Hej, Läserera barn böcker
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Mar 2000
    #1

    Hej, Läserera barn böcker

    själva hemma? Vad läser de i så fall.¨
    Min Tim har börjat läsa jätte mycket hemma nu och har nu på kort tid läst ut Berts betraktelser, Sune och nån Narnia bok. Vet att jag har en banan kartong med böcker som jag hade när jag var liten mycket fem böcker.
  2. 1
    Hej, Läserera barn böcker själva hemma? Vad läser de i så fall.¨
    Min Tim har börjat läsa jätte mycket hemma nu och har nu på kort tid läst ut Berts betraktelser, Sune och nån Narnia bok. Vet att jag har en banan kartong med böcker som jag hade när jag var liten mycket fem böcker.
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Typ tre

    kilo i veckan. Nej det är väl att ta i. Men vi brukar gå till bibblan med kanske lite mer än en veckas mellanrum och då lånar vi en stor bärkasse full. Då är vi ju fem stycken i familjen förstås, men Johanna läser nog en sex till tio böcker i veckan. Det är mest hästböcker som gäller.
  4. 2
    Typ tre kilo i veckan. Nej det är väl att ta i. Men vi brukar gå till bibblan med kanske lite mer än en veckas mellanrum och då lånar vi en stor bärkasse full. Då är vi ju fem stycken i familjen förstås, men Johanna läser nog en sex till tio böcker i veckan. Det är mest hästböcker som gäller.
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3

    Nej

    Matilda läser inte, hon har så svårt för läsningen så hon nästan inte tycker att det är roligt, hon är duktig när hon läser i sin "Annika-bok" men att läsa på andra ställen är nästintill omöjligt! *undrar varför egentligen...*
    ~Per aspera ad astra~ Genom svårigheterna mot stjärnorna

    Matilda 980427
    Thea 040711
    Liv 091124

    http://minimumsa.wordpress.com
  6. 3
    Nej Matilda läser inte, hon har så svårt för läsningen så hon nästan inte tycker att det är roligt, hon är duktig när hon läser i sin "Annika-bok" men att läsa på andra ställen är nästintill omöjligt! *undrar varför egentligen...*
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    japp

    varje kväll läser hon minst 30 minuter innan hon somnar. hon är med i bokklubben läslusen och får två böcker i månaden därifrån. sen lånar de hem böcker från skolan hela tiden, så fort en är slut tar hon en ny. just nu läser hon pappa polis av Laura Trenter och den rekommenderar hon varmt!
  8. 4
    japp varje kväll läser hon minst 30 minuter innan hon somnar. hon är med i bokklubben läslusen och får två böcker i månaden därifrån. sen lånar de hem böcker från skolan hela tiden, så fort en är slut tar hon en ny. just nu läser hon pappa polis av Laura Trenter och den rekommenderar hon varmt!
  9. Medlem sedan
    Aug 1999
    #5
    A läser Harry Potter, Fem-böcker, mm. Hon läser nästan jämt, men tycker att det är svårt att hitta bra böcker. Hästböcker etc är helt uteslutet - annars hade det löst mycket eftersom jag har kartong vis med sådana kvar.... Många av de böcker som är lagom svåra språkligt känns hon lite för liten för, också.
  10. 5
    A läser Harry Potter, Fem-böcker, mm. Hon läser nästan jämt, men tycker att det är svårt att hitta bra böcker. Hästböcker etc är helt uteslutet - annars hade det löst mycket eftersom jag har kartong vis med sådana kvar.... Många av de böcker som är lagom svåra språkligt känns hon lite för liten för, också.
  11. Medlem sedan
    Jan 2001
    #6

    nja, mest Bamse

    Hugo läser mycket serietidningar själv, mest Bamse.
    Någon bok har han väl läst också, men det går litet för långsamt för honom att läsa så han tycker inte det är så roligt.

    Till de som har barn som inte läser böcker än så vill jag säga. Jag tror inte att man "måste" kunna plöja böcker i den här åldern. Jag ser vilka läsläxor Hugo får i skolan; de är mycket enkla för honom, han läser dem på ett kick (och då går han ändå i trean) -så det måste nog (utifrån den iakttagelsen) ses normalt att inte kunna läsa långa texter med lätthet.
  12. 6
    nja, mest Bamse Hugo läser mycket serietidningar själv, mest Bamse.
    Någon bok har han väl läst också, men det går litet för långsamt för honom att läsa så han tycker inte det är så roligt.

    Till de som har barn som inte läser böcker än så vill jag säga. Jag tror inte att man "måste" kunna plöja böcker i den här åldern. Jag ser vilka läsläxor Hugo får i skolan; de är mycket enkla för honom, han läser dem på ett kick (och då går han ändå i trean) -så det måste nog (utifrån den iakttagelsen) ses normalt att inte kunna läsa långa texter med lätthet.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7
    Vad tror du om Lilla huset på prärien, Kulla Gulla, ... kommer inte på mer just nu, men om hon är stor nog för Harry Potter så måste det väl finnas rätt mycket som hon klarar. Jag ser Harry Potter som en rätt svår (nu pratar jag inte om text utan innehåll) barnbok.
  14. 7
    Vad tror du om Lilla huset på prärien, Kulla Gulla, ... kommer inte på mer just nu, men om hon är stor nog för Harry Potter så måste det väl finnas rätt mycket som hon klarar. Jag ser Harry Potter som en rätt svår (nu pratar jag inte om text utan innehåll) barnbok.
  15. Medlem sedan
    Aug 1999
    #8
    Jag har försökt med dessa. Även Anne på Grönkulla, Astrid Lindgren etc, men hon tycker inte de verkar tillräckligt spännande. Antar att om man inte är uppfödd med att det mest upphetsande på tv är Vilse i pannkakan, så "blinkar och låter" det lite för lite av denna typ av böcker... Jag fortsätter i alla fall att erbjuda dem, så får vi se vad som händer.
  16. 8
    Jag har försökt med dessa. Även Anne på Grönkulla, Astrid Lindgren etc, men hon tycker inte de verkar tillräckligt spännande. Antar att om man inte är uppfödd med att det mest upphetsande på tv är Vilse i pannkakan, så "blinkar och låter" det lite för lite av denna typ av böcker... Jag fortsätter i alla fall att erbjuda dem, så får vi se vad som händer.
  17. Medlem sedan
    Dec 1998
    #9
    Nej, hon kan läsa utan problem men hon har ingen lust. Hon läser mkt i skolan och det tycker hon räcker
  18. 9
    Nej, hon kan läsa utan problem men hon har ingen lust. Hon läser mkt i skolan och det tycker hon räcker
  19. Medlem sedan
    Mar 2000
    #10

    menade inget illa

    meningen med min fråga var mest att få förslag på böcker som jag kunde erbjuda min son att läsa nu när han verkligen vill det och uppmuntra honom att fortsätta, tänkte att det är kanske enklare att få honom att fortsätta om han hittar bra böcker han tycker om.
    Tim går i 2 an och där får de läs läxa som är i deras nivå så hela klassen har ju inte samma läsläxa.
  20. 10
    menade inget illa meningen med min fråga var mest att få förslag på böcker som jag kunde erbjuda min son att läsa nu när han verkligen vill det och uppmuntra honom att fortsätta, tänkte att det är kanske enklare att få honom att fortsätta om han hittar bra böcker han tycker om.
    Tim går i 2 an och där får de läs läxa som är i deras nivå så hela klassen har ju inte samma läsläxa.
  21. Medlem sedan
    Jan 2001
    #11

    det förstår jag

    Jag förstår att du inte menade något illa, och det var inget som helst fel med din fråga. Det blev bara så massivt med den ena efter den andra som berättade att deras barn läste kilovis.

    Jag tog egentligen inte åt mig personligen; för jag ser att Hugo hänger med mycket bra i skolan.

    Förut hade Hugos klass differentierad läsläxa, och det tyckte jag var bra. Men sedan de bytte lärare så har det blivit mer av att alla ska göra lika -tyvärr.
  22. 11
    det förstår jag Jag förstår att du inte menade något illa, och det var inget som helst fel med din fråga. Det blev bara så massivt med den ena efter den andra som berättade att deras barn läste kilovis.

    Jag tog egentligen inte åt mig personligen; för jag ser att Hugo hänger med mycket bra i skolan.

    Förut hade Hugos klass differentierad läsläxa, och det tyckte jag var bra. Men sedan de bytte lärare så har det blivit mer av att alla ska göra lika -tyvärr.
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12
    dagens unga *skakar på huvudet, och klickar med tungan*...
    Annat var det på vår tid. ;-);-)
  24. 12
    dagens unga *skakar på huvudet, och klickar med tungan*...
    Annat var det på vår tid. ;-);-)
  25. Medlem sedan
    Sep 2002
    #13
    jag har en periodare hemma. Just nu har det varit lite mindre läsning men innan läste han en hel del. Det får inte vara för svåra böcker än, men det beror nog mer på att han är otålig *ler*

    Han har läst Drakherren, Lassemaja, Dalslandsdetektiverna och han älskade böckerna om Benny Blixt
  26. 13
    jag har en periodare hemma. Just nu har det varit lite mindre läsning men innan läste han en hel del. Det får inte vara för svåra böcker än, men det beror nog mer på att han är otålig *ler*

    Han har läst Drakherren, Lassemaja, Dalslandsdetektiverna och han älskade böckerna om Benny Blixt
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    Julia älskar att läsa, speciellt när hon ska lägga sig på kvällarna. Hon läser Lasse & Majas detektivbyrå och "Matilda" böckerna...Hon är en riktig bokmal!!
  28. 14
    Julia älskar att läsa, speciellt när hon ska lägga sig på kvällarna. Hon läser Lasse & Majas detektivbyrå och "Matilda" böckerna...Hon är en riktig bokmal!!
  29. Medlem sedan
    Aug 1999
    #15
    Precis! hihi (imt)
  30. 15
    Precis! hihi (imt)
  31. Medlem sedan
    Jun 1998
    #16
    Oscar är motvillig läsare, men jag har några förslag som jag tror att Tim kanske kan gilla.

    Hicke Hiskelig Halvulk III är en serie om en liten skön vikingakille. Mycket skratt utlovas.

    Som gammalt fan av Ole Lund Kirkegaard så är mina favvisar Hodjas flygande matta, Gummi-Tarzan, Otto är en noshörning är några kul böcker av honom som Oscar gillar.

    Oscar har fått läslustläxor i två veckor nu och jag har tillsammans med honom läst två av Lasse Anrells böcker om Spinkis. Läsa Lätt-böcker som är rätt kul.
  32. 16
    Oscar är motvillig läsare, men jag har några förslag som jag tror att Tim kanske kan gilla.

    Hicke Hiskelig Halvulk III är en serie om en liten skön vikingakille. Mycket skratt utlovas.

    Som gammalt fan av Ole Lund Kirkegaard så är mina favvisar Hodjas flygande matta, Gummi-Tarzan, Otto är en noshörning är några kul böcker av honom som Oscar gillar.

    Oscar har fått läslustläxor i två veckor nu och jag har tillsammans med honom läst två av Lasse Anrells böcker om Spinkis. Läsa Lätt-böcker som är rätt kul.
  33. Medlem sedan
    Jan 2000
    #17
    Melker läser allt han ser, men inga hela böcker så. Han läser i faktaböckerr, reklamblad, i tidningar, på Tv, och så sina läxor utan problem. Men någon hel kapitelbok har han inte haft tålamod med

    *************************
    Anna m Melker, Eskil & Alvida
  34. 17
    Melker läser allt han ser, men inga hela böcker så. Han läser i faktaböckerr, reklamblad, i tidningar, på Tv, och så sina läxor utan problem. Men någon hel kapitelbok har han inte haft tålamod med

    *************************
    Anna m Melker, Eskil & Alvida

Liknande trådar

  1. Böcker till barn 7 år
    By lisole in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:05
  2. Böcker för barn.....
    By TessS in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-25, 21:19
  3. Böcker om barn
    By Skrutt 3 in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 14:53
  4. böcker om barn?
    By Skrutt 3 in forum _0511 Novemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 20:52
  5. Böcker om större barn?
    By Stepp in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 09:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar