Mollusker!?
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Mollusker!?

    Är det fler marsianer som drabbats av denna enligt mig läskiga åkomma? *blää* Freja har fått ca 6 - 7 st längs vä sida av bålen, och jag har så svårt att låta bli att peta, pilla och klösa på dom. Tur att Freja skyddar dom väl ;-) Den som rör är dödens...

    Finns det några knep eller gammla huskurer som gör att dom försvinner lite fortare? Jag vet att dom inte är farliga el så men...tja får jag välja så väljr jag utan mollusker :-)
    Freja, Märta och Vide - min underbara trio busungar!
    Mer om oss: http://brokig.blogspot.com/
  2. 1
    Mollusker!? Är det fler marsianer som drabbats av denna enligt mig läskiga åkomma? *blää* Freja har fått ca 6 - 7 st längs vä sida av bålen, och jag har så svårt att låta bli att peta, pilla och klösa på dom. Tur att Freja skyddar dom väl ;-) Den som rör är dödens...

    Finns det några knep eller gammla huskurer som gör att dom försvinner lite fortare? Jag vet att dom inte är farliga el så men...tja får jag välja så väljr jag utan mollusker :-)
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Jennie har några

    Och jodå, hon skyddar sina väl också :-)

    Syrran hade en hel hög som barn och mamma fick en sån här pryl som man sticker hål på fingret för blodprov (den gamla sorten) och pillade hål med. Men det gick bara när syrran sov så att mamma tog några per kväll.

    Eftersom Jennie har så få så har jag själv inte orkat bry mig utan petar lite när jag kommer åt. Men den största, som hon haft längst. Den är påväg att försvinna nu av sig själv.
  4. 2
    Jennie har några Och jodå, hon skyddar sina väl också :-)

    Syrran hade en hel hög som barn och mamma fick en sån här pryl som man sticker hål på fingret för blodprov (den gamla sorten) och pillade hål med. Men det gick bara när syrran sov så att mamma tog några per kväll.

    Eftersom Jennie har så få så har jag själv inte orkat bry mig utan petar lite när jag kommer åt. Men den största, som hon haft längst. Den är påväg att försvinna nu av sig själv.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Tilda hade det och hon var en av de värsta de sett på BVC. Hela hennes rygg och mage var FULLA.
    Peta inte, de smittar då och sprider sig.
    Om man kan göra nåt åt det är tvistat, de flesta säger att det bara är att låta det läka ut och akta så att inte barnet pillar och det sprider sig.
    Vi använde en decificerande lösning och efter ett tag försvann Tildas, men om de hade försvunnit då iaf är ju svårt att veta.
    Försök skydda dem så mycket som möjligt och sätt plåster över där de kan skavas sönder. Tilda har tyvärr kvar en massa ärr efter dem och det är ju inte roligt
  6. 3
    Tilda hade det och hon var en av de värsta de sett på BVC. Hela hennes rygg och mage var FULLA.
    Peta inte, de smittar då och sprider sig.
    Om man kan göra nåt åt det är tvistat, de flesta säger att det bara är att låta det läka ut och akta så att inte barnet pillar och det sprider sig.
    Vi använde en decificerande lösning och efter ett tag försvann Tildas, men om de hade försvunnit då iaf är ju svårt att veta.
    Försök skydda dem så mycket som möjligt och sätt plåster över där de kan skavas sönder. Tilda har tyvärr kvar en massa ärr efter dem och det är ju inte roligt
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4

    En del ja

    Oliver har haft i ett år nu. Först en liten plutt, sen kom fler och fler. Och de är smittsamma, så ju mer man pillar dessto fler kommer sa BVC-tanten. Även vuxna kan få det, så man ska inte dela tex handduk och tvätta händerna om man rört dem.

    Oliver gillar sina prickar och pillar gärna. Själv tycker jag att de är ganska läskiga, speciellt huden runt området som är små-knottrigt.

    Tydligen läker de bort av sig själv, men det kan ta år....
    Katarina m. Oliver (mars -04) och Agnes (juli -06)

    Hemsida: http://www.sundelius.net/

    "Utan tvivel är man inte klok"
  8. 4
    En del ja Oliver har haft i ett år nu. Först en liten plutt, sen kom fler och fler. Och de är smittsamma, så ju mer man pillar dessto fler kommer sa BVC-tanten. Även vuxna kan få det, så man ska inte dela tex handduk och tvätta händerna om man rört dem.

    Oliver gillar sina prickar och pillar gärna. Själv tycker jag att de är ganska läskiga, speciellt huden runt området som är små-knottrigt.

    Tydligen läker de bort av sig själv, men det kan ta år....
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5
    Miran har en liten kolloni på maggen. Hon har haft dem några månader nu men nu börjar de bli lite större och rödare. Om det inte ger sig så går vi till vc och ser vad de säger om saken. Leia hade oxå i tyå samma ålder. Ett år ungefär satt de och sen bara försvann de. vi kollade upp dem då och fick till svar att de inget gjorde utan att det bara var att vänta ut dem tills de försvann. Och det gjorde de ju tillslut.
    Oj, långt och svamligt, godnatt :O)
  10. 5
    Miran har en liten kolloni på maggen. Hon har haft dem några månader nu men nu börjar de bli lite större och rödare. Om det inte ger sig så går vi till vc och ser vad de säger om saken. Leia hade oxå i tyå samma ålder. Ett år ungefär satt de och sen bara försvann de. vi kollade upp dem då och fick till svar att de inget gjorde utan att det bara var att vänta ut dem tills de försvann. Och det gjorde de ju tillslut.
    Oj, långt och svamligt, godnatt :O)
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Japp! Elsa hade först en i ungeefär ett halvår, men nu nyligen har det blivit en hel liten koloni. De sitter på baksidan av låren och verkar än så länge inte störa henne så mycket. Har tyvärr inga huskurer men håller helt med om att de är en läskig åkomma.
  12. 6
    Japp! Elsa hade först en i ungeefär ett halvår, men nu nyligen har det blivit en hel liten koloni. De sitter på baksidan av låren och verkar än så länge inte störa henne så mycket. Har tyvärr inga huskurer men håller helt med om att de är en läskig åkomma.
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Hur ser dom ut?

    Är det som en kvisla som är svart i mitten?
    Isåfall har Ängla 1 st vad jag sett idag.
    Neta med Ängla 0403, Alice 0604 och Albin 0707
  14. 7
    Hur ser dom ut? Är det som en kvisla som är svart i mitten?
    Isåfall har Ängla 1 st vad jag sett idag.
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8
    Storasyster Lisa hade förrut, men nu är de till slut borta. Det tog nästan ett år innan alla var försvunna. Har sett nu att Elin har någon enstaka, hoppas att det inte blir mer. Vi fick bara rådet på bvc att ta hål på dem om de var infekterade och sen sätta plåster över, men det bästa var att bara låta dem vara.
  16. 8
    Storasyster Lisa hade förrut, men nu är de till slut borta. Det tog nästan ett år innan alla var försvunna. Har sett nu att Elin har någon enstaka, hoppas att det inte blir mer. Vi fick bara rådet på bvc att ta hål på dem om de var infekterade och sen sätta plåster över, men det bästa var att bara låta dem vara.
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    Tack för alla svar!

    Det är väl bara att gilla läget då och köpa ett packe plåster till!

    Kram!
    Freja, Märta och Vide - min underbara trio busungar!
    Mer om oss: http://brokig.blogspot.com/
  18. 9
    Tack för alla svar! Det är väl bara att gilla läget då och köpa ett packe plåster till!

    Kram!
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10

    typ så här

    det ser ut om små pärlor nästan

    svt.se/content/1/c6/34/42/99/mollusker.jpg
    Katarina m. Oliver (mars -04) och Agnes (juli -06)

    Hemsida: http://www.sundelius.net/

    "Utan tvivel är man inte klok"
  20. 10
    typ så här det ser ut om små pärlor nästan

    svt.se/content/1/c6/34/42/99/mollusker.jpg

Liknande trådar

  1. Mollusker
    By Skrållan med Elsa in forum Barnsjukdomar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-01, 12:03
  2. mollusker
    By kajsa. in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 09:49
  3. Mollusker.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 17:26
  4. Mollusker?
    By Anna med 2 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-10, 10:51
  5. Urk mollusker fy vad arg jag är...
    By Ladymed4 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-09, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar