Ångest
Gravidsnack
  1. Snart41
    #1

    Ångest

    Vad har jag ställt till med? 40 år och gravid! Jag har sådan ångest. Orkar jag med detta? Vi har redan en trotsig, energisk liten tjej som ibland gör mig alldeles matt. Hur ska jag orka med två? Min trötthet är nog mer beroende av min personlighet än av min ålder, är jag rädd.

    Jag har fått tid för FVP. Varför beslutade jag mig för detta? Ärligt, skulle jag verkligen kunna abortera? Å andra sidan, det är bra och veta vad som komma skall, eller?

    Ångest, ångest, ångest...
  2. 1
    Ångest Vad har jag ställt till med? 40 år och gravid! Jag har sådan ångest. Orkar jag med detta? Vi har redan en trotsig, energisk liten tjej som ibland gör mig alldeles matt. Hur ska jag orka med två? Min trötthet är nog mer beroende av min personlighet än av min ålder, är jag rädd.

    Jag har fått tid för FVP. Varför beslutade jag mig för detta? Ärligt, skulle jag verkligen kunna abortera? Å andra sidan, det är bra och veta vad som komma skall, eller?

    Ångest, ångest, ångest...
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Ja, det blir alldeles säkert jättejobbigt! Men också underbart såklart! Jag lovar att du kommer att känna dig sååå stolt och lycklig över dina två barn när den tiden kommer. Och du, 40 år är ingen ålder ; ) Jag blev gravid med tredje barnet vid nyss fyllda 40, gjorde FVP av åldersskäl och förstår ångesten över det, men det går ju bra i så otroligt många fall. Grattis och lycka till med allt!
  4. 2
    Ja, det blir alldeles säkert jättejobbigt! Men också underbart såklart! Jag lovar att du kommer att känna dig sååå stolt och lycklig över dina två barn när den tiden kommer. Och du, 40 år är ingen ålder ; ) Jag blev gravid med tredje barnet vid nyss fyllda 40, gjorde FVP av åldersskäl och förstår ångesten över det, men det går ju bra i så otroligt många fall. Grattis och lycka till med allt!
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3
    Om du verkligen ångrar FVPbeslutet så kan du ju ringa och avboka det.

    men om du fullföljer så kan det vara bra att ha bestämt sig vad man ska göra om man får ett tråkigt besked. Allt möjligt visas ju på undersökningen, inte bara Downs som alla tänker på utan andra större eller mindre kromosomavvikelser också. Annars kommer du verkligen att få beslutsångest då.

    Jag väntar själv på svar från fostervattensprov (är 39) så jag förstår din oro, har den själv ibland. Men jag är ändå nöjd med mitt bestlut att ta provet.

    Sköt om dig och gör något aktivt för att skingra tankarna om oron bara maler, det fungerar för mig.
  6. 3
    Om du verkligen ångrar FVPbeslutet så kan du ju ringa och avboka det.

    men om du fullföljer så kan det vara bra att ha bestämt sig vad man ska göra om man får ett tråkigt besked. Allt möjligt visas ju på undersökningen, inte bara Downs som alla tänker på utan andra större eller mindre kromosomavvikelser också. Annars kommer du verkligen att få beslutsångest då.

    Jag väntar själv på svar från fostervattensprov (är 39) så jag förstår din oro, har den själv ibland. Men jag är ändå nöjd med mitt bestlut att ta provet.

    Sköt om dig och gör något aktivt för att skingra tankarna om oron bara maler, det fungerar för mig.
  7. Malla
    #4

    Jag tror att

    du orkar och att det kommer att gå bra. Själv är jag också 40 och hinner fylla 41 innan vårt sjunde barn föds i april. Våra barn hinner bli 18, 16, 14, 12, 10 och 3 innan syskonet kommer. Vi kommer med andra ord ha två barn lite på "sladden". Jag har inte gjort fvp men nupp+doubletest. Min riskbedömning för att att få ett barn med downs syndrom var efter ålder 1:69, efter nupp 1:96 och efter blodprov 1:683. Vi såg nupp som en möjlighet till viss mental förberedele ifall siffrorna var väldigt dåliga. För vi hade redan innan bestämt oss för att inte göra fvp. Jag tänker inte råda dig hur du ska göra för det beslutet måsta du och din man fatta. Kan du inte prata med din bm om din osäkerhet inför ett barn till, fvp med mera? Lycka till!
  8. 4
    Jag tror att du orkar och att det kommer att gå bra. Själv är jag också 40 och hinner fylla 41 innan vårt sjunde barn föds i april. Våra barn hinner bli 18, 16, 14, 12, 10 och 3 innan syskonet kommer. Vi kommer med andra ord ha två barn lite på "sladden". Jag har inte gjort fvp men nupp+doubletest. Min riskbedömning för att att få ett barn med downs syndrom var efter ålder 1:69, efter nupp 1:96 och efter blodprov 1:683. Vi såg nupp som en möjlighet till viss mental förberedele ifall siffrorna var väldigt dåliga. För vi hade redan innan bestämt oss för att inte göra fvp. Jag tänker inte råda dig hur du ska göra för det beslutet måsta du och din man fatta. Kan du inte prata med din bm om din osäkerhet inför ett barn till, fvp med mera? Lycka till!
  9. Medlem sedan
    Nov 2006
    #5
    Här är en till i samma ålder (fyllde nyss 41), vi väntar nr 3 nästa vecka.

    Att ha 2 barn är inte dubbelt så jobbigt, snarare lättare, för de tar ut mycket av sin energi på varann, så det kommer du säkert inte att ångra sen.

    Apropå FVP var det ett lätt beslut för oss, för jag skulle inte klara det ansvar det innebär att ta hand om ett barn med något allvarligt fel, både med tanke på barnet och resten av familjen. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt om utifall att ni får "fel" besked - jag tror ändå att du hellre vill veta, och som sagt, risken är väldigt liten.

    Lycka till & kram!
  10. 5
    Här är en till i samma ålder (fyllde nyss 41), vi väntar nr 3 nästa vecka.

    Att ha 2 barn är inte dubbelt så jobbigt, snarare lättare, för de tar ut mycket av sin energi på varann, så det kommer du säkert inte att ångra sen.

    Apropå FVP var det ett lätt beslut för oss, för jag skulle inte klara det ansvar det innebär att ta hand om ett barn med något allvarligt fel, både med tanke på barnet och resten av familjen. Men jag förstår att du tycker det är jobbigt om utifall att ni får "fel" besked - jag tror ändå att du hellre vill veta, och som sagt, risken är väldigt liten.

    Lycka till & kram!

Liknande trådar

  1. Ångest
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 20:17
  2. Pust! ångest ångest
    By Mustardseed in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 15:15
  3. Ångest!
    By Vågar inte in forum Känsliga snack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 11:57
  4. Ångest nu
    By LaMa in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 23:19
  5. ångest ångest ågest...
    By -jenna- in forum Känsliga snack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 09:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar