Ingefärste?
_0706 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 2005
    #1

    Ingefärste?

    Jag har hört att ingefärste ska kunna hjälpa bra mot illamåendet och åkte ikväll till en stor matvaruaffär och letade. Det enda jag hittade var Friggs te som heter "Ingefära & Citron" men tyvärr så är det ett grönt te. Jag vet att jag har läst nånstans att man som gravid absolut inte ska dricka grönt te och att det stod en förklaring under men som jag nu inte minns förstås. Surt är det i alla fall då det var det enda de hade.

    Så nu undrar jag, är det någon annan som hittat ingefärste men som inte är grönt och var hittade ni det i såna fall? Köpte även en bit färsk ingefära så om någon vet hur man kokar egen mirakeldryck på det så får ni gärna skriva det här. För nu är jag spy-less (ursäkta ordleken) på att må så här illa.

    Kram till er tjejer!
  2. 1
    Ingefärste? Jag har hört att ingefärste ska kunna hjälpa bra mot illamåendet och åkte ikväll till en stor matvaruaffär och letade. Det enda jag hittade var Friggs te som heter "Ingefära & Citron" men tyvärr så är det ett grönt te. Jag vet att jag har läst nånstans att man som gravid absolut inte ska dricka grönt te och att det stod en förklaring under men som jag nu inte minns förstås. Surt är det i alla fall då det var det enda de hade.

    Så nu undrar jag, är det någon annan som hittat ingefärste men som inte är grönt och var hittade ni det i såna fall? Köpte även en bit färsk ingefära så om någon vet hur man kokar egen mirakeldryck på det så får ni gärna skriva det här. För nu är jag spy-less (ursäkta ordleken) på att må så här illa.

    Kram till er tjejer!
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Jag älskar också grönt te men läste i början av graviditeten (tror det var i en graviditetstidning, ska titta igenom de jag har) att just grönt te ska man avstå ifrån. Därför blev jag så besviken när det bara fanns grönt te med ingefära i.

    Samtidigt ska man kanske ta alla råd med en nypa salt? När min mamma läste igenom alla kostråd jag dragit ut från socialstyrelsen skrattade hon och menade att jag och mina syskon har fått i oss typ allt det man inte ska äta när vi var foster och vi blev ju "normala" ändå.
  4. 2
    Jag älskar också grönt te men läste i början av graviditeten (tror det var i en graviditetstidning, ska titta igenom de jag har) att just grönt te ska man avstå ifrån. Därför blev jag så besviken när det bara fanns grönt te med ingefära i.

    Samtidigt ska man kanske ta alla råd med en nypa salt? När min mamma läste igenom alla kostråd jag dragit ut från socialstyrelsen skrattade hon och menade att jag och mina syskon har fått i oss typ allt det man inte ska äta när vi var foster och vi blev ju "normala" ändå.
  5. Fru M
    #3
    Inte grönt te?? Oj, det dricker jag mest varje dag ju.. Undrar varför, måste försöka hitta info...
  6. 3
    Inte grönt te?? Oj, det dricker jag mest varje dag ju.. Undrar varför, måste försöka hitta info...
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Det enda jag hittade snabbt var att man ska begränsa antalet koppar till 5 om dagen pga att det innehåller koffein...
  8. 4
    Det enda jag hittade snabbt var att man ska begränsa antalet koppar till 5 om dagen pga att det innehåller koffein...
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    Och DÄR glömde jag anonymknappen (igen) *fniss*
    Så nu har jag väl "outat" mig jag med!
  10. 5
    Och DÄR glömde jag anonymknappen (igen) *fniss*
    Så nu har jag väl "outat" mig jag med!
  11. hemlig än så länge
    #6
    Hittade detta....

    "Särskilt graviditet fodrar stor försiktighet. Många örter är helt olämpliga om du är gravid. Detta gäller bl.a. avförande och galldrivande örter men även många andra."
  12. 6
    Hittade detta....

    "Särskilt graviditet fodrar stor försiktighet. Många örter är helt olämpliga om du är gravid. Detta gäller bl.a. avförande och galldrivande örter men även många andra."
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    Nu hittade jag annan artikel där det står att grönt te kan hämma den goda effekterna av folsyra och att man därför inte ska dricka det... nåväl, jag får väl sluta med det gröna teet då...
  14. 7
    Nu hittade jag annan artikel där det står att grönt te kan hämma den goda effekterna av folsyra och att man därför inte ska dricka det... nåväl, jag får väl sluta med det gröna teet då...
  15. Medlem sedan
    Nov 2006
    #8
    Hallå..
    Jag letade oxå som en galning efter ingefärs te när mitt illamående var som värst, men hittade inget.
    Jag köpte då ingefära som jag rev ner lite i vatten och lät sjuda upp, silade sen med vanlig te sil och tillsatte lite socker. Funkade ganska ok! Värt att prova kanske?..
  16. 8
    Hallå..
    Jag letade oxå som en galning efter ingefärs te när mitt illamående var som värst, men hittade inget.
    Jag köpte då ingefära som jag rev ner lite i vatten och lät sjuda upp, silade sen med vanlig te sil och tillsatte lite socker. Funkade ganska ok! Värt att prova kanske?..
  17. Sara m flicktriss+?
    #9
    Men det lär väl inte vara mer koffein i grönt té än i kaffe, i vanligt svart té är det betydligt mindre än i kaffe och jag tror ju att grönt té innehåller mindre koffein än svart... och kaffe är helt ok om man håller sig normal konsumtion, ca 3 koppar om dagen.
  18. 9
    Men det lär väl inte vara mer koffein i grönt té än i kaffe, i vanligt svart té är det betydligt mindre än i kaffe och jag tror ju att grönt té innehåller mindre koffein än svart... och kaffe är helt ok om man håller sig normal konsumtion, ca 3 koppar om dagen.
  19. Medlem sedan
    Oct 2006
    #10
    Jag har hittat ett te som är 100% ingefära. Iofs bor jag ju i Frankrike, men detta var i en asiatisk affär och det finns ju många sådana i Sverige också. Alltså en sådan där det finns stora säckar ris, asiatiska konserver, kryddor o.s.v. o.s.v.

    Det tog faktiskt bort mitt illamående, om än bara för en liten stund.
  20. 10
    Jag har hittat ett te som är 100% ingefära. Iofs bor jag ju i Frankrike, men detta var i en asiatisk affär och det finns ju många sådana i Sverige också. Alltså en sådan där det finns stora säckar ris, asiatiska konserver, kryddor o.s.v. o.s.v.

    Det tog faktiskt bort mitt illamående, om än bara för en liten stund.

Liknande trådar

  1. ingefärste och saffranskaka...mums!
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 12:33
  2. Ingefärste :D
    By 71:an in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 14:55
  3. Ingefärste vid förkylning!
    By ingrid29 in forum Hälsa & välbefinnande
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 10:55
  4. Mmmm...just kokat ingefärste
    By Sweetie in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 11:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar