Så kan det gå!
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Så kan det gå!

    I tisdags hade vi en tid för dottern på hab. Som vanligt blev det en stressad dag och maken fick rusa iväg för att hinna hämta mig på jobbet så vi kom fram i tid. När vi väl kom fram så kom vi på att vi hade glömt dottern hemma!!! Snacka om att man känner sig rätt billig som förälder i det läget. Trots detta så blev det ett bra samtal och vi lovade att komma ihåg huvudpersonen till nästa gång
  2. 1
    Så kan det gå! I tisdags hade vi en tid för dottern på hab. Som vanligt blev det en stressad dag och maken fick rusa iväg för att hinna hämta mig på jobbet så vi kom fram i tid. När vi väl kom fram så kom vi på att vi hade glömt dottern hemma!!! Snacka om att man känner sig rätt billig som förälder i det läget. Trots detta så blev det ett bra samtal och vi lovade att komma ihåg huvudpersonen till nästa gång
  3. Medlem sedan
    Jul 2006
    #2
    Hahaha,
    det var det roligaste jag hört på länge.
    Samtidigt som jag precis förstår hur det gick till, det skulle lika gärna kunnat hända mig!
  4. 2
    Hahaha,
    det var det roligaste jag hört på länge.
    Samtidigt som jag precis förstår hur det gick till, det skulle lika gärna kunnat hända mig!
  5. Medlem sedan
    Feb 2006
    #3
    då är det inte bara jag som är virrig ibland.... ;-)
  6. 3
    då är det inte bara jag som är virrig ibland.... ;-)
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4
    Det var därför jag vågade berätta det här. Ingen blir förvånad
  8. 4
    Det var därför jag vågade berätta det här. Ingen blir förvånad
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5
    Absolut inte! Jag börjar mer och mer längta efter de få tillfällena av förstånd och intelligens
  10. 5
    Absolut inte! Jag börjar mer och mer längta efter de få tillfällena av förstånd och intelligens
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6
    Om det skulle hända för oss skulle det ta en timme att hämta sonen och en timme tillbaks igen...
    oo-jaa blackoutar gör man mer och mindre ständigt med denna sällskap.
    Humor hjälper så otroligt mycket!
    och det är evigans tur det!

    men en bra pratstund med Hab-gänget kanske var precis det som behövdes !!!?
  12. 6
    Om det skulle hända för oss skulle det ta en timme att hämta sonen och en timme tillbaks igen...
    oo-jaa blackoutar gör man mer och mindre ständigt med denna sällskap.
    Humor hjälper så otroligt mycket!
    och det är evigans tur det!

    men en bra pratstund med Hab-gänget kanske var precis det som behövdes !!!?
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7
    Det är inte helt fel att prata utan barnen ibland. Just detta handlar om hennes inställning till mat så det är lite känsligt. Så på sätt och vis blev det väldigt bra när man kunde ventilera lite utan att behöva tänka på varje ord man sa.

    Just nu är det lite mycket med...
    en autismutredning, besök hos dietisten varannan månad, besök hos två olika tandläkare i två olika städer 2/månad + de vanliga logopedbesöken på hab + kontakten med skolan som är rätt stor.

    Om 2 veckor är det jul och vi har inte gjort något ännu. Inga paket inköpta osv. På torsdag ska min uppsats vara klar, nästa lördag har vi en julmarkand som jag är med och driver, sonen är precis på gång att byta skola så vi har några besök och träffar att klara av innan jullovet, men förövrigt är det rätt lugnt

    Hoppas att ni har tid med lite julefrid?!
  14. 7
    Det är inte helt fel att prata utan barnen ibland. Just detta handlar om hennes inställning till mat så det är lite känsligt. Så på sätt och vis blev det väldigt bra när man kunde ventilera lite utan att behöva tänka på varje ord man sa.

    Just nu är det lite mycket med...
    en autismutredning, besök hos dietisten varannan månad, besök hos två olika tandläkare i två olika städer 2/månad + de vanliga logopedbesöken på hab + kontakten med skolan som är rätt stor.

    Om 2 veckor är det jul och vi har inte gjort något ännu. Inga paket inköpta osv. På torsdag ska min uppsats vara klar, nästa lördag har vi en julmarkand som jag är med och driver, sonen är precis på gång att byta skola så vi har några besök och träffar att klara av innan jullovet, men förövrigt är det rätt lugnt

    Hoppas att ni har tid med lite julefrid?!
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8
    Nu kommer det ju också två underbara veckor med lucia, julavslutningar, juluppträden, julpyssel och julbord som avlöser varandra. Hur hinner man fixa paket, pynta, baka och pyssla hemma? Vilket I-landsproblem.....!
    Det är inte konstigt att man blir snurrig av allt.
  16. 8
    Nu kommer det ju också två underbara veckor med lucia, julavslutningar, juluppträden, julpyssel och julbord som avlöser varandra. Hur hinner man fixa paket, pynta, baka och pyssla hemma? Vilket I-landsproblem.....!
    Det är inte konstigt att man blir snurrig av allt.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9
    Julstöket ser jag också som ett I-landsproblem för min del. Jag garanterar att det blir jul även om jag inte har städat överallt

    Det jag hoppas är att jag får tid att umgås med barnen utan att vara hopplöst stressad och hispig. Än så länge funkar det. Hela våran familjs inställning är som tur är att all mat går faktiskt att köpa. Och tentor går faktiskt att göra om eller lämna in lite senare. Högsta prioritet just nu är utredningen och skolbesöken. Allt annat kan faktiskt vänta lite eller göras lite halvdant.

    Som tur är så är det inte en massa måsten med luciatåg osv från barnens skolor, men tyvärr har jag ju mycket sånt på jobbet i stället, men då får jag i alla fall lön för övertiden

    Hoppas du inte stressar ihjäl dig heller? Ta hand om dig ordentligt!!!
  18. 9
    Julstöket ser jag också som ett I-landsproblem för min del. Jag garanterar att det blir jul även om jag inte har städat överallt

    Det jag hoppas är att jag får tid att umgås med barnen utan att vara hopplöst stressad och hispig. Än så länge funkar det. Hela våran familjs inställning är som tur är att all mat går faktiskt att köpa. Och tentor går faktiskt att göra om eller lämna in lite senare. Högsta prioritet just nu är utredningen och skolbesöken. Allt annat kan faktiskt vänta lite eller göras lite halvdant.

    Som tur är så är det inte en massa måsten med luciatåg osv från barnens skolor, men tyvärr har jag ju mycket sånt på jobbet i stället, men då får jag i alla fall lön för övertiden

    Hoppas du inte stressar ihjäl dig heller? Ta hand om dig ordentligt!!!
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10
    viskar...
    vet ni vad... jag har redan postat alla julkort, bakat det mesta (julen är utöver födelsedagar den enda tiden då jag bakar) och vi har även städat det viktigaste (lite kvar)
    Pga. min värk måste vi alltid börja väldigt tidigt och ta lite åt gången, julen är en viktig högtid för mig , jag bara älskar den, och då har jag inget annat val än att börja tidigt!
    Julklappar handar vi de sista på måndag, men vet ungefär vad det ska bli... ( ingen kan tvinga mig till att handla vid rusningstiden... då får jag panik och alla blir utan julklappar)

    Själva julmaten köper jag färdigt, den finska morotslådan tänker jag göra färdigt under helgen.
    I FInland kan man köpa den på affären också, här måste jag pussla lite själv.
  20. 10
    viskar...
    vet ni vad... jag har redan postat alla julkort, bakat det mesta (julen är utöver födelsedagar den enda tiden då jag bakar) och vi har även städat det viktigaste (lite kvar)
    Pga. min värk måste vi alltid börja väldigt tidigt och ta lite åt gången, julen är en viktig högtid för mig , jag bara älskar den, och då har jag inget annat val än att börja tidigt!
    Julklappar handar vi de sista på måndag, men vet ungefär vad det ska bli... ( ingen kan tvinga mig till att handla vid rusningstiden... då får jag panik och alla blir utan julklappar)

    Själva julmaten köper jag färdigt, den finska morotslådan tänker jag göra färdigt under helgen.
    I FInland kan man köpa den på affären också, här måste jag pussla lite själv.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Morotslåda??? Det låter väldigt gott. Är den enkel att göra?
  22. 11
    Morotslåda??? Det låter väldigt gott. Är den enkel att göra?
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12
    Jag tar alla tillfällen att fuska
    *Lägger över den köpta maten i andra skålar :-) så se det hemgjort ut.
    *Skriver in vår julhälsning på julkorten i programmet paint - sedan är det bara adress och frimärke på. Ingen personlig julhälsning men ändå ett kort på barnen som brukar bli uppskattad!
    * Städningen, tja eftersom man ändå släcker ner på julafton så ser inte tomten att det inte är städat.

    Det gäller att tänka på ordet
    ~~~LAGOM~~~~
    så brukar det bli bra!
  24. 12
    Jag tar alla tillfällen att fuska
    *Lägger över den köpta maten i andra skålar :-) så se det hemgjort ut.
    *Skriver in vår julhälsning på julkorten i programmet paint - sedan är det bara adress och frimärke på. Ingen personlig julhälsning men ändå ett kort på barnen som brukar bli uppskattad!
    * Städningen, tja eftersom man ändå släcker ner på julafton så ser inte tomten att det inte är städat.

    Det gäller att tänka på ordet
    ~~~LAGOM~~~~
    så brukar det bli bra!
  25. Medlem sedan
    Feb 2006
    #13
    är det ett recept du delar med dig? låter jättegott
  26. 13
    är det ett recept du delar med dig? låter jättegott
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14
    Lagom är ett väldigt bra ord
  28. 14
    Lagom är ett väldigt bra ord
  29. Medlem sedan
    May 2003
    #15
    receptet kommer här...

    Vill ni ha den på finska eller på svenska

    1 1/2 dl grötris
    1/2 vatten
    1/2 mjölk
    1/2 kg morötter
    1/2 msk salt
    1 msk (farin)socker
    2 ägg
    ströbröd
    margarin eller smör

    Jag kokar gröten efter grötrispåsens råd och tar ungefär så mycket som ( 1 liter vätska motsvarar).
    Jag gör gröten oftast dagen innan , för den ska hinna bli svalare ( man kan göra det också lite tidigare, men hinna svalna innan, för äggens skull ?)
    Morötterna rivs och blandas i gröten. Lika så salt
    ( anpassa mängden efter saltet på själva gröten), socker och vispade ägg.
    Blandningen häller i i engångs foler, för det är smidigast.
    ströbröd överst och smörklickar på.
    Ugnen ska vara 200 grader och det tar ca. 40 min.

    Det blir 1,5 liter .jag gör oftast det dubbla.
    det blev 7 st 0,5 liters former och de fick precis plats i ugnen samtidigt.


    Morotslåda är något man gör bara till jul, jag har aldrig sett det vid någon annan tid.
    Det tillhör till julen som julmust här i Sverige.

    Lycka till ,om ni hinner prova det så berätta gärna vad ni tyckte om det !
  30. 15
    receptet kommer här...

    Vill ni ha den på finska eller på svenska

    1 1/2 dl grötris
    1/2 vatten
    1/2 mjölk
    1/2 kg morötter
    1/2 msk salt
    1 msk (farin)socker
    2 ägg
    ströbröd
    margarin eller smör

    Jag kokar gröten efter grötrispåsens råd och tar ungefär så mycket som ( 1 liter vätska motsvarar).
    Jag gör gröten oftast dagen innan , för den ska hinna bli svalare ( man kan göra det också lite tidigare, men hinna svalna innan, för äggens skull ?)
    Morötterna rivs och blandas i gröten. Lika så salt
    ( anpassa mängden efter saltet på själva gröten), socker och vispade ägg.
    Blandningen häller i i engångs foler, för det är smidigast.
    ströbröd överst och smörklickar på.
    Ugnen ska vara 200 grader och det tar ca. 40 min.

    Det blir 1,5 liter .jag gör oftast det dubbla.
    det blev 7 st 0,5 liters former och de fick precis plats i ugnen samtidigt.


    Morotslåda är något man gör bara till jul, jag har aldrig sett det vid någon annan tid.
    Det tillhör till julen som julmust här i Sverige.

    Lycka till ,om ni hinner prova det så berätta gärna vad ni tyckte om det !
  31. Medlem sedan
    Jun 2005
    #16
    Tack så mycket! Jag har sparat receptet nu och ska försöka hinna med att göra det också
  32. 16
    Tack så mycket! Jag har sparat receptet nu och ska försöka hinna med att göra det också
  33. Medlem sedan
    Feb 2002
    #17
    Underbart! Det är väl sådant teamarbete som gör att vissa par håller ihop. Så fick ni "spontant" en egen stund.

    Hos oss glömmer jag av de tider vi fått till barnen... och det är inte alls lika romantiskt... men typiskt för just mig/oss.

    När vi har gått båda två, för något riktigt viktigt som rört barnen, har jag känt att det har betytt väldigt mycket för familjen som helhet. Och skall man prata allvar kan det vara skönt att få göra det utan barn.

    Summan av kardemumman blir, att ert möte säkert var nog så bra utan barn, även om det blev mer spontant än vad ni hade tänkt er...
  34. 17
    Underbart! Det är väl sådant teamarbete som gör att vissa par håller ihop. Så fick ni "spontant" en egen stund.

    Hos oss glömmer jag av de tider vi fått till barnen... och det är inte alls lika romantiskt... men typiskt för just mig/oss.

    När vi har gått båda två, för något riktigt viktigt som rört barnen, har jag känt att det har betytt väldigt mycket för familjen som helhet. Och skall man prata allvar kan det vara skönt att få göra det utan barn.

    Summan av kardemumman blir, att ert möte säkert var nog så bra utan barn, även om det blev mer spontant än vad ni hade tänkt er...
  35. Medlem sedan
    Feb 2002
    #18
    Underbart är rätta ordet! Jag tycker det är en förfining av min roll som förälder, att ro denna familj i julens hamn. Eller en förslipning. Jag måste bli riktigt slipad för att klara av det utan att vilja ringa psykakuten på julafton, när jag inte hunnit få potatisen klara eller hittar de sista julklapparna i klädkammaren...

    Är jag riktigt smart, så lägger jag ribban så lågt, så att barnen får de julklappar vi har råd att köpa. Lite julskinka, och ägg och sill... tomtegröt till frukost och kvällsmat... vem kan väl önska mer?

    Klä julgranen gör vi lillejulafton, och knäck samma kväll. Så är det jul. Städa flera dagar innan, vad nyttar det till i vår familj? Näpp, där hoppar jag.

    Julkort, jag tänker mig att vi skall ta alla dessa små foton som man får när man "tvingas" köpa hela skolfotopaketet ( = inte svarar i tid och säger exakt vilka kort man vill ha ) klistra fast på ngt färgat papper, och sätta någon tomteluva på... det ser säkert väldigt välplanerat ut, även om det samtidigt är en återvinning av alla små kort som samlas på hög i både hyllan och mitt samvete.

    Skall jag över huvud taget städa inför jul, så är det i mitt samvete! Bort med alla papper som jag inte vill/orkar har orkat/på minst fem år inte har orkat engagera mig i.
    Bort, bort bort. Då kommer nog julefriden till en mamma med lite extra särskilda barn...
  36. 18
    Underbart är rätta ordet! Jag tycker det är en förfining av min roll som förälder, att ro denna familj i julens hamn. Eller en förslipning. Jag måste bli riktigt slipad för att klara av det utan att vilja ringa psykakuten på julafton, när jag inte hunnit få potatisen klara eller hittar de sista julklapparna i klädkammaren...

    Är jag riktigt smart, så lägger jag ribban så lågt, så att barnen får de julklappar vi har råd att köpa. Lite julskinka, och ägg och sill... tomtegröt till frukost och kvällsmat... vem kan väl önska mer?

    Klä julgranen gör vi lillejulafton, och knäck samma kväll. Så är det jul. Städa flera dagar innan, vad nyttar det till i vår familj? Näpp, där hoppar jag.

    Julkort, jag tänker mig att vi skall ta alla dessa små foton som man får när man "tvingas" köpa hela skolfotopaketet ( = inte svarar i tid och säger exakt vilka kort man vill ha ) klistra fast på ngt färgat papper, och sätta någon tomteluva på... det ser säkert väldigt välplanerat ut, även om det samtidigt är en återvinning av alla små kort som samlas på hög i både hyllan och mitt samvete.

    Skall jag över huvud taget städa inför jul, så är det i mitt samvete! Bort med alla papper som jag inte vill/orkar har orkat/på minst fem år inte har orkat engagera mig i.
    Bort, bort bort. Då kommer nog julefriden till en mamma med lite extra särskilda barn...
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19
    Jo så kan det nog vara
    Har insett att det är väldigt lätt som förälder att tappa bort varandra på vägen.
  38. 19
    Jo så kan det nog vara
    Har insett att det är väldigt lätt som förälder att tappa bort varandra på vägen.
  39. Malla
    #20

    Hej!

    När jag läste ditt recept på morotslåda blev jag sugen på karelska piroger Vi har finskt påbrå på makens sida (svärfar är ett av de så kallade krigsbarnen). Även om ingen behärskar finska i familjen håller vi kontakt med släkten i Finland och äter bland annat de nämnda pirogerna och finsk kålpudding. Vi var i Finland i somras och hade det jättebra. Släkten tog emot oss alla åtta med öppna armar.
  40. 20
    Hej! När jag läste ditt recept på morotslåda blev jag sugen på karelska piroger Vi har finskt påbrå på makens sida (svärfar är ett av de så kallade krigsbarnen). Även om ingen behärskar finska i familjen håller vi kontakt med släkten i Finland och äter bland annat de nämnda pirogerna och finsk kålpudding. Vi var i Finland i somras och hade det jättebra. Släkten tog emot oss alla åtta med öppna armar.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar