Hjälp ang.min 12-år. dotter!
Stora barn
  1. lessen mamma
    #1

    Hjälp ang.min 12-år. dotter!

    Har 4 barn och min äldsta dotter är 12 år. Hon har haft det jobbigt med kompisar till och från mest hela tiden. Hon blir utestängd och känner sig osynlig. De bytte skola nu till 6:an och en tjej som kom från gamla klassen har varit gullig mot vår dotter. NU är det en annan tjej i klassen som "väljer"ut vilka som är med (på ett snyggt sätt)Min tjej kan säga-Vänta lite så ska jag bara hämta jackan. Då har de gått när hon kommer ut. Eller som förra veckan då min tjej skulle hämta ngt och undrade vart dom gick på rasten. Cafterian sa dom. När hon gick och letade där hittade hon dem sen ute på en bänk.När hon frågade varför de bara gått så blev svaret. Vaddåra??
    De blänger på henne och pratar och nonchar min dotter. Min dotter är jättesöt så jag tror en del är avundsjuka för flera killar gillar min tjej, och jag tror att hon försöker vara trevlig och så ändå. Hon sa igår kväll att hon inte kan sova, inte vill gå till skolan, känner sig osynlig, litar inte på dem och är ledsen och gråter. Hemma tar hon ut det genom att ibland bli så arg och "trotsa"oss. Hon vill absolut inte att jag ringer föräldrar osv för då kommer det bara bli värre. Vad ska jag göra då???????
    Kan ju inte bara se på hur illa hon blir behandlad?1 Vem har erfarenhet av detta svåra. Hon är ju snart tonåring om några månader så det är ju jobbigt änså. Hon är väldigt sällan med ngn kompis. Trivs hemma som hon säger. Finns det fler som har barn i samma ålder som inte umgås så mkt med vänner??
    Tack för att du orkade läsa och behöver verkligen råd!!!!!!!!!!!!
  2. 1
    Hjälp ang.min 12-år. dotter! Har 4 barn och min äldsta dotter är 12 år. Hon har haft det jobbigt med kompisar till och från mest hela tiden. Hon blir utestängd och känner sig osynlig. De bytte skola nu till 6:an och en tjej som kom från gamla klassen har varit gullig mot vår dotter. NU är det en annan tjej i klassen som "väljer"ut vilka som är med (på ett snyggt sätt)Min tjej kan säga-Vänta lite så ska jag bara hämta jackan. Då har de gått när hon kommer ut. Eller som förra veckan då min tjej skulle hämta ngt och undrade vart dom gick på rasten. Cafterian sa dom. När hon gick och letade där hittade hon dem sen ute på en bänk.När hon frågade varför de bara gått så blev svaret. Vaddåra??
    De blänger på henne och pratar och nonchar min dotter. Min dotter är jättesöt så jag tror en del är avundsjuka för flera killar gillar min tjej, och jag tror att hon försöker vara trevlig och så ändå. Hon sa igår kväll att hon inte kan sova, inte vill gå till skolan, känner sig osynlig, litar inte på dem och är ledsen och gråter. Hemma tar hon ut det genom att ibland bli så arg och "trotsa"oss. Hon vill absolut inte att jag ringer föräldrar osv för då kommer det bara bli värre. Vad ska jag göra då???????
    Kan ju inte bara se på hur illa hon blir behandlad?1 Vem har erfarenhet av detta svåra. Hon är ju snart tonåring om några månader så det är ju jobbigt änså. Hon är väldigt sällan med ngn kompis. Trivs hemma som hon säger. Finns det fler som har barn i samma ålder som inte umgås så mkt med vänner??
    Tack för att du orkade läsa och behöver verkligen råd!!!!!!!!!!!!
  3. -Helena-
    #2
    Ja, min 13-åriga kille umgås inte alls mycket med kompisar på fritiden, någon kort stund i veckan i bästa fall och då är det kompisarna som kommer förbi och ringer på ganska spontant vad det verkar. Han tycks däremot inte ha några kompisproblem i skolan så jag vet inte om det är någon tröst för dig...

    Hur tänker dottern själv kring sin situation? Är det fler än hon som inte får vara med, växlar det utifrån humör på det styrande gänget? Jag tror jag skulle ringa läraren och säga att du upplever att det finns gängbildningar och utfrysningstendenser i klassen och att du skulle vilja att klassen arbetade med detta. Det behöver inte vara det minsta utpekande och inte föranlett av något särskilt egentligen, utan det är sådant som lärare SKA uppmärksamma och arbeta med.
  4. 2
    Ja, min 13-åriga kille umgås inte alls mycket med kompisar på fritiden, någon kort stund i veckan i bästa fall och då är det kompisarna som kommer förbi och ringer på ganska spontant vad det verkar. Han tycks däremot inte ha några kompisproblem i skolan så jag vet inte om det är någon tröst för dig...

    Hur tänker dottern själv kring sin situation? Är det fler än hon som inte får vara med, växlar det utifrån humör på det styrande gänget? Jag tror jag skulle ringa läraren och säga att du upplever att det finns gängbildningar och utfrysningstendenser i klassen och att du skulle vilja att klassen arbetade med detta. Det behöver inte vara det minsta utpekande och inte föranlett av något särskilt egentligen, utan det är sådant som lärare SKA uppmärksamma och arbeta med.
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    Det värsta man kan

    göra är att vara tyst, tror jag. Det måste komma fram hur hon mår och jag tror det är bäst att ta det med läraren. Visst, alla kan inte gilla alla, men barnen måste också lära sig att man inte får behandla folk hur som helst.

    Finns det någon förälder till de andra du känner att du kan prata med och berätta? Jag var i den omvända situationen och fick ett samtal som gjorde att allt blev bra för en annan flicka, så det kan gå...Det blev en riktig solkskenshistoria.
  6. 3
    Det värsta man kan göra är att vara tyst, tror jag. Det måste komma fram hur hon mår och jag tror det är bäst att ta det med läraren. Visst, alla kan inte gilla alla, men barnen måste också lära sig att man inte får behandla folk hur som helst.

    Finns det någon förälder till de andra du känner att du kan prata med och berätta? Jag var i den omvända situationen och fick ett samtal som gjorde att allt blev bra för en annan flicka, så det kan gå...Det blev en riktig solkskenshistoria.

Liknande trådar

  1. hjälp m dotter
    By banydyme in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 08:04
  2. hjälp min dotter
    By Nilla med 4 barn in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 21:54
  3. Hjälp ang.min 12-år. dotter!
    By ledsen mamma in forum Många barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 09:56
  4. Hjälp ang.min 12-år. dotter!
    By lessen mamma in forum Stora barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 10:27
  5. Hjälp mig! Min dotter
    By Violas mamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 22:40
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar