Läsning
_02 Vårbarn
  1. Sandra med Klara 02
    #1

    Läsning

    Kan era barn läsa? Klara har inte knäckt läskoden men jag märker att många av hennes jämnåriga gjort det. Om era barn kan läsa, hur lärde dom sig?
  2. 1
    Läsning Kan era barn läsa? Klara har inte knäckt läskoden men jag märker att många av hennes jämnåriga gjort det. Om era barn kan läsa, hur lärde dom sig?
  3. Medlem sedan
    Dec 1999
    #2
    Nej Elise har noll intresse i böcker nu.
  4. 2
    Nej Elise har noll intresse i böcker nu.
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Inte läsa, men däremot

    skriva bokstäver tycker Amanda är jättekul. Nu har hon även börjat intressera sig för siffror, men det där med att läsa, känns ganska avlägset.
    * Amanda 020411 *
    * Johanna 031229 *
    * Rasmus 070711 *

    blogg.mankler.se
  6. 3
    Inte läsa, men däremot skriva bokstäver tycker Amanda är jättekul. Nu har hon även börjat intressera sig för siffror, men det där med att läsa, känns ganska avlägset.
  7. Medlem sedan
    Sep 2001
    #4
    Mika ordläser, dvs hon känner igen ordbilden. Hon ljudar en del men koden är inte helt knäckt. Däremot skirver hon mycket själv. Just nu är siffror och plus/minus mest intressant. Fröken Mika har varit intresserad av bokstäver länge, och vi började leka ord och ljudlekar när hon var kring två år, iaf i de perioder hon tyckte det var kul.
    En lek vi lekte mycket var att jag skev fem ord på små lappar, ord som var bekanta för henne. Vi lästa igenom dem och sen skulle hon titta bort och jag tog undan en, då skulle hon säga vilken som var borta. På detta sätt lärde hon sig att änna igen ordbilden. Leken kan varieras, det går bra att börja med bokstäver bara istället för hela ord men tänk på att hålla antalet nere. Fem lappar räcker.
    /Helena
  8. 4
    Mika ordläser, dvs hon känner igen ordbilden. Hon ljudar en del men koden är inte helt knäckt. Däremot skirver hon mycket själv. Just nu är siffror och plus/minus mest intressant. Fröken Mika har varit intresserad av bokstäver länge, och vi började leka ord och ljudlekar när hon var kring två år, iaf i de perioder hon tyckte det var kul.
    En lek vi lekte mycket var att jag skev fem ord på små lappar, ord som var bekanta för henne. Vi lästa igenom dem och sen skulle hon titta bort och jag tog undan en, då skulle hon säga vilken som var borta. På detta sätt lärde hon sig att änna igen ordbilden. Leken kan varieras, det går bra att börja med bokstäver bara istället för hela ord men tänk på att hålla antalet nere. Fem lappar räcker.
    /Helena
  9. Medlem sedan
    Sep 2001
    #5
    Mika kan skriva men hennes mamma är uppenbarligen sämre på det, haha.
    /Helena
  10. 5
    Mika kan skriva men hennes mamma är uppenbarligen sämre på det, haha.
    /Helena
  11. Medlem sedan
    Sep 2001
    #6

    Nej, inte ännu

    Däremot har intresset för siffror o bokstäver kommit tillbaka igen efter ett litet uppehåll till förmån för annat. Vi har valt att inte lära henne bokstavens namn utan hur den låter och hon kan alla, men hon har inte knäckt läskoden ännu. Sudoku är det som är roligast just nu :-) Hon har blivit rätt duktig på de med 4x4.
  12. 6
    Nej, inte ännu Däremot har intresset för siffror o bokstäver kommit tillbaka igen efter ett litet uppehåll till förmån för annat. Vi har valt att inte lära henne bokstavens namn utan hur den låter och hon kan alla, men hon har inte knäckt läskoden ännu. Sudoku är det som är roligast just nu :-) Hon har blivit rätt duktig på de med 4x4.
  13. Medlem sedan
    May 2006
    #7

    Nää,,

    ,,men det övas mellan varven. Bokstäverna har hon kunnat länge men inte knäckt koden helt med att få ihop ord. Mannen brukar "ljuda" i sagotexter på kvällarna o hos dagmamman leker de större barnen skola när de små sover middag. M älskar att leka skola men jag får inte försöka lära henne, bara pappa eller dagmamman!
    Om du möter lyckans gris, håll den fast på alla vis. Håll den fast i svansen. Tappa inte chansen! :-)
  14. 7
    Nää,, ,,men det övas mellan varven. Bokstäverna har hon kunnat länge men inte knäckt koden helt med att få ihop ord. Mannen brukar "ljuda" i sagotexter på kvällarna o hos dagmamman leker de större barnen skola när de små sover middag. M älskar att leka skola men jag får inte försöka lära henne, bara pappa eller dagmamman!
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Nej, inte än. Lisa gillar att skriva bokstäver och vill gärna att man ska bokstavera ord så att hon kan skriva dem. Kan de flesta bokstäverna bra. Känner igen våra namn. Hennes bästis fyllde fyra i augusti och har kunnat läsa sen i våras, men han kan å andra sidan knappt klä på sig själv än Vi har inte bråttom med läsningen.
  16. 8
    Nej, inte än. Lisa gillar att skriva bokstäver och vill gärna att man ska bokstavera ord så att hon kan skriva dem. Kan de flesta bokstäverna bra. Känner igen våra namn. Hennes bästis fyllde fyra i augusti och har kunnat läsa sen i våras, men han kan å andra sidan knappt klä på sig själv än Vi har inte bråttom med läsningen.
  17. Medlem sedan
    Nov 2002
    #9
    Ja, Elin började läsa texter veckan innan hon fyllde 4. Men hon har haft ett stort intresse för det länge. Hon kan läsa meningar, och enkla böcker som tex Max napp, men hon klarar inte av att läsa böcker med långa meningar, hon glömmer helt enkelt bort vad hon har läst och kan hålla en 2-3 långa meningar i huvudet men inte mer än så........ Det är väll övning helt enkelt som saknas. Skriver gör hon riktigt bra, kan inte dubbelskrivningar o höra skillnaden på e och ä tex. Men Elin har alltid varit tidig med allt detta och räknar, pratar lite engelska etc redan. Hon går på en montessorie förskola och det tror jag bidrar mycket. De är en liten barngrupp (10 barn på 2,5 -3 heltid) och de engagerade lärarna o pedagogiska materialet och TIDEN ! Sen krävs det ju verkligen ett intresse och att barnet vill. Det ska ju vara roligt!
    Sen spenderar vi mycket tid inne tyvärr då jag har funktionshinder som gör att jag inte kan röra på mig så mycket. Och då blir det mycket sagor, rita, dator etc.....
  18. 9
    Ja, Elin började läsa texter veckan innan hon fyllde 4. Men hon har haft ett stort intresse för det länge. Hon kan läsa meningar, och enkla böcker som tex Max napp, men hon klarar inte av att läsa böcker med långa meningar, hon glömmer helt enkelt bort vad hon har läst och kan hålla en 2-3 långa meningar i huvudet men inte mer än så........ Det är väll övning helt enkelt som saknas. Skriver gör hon riktigt bra, kan inte dubbelskrivningar o höra skillnaden på e och ä tex. Men Elin har alltid varit tidig med allt detta och räknar, pratar lite engelska etc redan. Hon går på en montessorie förskola och det tror jag bidrar mycket. De är en liten barngrupp (10 barn på 2,5 -3 heltid) och de engagerade lärarna o pedagogiska materialet och TIDEN ! Sen krävs det ju verkligen ett intresse och att barnet vill. Det ska ju vara roligt!
    Sen spenderar vi mycket tid inne tyvärr då jag har funktionshinder som gör att jag inte kan röra på mig så mycket. Och då blir det mycket sagor, rita, dator etc.....
  19. fullt normal
    #10
    Han har läst och skrivit sen han var 3 år gammal. Jättebra att han kan läsa alla böcker nu så slipper vi! Skriver gör han också, har börjat med skrivstil nu med. Räknar gör han med, lite plus och minus.
  20. 10
    Han har läst och skrivit sen han var 3 år gammal. Jättebra att han kan läsa alla böcker nu så slipper vi! Skriver gör han också, har börjat med skrivstil nu med. Räknar gör han med, lite plus och minus.
  21. Medlem sedan
    May 2000
    #11

    Absolut inte!

    Nora har varit totalt ointresserad av både siffror och bokstäver ända tills nu. Nu kan hon skriva N O A, dvs tre av fyra bokstäver i sitt namn. R kan hon skriva ibland, men oftast glömmer hon bort det. Det kommer när det kommer, det är nästan 2 år kvar tills hon ska börja 6-års.

    Storasyster Jonna kunde alla bokstäver när hon var 4, men har lärt sig läsa flytande alldeles nyligt, nu är hon snart 7.
    Mamma till Jonna-99, Nora-02 och Stella-05.
  22. 11
    Absolut inte! Nora har varit totalt ointresserad av både siffror och bokstäver ända tills nu. Nu kan hon skriva N O A, dvs tre av fyra bokstäver i sitt namn. R kan hon skriva ibland, men oftast glömmer hon bort det. Det kommer när det kommer, det är nästan 2 år kvar tills hon ska börja 6-års.

    Storasyster Jonna kunde alla bokstäver när hon var 4, men har lärt sig läsa flytande alldeles nyligt, nu är hon snart 7.
  23. Cia & Oliver
    #12
    Oliver knäckte koden i förra veckan!!!

    Helt plötsligt satt han och läste upp en massa små ord (enstaviga) och sen gick han iväg och skulle skriva sin önskelista till tomten, kom tillbaka och hade skrivit ner ett par saker helt själv, som lera, Digimon, ritbok etc. Jag blev helt mållös och VÄLDIGT stolt över min lille kille!!! Intresset har kommit de senaste veckorna. Vi har inte "tränat" honom ett dugg men han snappar nog upp ett och annat när hans storasyster läser sina läxor.

    Storasyster var 5 år när hon knäckte koden, hon går i 1:an nu och det finns dom som precis har gjort det så det beror helt på lust och intresse... det kommer tids nog!!
  24. 12
    Oliver knäckte koden i förra veckan!!!

    Helt plötsligt satt han och läste upp en massa små ord (enstaviga) och sen gick han iväg och skulle skriva sin önskelista till tomten, kom tillbaka och hade skrivit ner ett par saker helt själv, som lera, Digimon, ritbok etc. Jag blev helt mållös och VÄLDIGT stolt över min lille kille!!! Intresset har kommit de senaste veckorna. Vi har inte "tränat" honom ett dugg men han snappar nog upp ett och annat när hans storasyster läser sina läxor.

    Storasyster var 5 år när hon knäckte koden, hon går i 1:an nu och det finns dom som precis har gjort det så det beror helt på lust och intresse... det kommer tids nog!!
  25. Medlem sedan
    Nov 1999
    #13
    Nä, det är inte ens nära här. Alice har relativt nyligen börjat intressera sig för bokstäver. Och det är framför allt sitt namn hon tränar att skriva. Att börja läsa är flera mil bort!

    Alice har aldrig varit typen som sitter stilla och klurar, utan i stället är det full fart hela tiden. Hon har liksom inte tiden att fundera kring bokstäver än. Men det kommer väl så småningom :-)
  26. 13
    Nä, det är inte ens nära här. Alice har relativt nyligen börjat intressera sig för bokstäver. Och det är framför allt sitt namn hon tränar att skriva. Att börja läsa är flera mil bort!

    Alice har aldrig varit typen som sitter stilla och klurar, utan i stället är det full fart hela tiden. Hon har liksom inte tiden att fundera kring bokstäver än. Men det kommer väl så småningom :-)
  27. Medlem sedan
    Nov 2001
    #14
    Ljudar men inte "läser" som i "knäckt läskoden" gör Gemma, fast hon kommer på vad det står när hon lyssnar på sin egen ljudning. Ordbilder funkar bara på familjens namn. Hon har varit intresserad av bokstäver sedan 2-årsåldern och sedan hon blev 4 även siffror. Jag är iofs också det och tycker det är kul att se o stimulera henne att lära sig. Hon kan läsa alla siffror o bokstäver och skriver nästan alla. Skriver de ord hon vill, men det är mest namn på dem hon känner. Hon har en skrivbok med små o stora bokstäver som hon älskar att pyssla med och försöker nu lära sig skriva de små bokstäverna. Ett bra tips som vi fick på förskolan var att aldrig kalla bokstäverna för be, pe, de, kå osv utan lära ut dom som dom låter istället: b, p, d, k och det hjälpte henne mkt i början när hon ville ljuda ihop ord. På vår förskola finns massor av material för att lära sig siffror, matte o bokstäver, ord o andra former och det tycker hon är kul. Bilskyltar är också kul!
  28. 14
    Ljudar men inte "läser" som i "knäckt läskoden" gör Gemma, fast hon kommer på vad det står när hon lyssnar på sin egen ljudning. Ordbilder funkar bara på familjens namn. Hon har varit intresserad av bokstäver sedan 2-årsåldern och sedan hon blev 4 även siffror. Jag är iofs också det och tycker det är kul att se o stimulera henne att lära sig. Hon kan läsa alla siffror o bokstäver och skriver nästan alla. Skriver de ord hon vill, men det är mest namn på dem hon känner. Hon har en skrivbok med små o stora bokstäver som hon älskar att pyssla med och försöker nu lära sig skriva de små bokstäverna. Ett bra tips som vi fick på förskolan var att aldrig kalla bokstäverna för be, pe, de, kå osv utan lära ut dom som dom låter istället: b, p, d, k och det hjälpte henne mkt i början när hon ville ljuda ihop ord. På vår förskola finns massor av material för att lära sig siffror, matte o bokstäver, ord o andra former och det tycker hon är kul. Bilskyltar är också kul!
  29. Medlem sedan
    Nov 2001
    #15
    Vad kul, misstänker att du är ironisk och det är ju ungefär lika kul som att vara ironisk över att någon undrar om barnen i samma ålder har börjat krypa, gå, sluta med napp, cykla, skämta, fantisera, berätta om sina drömmar och andra saker vi föräldrar dryftar. Hoppas jag har fel.
  30. 15
    Vad kul, misstänker att du är ironisk och det är ju ungefär lika kul som att vara ironisk över att någon undrar om barnen i samma ålder har börjat krypa, gå, sluta med napp, cykla, skämta, fantisera, berätta om sina drömmar och andra saker vi föräldrar dryftar. Hoppas jag har fel.

Liknande trådar

  1. kul läsning
    By cogito in forum Politik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 10:19
  2. läsning
    By Zalin in forum Försöker bli med barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-10, 16:12
  3. Kul läsning!
    By Gunilla m 4 in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 22:05
  4. Läsning
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-29, 08:37
  5. läsning
    By doriz in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 08:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar