Får inte till dagsömnen
_0511 Novemberbarn
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Får inte till dagsömnen

    Hur sover era små på dagen? Ludvig har ju börjat sova riktigt bra på natten men på dagen blir det allt som oftast helt fel. Han vaknar på morgonen mellan 05.30-06.30 och det är ju rätt tidigt för att inte sova på förmiddagen.

    Men det är så svårt att få honom att sova en stund på förmiddagen så istället somnar han kanske precis i lunchen eller så får vi äta jättetidig lunch och han somnar kl 11.30. Sover 1½ timme och orkar inte med eftermiddagen heller. Ibland har han däckat vid 18-tiden, helt slut och grinig.

    Är era också svåra på att sova på dagen? Jag tror att han inte vill missa en sekund av den spännande dagen, men om han inte sover så orkar han ju inte annat än gnälla och tappa tålamodet.
  2. 1
    Får inte till dagsömnen Hur sover era små på dagen? Ludvig har ju börjat sova riktigt bra på natten men på dagen blir det allt som oftast helt fel. Han vaknar på morgonen mellan 05.30-06.30 och det är ju rätt tidigt för att inte sova på förmiddagen.

    Men det är så svårt att få honom att sova en stund på förmiddagen så istället somnar han kanske precis i lunchen eller så får vi äta jättetidig lunch och han somnar kl 11.30. Sover 1½ timme och orkar inte med eftermiddagen heller. Ibland har han däckat vid 18-tiden, helt slut och grinig.

    Är era också svåra på att sova på dagen? Jag tror att han inte vill missa en sekund av den spännande dagen, men om han inte sover så orkar han ju inte annat än gnälla och tappa tålamodet.
  3. Medlem sedan
    Sep 1999
    #2
    Just nu är vi inne i ett mellanting mellan att sova en eller två gånger på dagen. Lite små strul är det allt. Lägger jag Ellen på fm. vid 10, så vaknar hon när jag går till skolan för att hämta kl. 12, på den sömnen orkar hon inte hela dagen, men vill inte somna förrän vid 17 på em. vilket är för sent. Håller jag henne däremot vaken tills jag går, vid 11.30-11.45 någonting, brukar hon sova till 13.30, då funkar resten av dagen bra, hon får en liten down period vid 16, men efter att få ha blivit buren i sjalen, ätit middag, så orkar hon tills kl. 19.30. Men det är inte alltid det går att hålla henne vaken så länge, och då blir det lite dumt på em. Brukar försöka få henne att somna inne i sjalen, och bara sova i 15 minuter på em. då funkar det oxå ganska bra.
    Minns med de övriga tjejerna att just sådana här mellan perioder är det struligt. Även när dom sedan ska sluta sova middag helt blir det knas ett tag.
  4. 2
    Just nu är vi inne i ett mellanting mellan att sova en eller två gånger på dagen. Lite små strul är det allt. Lägger jag Ellen på fm. vid 10, så vaknar hon när jag går till skolan för att hämta kl. 12, på den sömnen orkar hon inte hela dagen, men vill inte somna förrän vid 17 på em. vilket är för sent. Håller jag henne däremot vaken tills jag går, vid 11.30-11.45 någonting, brukar hon sova till 13.30, då funkar resten av dagen bra, hon får en liten down period vid 16, men efter att få ha blivit buren i sjalen, ätit middag, så orkar hon tills kl. 19.30. Men det är inte alltid det går att hålla henne vaken så länge, och då blir det lite dumt på em. Brukar försöka få henne att somna inne i sjalen, och bara sova i 15 minuter på em. då funkar det oxå ganska bra.
    Minns med de övriga tjejerna att just sådana här mellan perioder är det struligt. Även när dom sedan ska sluta sova middag helt blir det knas ett tag.
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3

    Vilme sover..

    ..rätt bra just nu. Han har viserligen fått för sig att snurra runt lite vid 4-5 tiden på natten, men jag hoppas att det ger sig snart. Han vaknar oftast runt 8 på morgonen. Eftersom han har ätit välling under natten/morgonen, så brukar vi äta frukost sent. Runt 9.30. sedan äter han en frukt vid ca. 11.30, somnar runt 12 och sover vanligtvis till ca 14. Äter lunch efter vilan, och middag ca 17.30. Välling igen runt 19, och somnar sen..
    //Elin, mamma till Vilme 051121 och Eira 080601
  6. 3
    Vilme sover.. ..rätt bra just nu. Han har viserligen fått för sig att snurra runt lite vid 4-5 tiden på natten, men jag hoppas att det ger sig snart. Han vaknar oftast runt 8 på morgonen. Eftersom han har ätit välling under natten/morgonen, så brukar vi äta frukost sent. Runt 9.30. sedan äter han en frukt vid ca. 11.30, somnar runt 12 och sover vanligtvis till ca 14. Äter lunch efter vilan, och middag ca 17.30. Välling igen runt 19, och somnar sen..
  7. KAJO
    #4

    Robin somnar

    i stort sett alltid i vagnen och i bilen så vi brukar gå ut en sväng när det är sovdags. Han sovre oftast innan lunch och sedan igen tidig eftermiddag och ibland får vi jobba lite på det men oftast går det av sig själv. Att sova en gånf klarar han inte då är han så trött och grinig så hela eftermiddagen blir förstörd.
  8. 4
    Robin somnar i stort sett alltid i vagnen och i bilen så vi brukar gå ut en sväng när det är sovdags. Han sovre oftast innan lunch och sedan igen tidig eftermiddag och ibland får vi jobba lite på det men oftast går det av sig själv. Att sova en gånf klarar han inte då är han så trött och grinig så hela eftermiddagen blir förstörd.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Låter lite lika. Vi försökte med en sovstund för ett tag sedan men det gick inte alls, då sov han oftast en timme under tidig förmiddag. Men nu har han så svårt att komma till ro på förmiddagen och håller sig vaken tills han är helt utmattad.

    Idag har jag försökt hålla på att han ska sova under dagen och då blev det mycket bättre: sov på förmiddagen 9.15-10.30 och eftermiddagen ca 13-14. Ganska lagom trött nu till nattningen vid 19.
  10. 5
    Låter lite lika. Vi försökte med en sovstund för ett tag sedan men det gick inte alls, då sov han oftast en timme under tidig förmiddag. Men nu har han så svårt att komma till ro på förmiddagen och håller sig vaken tills han är helt utmattad.

    Idag har jag försökt hålla på att han ska sova under dagen och då blev det mycket bättre: sov på förmiddagen 9.15-10.30 och eftermiddagen ca 13-14. Ganska lagom trött nu till nattningen vid 19.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Låter helt perfekt! Vi har haft det ganska likt, men just nu strular det mesta med dagsömnen. Har jobbat lite mer med det idag och då har det varit bättre.
  12. 6
    Låter helt perfekt! Vi har haft det ganska likt, men just nu strular det mesta med dagsömnen. Har jobbat lite mer med det idag och då har det varit bättre.
  13. Medlem sedan
    May 2001
    #7
    Ja, förut var vagnen alltid ett säker kort, men inte nu längre. Nu sover han bättre hemma i sängen. Det är själva insomnandet som är besvärligt just nu. Han håller sig vaken i det allra längsta och då hinner klockan gå och hela dagen blir konstig. Finns det ingen sovknapp?
  14. 7
    Ja, förut var vagnen alltid ett säker kort, men inte nu längre. Nu sover han bättre hemma i sängen. Det är själva insomnandet som är besvärligt just nu. Han håller sig vaken i det allra längsta och då hinner klockan gå och hela dagen blir konstig. Finns det ingen sovknapp?
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8
    Känner igen det där.
    Vi håller på att övergå till att bara sova en gång per dag men är inte riktigt framme ännu.
    Sover vi länge på morgonen (till efter kl 8) då sover han oftast bara en gång mitt på dagen.
    Annars gör han ett litet längre sovpass på förmiddagen (ca 1 timme) och ett något kortare på eftermiddagen (ca 45 min).
    Tycker Simon sover lite på dagen men jag kan inte få honom till att sova längre. Han vaknar av sig själv och det går inte få honom att somna om.
  16. 8
    Känner igen det där.
    Vi håller på att övergå till att bara sova en gång per dag men är inte riktigt framme ännu.
    Sover vi länge på morgonen (till efter kl 8) då sover han oftast bara en gång mitt på dagen.
    Annars gör han ett litet längre sovpass på förmiddagen (ca 1 timme) och ett något kortare på eftermiddagen (ca 45 min).
    Tycker Simon sover lite på dagen men jag kan inte få honom till att sova längre. Han vaknar av sig själv och det går inte få honom att somna om.
  17. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    ja, vi är jättenöjda med rutinerna just nu. men vi har oxå haft det knöligt...

    Hoppas att det ordnar till sig för er snart oxå. När Vilme var sån där så väntade jag bara ut honom, och snart var han tillbaka till sina gamla vanor igen.

    kram
  18. 9
    ja, vi är jättenöjda med rutinerna just nu. men vi har oxå haft det knöligt...

    Hoppas att det ordnar till sig för er snart oxå. När Vilme var sån där så väntade jag bara ut honom, och snart var han tillbaka till sina gamla vanor igen.

    kram
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10
    Ja det vrekar vara nån brytperiod mellan sova en eller felra gånger. Här är det mest insomnandet som tar tid - om jag försöker lägga honom på förmiddagen vid 9.30 kan det dröja till 10.30 innan han somnar och då blir det lite sent att sova 1½-2 timmar. Ibland ger jag upp och låter honom vara uppe men då blir det nästan ännu jobbigare. När han väl somnat ka han sova rätt länge. Men det går väl över.
  20. 10
    Ja det vrekar vara nån brytperiod mellan sova en eller felra gånger. Här är det mest insomnandet som tar tid - om jag försöker lägga honom på förmiddagen vid 9.30 kan det dröja till 10.30 innan han somnar och då blir det lite sent att sova 1½-2 timmar. Ibland ger jag upp och låter honom vara uppe men då blir det nästan ännu jobbigare. När han väl somnat ka han sova rätt länge. Men det går väl över.
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11

    Funkar bra med Saga

    Och har alltid funkat rätt bra. Hon sover ungefär mellan 19 och 7. Och just nu är hon på väg från 1 till 2 sov per dag. Är hon trött eller vi åker bil sover hon vid 9-10 och kanske i en timme, sedan igen vid 15 också då runt en timme. Sover hon en gång blir det efter lunchen, alltså vid 11.30-12.30. Sedan sover hon 1½-2½ timme.

    Hoppas du får till sovandet, det är frustrerande då det inte fungerar.

    Kram
    Stolt mamma till Emma 030129 och Saga 051105
  22. 11
    Funkar bra med Saga Och har alltid funkat rätt bra. Hon sover ungefär mellan 19 och 7. Och just nu är hon på väg från 1 till 2 sov per dag. Är hon trött eller vi åker bil sover hon vid 9-10 och kanske i en timme, sedan igen vid 15 också då runt en timme. Sover hon en gång blir det efter lunchen, alltså vid 11.30-12.30. Sedan sover hon 1½-2½ timme.

    Hoppas du får till sovandet, det är frustrerande då det inte fungerar.

    Kram

Liknande trådar

  1. Till alla som inte kan och inte vill
    By wondergirl in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 13:24
  2. Strul med dagsömnen
    By FinlandsSofia in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 12:13
  3. Nu har vi slutat med dagsömnen!
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-24, 17:32
  4. Tack för alla svar om dagsömnen
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 08:37
  5. Angående dagsömnen
    By På besök in forum _0507 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 17:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar