Tänder?
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Tänder?

    Inte för att det är dags riktigt än, men jag funderade och blev nyfiken. NÄR brukar första tanden dyka upp? Och VAR i munnen hamnar den? eller är det olika? Fram, bak, nånstans emellan, uppe, nere?

    Ni som har flera barn, minns ni?

    Nyfiken i en strut...
    Maya med Viggo och Idun.

    Läs vår blogg:
    http://www.miffot.com
  2. 1
    Tänder? Inte för att det är dags riktigt än, men jag funderade och blev nyfiken. NÄR brukar första tanden dyka upp? Och VAR i munnen hamnar den? eller är det olika? Fram, bak, nånstans emellan, uppe, nere?

    Ni som har flera barn, minns ni?

    Nyfiken i en strut...
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Ska försöka minnas...



    Min äldsta son fick sin första tand när han var 5-5,5 månader.
    Oftast (inte alltid!) kommer de nedre två mittänderna först, men det kan variera väldigt där. Sen "brukar" de två övre mittänderna komma.
    Men som tredjetand kom en till där nere för min äldsta son *s*
    Så det finns inga regler
    Ärligt talat minns jag inte när mellan fick sin första tand... Ska kolla upp det

    Min guddotter fick sin första tand nu precis innan 1-årsdagen
    annasthlm - med triss i pojkar
  4. 2
    Ska försöka minnas...

    Min äldsta son fick sin första tand när han var 5-5,5 månader.
    Oftast (inte alltid!) kommer de nedre två mittänderna först, men det kan variera väldigt där. Sen "brukar" de två övre mittänderna komma.
    Men som tredjetand kom en till där nere för min äldsta son *s*
    Så det finns inga regler
    Ärligt talat minns jag inte när mellan fick sin första tand... Ska kolla upp det

    Min guddotter fick sin första tand nu precis innan 1-årsdagen
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Vår son

    fick sin första tand vid 4,5 månader. Men jag har för mig att han var ganska tidig. Fast en del kan ju förstås födas med någon tand till och med, och en del är över året innan de får sin första! Så det är så klart olika.
    Han fick framtänderna nertill först, sedan de övre framtänderna.
    Libra
  6. 3
    Vår son fick sin första tand vid 4,5 månader. Men jag har för mig att han var ganska tidig. Fast en del kan ju förstås födas med någon tand till och med, och en del är över året innan de får sin första! Så det är så klart olika.
    Han fick framtänderna nertill först, sedan de övre framtänderna.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Hwila fick första tanden vid 6 mån i mitten av undermunnen
  8. 4
    Hwila fick första tanden vid 6 mån i mitten av undermunnen
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Det kan vara väääldigt olika. Elsa fick sin första redan när hon var fyra månader, och sedan ramlade de på med ungefär två i månaden. Seedan vet jag andra som inte fått förrän de varit runt året. Elsa fick först två framtänder där nere, sedan fick hon "sidoframtänderna" där uppe. Hon såg ut som en liten vampyr tills de två i mitten däruppe tittade fram *fniss*
  10. 5
    Det kan vara väääldigt olika. Elsa fick sin första redan när hon var fyra månader, och sedan ramlade de på med ungefär två i månaden. Seedan vet jag andra som inte fått förrän de varit runt året. Elsa fick först två framtänder där nere, sedan fick hon "sidoframtänderna" där uppe. Hon såg ut som en liten vampyr tills de två i mitten däruppe tittade fram *fniss*
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    okej

    nu har jag kollat upp det. Skäms över att jag inte minns!
    Mellansonen var 7,5 månader när de första två tänderna tittade fram i underkäken

    Så, mina pojkar var 5 och nästan 8 månader.
    annasthlm - med triss i pojkar
  12. 6
    okej nu har jag kollat upp det. Skäms över att jag inte minns!
    Mellansonen var 7,5 månader när de första två tänderna tittade fram i underkäken

    Så, mina pojkar var 5 och nästan 8 månader.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Wilma fick..

    ..sin första tand när hon var 5 månader. Ett par dagar senare dök 2:a tanden upp. Det var de båda framtänderna i underkäken som kom först. När hon var 8 - 9 månader kom 3:e och 4:e tanden, de båda hörntänderna i överkäken. Så en liten dracula hade vi ett tag
    Det är väldigt olika när första tanden dyker upp. Kolla upp när du och mannen fick era tänder som små. Det är ju lite ärftligt sådant.
    Själv var jag 4 månader och maken var 6 månader, så Wilma la sig mittemellan med sina 5 månader!
    Gunilla med Wilma -02, Oskar -06, Emma -09 & ängeln William -97

    http://familjenbrann.blogspot.com/
  14. 7
    Wilma fick.. ..sin första tand när hon var 5 månader. Ett par dagar senare dök 2:a tanden upp. Det var de båda framtänderna i underkäken som kom först. När hon var 8 - 9 månader kom 3:e och 4:e tanden, de båda hörntänderna i överkäken. Så en liten dracula hade vi ett tag
    Det är väldigt olika när första tanden dyker upp. Kolla upp när du och mannen fick era tänder som små. Det är ju lite ärftligt sådant.
    Själv var jag 4 månader och maken var 6 månader, så Wilma la sig mittemellan med sina 5 månader!
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Här är vi sena...

    Albin fick sin första tand när han var 9,5 månader, så det kan variera massor. Tror det var en av framtänderna nere, men minns inte så väl...
    ♥ ♥ ♥ mamma till Albin -00, Malva -06 & Flora -09 ♥ ♥ ♥
    ~ http://blurpan.blogg.se ~
  16. 8
    Här är vi sena... Albin fick sin första tand när han var 9,5 månader, så det kan variera massor. Tror det var en av framtänderna nere, men minns inte så väl...
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    Sju månader var min förste, minns inte var de kom men däremot att amningen fick ett väldigt abrupt slut *ler nu men inte då*. Det gör väldigt ont när de sätter små sylvassa tänder i bröstet!

    Kommer inte ihåg när tvåa fick sina tänder men det gick bra att amma henne långt efter att de kom. *glad*
  18. 9
    Sju månader var min förste, minns inte var de kom men däremot att amningen fick ett väldigt abrupt slut *ler nu men inte då*. Det gör väldigt ont när de sätter små sylvassa tänder i bröstet!

    Kommer inte ihåg när tvåa fick sina tänder men det gick bra att amma henne långt efter att de kom. *glad*
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10
    6 månader var min dotter. 2 dagar efter sista amningen!
  20. 10
    6 månader var min dotter. 2 dagar efter sista amningen!

Liknande trådar

  1. tappade tänder, nya tänder?
    By PiaD1978 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 21:10
  2. Tänder
    By lotwe in forum _0805 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 14:53
  3. Vilka här har tänder/inte tänder och
    By ullen in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-11-05, 12:32
  4. tänder...
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-29, 16:34
  5. Tänder
    By myssli in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-01, 14:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar