Sömnproblem
Många barn
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Sömnproblem

    Jag har en fråga till er med många barn. Har alla era barn varsitt rum, eller delar de? Hur fungerar det då? Mina tre stora har varsitt rum, men mina "små" som är 3 och snart 2 år delar rum. De har nyss fått riktiga sängar. Rutiner på kvällen är utan problem. De lägger sej båda samtidigt vid halv sju och somnar själva. Problemet som jag upplever är att vaknar en på natten så vaknar även den andre. Min minste är en riktig strulare på nätterna. Vaknar flera gånger. Då är jag snabb o lyfter över 3-åringen till vår säng där han somnar om direkt. Men minstingen är värre. Ibland räcker det att ge nappen, men lika ofta får jag lägga mej en stund hos honom tills han somnar om. Ibland flera gånger varje natt. Hade detta bara hänt någon gång ibland så hade det väl inte varit nån fara, men det händer varje natt o har gjort i säkert ett halvår!! Vi planerar en liten till så man vill ju gärna få ordning på hans nätter. Har ni tips??? Eller går det över med åldern? Mina andra barn har inte varit natt strulare, så därför behöver jag alla tips jag kan få!
  2. 1
    Sömnproblem Jag har en fråga till er med många barn. Har alla era barn varsitt rum, eller delar de? Hur fungerar det då? Mina tre stora har varsitt rum, men mina "små" som är 3 och snart 2 år delar rum. De har nyss fått riktiga sängar. Rutiner på kvällen är utan problem. De lägger sej båda samtidigt vid halv sju och somnar själva. Problemet som jag upplever är att vaknar en på natten så vaknar även den andre. Min minste är en riktig strulare på nätterna. Vaknar flera gånger. Då är jag snabb o lyfter över 3-åringen till vår säng där han somnar om direkt. Men minstingen är värre. Ibland räcker det att ge nappen, men lika ofta får jag lägga mej en stund hos honom tills han somnar om. Ibland flera gånger varje natt. Hade detta bara hänt någon gång ibland så hade det väl inte varit nån fara, men det händer varje natt o har gjort i säkert ett halvår!! Vi planerar en liten till så man vill ju gärna få ordning på hans nätter. Har ni tips??? Eller går det över med åldern? Mina andra barn har inte varit natt strulare, så därför behöver jag alla tips jag kan få!
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Barn är olika och din minsting kanske fortfarande behöver sova hos mamma och pappa. Har ni testat att ha honom hos er?
  4. 2
    Barn är olika och din minsting kanske fortfarande behöver sova hos mamma och pappa. Har ni testat att ha honom hos er?
  5. Medlem sedan
    May 2006
    #3
    Ja, det har vi. Så fort han kommer över till oss är det "bus" som gäller. Han slappnar inte av alls. Det är därför jag lägger mej hos honom istället. Han tycker ju om att vara nära o jag har ingenting emot att dela säng med mina små, under förutsättning att de sover, hihi....det är så gott att krypa ner till honom i hans säng o känna den lilla varma kroppen, men när han vaknar så ofta på natten tar det ju av hans energi även på dagen. Så det skulle nog göra gott för honom att kunna sova på nätterna.
  6. 3
    Ja, det har vi. Så fort han kommer över till oss är det "bus" som gäller. Han slappnar inte av alls. Det är därför jag lägger mej hos honom istället. Han tycker ju om att vara nära o jag har ingenting emot att dela säng med mina små, under förutsättning att de sover, hihi....det är så gott att krypa ner till honom i hans säng o känna den lilla varma kroppen, men när han vaknar så ofta på natten tar det ju av hans energi även på dagen. Så det skulle nog göra gott för honom att kunna sova på nätterna.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    våra sover ihop

    Just nu sover fyra barn i samma rum eftersom alla vill ha lampan tänd när de somnar och det vill inte stora tjejen. Vi bor trångt så våra 3 killar delar rum och de 2 tjejerna delar rum(men inte om natten). Så är det just nu men de får byta och fixa bäst de vill. Våra minsta, 3 och 4år har precis flyttat till egen säng men för att övergången inte ska kännas så mycket delar de säng ett tag. De är ju vana att ha någon brevid sig och de sover bättre på det viset. Alla mina barn har sovit hos oss till de blivit 3-4 år men efter de flyttat ut har de sovit i sin säng hela natten.

    Erika m 5 barn
  8. 4
    våra sover ihop Just nu sover fyra barn i samma rum eftersom alla vill ha lampan tänd när de somnar och det vill inte stora tjejen. Vi bor trångt så våra 3 killar delar rum och de 2 tjejerna delar rum(men inte om natten). Så är det just nu men de får byta och fixa bäst de vill. Våra minsta, 3 och 4år har precis flyttat till egen säng men för att övergången inte ska kännas så mycket delar de säng ett tag. De är ju vana att ha någon brevid sig och de sover bättre på det viset. Alla mina barn har sovit hos oss till de blivit 3-4 år men efter de flyttat ut har de sovit i sin säng hela natten.

    Erika m 5 barn
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5
    Vår tvååring har svårt att somna ensam,så hon sover hos oss(liksom minstingen),åtminstone får hon somna i vår säng.Hon brukar inte vakna så ofta på nätterna,men hon vill inte somna själv,försöker man det,då kan hon bli pigg igen och gå upp.
    Det har varit så med ett par av våra andra också,det brukar lösa sig när de blir lite äldre.Det verkar ju som om han fortfarande inte vill sova ensam helt,och då kanske han inte är redo för det.Svårt att säga.
  10. 5
    Vår tvååring har svårt att somna ensam,så hon sover hos oss(liksom minstingen),åtminstone får hon somna i vår säng.Hon brukar inte vakna så ofta på nätterna,men hon vill inte somna själv,försöker man det,då kan hon bli pigg igen och gå upp.
    Det har varit så med ett par av våra andra också,det brukar lösa sig när de blir lite äldre.Det verkar ju som om han fortfarande inte vill sova ensam helt,och då kanske han inte är redo för det.Svårt att säga.

Liknande trådar

  1. 18 mån med sömnproblem
    By sani in forum Sömn – barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 18:43
  2. Sömnproblem!
    By FinlandsSofia in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 16:00
  3. Sömnproblem
    By durian in forum Många barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 09:58
  4. Sömnproblem
    By mammaLouise in forum _0512 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 22:16
  5. Sömnproblem...
    By Hoppetossan in forum Mellan missfall & graviditet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-21, 14:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar