Katarina, Sol och
_0407 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2005
    #1

    Katarina, Sol och

    andra eventuella vegetarianer!
    Jag har ju rätt nyligen slutat äta kött fast med noll kunskap. Vad är det jag ska tänka på? Vad är det jag behöver få i mig? Tar gärna emot tips på smarriga maträtter också.
    Dagarna som kommer och går - det är de som är livet.

    http://lillayllet.blogspot.com/
  2. 1
    Katarina, Sol och andra eventuella vegetarianer!
    Jag har ju rätt nyligen slutat äta kött fast med noll kunskap. Vad är det jag ska tänka på? Vad är det jag behöver få i mig? Tar gärna emot tips på smarriga maträtter också.
  3. sol¤
    #2

    Jadu

    om du äter mjölkprodukter och ägg så får du garanterarat i dig allt du behöver. Men linser, bönor, gröna grönsaker som broccoli och ärtor är också "hjältemat". Vad äter du nu?

    Vi äter väldigt lite "halvfabrikat" i form av qouarn och redan färdiga sojaprodukter. Istället gör vi egna som rödbetsbiffar och falafel (kikärtsbullar). Jättegott med en god linssås på röda linser, lök och krossade tomater.

    Mitt tips är att titta in på det vegetariska snacket. Där kan man får massor av goda recept.
  4. 2
    Jadu om du äter mjölkprodukter och ägg så får du garanterarat i dig allt du behöver. Men linser, bönor, gröna grönsaker som broccoli och ärtor är också "hjältemat". Vad äter du nu?

    Vi äter väldigt lite "halvfabrikat" i form av qouarn och redan färdiga sojaprodukter. Istället gör vi egna som rödbetsbiffar och falafel (kikärtsbullar). Jättegott med en god linssås på röda linser, lök och krossade tomater.

    Mitt tips är att titta in på det vegetariska snacket. Där kan man får massor av goda recept.
  5. Medlem sedan
    Oct 2005
    #3

    Tack för tipset!

    Visste inte ens att det fanns ett sånt snack.

    Jag äter ägg och mjölkprodukter och även quorn och sojaprodukter fast de två sistnämnda blir inte så ofta. Det blir mer bönor och linser faktiskt. Men då behöver jag inte oroa mig för någon form av näringsbrist, då?

    Tack för svar.
    Dagarna som kommer och går - det är de som är livet.

    http://lillayllet.blogspot.com/
  6. 3
    Tack för tipset! Visste inte ens att det fanns ett sånt snack.

    Jag äter ägg och mjölkprodukter och även quorn och sojaprodukter fast de två sistnämnda blir inte så ofta. Det blir mer bönor och linser faktiskt. Men då behöver jag inte oroa mig för någon form av näringsbrist, då?

    Tack för svar.
  7. sol¤
    #4

    Nej

    det borde inte vara någon fara med näringsbrist så länge du äter allsidigt (precis som när man äter kött).

    Jag lagar mycket soppor för närvarande. Ungarna gillar både vanlig grönsaksoppa på rotfrukter och älskar potatis- och purjosoppa. Eftersom Alfred är mjölkproteinsallergisk så använder jag havremjölk istället för vanlig mjölk.

    Recept;
    I purjolök (cirka, och jag brukar ta bort lite av den vita purjon längst ut den gröna är godast).
    En sådär 6-7-8 potatisar
    2 morötter

    (alla grönsaker skall skäras i mindre bitar)

    Mjukna purjon i lite olivolja
    Häll i grönsakerna och täck precis med vatten.
    Släng i en och en halv grönsaksbuljong.

    Låt puttra med halvpålagt lock tills grönsakerna mjuknat. Mixa med
    stavmixer. Peppra, lite paprikapulver, torkad timjan, kanske mer salt (eller så saltar de vuxna efter behag på sin egen soppa). Spä med havremjölk alt vanlig mjölk till önskad konsistens (men kanske en halv liter). Garnera med massor av färsk timjan.

    Baka ett gott dinkelbröd till och ät med prästost. Mums. Och så vindruvor till efterätt.
  8. 4
    Nej det borde inte vara någon fara med näringsbrist så länge du äter allsidigt (precis som när man äter kött).

    Jag lagar mycket soppor för närvarande. Ungarna gillar både vanlig grönsaksoppa på rotfrukter och älskar potatis- och purjosoppa. Eftersom Alfred är mjölkproteinsallergisk så använder jag havremjölk istället för vanlig mjölk.

    Recept;
    I purjolök (cirka, och jag brukar ta bort lite av den vita purjon längst ut den gröna är godast).
    En sådär 6-7-8 potatisar
    2 morötter

    (alla grönsaker skall skäras i mindre bitar)

    Mjukna purjon i lite olivolja
    Häll i grönsakerna och täck precis med vatten.
    Släng i en och en halv grönsaksbuljong.

    Låt puttra med halvpålagt lock tills grönsakerna mjuknat. Mixa med
    stavmixer. Peppra, lite paprikapulver, torkad timjan, kanske mer salt (eller så saltar de vuxna efter behag på sin egen soppa). Spä med havremjölk alt vanlig mjölk till önskad konsistens (men kanske en halv liter). Garnera med massor av färsk timjan.

    Baka ett gott dinkelbröd till och ät med prästost. Mums. Och så vindruvor till efterätt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2004
    #5
    Skit! Hade skrivit ett så långt och fint svar och skulle precis skicka i väg och så försvann allt *tjurar*.
    Om man äter mjölkprodukter behöver man inte oroa sig för bristsjukdomar precis som sol skriver tror jag.. Ät varierat och gott så blir det bra! Jag hade perfekta blodvärden och ett Hb 144 genom hela graviditeten "trots" att jag var vego . Bönor/ärtor/liner är bra! Å broccoli, älskar det och äter det jämt! Det finns så fantastiskt mkt god vegomat (som du säkert vet) tycker det smakar så mkt mer och ser så mkt vackrare ut för ögat. Min bästa rätt är nog vegolasange! Enkelt å lätt! Gör en grönsaksfylld tomatsås och varva den med keso och spenatblandning i bland lasangeplattorna. Ät med grönsallad och ev lite bröd med pesto och kaprisblandning på *slurp*. I dag har vi ätit linsburgare med ungsgratinerade rotgrönsaker och cremefraiche sås, det går inte av för hackor det heller . Köp en vegetarisk kokbok och botanisera. Indisk mat är bra som inspiration eftersom den inte är så "köttfixerrad" tycker jag.. Gillar också denna site: http://vegania.mine.nu/
    Lycka till i vegolander! *kram*
  10. 5
    Skit! Hade skrivit ett så långt och fint svar och skulle precis skicka i väg och så försvann allt *tjurar*.
    Om man äter mjölkprodukter behöver man inte oroa sig för bristsjukdomar precis som sol skriver tror jag.. Ät varierat och gott så blir det bra! Jag hade perfekta blodvärden och ett Hb 144 genom hela graviditeten "trots" att jag var vego . Bönor/ärtor/liner är bra! Å broccoli, älskar det och äter det jämt! Det finns så fantastiskt mkt god vegomat (som du säkert vet) tycker det smakar så mkt mer och ser så mkt vackrare ut för ögat. Min bästa rätt är nog vegolasange! Enkelt å lätt! Gör en grönsaksfylld tomatsås och varva den med keso och spenatblandning i bland lasangeplattorna. Ät med grönsallad och ev lite bröd med pesto och kaprisblandning på *slurp*. I dag har vi ätit linsburgare med ungsgratinerade rotgrönsaker och cremefraiche sås, det går inte av för hackor det heller . Köp en vegetarisk kokbok och botanisera. Indisk mat är bra som inspiration eftersom den inte är så "köttfixerrad" tycker jag.. Gillar också denna site: http://vegania.mine.nu/
    Lycka till i vegolander! *kram*

Liknande trådar

  1. Katarina...
    By Miriam in forum Värme & medkänsla
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 23:28
  2. Katarina!
    By angiesry in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 22:11
  3. Katarina FR!
    By Katta1 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 12:12
  4. Katarina
    By Linda m. 4 barn in forum Änglabarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-16, 22:21
  5. Katarina...
    By mina75 in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 12:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar