Språkutveckling?
Språk- och talstörningar
  1. Tinta
    #1

    Språkutveckling?

    Jag har en son på precis 3 år som pratar sämre än sina jämnåriga. Framför allt pratar han orent och utelämnar många ord. Han sätter dock ihop flera ord och har bra ordförståelse. Han böjer även ibland verben rätt. Ett exempel på en mening kan vara: "Jag bakat peppagaga häst ätit" (dvs jag bakade en pepparkakehäst som jag har ätit). Efter besök på bvc fick vi remiss till logoped och det talades även om språkdagis. Känner mig lite olustig inför detta och tycker att man lite gör en höna av en fjäder. Ska alla 3-åringar kunna prata flytande för att få godkänt? Finns det någonstans man kan kolla kriterier för vad de bör kunna i olika åldrar? Har verkligen vår son en språkstörning? Självklart vill jag träffa en logoped för att få tips om hur vi kan träna honom...men det känns som om detta blivit en jätteaparat.
  2. 1
    Språkutveckling? Jag har en son på precis 3 år som pratar sämre än sina jämnåriga. Framför allt pratar han orent och utelämnar många ord. Han sätter dock ihop flera ord och har bra ordförståelse. Han böjer även ibland verben rätt. Ett exempel på en mening kan vara: "Jag bakat peppagaga häst ätit" (dvs jag bakade en pepparkakehäst som jag har ätit). Efter besök på bvc fick vi remiss till logoped och det talades även om språkdagis. Känner mig lite olustig inför detta och tycker att man lite gör en höna av en fjäder. Ska alla 3-åringar kunna prata flytande för att få godkänt? Finns det någonstans man kan kolla kriterier för vad de bör kunna i olika åldrar? Har verkligen vår son en språkstörning? Självklart vill jag träffa en logoped för att få tips om hur vi kan träna honom...men det känns som om detta blivit en jätteaparat.
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2
    Välkommen!
    Jag kan förstå din undran, men känner samtidgt att du sitteri en väldigt trygg båt!
    -BVC:n har tagit språket på allvar
    -ni har en remiss till en logoped
    och
    -om det pratas om språkförskola, måste det finnas en någonstans i närheten!

    När du beskriver din son känner jag att även han kan mycket även om det finns brister.
    Jag tror mig komma ihåg att man förväntar av en 4-åring ett språk som fungerar väl grammatiskt och så.
    Så din son är på god väg, även om han är inte där än.

    min son som snart är 9 år , pratade knappast när har var 3 år, lärde sig böja verb när har var 6 år och har fortfarande svårt med att hitta ord och bilda fungarande meningar, han har även svårigheter med förståelsen.
    Vi har fått fanstasktist hjäp i en språkförskola och nu i språkskolan.

    När ett barn har mindre språkproblem är det vanligt att det ordnar sig under förskoletiden och språket fungerar som vanligt i skolan (det var så för våran mellanpojk), men det är ändå viktigt att man utreds och att han få adekvat hjälp i tid om det visar sig att han skulle behöva det!

    Så, mitt råd är : ta det lungt, lita på logopedens bedömning ( vi har bara träffat trevliga och kunniga!)
    och ta emot det hjälp som erbjuds vid behov!
    Språkförskolor är vuxentäta och det är ingen nackdel!
  4. 2
    Välkommen!
    Jag kan förstå din undran, men känner samtidgt att du sitteri en väldigt trygg båt!
    -BVC:n har tagit språket på allvar
    -ni har en remiss till en logoped
    och
    -om det pratas om språkförskola, måste det finnas en någonstans i närheten!

    När du beskriver din son känner jag att även han kan mycket även om det finns brister.
    Jag tror mig komma ihåg att man förväntar av en 4-åring ett språk som fungerar väl grammatiskt och så.
    Så din son är på god väg, även om han är inte där än.

    min son som snart är 9 år , pratade knappast när har var 3 år, lärde sig böja verb när har var 6 år och har fortfarande svårt med att hitta ord och bilda fungarande meningar, han har även svårigheter med förståelsen.
    Vi har fått fanstasktist hjäp i en språkförskola och nu i språkskolan.

    När ett barn har mindre språkproblem är det vanligt att det ordnar sig under förskoletiden och språket fungerar som vanligt i skolan (det var så för våran mellanpojk), men det är ändå viktigt att man utreds och att han få adekvat hjälp i tid om det visar sig att han skulle behöva det!

    Så, mitt råd är : ta det lungt, lita på logopedens bedömning ( vi har bara träffat trevliga och kunniga!)
    och ta emot det hjälp som erbjuds vid behov!
    Språkförskolor är vuxentäta och det är ingen nackdel!
  5. Medlem sedan
    Mar 2002
    #3
    Jag förstår dig i din känsla. Som du beskriver det ligger han ungefär som min 3,5 åring i språkutvecklingen. Jag är inte speciellt orolig för min pojke, eftersom jag har en dotter, nu 5 som var betydligt senare i språkutvecklingen. Språkdagis tycker jag låter lite överambitiöst. Inte ens min dotter som bara sa enstaka ord fick gå på språkdagis (jag är rätt kritisk till den hjälp vi fick till henne). Visst finns det fördelar med att gå på språkdagis, men ett barn som inte har så stora problem kanske blir mer hjälpt av att ha jämnåriga barn i närheten som pratar bättre, risken på språkdagis är att din son är den som pratar bäst, hoppas du förstår vad jag menar.

    Gå till logopeden med öppet sinne och ta emot den hjälp du får (med lite kritiskt tänkande). Jag upplevde att båda mina barns språkutveckling tog fart efter tre års ålder, det kan vara så att din son pratar utan problem när han är fyra.
  6. 3
    Jag förstår dig i din känsla. Som du beskriver det ligger han ungefär som min 3,5 åring i språkutvecklingen. Jag är inte speciellt orolig för min pojke, eftersom jag har en dotter, nu 5 som var betydligt senare i språkutvecklingen. Språkdagis tycker jag låter lite överambitiöst. Inte ens min dotter som bara sa enstaka ord fick gå på språkdagis (jag är rätt kritisk till den hjälp vi fick till henne). Visst finns det fördelar med att gå på språkdagis, men ett barn som inte har så stora problem kanske blir mer hjälpt av att ha jämnåriga barn i närheten som pratar bättre, risken på språkdagis är att din son är den som pratar bäst, hoppas du förstår vad jag menar.

    Gå till logopeden med öppet sinne och ta emot den hjälp du får (med lite kritiskt tänkande). Jag upplevde att båda mina barns språkutveckling tog fart efter tre års ålder, det kan vara så att din son pratar utan problem när han är fyra.
  7. Tinta
    #4
    Tack för ditt svar! Har pratat med rektorn nu och hon är tveksam till om han passar in på språkdagis. De borde ju prioritera barn som har större språkproblem. Logopeden ska vi dock träffa!
  8. 4
    Tack för ditt svar! Har pratat med rektorn nu och hon är tveksam till om han passar in på språkdagis. De borde ju prioritera barn som har större språkproblem. Logopeden ska vi dock träffa!
  9. Tinta
    #5
    Hans språkutveckling har gått jättefort de senaste veckorna så jag hoppas att han kommer igång nu. Språkdagiset lägger vi nog som sagt på hyllan men till logopeden ska vi gå med öppet sinne. Tack för ditt svar!
  10. 5
    Hans språkutveckling har gått jättefort de senaste veckorna så jag hoppas att han kommer igång nu. Språkdagiset lägger vi nog som sagt på hyllan men till logopeden ska vi gå med öppet sinne. Tack för ditt svar!
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Hej!

    Jag tycker det verkar överdrivet med språkdagis, killen KAN ju prata! Min son är precis fyllda 3 år och han säger ju inte kvastskaft! (Det var väl inte helt sant men han är väääääldigt långt efter din son). För oss är inte språkdagis aktuellt, vi har en resurs på dagis istället. Det är väl bättre att han får vara kvar med sin kända personal och barnen han känner??
    I much prefer whining to counting my blessings!
  12. 6
    Hej!

    Jag tycker det verkar överdrivet med språkdagis, killen KAN ju prata! Min son är precis fyllda 3 år och han säger ju inte kvastskaft! (Det var väl inte helt sant men han är väääääldigt långt efter din son). För oss är inte språkdagis aktuellt, vi har en resurs på dagis istället. Det är väl bättre att han får vara kvar med sin kända personal och barnen han känner??
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Välkommen!
    -om det pratas om språkförskola, måste det finnas en någonstans i närheten!
    Det var ju ifs en mycket förståndig reflektion! :-)
    I much prefer whining to counting my blessings!
  14. 7
    Välkommen!
    -om det pratas om språkförskola, måste det finnas en någonstans i närheten!
    Det var ju ifs en mycket förståndig reflektion! :-)
  15. Medlem sedan
    May 2003
    #8
    Fanns det något att skoja om med den meningen!


    Jag tänkte bara lyfta fram det positiva i det hela, men det var tydligen dumt av mig!

    Våran son har pendlat nu 3 1/2 år till en språkförskola/skola med 7 mil enkelväg.
    Därför tyckte jag att det kunde vara positivt i sammanhanget...

    Eller är jag bara på dålig humör och fattar fel...
  16. 8
    Fanns det något att skoja om med den meningen!


    Jag tänkte bara lyfta fram det positiva i det hela, men det var tydligen dumt av mig!

    Våran son har pendlat nu 3 1/2 år till en språkförskola/skola med 7 mil enkelväg.
    Därför tyckte jag att det kunde vara positivt i sammanhanget...

    Eller är jag bara på dålig humör och fattar fel...
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9
    Du missförstår mig totalt!!! Jag berömde ju dig för att du förde fram tanken att det kanske fanns en språkförskola i närheten eftersom det i ett sånt tidigt stadie kom på tal. Jag skojar alltså inte, jag tycker det var en bra förståndig reflektion du gjorde. Speciellt som jag nedan inte själv tänkte tanken. Alltså absolut inte så som du tog det!! Tvärtom!!!
    I much prefer whining to counting my blessings!
  18. 9
    Du missförstår mig totalt!!! Jag berömde ju dig för att du förde fram tanken att det kanske fanns en språkförskola i närheten eftersom det i ett sånt tidigt stadie kom på tal. Jag skojar alltså inte, jag tycker det var en bra förståndig reflektion du gjorde. Speciellt som jag nedan inte själv tänkte tanken. Alltså absolut inte så som du tog det!! Tvärtom!!!
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10
    Ok!
    Då är på samma båt...
  20. 10
    Ok!
    Då är på samma båt...
  21. Tinta
    #11
    Håller med! Det ÄR just så (som ni skrev om ovan) att det en av avdelningarna på hans dagis som ska bli en språkavdelning och det var i så fall där han skulle gå. Det ska dock både vara barn med språkproblem och barn med normal språkutveckling på den avd och det vore ju i så fall lite korkat att sätta in någon som är lite mitt emellan. De med språkstörning bör ju vara med dem som pratar riktigt bra och sonen tillhör ju inte dem:-). Tror också att sonen utvecklas bäst på en vanlig avdelning....
    Tack för ditt svar!
  22. 11
    Håller med! Det ÄR just så (som ni skrev om ovan) att det en av avdelningarna på hans dagis som ska bli en språkavdelning och det var i så fall där han skulle gå. Det ska dock både vara barn med språkproblem och barn med normal språkutveckling på den avd och det vore ju i så fall lite korkat att sätta in någon som är lite mitt emellan. De med språkstörning bör ju vara med dem som pratar riktigt bra och sonen tillhör ju inte dem:-). Tror också att sonen utvecklas bäst på en vanlig avdelning....
    Tack för ditt svar!
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    Hmmmm..... det var en annan femma, om språkavdelningen skulle öppnas på ert vanliga dagis...

    Vi har ju som sagt en resurs på till sonen, men det skulle vi ju aldrig få om det fanns en språkavdelning på dagiset. Gå till logopeden med öppet sinne, blir nog mitt råd istället!
  24. 12
    Hmmmm..... det var en annan femma, om språkavdelningen skulle öppnas på ert vanliga dagis...

    Vi har ju som sagt en resurs på till sonen, men det skulle vi ju aldrig få om det fanns en språkavdelning på dagiset. Gå till logopeden med öppet sinne, blir nog mitt råd istället!

Liknande trådar

  1. Språkutveckling
    By Mamma 03 & 07 in forum _0705 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 17:28
  2. Språkutveckling!
    By skruttans mor in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 22:37
  3. Tal- och språkutveckling
    By fjella in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-09-29, 08:59
  4. Språkutveckling
    By Fideli_76 in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 23:56
  5. Ang språkutveckling
    By Mia_m_2+Molly in forum _0604 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 08:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar