torra ögon..
Kropp & hälsa
  1. Medlem sedan
    May 2003
    #1

    torra ögon..

    de kan svida riktigt på morgonen, när man blundar så bränns det nästan.

    Det blir bättre lite senare, men det känns inte bra någon gång under dagen.

    Jag försöker prata med mig själv att det är vinter (är det..?) + 10 grader...
    man sitter framför datorn (inte hela dagen )

    Men sedan undrar jag ju om Sjögrens sjukdomen...
    Jag har redan fibro, är trött med värk, ont i händerna och kring tummen periodvis
    ( de är röntgade inte artros), IBS, torr hud , kalla fingrar och fötter, iskalla! ....

    Men jag har ingen lust att ringa till vårdcentralen och tala om att det svider i ögonen, plaaah, tycker jag!

    Detta har pågått nu en vecka ...jag har tänkt att vänta lite til.

    Finns det någon här som har sällskap av denna Sjögren?!
  2. 1
    torra ögon.. de kan svida riktigt på morgonen, när man blundar så bränns det nästan.

    Det blir bättre lite senare, men det känns inte bra någon gång under dagen.

    Jag försöker prata med mig själv att det är vinter (är det..?) + 10 grader...
    man sitter framför datorn (inte hela dagen )

    Men sedan undrar jag ju om Sjögrens sjukdomen...
    Jag har redan fibro, är trött med värk, ont i händerna och kring tummen periodvis
    ( de är röntgade inte artros), IBS, torr hud , kalla fingrar och fötter, iskalla! ....

    Men jag har ingen lust att ringa till vårdcentralen och tala om att det svider i ögonen, plaaah, tycker jag!

    Detta har pågått nu en vecka ...jag har tänkt att vänta lite til.

    Finns det någon här som har sällskap av denna Sjögren?!
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2
    jag får också så när det blir "vinter" eller kallare iaf. svider i ögonen, jag blir torr och fäller all hud på händerna..
  4. 2
    jag får också så när det blir "vinter" eller kallare iaf. svider i ögonen, jag blir torr och fäller all hud på händerna..
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3
    jag väntar och ser hur det blir framöver.
    men det är inte riktigt kallt än...här är det fortfarande plus 6-10 grader
    *räknas inte som vinter*
  6. 3
    jag väntar och ser hur det blir framöver.
    men det är inte riktigt kallt än...här är det fortfarande plus 6-10 grader
    *räknas inte som vinter*
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Jag har diagnosen

    Sjögrens syndrom. Så jag vet vad torra ögon vill säga!Jag fick diagnosen för ca tre år sedan men har haft besvär sen säkert tio år tillbaka. Torra ögon framför allt men även torr i mun. Sen svullnar mina spottkörtlar upp så jag ser ut att ha påssjukan... Men har lärt mig att massera dem så de inte "täpper igen"... Tyvärr är det ju så att det inte spelar så stor roll om man får diagnosen eller inte, det finns ju inget botemedel eller ens mediciner. Bara ögondroppar o salva som lindrar lite. Jag har papper på diagnosen det men mår ju inte bättre för det, bara lite skönt att veta varför man måar som man mår. Det värsta är tänderna som på bara ett par år blivit fula.... Jag som alltid haft jättefina tänder... :-(
  8. 4
    Jag har diagnosen Sjögrens syndrom. Så jag vet vad torra ögon vill säga!Jag fick diagnosen för ca tre år sedan men har haft besvär sen säkert tio år tillbaka. Torra ögon framför allt men även torr i mun. Sen svullnar mina spottkörtlar upp så jag ser ut att ha påssjukan... Men har lärt mig att massera dem så de inte "täpper igen"... Tyvärr är det ju så att det inte spelar så stor roll om man får diagnosen eller inte, det finns ju inget botemedel eller ens mediciner. Bara ögondroppar o salva som lindrar lite. Jag har papper på diagnosen det men mår ju inte bättre för det, bara lite skönt att veta varför man måar som man mår. Det värsta är tänderna som på bara ett par år blivit fula.... Jag som alltid haft jättefina tänder... :-(
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5
    oj, vad händer med tänderna???

    Jag är även torr i munnen, törstig, som jag alrig har varit förut ! Spottkörtlar är lungna i allafall.
    jag har en näsa som rinner ständigt sen 30 år tillbaka

    har du värk förövrigt?
    kalla fingrar och fötter? ... mina är iskalla, behöver en värmedyna kring fötterna på kvällen.
  10. 5
    oj, vad händer med tänderna???

    Jag är även torr i munnen, törstig, som jag alrig har varit förut ! Spottkörtlar är lungna i allafall.
    jag har en näsa som rinner ständigt sen 30 år tillbaka

    har du värk förövrigt?
    kalla fingrar och fötter? ... mina är iskalla, behöver en värmedyna kring fötterna på kvällen.
  11. Engla111
    #6
    Hej!

    Är lite nyfiken på det där du skrev med ont i händerna och tummen? Jag har haft ont i tummen sedan 2 månader tillbaka (yttersta leden) ibland blir det bättre och ibland gör det jätte ont. Nu sedan 3 veckor har jag även ont i händerna. Och även i vissa fingrar ömmar det till. Jättestel på morgonen och sedan blir det oftast bättre framåt dagen. Har aldrig haft ont innan. Jag tänkte först på gikt ialla fall när det gäller tummen. Kanske också ska gå och kolla upp detta. Kanske är man utsliten??? Jag är 36 år med småbarn.
  12. 6
    Hej!

    Är lite nyfiken på det där du skrev med ont i händerna och tummen? Jag har haft ont i tummen sedan 2 månader tillbaka (yttersta leden) ibland blir det bättre och ibland gör det jätte ont. Nu sedan 3 veckor har jag även ont i händerna. Och även i vissa fingrar ömmar det till. Jättestel på morgonen och sedan blir det oftast bättre framåt dagen. Har aldrig haft ont innan. Jag tänkte först på gikt ialla fall när det gäller tummen. Kanske också ska gå och kolla upp detta. Kanske är man utsliten??? Jag är 36 år med småbarn.
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7
    jag har fibromyalgi med värk lite varstans, men
    detta med tummen och handleden är bra att undersöka.
    Min mamma har artros och det börjar vanligen just så med problem med handled, tummen kanske några fungrar, senare kan även andra leder drabbas ( knäna , höften)
    När jag berättade om mina beskymmer och mammas artros tog läkaren mig på allvar och händerna röntgades.
    Som tur var var det inga slitningar där!

    Men kolla upp det , det finns hjälp att få om det visar sig att vara artros eller något reumatiskt.

    Det kan även vara som i min situation att värken bara kommer och går utan slitningar.
  14. 7
    jag har fibromyalgi med värk lite varstans, men
    detta med tummen och handleden är bra att undersöka.
    Min mamma har artros och det börjar vanligen just så med problem med handled, tummen kanske några fungrar, senare kan även andra leder drabbas ( knäna , höften)
    När jag berättade om mina beskymmer och mammas artros tog läkaren mig på allvar och händerna röntgades.
    Som tur var var det inga slitningar där!

    Men kolla upp det , det finns hjälp att få om det visar sig att vara artros eller något reumatiskt.

    Det kan även vara som i min situation att värken bara kommer och går utan slitningar.

Liknande trådar

  1. torra ögon
    By tryggo in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 21:28
  2. Torra ögon. ;-(
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 10:08
  3. Torra ögon?
    By ellem in forum Gravidsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 16:48
  4. Torra ögon?
    By ellem in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 11:43
  5. Torra ögon
    By ellem in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 07:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar