Kan man göra så här som mamma?
Skolbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Kan man göra så här som mamma?

    Jag har en dotter med stora svårigheter i skolan. Hon har en grav språkstörning som har medfört stora läs- och skrivsvårigheter. Pga språkstörningen så har hon också en uppmärksamhetsstörning som gör att hon har det väldigt svårt i gruppen. Min önskan skulle vara en mindre grupp och med mycket datorstöd, tex Vital. Tyvärr är det relativt många barn i hennes klass (27 st) och det finns endast tillgång till en dator.

    Jag har en egen bärbar dator som jag jobbar en del vid, men det är absolut inget måste för min del. För dottern skulle det vara guld värt att ha tillgång till den på skoltid. Tror ni att jag kan erbjuda skolan att låna min dator för dotterns del under hennes kvarvarande år? Givetvis tycker jag synd om alla de barn som inte har samma möjlighet, men jag är desperat. Ge mig era synpunkter!
  2. 1
    Kan man göra så här som mamma? Jag har en dotter med stora svårigheter i skolan. Hon har en grav språkstörning som har medfört stora läs- och skrivsvårigheter. Pga språkstörningen så har hon också en uppmärksamhetsstörning som gör att hon har det väldigt svårt i gruppen. Min önskan skulle vara en mindre grupp och med mycket datorstöd, tex Vital. Tyvärr är det relativt många barn i hennes klass (27 st) och det finns endast tillgång till en dator.

    Jag har en egen bärbar dator som jag jobbar en del vid, men det är absolut inget måste för min del. För dottern skulle det vara guld värt att ha tillgång till den på skoltid. Tror ni att jag kan erbjuda skolan att låna min dator för dotterns del under hennes kvarvarande år? Givetvis tycker jag synd om alla de barn som inte har samma möjlighet, men jag är desperat. Ge mig era synpunkter!
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    Jag hade absolut erbjudit dem datorn. Hon har ju en störning och behöver hjälp!
  4. 2
    Jag hade absolut erbjudit dem datorn. Hon har ju en störning och behöver hjälp!
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3
    För min del är det helt okej. Jag är mer fundersam på hur skolpersonal ställer sig till det.
  6. 3
    För min del är det helt okej. Jag är mer fundersam på hur skolpersonal ställer sig till det.
  7. Maoam
    #4

    Har du tänkt på...

    vad som händer om datorn skulle försvinna? Den räknas väl som stöldbegärlig. Vems försäkring är det som gäller då om du lånar ut den till dottern att ha i skolan?

    Det bästa vore ju om skolan kunde ställa upp med hjälpmedel eller kan HAB eller vem det nu är i ert fall som ni har kontakt med pga din dotters språkstörning som kan ställa upp med hjälpmedel?

    Förstår att du vill hjälpa din dotter på bästa sätt.
  8. 4
    Har du tänkt på... vad som händer om datorn skulle försvinna? Den räknas väl som stöldbegärlig. Vems försäkring är det som gäller då om du lånar ut den till dottern att ha i skolan?

    Det bästa vore ju om skolan kunde ställa upp med hjälpmedel eller kan HAB eller vem det nu är i ert fall som ni har kontakt med pga din dotters språkstörning som kan ställa upp med hjälpmedel?

    Förstår att du vill hjälpa din dotter på bästa sätt.
  9. li08
    #5
    ja, fast är det hab som skriver ut har skolan heller inget ansvar utan då måste du själv ha en försäkring som täcker.
  10. 5
    ja, fast är det hab som skriver ut har skolan heller inget ansvar utan då måste du själv ha en försäkring som täcker.
  11. Medlem sedan
    Jun 2005
    #6
    Hade tänkt kolla upp försäkringen, så att min skulle täcka upp även i skolan. Hab ska inte skriva ut hjälpmedel till skolan utan det är upp till kommunen att stå för. Hab skriver ut endast till hemmet. Som det är i dagsläget så behåller jag nog datorn hemma och försöker lägga in datorandvänding vid läxläsning i stället. I dagsläget finns det ändå ingen som kan hjälpa henne med datorn i skolan.
  12. 6
    Hade tänkt kolla upp försäkringen, så att min skulle täcka upp även i skolan. Hab ska inte skriva ut hjälpmedel till skolan utan det är upp till kommunen att stå för. Hab skriver ut endast till hemmet. Som det är i dagsläget så behåller jag nog datorn hemma och försöker lägga in datorandvänding vid läxläsning i stället. I dagsläget finns det ändå ingen som kan hjälpa henne med datorn i skolan.
  13. Medlem sedan
    Aug 2004
    #7
    Skolan har SKYLDIGHET att ge din dotter det stöd hon behöver för att klara sin skolgång. Det ska ni inte fixa privat!
    Läs på i skollag, läroplan m fl ställen, ring Skolverket, t ex elevombudsmannen, och få råd och tips.
    Har hon talböcker? Får hon annat stöd? Hon kan ju behöva någon som hjälper henne i skolsituationen också.
    På Socialstyrelsens hemsida kan man ladda ner en ny skrift som handlar om stöd till funktionshindrade studenter på högskola. Där finns bl a beskrivet vad de ska kunna få hjälp med, och det är ganska mycket!
    Inte ska man behöva vänta till högskolan för att få stöd....?
  14. 7
    Skolan har SKYLDIGHET att ge din dotter det stöd hon behöver för att klara sin skolgång. Det ska ni inte fixa privat!
    Läs på i skollag, läroplan m fl ställen, ring Skolverket, t ex elevombudsmannen, och få råd och tips.
    Har hon talböcker? Får hon annat stöd? Hon kan ju behöva någon som hjälper henne i skolsituationen också.
    På Socialstyrelsens hemsida kan man ladda ner en ny skrift som handlar om stöd till funktionshindrade studenter på högskola. Där finns bl a beskrivet vad de ska kunna få hjälp med, och det är ganska mycket!
    Inte ska man behöva vänta till högskolan för att få stöd....?

Liknande trådar

  1. Göra som mamma
    By Miafian in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-29, 07:54
  2. Mamma kan du göra
    By Sharingan in forum Ordet är fritt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2009-05-03, 21:20
  3. Vad göra med min mamma?
    By anonymt namn in forum Föräldraskap - kristen
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-11, 12:44
  4. Kan man göra så här som mamma?
    By wildhearts in forum Barn som yrke
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 11:11
  5. Vad ska vi göra med mamma?
    By Dottern in forum Känsliga snack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 12:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar