Ni som har barn på dagis
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2004
    #1

    Ni som har barn på dagis

    Vilka tider går era barn? Jag håller på och skolar in Ebba nu och det går väldigt bra. Nästa vecka börjar jag jobba (efter att ha varit hemma i 3½ år - hjälp!) och då ska barnen gå måndag-torsdag 06.30-15 är det tänkt. Tror ni att det är för långa dagar för en 15 månaders? Hur går era barn? Funderar på om det är bättre att gå Mån-Fre och gå 7.45-15 istället? Synpunkter?
  2. 1
    Ni som har barn på dagis Vilka tider går era barn? Jag håller på och skolar in Ebba nu och det går väldigt bra. Nästa vecka börjar jag jobba (efter att ha varit hemma i 3½ år - hjälp!) och då ska barnen gå måndag-torsdag 06.30-15 är det tänkt. Tror ni att det är för långa dagar för en 15 månaders? Hur går era barn? Funderar på om det är bättre att gå Mån-Fre och gå 7.45-15 istället? Synpunkter?
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2
    Oskar går 7:30--16:45.

    Hade jag möjligheten att korta ner skulle jag hellre ta 5 kortare dagar/vecka än en ledig dag - men det är ju jag det.

    Kommer ni bara upp på morgonen så tror jag inte det är några problem - du hämtar ju ganska tidigt och på morgonen så hinner de mysa i lugn och ro med personalen och några kompisar.
  4. 2
    Oskar går 7:30--16:45.

    Hade jag möjligheten att korta ner skulle jag hellre ta 5 kortare dagar/vecka än en ledig dag - men det är ju jag det.

    Kommer ni bara upp på morgonen så tror jag inte det är några problem - du hämtar ju ganska tidigt och på morgonen så hinner de mysa i lugn och ro med personalen och några kompisar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3
    Lovis kommer gå 9-15 ungefär men jar tror hon kommer gå 4dagar i veckan och vara hemma med mig en dag (fredagar kanske...oftast då man ändå fixar lite inför helgen ), det är vad systrarna går iallafall (9-15 5dagar i veckan alltså).

    06.30 låter tidigt och det blir 8,5timme de skall vara där ungefär då va? Jag tror en 15månaders kan klara sådana dagar det får du väl se med dagis så hon inte lyckas somna innan maten bara, det är väl det jag ser som den stora risken
  6. 3
    Lovis kommer gå 9-15 ungefär men jar tror hon kommer gå 4dagar i veckan och vara hemma med mig en dag (fredagar kanske...oftast då man ändå fixar lite inför helgen ), det är vad systrarna går iallafall (9-15 5dagar i veckan alltså).

    06.30 låter tidigt och det blir 8,5timme de skall vara där ungefär då va? Jag tror en 15månaders kan klara sådana dagar det får du väl se med dagis så hon inte lyckas somna innan maten bara, det är väl det jag ser som den stora risken
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    När Linnéa börjar...

    ... i januari så ska tjejerna gå må 9-16, ti,ons 8-14, to 9-14 och fre 9-14. Jag ska jobba 25 timmar/vecka fram till nästa höst och sedan gå upp till 75% (då får de gå 8-15:30). Har en del föräldradagar kvar för båda barnen och ska använda dessa bl a (och gammal skatteåterbäring).

    Med Amanda så jobbade jag också deltid och då fick hon gå 4 dagar/vecka (ibland 3) och ha fredagar lediga. Men denna gång känner jag att jag vill ge L kortare dagar, och nu när jag fått ihop det att jag kan jobba hemifrån en dag (och slippa pendlingstiden, har ganska långt och det äter ju upp tid med barnen) och kan gå tidigt flera andra dagar (maken hämtar en dag och lämnar tre) så tänker jag i alla fall testa hur det funkar. Jag känner mig lycklig som har möjlighet - både ekonomiskt och jobbmässigt - att jobba deltid när barnen är små och förstår att alla inte har det.

    Att dina barn börjar så tidigt tror jag är lättare för dem än att gå sent på dagarna. På mornarna kan de ju få en mjukstart och det är nog ganska lugnt på dagis. När de sen är trötta på eftermiddagarna, så kommer ju du och hämtar dem ganska snart efter sovstunden. Jag tycker båda dina alternativ låter "bra".

    Lycka till med fortsatt inskolning!

    Annica
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  8. 4
    När Linnéa börjar... ... i januari så ska tjejerna gå må 9-16, ti,ons 8-14, to 9-14 och fre 9-14. Jag ska jobba 25 timmar/vecka fram till nästa höst och sedan gå upp till 75% (då får de gå 8-15:30). Har en del föräldradagar kvar för båda barnen och ska använda dessa bl a (och gammal skatteåterbäring).

    Med Amanda så jobbade jag också deltid och då fick hon gå 4 dagar/vecka (ibland 3) och ha fredagar lediga. Men denna gång känner jag att jag vill ge L kortare dagar, och nu när jag fått ihop det att jag kan jobba hemifrån en dag (och slippa pendlingstiden, har ganska långt och det äter ju upp tid med barnen) och kan gå tidigt flera andra dagar (maken hämtar en dag och lämnar tre) så tänker jag i alla fall testa hur det funkar. Jag känner mig lycklig som har möjlighet - både ekonomiskt och jobbmässigt - att jobba deltid när barnen är små och förstår att alla inte har det.

    Att dina barn börjar så tidigt tror jag är lättare för dem än att gå sent på dagarna. På mornarna kan de ju få en mjukstart och det är nog ganska lugnt på dagis. När de sen är trötta på eftermiddagarna, så kommer ju du och hämtar dem ganska snart efter sovstunden. Jag tycker båda dina alternativ låter "bra".

    Lycka till med fortsatt inskolning!

    Annica
  9. Medlem sedan
    Jan 2005
    #5
    Torsten gick från början 07.30-15, men nu går han 07.30-17 och det går jätte bra. Trött på kvällen förståss. Tror inte det kommer vara jobbigt för henne. Jag skulle tagit en hel ledig dag om det var möjligt, det tror jag är bäst.
  10. 5
    Torsten gick från början 07.30-15, men nu går han 07.30-17 och det går jätte bra. Trött på kvällen förståss. Tror inte det kommer vara jobbigt för henne. Jag skulle tagit en hel ledig dag om det var möjligt, det tror jag är bäst.
  11. Medlem sedan
    Apr 2006
    #6
    saga ska gå några timmar om dagen bara...max 5 timmar blir det. En del veckor blir hon ledig då Niklas är ledig en hel vecka.

    Jobbar jag tex 7-12 och Niklas 14-22 så behöver hon inte heller vara på dagis.
    Och jobbar jag 13-17 och han 06-14 så behöver hon bara vara på dagis ca 2 timmar.
    Niklas jobbar 5 skift så därav blir det inte så mycket på dagis för henne
  12. 6
    saga ska gå några timmar om dagen bara...max 5 timmar blir det. En del veckor blir hon ledig då Niklas är ledig en hel vecka.

    Jobbar jag tex 7-12 och Niklas 14-22 så behöver hon inte heller vara på dagis.
    Och jobbar jag 13-17 och han 06-14 så behöver hon bara vara på dagis ca 2 timmar.
    Niklas jobbar 5 skift så därav blir det inte så mycket på dagis för henne
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Saga ska gå 8-16

    minst, dvs nästan lika länge som dina barn. Och med tanke på att de sover bort ett par timmar av dessa tycker jag inte det känns så farligt. Verkar ju jättemysigt att kunna ha en ledig dag i veckan tillsammans! Jag skulle i alla fall börja så och byta till 5-dagars veckor om det kändes som att det inte funkade.
    Hoppas det blir bra hur ni än väljer att göra, kram
    Stolt mamma till Emma 030129 och Saga 051105
  14. 7
    Saga ska gå 8-16 minst, dvs nästan lika länge som dina barn. Och med tanke på att de sover bort ett par timmar av dessa tycker jag inte det känns så farligt. Verkar ju jättemysigt att kunna ha en ledig dag i veckan tillsammans! Jag skulle i alla fall börja så och byta till 5-dagars veckor om det kändes som att det inte funkade.
    Hoppas det blir bra hur ni än väljer att göra, kram
  15. Medlem sedan
    Dec 2004
    #8
    Tack alla ni som svarat. Känns skönt att vi inte är de enda som har långa dagar på dagis. Jag har känt lite av det dåliga samvetet eftersom Ebba bara är 15 månader men hon stortrivs på dagis så jag tror det kommer att gå bra, och funkar det inte så försöker vi ändra tiderna lite. Är ju säkert ganska lugnt på morgonen så tidigt, kanske bara några få barn då, och sedan sover de ju i alla fall nån timme på dagen också. Sen kommer jag ju direkt efter mellis.
  16. 8
    Tack alla ni som svarat. Känns skönt att vi inte är de enda som har långa dagar på dagis. Jag har känt lite av det dåliga samvetet eftersom Ebba bara är 15 månader men hon stortrivs på dagis så jag tror det kommer att gå bra, och funkar det inte så försöker vi ändra tiderna lite. Är ju säkert ganska lugnt på morgonen så tidigt, kanske bara några få barn då, och sedan sover de ju i alla fall nån timme på dagen också. Sen kommer jag ju direkt efter mellis.
  17. Medlem sedan
    Oct 2004
    #9
    det är så olika eftersom vi båda är slav under våra jobb = kan itne bestämma själv. jAg tar alla jobb jag får eftersom annar sklarar vi inte oss. Vi försöker se till att de inte lämnar tidigare än kl 0900 då samlingen börjar och sedan inte hämtas senare än 16:30. tidigare mornar för att kunna hämta tidigare tycker jag är bra men tyvärr så blir det inte så genom att jag jobbar tills tiden är slut. Är kassör på en matbutik. ALDRIG att jag vill att Ella ska vara det. så hemskt. allt sura kunder som tror att det är mitt fel att schampot har fel pris i kassan. Och att frukten ska minsan koste 9,9 och inte 10,9 kr kg. Och hur måååååååånga gågner de har varit med om detta förut. klart jag förstår att de iriterade men kassören har ingenting med priserna att göra och vi kan inga priser i huvet utan bara koder till allting. Så tönk på det när ni handlar att där sitter en kassör som jobbar med samma sak hela dagen. snacka om att komma bort från ämnet.. men det känns så hemskt att vara borta från barnen när jag gör någonting som är så tååkigt.

    Helst skulle jag vilja bli författare, eller intervujare....

    ja ja där kom jag långt bort från ämnet
  18. 9
    det är så olika eftersom vi båda är slav under våra jobb = kan itne bestämma själv. jAg tar alla jobb jag får eftersom annar sklarar vi inte oss. Vi försöker se till att de inte lämnar tidigare än kl 0900 då samlingen börjar och sedan inte hämtas senare än 16:30. tidigare mornar för att kunna hämta tidigare tycker jag är bra men tyvärr så blir det inte så genom att jag jobbar tills tiden är slut. Är kassör på en matbutik. ALDRIG att jag vill att Ella ska vara det. så hemskt. allt sura kunder som tror att det är mitt fel att schampot har fel pris i kassan. Och att frukten ska minsan koste 9,9 och inte 10,9 kr kg. Och hur måååååååånga gågner de har varit med om detta förut. klart jag förstår att de iriterade men kassören har ingenting med priserna att göra och vi kan inga priser i huvet utan bara koder till allting. Så tönk på det när ni handlar att där sitter en kassör som jobbar med samma sak hela dagen. snacka om att komma bort från ämnet.. men det känns så hemskt att vara borta från barnen när jag gör någonting som är så tååkigt.

    Helst skulle jag vilja bli författare, eller intervujare....

    ja ja där kom jag långt bort från ämnet
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Här blir det långa dagar

    7.30-17 tre-fyra dagar/vecka. Jag tycker det låter som bra tider du valt. Hellre tidiga morgnar. I alla fall om barnen inte är extremt morgontrötta. På dagis är det ju dessutom extra lugnt på morgnarna.
  20. 10
    Här blir det långa dagar 7.30-17 tre-fyra dagar/vecka. Jag tycker det låter som bra tider du valt. Hellre tidiga morgnar. I alla fall om barnen inte är extremt morgontrötta. På dagis är det ju dessutom extra lugnt på morgnarna.

Liknande trådar

  1. ang barn på dagis etc..
    By Chessan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 12:01
  2. Får man ha barn på dagis/
    By zzll in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 19:14
  3. Dagis barn
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 12:10
  4. Ni som har barn på dagis
    By marilin in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 22:15
  5. Barn på dagis och HP??
    By snart bebis :) in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 13:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar