semester ????
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    semester ????

    Vi har en peng efter skatt på ca 25000 att leva på,, lån och el kostar 7500 mån,
    ungefär som mina kompisar,, men dom åker på utlands semester jämt verkar det som,, en åkte till Turkiet 4 pers ca 28 000 kr, det skulle inte vi kunna spara ihop på ett år,,

    antingen prioriterar vi helt fel, eller så ljuger dom om sina inkomster , utgifter,
    hur ofta har ni råd att åka på semester,,, jag är avis vill oxå åka nånstans
  2. 1
    semester ???? Vi har en peng efter skatt på ca 25000 att leva på,, lån och el kostar 7500 mån,
    ungefär som mina kompisar,, men dom åker på utlands semester jämt verkar det som,, en åkte till Turkiet 4 pers ca 28 000 kr, det skulle inte vi kunna spara ihop på ett år,,

    antingen prioriterar vi helt fel, eller så ljuger dom om sina inkomster , utgifter,
    hur ofta har ni råd att åka på semester,,, jag är avis vill oxå åka nånstans
  3. Medlem sedan
    Feb 2004
    #2
    Vi har bara åkt på semester en gång och det var i sommras en vecka i Grekland..
    Vi spar 1050kr varje månad till semester, alltså hela barnbidraget.. + om vi får in pengar från ev pantburkar och sålda barnkläder (vilket typ inte blir någonting). Vi har sparat så i ca 3 år.. Vilket gjorde att vi kunde åka på vår första semester i sommras som gick på ca 26 000kr.. Vi får alltså ihop 12600 varje år till semester och så länge vi kan kommer vi fortsätta spara så här.. Och dessa pengar går till semester och inget annat..
  4. 2
    Vi har bara åkt på semester en gång och det var i sommras en vecka i Grekland..
    Vi spar 1050kr varje månad till semester, alltså hela barnbidraget.. + om vi får in pengar från ev pantburkar och sålda barnkläder (vilket typ inte blir någonting). Vi har sparat så i ca 3 år.. Vilket gjorde att vi kunde åka på vår första semester i sommras som gick på ca 26 000kr.. Vi får alltså ihop 12600 varje år till semester och så länge vi kan kommer vi fortsätta spara så här.. Och dessa pengar går till semester och inget annat..
  5. Annars signatur
    #3

    Vi åker varje år

    Vi har ca 25000 efter skatt (inklusive 2 barnbidrag) varje månad nu när jag är tjänstledig för studier. Vi har ett hus som kostar oss ca 9-10000 per månad inkl. lån, amortering och drift. Vi har dessutom 2 bilar, varav en ganska ny. Förutom huslånet har vi 2 studielån om totalt 200000. I övrigt har vi inga lån.

    V åker utomlands på semester 2-3 veckor varje sommar som kostar oss ca 35-40000 varje år. Vi har inga problem alls att spara ihop till vår semester eftersom vi prioriterar den före mycket annat.
  6. 3
    Vi åker varje år Vi har ca 25000 efter skatt (inklusive 2 barnbidrag) varje månad nu när jag är tjänstledig för studier. Vi har ett hus som kostar oss ca 9-10000 per månad inkl. lån, amortering och drift. Vi har dessutom 2 bilar, varav en ganska ny. Förutom huslånet har vi 2 studielån om totalt 200000. I övrigt har vi inga lån.

    V åker utomlands på semester 2-3 veckor varje sommar som kostar oss ca 35-40000 varje år. Vi har inga problem alls att spara ihop till vår semester eftersom vi prioriterar den före mycket annat.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4

    Börja göra en budget

    Ni behöver få lite koll på era pengar. Vi har haft mindre inkomster och högre utgifter än vad du räknar upp, och vi har råd med utlandssemestrar.

    Jag tror att ni behöver få kontroll över era utgifter.
  8. 4
    Börja göra en budget Ni behöver få lite koll på era pengar. Vi har haft mindre inkomster och högre utgifter än vad du räknar upp, och vi har råd med utlandssemestrar.

    Jag tror att ni behöver få kontroll över era utgifter.
  9. -aurora-
    #5
    Hur många är ni?
  10. 5
    Hur många är ni?
  11. resglad
    #6
    Vi åker utomlands ett par ggr om året och några weekend resor också, resor är högt prio hos oss, vi får ut ca 50 000kr/mån och har boende kostnad på ca 6500kr, så vi sparar mycket både kort och långsiktigt.
  12. 6
    Vi åker utomlands ett par ggr om året och några weekend resor också, resor är högt prio hos oss, vi får ut ca 50 000kr/mån och har boende kostnad på ca 6500kr, så vi sparar mycket både kort och långsiktigt.
  13. Diskret
    #7

    En fråga

    Vill du svara på vad ni har för jobb och tjänar före skatt? Är lite i jobbsökarsvängen och eftersom du är anonym så hoppas jag att du kanske vill svara!
  14. 7
    En fråga Vill du svara på vad ni har för jobb och tjänar före skatt? Är lite i jobbsökarsvängen och eftersom du är anonym så hoppas jag att du kanske vill svara!
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    Vi..

    .. prioriter resor /semester/ ledighet högt i våran familj. Så en utlands resa tar vi oss råd med varje år, så även någon badhelg och Sälenresa per år. Och somrarna är vi på kusten flera veckor.
    Kan låta mycket i mångas öron, men så prioriteras detta högt. Endel lägger mer pengar på andra saker som vi inte gör.. så i många (Långt ifrån alla, det är jag väl medveten om, för vi har en god ekonomi, även om vi inte har outtömliga resurser)

    Börja med att lägga undan varje månad, så mkt ni kan/vill. Räcker det inte med ett års sparande så åk när pengar finns! Har man siktet inställt på något som man gärna vill genomföra, så kan man oftast spara betydligt mer än till "bra att ha"
    /Pillan
  16. 8
    Vi.. .. prioriter resor /semester/ ledighet högt i våran familj. Så en utlands resa tar vi oss råd med varje år, så även någon badhelg och Sälenresa per år. Och somrarna är vi på kusten flera veckor.
    Kan låta mycket i mångas öron, men så prioriteras detta högt. Endel lägger mer pengar på andra saker som vi inte gör.. så i många (Långt ifrån alla, det är jag väl medveten om, för vi har en god ekonomi, även om vi inte har outtömliga resurser)

    Börja med att lägga undan varje månad, så mkt ni kan/vill. Räcker det inte med ett års sparande så åk när pengar finns! Har man siktet inställt på något som man gärna vill genomföra, så kan man oftast spara betydligt mer än till "bra att ha"
    /Pillan
  17. Holiday
    #9
    Vi har väl egentligen inte möjlighet att "spara" ihop till semester bara sådär, eller snarare förmåga...

    Det rinner lätt mellan fingararna.

    Men vår senaste strategi är att när skattepengarna kommer så är dom öronmärkta till en utlandsresa. Innan skattepengarna har betalats ut så har vi bestämt vart vi vill åka och när och sedan bokat och betalat så fort pengarna kommit in.

    Fickpengar har vi sparat ihop till genom att lägga 10-kronor i en burk samt när vi tex har sålt av beg möbler eller prylar på Blocket så har dom gått till reskassan.

    Så nu om några veckor bara väntar en resa till Kanarieöarna, helt finansierad av skattepengar + sparade 10-kr och sånt som vi har fått in genom försäljning av prylar!

    Ni kanske ska be arbetsgivaren betala in lite extra skatt? Avstå skattereduktionen på lån och sånt och hellre få tillbaka dom pengarna i klumpsumma. Och kolla om det inte står gamla möbler eller prylar och skräpar, folk köper allt... tro mig! ;-)
  18. 9
    Vi har väl egentligen inte möjlighet att "spara" ihop till semester bara sådär, eller snarare förmåga...

    Det rinner lätt mellan fingararna.

    Men vår senaste strategi är att när skattepengarna kommer så är dom öronmärkta till en utlandsresa. Innan skattepengarna har betalats ut så har vi bestämt vart vi vill åka och när och sedan bokat och betalat så fort pengarna kommit in.

    Fickpengar har vi sparat ihop till genom att lägga 10-kronor i en burk samt när vi tex har sålt av beg möbler eller prylar på Blocket så har dom gått till reskassan.

    Så nu om några veckor bara väntar en resa till Kanarieöarna, helt finansierad av skattepengar + sparade 10-kr och sånt som vi har fått in genom försäljning av prylar!

    Ni kanske ska be arbetsgivaren betala in lite extra skatt? Avstå skattereduktionen på lån och sånt och hellre få tillbaka dom pengarna i klumpsumma. Och kolla om det inte står gamla möbler eller prylar och skräpar, folk köper allt... tro mig! ;-)
  19. Annica + A & S
    #10

    Vi har...

    ungefär samma ekonomi som er, och kan lägga undan flera tusen varje månad. Vi köper billig mat, har inga kostnader för hobby/nöjen, 50:-/mån på mobilen, köper sällan kläder till oss (och iså fall på ½ reapriset) och ofta beg till barnen, köper inte massa prylar till hemmet osv.

    Prova att skriva upp allt ni köper under en månad! Är allt verkligen nödvändigt?

    Och, tänk på att det kan vara så att ni faktiskt prioriterar fina kläder, taxiresor, god mat, träningskort, inredning etc framför resor! Resor är så konkret, men kostar inte så mycket utslaget över ett år om man jämför med dyrare vanor till vardags. Det är bara ni son kan avgöra vad ni vill lägga pengarna på!
  20. 10
    Vi har... ungefär samma ekonomi som er, och kan lägga undan flera tusen varje månad. Vi köper billig mat, har inga kostnader för hobby/nöjen, 50:-/mån på mobilen, köper sällan kläder till oss (och iså fall på ½ reapriset) och ofta beg till barnen, köper inte massa prylar till hemmet osv.

    Prova att skriva upp allt ni köper under en månad! Är allt verkligen nödvändigt?

    Och, tänk på att det kan vara så att ni faktiskt prioriterar fina kläder, taxiresor, god mat, träningskort, inredning etc framför resor! Resor är så konkret, men kostar inte så mycket utslaget över ett år om man jämför med dyrare vanor till vardags. Det är bara ni son kan avgöra vad ni vill lägga pengarna på!
  21. Medlem sedan
    Aug 2000
    #11
    Vi har i och för sig mer än vad ni har, men också lite högre "fasta" kostnader (bor t ex upp ca 13.000 kr/mån).

    Men vi sparar ca 3000 kr/mån för semester - och det sätter vi av direkt när vi betalar räkningar. Vi gillar att resa och väljer att sätta undan dessa pengar innan vi köper kläder, hämtmat etc.

    Jag kan ärligt säga att jag kan spendera de pengar jag har på kontot oavsett hur mycket eller lite det är. Därför har jag lärt mig av mig själv väldigt tidigt i mitt vuxna liv att sätta undan alla pengar som inte är OK att spendera - på så sätt har jag koll på ekonomin och vi kan spara...
  22. 11
    Vi har i och för sig mer än vad ni har, men också lite högre "fasta" kostnader (bor t ex upp ca 13.000 kr/mån).

    Men vi sparar ca 3000 kr/mån för semester - och det sätter vi av direkt när vi betalar räkningar. Vi gillar att resa och väljer att sätta undan dessa pengar innan vi köper kläder, hämtmat etc.

    Jag kan ärligt säga att jag kan spendera de pengar jag har på kontot oavsett hur mycket eller lite det är. Därför har jag lärt mig av mig själv väldigt tidigt i mitt vuxna liv att sätta undan alla pengar som inte är OK att spendera - på så sätt har jag koll på ekonomin och vi kan spara...
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12

    Svårt..

    ..att veta om ni prioriterar fel då man inte är så insatt i era utgifter. Kan ju vara mycket förutom hyra och amortering. Det är ju egentligen dumt att jämföra sig med någon annan då lönerna och utgifterna kanske skiljer en del. Bäst att utgå från sin egen ekonomi och försöka hitta utrymme till sparande.

    Vi brukar sällan åka utomlands på sommaren men unnar oss en längre vintersemester varje år. Sparar varje månad till detta och lägger undan några tusenlappar/mån. Visst kunde det vara bättre att lägga dessa pengar på att amortera mera på lånet osv men vi känner att det har hög prio hos oss. Så länge inget av det nödvändiga får stå tillbaka så tycker jag gott att man kan unna sig detta.
  24. 12
    Svårt.. ..att veta om ni prioriterar fel då man inte är så insatt i era utgifter. Kan ju vara mycket förutom hyra och amortering. Det är ju egentligen dumt att jämföra sig med någon annan då lönerna och utgifterna kanske skiljer en del. Bäst att utgå från sin egen ekonomi och försöka hitta utrymme till sparande.

    Vi brukar sällan åka utomlands på sommaren men unnar oss en längre vintersemester varje år. Sparar varje månad till detta och lägger undan några tusenlappar/mån. Visst kunde det vara bättre att lägga dessa pengar på att amortera mera på lånet osv men vi känner att det har hög prio hos oss. Så länge inget av det nödvändiga får stå tillbaka så tycker jag gott att man kan unna sig detta.
  25. resglad
    #13
    Vi tjänar ca 50 000kr/mån efter skatt, min man jobbar med ekonomi.
  26. 13
    Vi tjänar ca 50 000kr/mån efter skatt, min man jobbar med ekonomi.
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14

    Kan bara tipsa

    om att leta resa själv och inte genom resebolag. Man kan få flygresa till tex Mallorca i 1-3 veckor veckor för ca 1200/man. Boendet kan kosta ca 600-1000/natt.
    Vi var tre v på Mallorca och det kostade med resa och boende ca 21000 för 6 personer. Det hade kostat det dubbla om vi bokat genom tex Ticket.
  28. 14
    Kan bara tipsa om att leta resa själv och inte genom resebolag. Man kan få flygresa till tex Mallorca i 1-3 veckor veckor för ca 1200/man. Boendet kan kosta ca 600-1000/natt.
    Vi var tre v på Mallorca och det kostade med resa och boende ca 21000 för 6 personer. Det hade kostat det dubbla om vi bokat genom tex Ticket.
  29. Diskret
    #15

    Tack för ditt svar

    Då misstänker jag att han är utbildad civilekonom?

    Varför jag frågade lite var för detta med "marginalskatterna". Då borde din man alltså tjäna över 100 000 i månaden?
  30. 15
    Tack för ditt svar Då misstänker jag att han är utbildad civilekonom?

    Varför jag frågade lite var för detta med "marginalskatterna". Då borde din man alltså tjäna över 100 000 i månaden?
  31. resglad
    #16
    Ja det är han, men nej det tjänar han inte, jag tjänar ju också
  32. 16
    Ja det är han, men nej det tjänar han inte, jag tjänar ju också
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17
    Vi önskar oss alltid presentkort på resia och därför resa mer/ längre än vad vi annars skulle kunna spara till. Sen prioriterar vi resandet och då är det ju annat som får stryka på foten.
    Ulle som boka resa till london i går : )
  34. 17
    Vi önskar oss alltid presentkort på resia och därför resa mer/ längre än vad vi annars skulle kunna spara till. Sen prioriterar vi resandet och då är det ju annat som får stryka på foten.
    Ulle som boka resa till london i går : )
  35. Medlem sedan
    Nov 2001
    #18
    Vi har inte råd att åka någonstans.
    Det är väl inte bara själv huset som kostar antar jag.
    Andra lån, bil, bensin, studieskulder, telefoner.

    Vi har kompisar som åker utomlands flera ggr/ år, men då har de mer än oss i inkomster samt betydligt billigare hus.
    Just nu prioriterar vi huset så resor får vänta. Semester är att bägge är lediga.

    Men 28 000 kr för 4 personer låter mkt. Då är det all-inklusive. Var vad våra bekanta betalade i år för en resa till Bulgarien, 4 pers, all inklusive.
    Om man bokar nu, bor i norra sverige går två veckor till Turkiet på typ resort på en 16-18 000 kr.
    Mkt pengar iof, men man kan göra som vi gjorde ett år. Lägga en slant varje månad i ett år.
  36. 18
    Vi har inte råd att åka någonstans.
    Det är väl inte bara själv huset som kostar antar jag.
    Andra lån, bil, bensin, studieskulder, telefoner.

    Vi har kompisar som åker utomlands flera ggr/ år, men då har de mer än oss i inkomster samt betydligt billigare hus.
    Just nu prioriterar vi huset så resor får vänta. Semester är att bägge är lediga.

    Men 28 000 kr för 4 personer låter mkt. Då är det all-inklusive. Var vad våra bekanta betalade i år för en resa till Bulgarien, 4 pers, all inklusive.
    Om man bokar nu, bor i norra sverige går två veckor till Turkiet på typ resort på en 16-18 000 kr.
    Mkt pengar iof, men man kan göra som vi gjorde ett år. Lägga en slant varje månad i ett år.
  37. Medlem sedan
    Sep 1999
    #19
    Que? Man betalar ju inte marginalskatt på HELA lönen. Vi tjänar ca 71 000 tillsammans och får ut ca 44 000.
  38. 19
    Que? Man betalar ju inte marginalskatt på HELA lönen. Vi tjänar ca 71 000 tillsammans och får ut ca 44 000.
  39. Medlem sedan
    Sep 1999
    #20
    I år var vi två v. på Kreta hela familjen och det var vår första charterresa med barnen. Jag och min man var i Grekland på bröllpsresa för 7 år sen, en resa vi fick i bröllopspresent. Så vi är inte bortskämda med resor.

    Under många år har vi levt på lite pengar men nu tjänar vi så pass bra att vi har råd att åka. Men det blir en resa till Medelhavet, mer än så har vi inte råd med.
  40. 20
    I år var vi två v. på Kreta hela familjen och det var vår första charterresa med barnen. Jag och min man var i Grekland på bröllpsresa för 7 år sen, en resa vi fick i bröllopspresent. Så vi är inte bortskämda med resor.

    Under många år har vi levt på lite pengar men nu tjänar vi så pass bra att vi har råd att åka. Men det blir en resa till Medelhavet, mer än så har vi inte råd med.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Semester! *OT*
    By MrsHyde in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 20:25
  2. Mini-semester blev pytte-semester...
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 19:53
  3. Semester =)
    By azza in forum _05 Höstbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 12:30
  4. Vi ska på semester
    By Fismamman in forum _05 Vårbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 09:16
  5. Hur är det med semester?
    By Längtar efter semester in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 19:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar