Bossemor
Hjärnskador
  1. Medlem sedan
    Sep 2006
    #1

    Bossemor

    Läste att din son är ledsen på dagis o att inskolningen är lång.
    Jag har jobbat med en liten kille som inte klarade av dagis, han var ljudkänslig.
    Han fick då assistent-jag,
    vi höll till hemma hos mig, åkte till upplevelsecenter-korallen i Sthlm o hab.
    Det räckte för honom.
    Vid 5 års ålder började han i träningsskola med mig med sig,
    han hade ingen skolplats utan fick vara där på sina egna villkor.
    Till en början var han orolig o ljudkänslig men han växte o utvecklades o tålde mer o mer, nu är han en superframåt kille.
    Samtidigt som han gick på träningsskola började han på specialförskola som han gick på 2 dar/vecka + baddag.
    Det var en jätteliten grupp barn på 5st där han tränades av specialpedagog, sjukgymnast, arbetsterapapht, logoped, o mig-jättebra!
    Varken jag el hans föräldrar har skyddat honom helt från ljud utan han har helt enkelt fått vänja sig lugnt o fint, han har fått följa med familjen på tillställningar som inte varit nån höjdare, han har fått anpassa sig men visst har de många gånger fått gå undan en bit ifrån det värsta ljudet.
    Ibland fick han lyssna på freestyle när föräldrarna verkligen ville se syskonens avslutningar i skolan o då funkade det bättre.
    Mitt tips till dig är att kolla upp olika o fler möjligheter prova er fram.
    En egen vrå på dagis där Bosse o en personal kan dra sig undan lät som en bra ide, det blir lugnare men ändå kan han vänja sig vid de andra barnen lite på avstånd.
    Hoppas att allt löser sig till det bästa för din lilla Bosse.
  2. 1
    Bossemor Läste att din son är ledsen på dagis o att inskolningen är lång.
    Jag har jobbat med en liten kille som inte klarade av dagis, han var ljudkänslig.
    Han fick då assistent-jag,
    vi höll till hemma hos mig, åkte till upplevelsecenter-korallen i Sthlm o hab.
    Det räckte för honom.
    Vid 5 års ålder började han i träningsskola med mig med sig,
    han hade ingen skolplats utan fick vara där på sina egna villkor.
    Till en början var han orolig o ljudkänslig men han växte o utvecklades o tålde mer o mer, nu är han en superframåt kille.
    Samtidigt som han gick på träningsskola började han på specialförskola som han gick på 2 dar/vecka + baddag.
    Det var en jätteliten grupp barn på 5st där han tränades av specialpedagog, sjukgymnast, arbetsterapapht, logoped, o mig-jättebra!
    Varken jag el hans föräldrar har skyddat honom helt från ljud utan han har helt enkelt fått vänja sig lugnt o fint, han har fått följa med familjen på tillställningar som inte varit nån höjdare, han har fått anpassa sig men visst har de många gånger fått gå undan en bit ifrån det värsta ljudet.
    Ibland fick han lyssna på freestyle när föräldrarna verkligen ville se syskonens avslutningar i skolan o då funkade det bättre.
    Mitt tips till dig är att kolla upp olika o fler möjligheter prova er fram.
    En egen vrå på dagis där Bosse o en personal kan dra sig undan lät som en bra ide, det blir lugnare men ändå kan han vänja sig vid de andra barnen lite på avstånd.
    Hoppas att allt löser sig till det bästa för din lilla Bosse.
  3. Medlem sedan
    Apr 2004
    #2
    Hej Maria !
    Det går _mycket_ bättre nu på dagis tack o lov ! Vi hade uppehåll från dagis en månad i sommras och efter de veckorna var det som om Bosse hade kommit underfund med ljuden och barnen för helt plötsligt gick det hur bra som helst! *konstigt men otroligt skönt* Nu pratar han och bubblar med fröknarna och störs inte allt för mycket av barnskrik och de plötsliga ljuden! Nu är det bara hemma han inte gillar när det kommer folk.... och när vi pratar för mycket med andra människor...och när människor på stan nyser, hostar eller skrattar högt...och när vi åker bil på kvällen..... men det övar vi på ! Vande han sig vid dagis tillslut så ska det nog gå att vänja honom vid de andra sakerna oxå Tack för att du tog dig tid att svara, skönt att veta att det har funnits barn som vant bort sin ljudkänslighet tidigare, det finns fortfarande hopp alltså !
  4. 2
    Hej Maria !
    Det går _mycket_ bättre nu på dagis tack o lov ! Vi hade uppehåll från dagis en månad i sommras och efter de veckorna var det som om Bosse hade kommit underfund med ljuden och barnen för helt plötsligt gick det hur bra som helst! *konstigt men otroligt skönt* Nu pratar han och bubblar med fröknarna och störs inte allt för mycket av barnskrik och de plötsliga ljuden! Nu är det bara hemma han inte gillar när det kommer folk.... och när vi pratar för mycket med andra människor...och när människor på stan nyser, hostar eller skrattar högt...och när vi åker bil på kvällen..... men det övar vi på ! Vande han sig vid dagis tillslut så ska det nog gå att vänja honom vid de andra sakerna oxå Tack för att du tog dig tid att svara, skönt att veta att det har funnits barn som vant bort sin ljudkänslighet tidigare, det finns fortfarande hopp alltså !

Liknande trådar

  1. Var är Bossemor???
    By _annsan_ in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 14:42
  2. Bossemor!
    By Msichana in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 13:52
  3. Bossemor!
    By Imsavimsa in forum Flerhandikapp
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 22:30
  4. Bossemor!
    By _annsan_ in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-23, 12:12
  5. Bossemor!!
    By MilanE in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 21:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar