Månadspeng till 15-åring??
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    May 2006
    #1

    Månadspeng till 15-åring??

    Undrar helt kort vad era 15-åringar får i månadspeng o vad det isåfall ska räcka till?? Kräver ni någon motprestation?? Min 15-åring får 400 i månaden. Behöver inte köpa någonting för det utan det är ren fick peng. För lite??? Känner att om ha får mer så skulle det bara "försvinna". Han gör slut på sina pengar direkt. Har även provat att ge honom större ansvar vad han gör med sina pengar men det hjälper inte. Blir ändå jag som ger mer när kompisarna ska ut o bowla o äta pizza o han inte har ett öre kvar!
  2. 1
    Månadspeng till 15-åring?? Undrar helt kort vad era 15-åringar får i månadspeng o vad det isåfall ska räcka till?? Kräver ni någon motprestation?? Min 15-åring får 400 i månaden. Behöver inte köpa någonting för det utan det är ren fick peng. För lite??? Känner att om ha får mer så skulle det bara "försvinna". Han gör slut på sina pengar direkt. Har även provat att ge honom större ansvar vad han gör med sina pengar men det hjälper inte. Blir ändå jag som ger mer när kompisarna ska ut o bowla o äta pizza o han inte har ett öre kvar!
  3. Medlem sedan
    Jul 1998
    #2
    Barnbidraget. Ska räcka till nästan allt. Vi hjälper till med dyrare kläder som vinterkläder och vinterskor. Av mina tre, som haft barnbidraget sen de gick i 7:an ungefär, har jag en ruskigt slösaktig, en ruskigt sparsam och en däremellan. Det är nyttigt för dem att lära sig att hushålla med det de har och vi har aldrig skjutit till. I så fall har de fått jobba ihop pengar. Jag tycker 400 kr till "ingenting" är väldigt mycket! Men allt beror ju på vilken ekonomi familjen har.
  4. 2
    Barnbidraget. Ska räcka till nästan allt. Vi hjälper till med dyrare kläder som vinterkläder och vinterskor. Av mina tre, som haft barnbidraget sen de gick i 7:an ungefär, har jag en ruskigt slösaktig, en ruskigt sparsam och en däremellan. Det är nyttigt för dem att lära sig att hushålla med det de har och vi har aldrig skjutit till. I så fall har de fått jobba ihop pengar. Jag tycker 400 kr till "ingenting" är väldigt mycket! Men allt beror ju på vilken ekonomi familjen har.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #3
    Mina teens får 400 resp 450. De ska hjälpa till hemma när jag ber om det och sköta skolan. De har inga krav på vad de ska köpa för pengarna förutom att de ska räcka till de födelsedagspresenter och julklappar som de vill köpa. De vill gärna ha hela hela bb / sb, men jag har förklarat för främst 16åringen att han inte får det för att jag har inte råd att låta honom slösa bort 1000 spänn i månaden, för han är helt ointresserad av kläder. De får klädpengar istället när de behöver.
  6. 3
    Mina teens får 400 resp 450. De ska hjälpa till hemma när jag ber om det och sköta skolan. De har inga krav på vad de ska köpa för pengarna förutom att de ska räcka till de födelsedagspresenter och julklappar som de vill köpa. De vill gärna ha hela hela bb / sb, men jag har förklarat för främst 16åringen att han inte får det för att jag har inte råd att låta honom slösa bort 1000 spänn i månaden, för han är helt ointresserad av kläder. De får klädpengar istället när de behöver.
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4
    700 kr får vår 15-åring. Det ska räcka till nöjen, mobil, dataspel och alla kläder utom vinterkläder, vinterskor, regnkläder och stövlar. Vi betalar också tunnelbaneresor och hårklippning. Han städar sitt rum en gång i veckan och lagar mat en gång i veckan, men det är inte direkt kopplat till månadspengen.

    Jag tycker inte 400 kr till nöjen är lite, och jag tycker inte du ska låta honom få extra när pengarna är slut. Låt honom i sådana fall göra en arbetsinsats för att få extra pengar.
  8. 4
    700 kr får vår 15-åring. Det ska räcka till nöjen, mobil, dataspel och alla kläder utom vinterkläder, vinterskor, regnkläder och stövlar. Vi betalar också tunnelbaneresor och hårklippning. Han städar sitt rum en gång i veckan och lagar mat en gång i veckan, men det är inte direkt kopplat till månadspengen.

    Jag tycker inte 400 kr till nöjen är lite, och jag tycker inte du ska låta honom få extra när pengarna är slut. Låt honom i sådana fall göra en arbetsinsats för att få extra pengar.
  9. Medlem sedan
    Dec 1999
    #5
    Vår 15-åring får 300 kr i månaden. Dessutom jobbar han lite och det ger några hundralappar till. Det brukar räcka till det han vill köpa, i alla fall för det mesta Det händer att vi hjälper till någon gång, men det är ganska sällan.
  10. 5
    Vår 15-åring får 300 kr i månaden. Dessutom jobbar han lite och det ger några hundralappar till. Det brukar räcka till det han vill köpa, i alla fall för det mesta Det händer att vi hjälper till någon gång, men det är ganska sällan.
  11. Leya
    #6
    Min 15-åring får 750 kr/månad. Det ska då räcka till när hon ska ut med kompisar osv..
    För det vill jag att hon i genomsnitt passar några av sina yngre syskon 1 dag/vecka samt städar sitt rum(fast det gör hon ändå..)
  12. 6
    Min 15-åring får 750 kr/månad. Det ska då räcka till när hon ska ut med kompisar osv..
    För det vill jag att hon i genomsnitt passar några av sina yngre syskon 1 dag/vecka samt städar sitt rum(fast det gör hon ändå..)
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Min 15 åring

    får 500 i månadspeng, och det ska räcka till nöjen + bensin till moppen (när och om den kommer funka igen) För att få dom pengarna så ska han sköta sitt rum och inte snusa/röka. Kommer jag på honom (har hänt) att han rökt/snusat så dras månadspengen in den månaden... Just nu är månadspengen nera på 250:- pga att han betalar av en cylinder till sin moppe.
    It's an insane world, and i'm proud to be a part of it.
  14. 7
    Min 15 åring får 500 i månadspeng, och det ska räcka till nöjen + bensin till moppen (när och om den kommer funka igen) För att få dom pengarna så ska han sköta sitt rum och inte snusa/röka. Kommer jag på honom (har hänt) att han rökt/snusat så dras månadspengen in den månaden... Just nu är månadspengen nera på 250:- pga att han betalar av en cylinder till sin moppe.
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8
    Barnbidraget - som ska räcka till allt egentligen. Fast vi betalar grejer dom behöver för att utöva sin sport (vi vill nämligen att dom inte ska sluta med det för att dom tycker det kostar för mycket). Men allt annat, kläder, nöjen, prylar som dom vill ha mm
  16. 8
    Barnbidraget - som ska räcka till allt egentligen. Fast vi betalar grejer dom behöver för att utöva sin sport (vi vill nämligen att dom inte ska sluta med det för att dom tycker det kostar för mycket). Men allt annat, kläder, nöjen, prylar som dom vill ha mm
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Barnbidraget, varav...

    300 är fickpengar. Resten SKA användas till kläder, frisör osv.
  18. 9
    Barnbidraget, varav... 300 är fickpengar. Resten SKA användas till kläder, frisör osv.
  19. Medlem sedan
    May 2006
    #10
    TACK för alla svar!! Nu har jag lite att fundera på men vet samtidigt att han inte får alldeles för lite. Kram till er alla!
  20. 10
    TACK för alla svar!! Nu har jag lite att fundera på men vet samtidigt att han inte får alldeles för lite. Kram till er alla!
  21. Medlem sedan
    Mar 2002
    #11
    Min 15-åring får bara 200kr. Då köper jag alla kläder och så köper vi gemensamt godis till lördagen. Än så länge klarar han sig med det. Det mesta går nog till online-spel.

    Skulle gärna ge honom 700 kr av barnbidraget (som hans syster haft) men han är liksom inte killen som planerar sina inköp så vi har väntat med det. Får väl se om det är dags snart. Kanske till hösten när han börjar gymnasiet.
  22. 11
    Min 15-åring får bara 200kr. Då köper jag alla kläder och så köper vi gemensamt godis till lördagen. Än så länge klarar han sig med det. Det mesta går nog till online-spel.

    Skulle gärna ge honom 700 kr av barnbidraget (som hans syster haft) men han är liksom inte killen som planerar sina inköp så vi har väntat med det. Får väl se om det är dags snart. Kanske till hösten när han börjar gymnasiet.
  23. Js mamma
    #12

    Svar

    Min son får 600 kr och det ska räcka till "inomhuskläder" (dvs allt utom jackor och skor) och bio. Godis bjuder vi på en gång i veckan. Fritidsaktiviteter betalar vi. När han fyller 16 ska han få hela barnbidraget.
  24. 12
    Svar Min son får 600 kr och det ska räcka till "inomhuskläder" (dvs allt utom jackor och skor) och bio. Godis bjuder vi på en gång i veckan. Fritidsaktiviteter betalar vi. När han fyller 16 ska han få hela barnbidraget.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    Min får 1000/månad. Det ska räcka till kläder vi tycker att hon inte behöver och därför inte betalar,busskort(hon köper terminskort),godis,nöjen och hon ska även betala mobilavgiften själv.

    För 12 åringen gäller samma saker förutom busskortet,hon får 600/månad.

    Sen kan de få mer pengar om de hjälper till med saker här hemma.
    Men för att få månadspengen kräver vi att de städar i sina rum så att det går att gå in där,kommer i tid i skolan samt plockar i och ur diskmaskinen.

    I skolan har de ett system där vi kan se hur mycket försenade de varit,om de varit 5 minuter sena så drar vi bort det dubbla från månadspengen,10 kronor alltså. Har noll tolerans mot skolk också så går de inte på någon lektion med giltig anledning så tar jag 200 kr från månadspengen.
  26. 13
    Min får 1000/månad. Det ska räcka till kläder vi tycker att hon inte behöver och därför inte betalar,busskort(hon köper terminskort),godis,nöjen och hon ska även betala mobilavgiften själv.

    För 12 åringen gäller samma saker förutom busskortet,hon får 600/månad.

    Sen kan de få mer pengar om de hjälper till med saker här hemma.
    Men för att få månadspengen kräver vi att de städar i sina rum så att det går att gå in där,kommer i tid i skolan samt plockar i och ur diskmaskinen.

    I skolan har de ett system där vi kan se hur mycket försenade de varit,om de varit 5 minuter sena så drar vi bort det dubbla från månadspengen,10 kronor alltså. Har noll tolerans mot skolk också så går de inte på någon lektion med giltig anledning så tar jag 200 kr från månadspengen.

Liknande trådar

  1. månadspeng 18-åring?
    By Anonym in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:14
  2. Månadspeng till nybliven 13 åring
    By morran in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 14:41
  3. Månadspeng till 11-åring
    By evajess in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 19:01
  4. Månadspeng för 13-åring?
    By anonymt namn in forum Tonåringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 09:20
  5. ang månadspeng till 13 åring
    By zimba2 in forum Tonåringar
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-17, 16:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar