänkt packa egen matsäck till tjejerna...Eller får man köpa dryck ombord på planet?

    Ujujuj...resfeber som heter duga, och det är ändå fem månader kvar innan vi ens åker!
  2. 1
    De här nya reglerna... antar att jag kan läsa mer på Luftfartsverkets hemsida. Men undrans om det även berör resor till Peru? Jag som tänkt packa egen matsäck till tjejerna...Eller får man köpa dryck ombord på planet?

    Ujujuj...resfeber som heter duga, och det är ändå fem månader kvar innan vi ens åker!
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Jag är tämligen övertygad om att sånt som du köper EFTER säkerhetskontrollen får du ta med om bord. Alltså kan du ju köpa dricka i nån utav kioskerna i avgångshallen. Sen om man får ta med mat genom säkerhetskontrollen är en annan femma. Men typ frukt, mackor och bullar tycker man ju inte borde vara något problem. Yoghurt tex går ju bort.

    http://www.lfv.se/templates/LFV_List...____41910.aspx

    "De nya EU-reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, alltså både inrikes och utrikes och till destinationer utanför EU."
  4. 2
    Jag är tämligen övertygad om att sånt som du köper EFTER säkerhetskontrollen får du ta med om bord. Alltså kan du ju köpa dricka i nån utav kioskerna i avgångshallen. Sen om man får ta med mat genom säkerhetskontrollen är en annan femma. Men typ frukt, mackor och bullar tycker man ju inte borde vara något problem. Yoghurt tex går ju bort.

    http://www.lfv.se/templates/LFV_List...____41910.aspx

    "De nya EU-reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, alltså både inrikes och utrikes och till destinationer utanför EU."
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    Ja, dryck som man köper i avgångshallen får man ta med sig ombord. I alla fall med reglerna som gäller nu. När vi åkte hem ifrån Hawaii så hade det här i London just hänt och då fick man kasta alla drycker som man köpt på flygplatsen innan man gick ombord på planet. Nu har ju reglerna mjukats upp sedan dess, men vem vet vad som gäller om fem månader?
  6. 3
    Ja, dryck som man köper i avgångshallen får man ta med sig ombord. I alla fall med reglerna som gäller nu. När vi åkte hem ifrån Hawaii så hade det här i London just hänt och då fick man kasta alla drycker som man köpt på flygplatsen innan man gick ombord på planet. Nu har ju reglerna mjukats upp sedan dess, men vem vet vad som gäller om fem månader?
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4

    gäller överallt

    eller i alla fall hela Europa. Var i Amsterdam i veckan och det var rent hysteriskt genom säkerhetskontrollen på vägen hem. Köade nästan en timme! Sen fick man ta ut datorn ur väskan (som vanligt), lägga bälte och skor tillsammans med jacka och handbagage på bandet. Ja och så den lilla enliterspåsen med flytande/geler separat såklart. (De delar ut plastpåsar på flygplatserna.)

    Drickaproblematiken löste snåla jag genom att ta med en tom vattenflaska genom säkerhetskontrollen och fylla den på andra sidan...
  8. 4
    gäller överallt eller i alla fall hela Europa. Var i Amsterdam i veckan och det var rent hysteriskt genom säkerhetskontrollen på vägen hem. Köade nästan en timme! Sen fick man ta ut datorn ur väskan (som vanligt), lägga bälte och skor tillsammans med jacka och handbagage på bandet. Ja och så den lilla enliterspåsen med flytande/geler separat såklart. (De delar ut plastpåsar på flygplatserna.)

    Drickaproblematiken löste snåla jag genom att ta med en tom vattenflaska genom säkerhetskontrollen och fylla den på andra sidan...
  9. Moonbeam
    #5
    Tack för era svar + länken. Vi mellanlandar och kvarstannar ju i Madrid dessutom, så vi får gå igenom det här två gånger! Men jag tänkte baka pizzabullar och göra mackor att ta med i en liten kylväska. Drickat får vi väl köpa på Pressbyrån, får låta bli att snåla.
  10. 5
    Tack för era svar + länken. Vi mellanlandar och kvarstannar ju i Madrid dessutom, så vi får gå igenom det här två gånger! Men jag tänkte baka pizzabullar och göra mackor att ta med i en liten kylväska. Drickat får vi väl köpa på Pressbyrån, får låta bli att snåla.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6
    yogurt går bra om den går ned i påsen. Jag hade med genom säk grindarna på stanstead i förr går.

    Men den får vara liten. Men alla får ju ha en påse så barnen får väl hålla sin lilla påse själva?
  12. 6
    yogurt går bra om den går ned i påsen. Jag hade med genom säk grindarna på stanstead i förr går.

    Men den får vara liten. Men alla får ju ha en påse så barnen får väl hålla sin lilla påse själva?
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7
    Det gäller bara det man har före säkerheskontrollen, det man köper efter får man ta med sig. Nyss hemkommen från GC och de nya reglerna var inne på sin sjätte dag när vi åkte hem.
  14. 7
    Det gäller bara det man har före säkerheskontrollen, det man köper efter får man ta med sig. Nyss hemkommen från GC och de nya reglerna var inne på sin sjätte dag när vi åkte hem.

Liknande trådar

  1. Ang reglerna om..
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 19:56
  2. Hur är reglerna?
    By Atlantis in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 15:22
  3. nya reglerna
    By AnsoW in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-25, 14:43
  4. de nya reglerna...
    By thailandsresenärer in forum Resesnack
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-03-15, 23:04
  5. Det nya FP-reglerna
    By Elin/FruC in forum _0612 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 20:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar