Är rice Crispies glutenfria?
Astma & allergi - barn
  1. Medlem sedan
    Dec 2002
    #1

    Är rice Crispies glutenfria?

    Har fått ett tårtrecept som ska vara glutenfritt men det är rice crispies i och där är det maltextrakt enl. innehållsförteckningen. Är det glutenfritt då?
  2. 1
    Är rice Crispies glutenfria? Har fått ett tårtrecept som ska vara glutenfritt men det är rice crispies i och där är det maltextrakt enl. innehållsförteckningen. Är det glutenfritt då?
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2
    Jag kollade på min lista över godkända glutenfria ämnen och Maltextrakt är godkänt.. Så om det inte är något annat konstigt i dem så är det helt OK..

    Vill du dela med dig av receptet? Jag samlar GF recept till sonen..
  4. 2
    Jag kollade på min lista över godkända glutenfria ämnen och Maltextrakt är godkänt.. Så om det inte är något annat konstigt i dem så är det helt OK..

    Vill du dela med dig av receptet? Jag samlar GF recept till sonen..
  5. Medlem sedan
    Feb 1999
    #3

    malt

    kan vara gjort på något av sädesslagen. Min tös är tål inte råg och havre, och korn har vi inte testat, så jag har blivit uppmanad av läkaren att alltid ringa och kolla vad malten är gjord av innan jag ger henne!
  6. 3
    malt kan vara gjort på något av sädesslagen. Min tös är tål inte råg och havre, och korn har vi inte testat, så jag har blivit uppmanad av läkaren att alltid ringa och kolla vad malten är gjord av innan jag ger henne!
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4
    Malt är inte glutenfritt- det stämmer.. Men maltextrakt är det.. (Precis som vetestärkelse är ok, men inte vete)
  8. 4
    Malt är inte glutenfritt- det stämmer.. Men maltextrakt är det.. (Precis som vetestärkelse är ok, men inte vete)
  9. Medlem sedan
    May 2005
    #5

    Jag har...

    ...ställt frågan direkt till Kelloggs och enl. dem är Rice Crispies glutenfria.
    www.gottgrisen.blogspot.com

    Barn går inte i repris.

    Skrållan med Maja 23/2 -99, Albin 10/4 -02 & Elsa 29/1 -07
  10. 5
    Jag har... ...ställt frågan direkt till Kelloggs och enl. dem är Rice Crispies glutenfria.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Fast jag vet

    de som har allergi mot vete och reagerar på den lilla mängden som kan finnas kvar i vetestärkelse. Nu kan inte jag celiaki alls så jag borde inte svara på detta ;-)
  12. 6
    Fast jag vet de som har allergi mot vete och reagerar på den lilla mängden som kan finnas kvar i vetestärkelse. Nu kan inte jag celiaki alls så jag borde inte svara på detta ;-)
  13. Medlem sedan
    May 2000
    #7
    Men om du är allergisk mot vete, så har det ju inte något med gluten att göra egentligen. Det är ju två olika allegier..
  14. 7
    Men om du är allergisk mot vete, så har det ju inte något med gluten att göra egentligen. Det är ju två olika allegier..
  15. Medlem sedan
    Feb 1999
    #8

    *S*

    Nä, men min tanke var att proteinet i vetet ger problem även för glutenintoleranta, men det kanske är fel? Som sagt har vi inte celiaki i familjen och inte ens veteallergi, däremot råg och havre och just där har jag fått informationen att både malt och maltextrakt _kan_ innehålla protein och därför måste jag alltid ta reda på varifrån det kommer innan jag ger allergiska dottern.

    Hur funkar det egentligen? Har jag fått fel info?
  16. 8
    *S* Nä, men min tanke var att proteinet i vetet ger problem även för glutenintoleranta, men det kanske är fel? Som sagt har vi inte celiaki i familjen och inte ens veteallergi, däremot råg och havre och just där har jag fått informationen att både malt och maltextrakt _kan_ innehålla protein och därför måste jag alltid ta reda på varifrån det kommer innan jag ger allergiska dottern.

    Hur funkar det egentligen? Har jag fått fel info?
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9
    Jag har ingen aning.

    Sonen är celiakisk (?) men det är helt ok att äta vetebaserad stärkelse.. Tror att det är så lite glutenhalt kvar så det räknas som rent.. För gluten inte veteintollerans..

    Hur det är med Malt vet jag inte, men extraktet är ju rent, så det är väl samma sak där, kanske?
  18. 9
    Jag har ingen aning.

    Sonen är celiakisk (?) men det är helt ok att äta vetebaserad stärkelse.. Tror att det är så lite glutenhalt kvar så det räknas som rent.. För gluten inte veteintollerans..

    Hur det är med Malt vet jag inte, men extraktet är ju rent, så det är väl samma sak där, kanske?
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    är man väldigt känslig och behöver äta naturligt glutenfritt så brukar man inte tåla vetestärkelse heller..det är inte så vanligt men det förekommer...

    vad jag förstått är det sällan man blir jättesjuk även om jag hört talas om dom som blir det också men oftast visar det sig på proverna
  20. 10
    är man väldigt känslig och behöver äta naturligt glutenfritt så brukar man inte tåla vetestärkelse heller..det är inte så vanligt men det förekommer...

    vad jag förstått är det sällan man blir jättesjuk även om jag hört talas om dom som blir det också men oftast visar det sig på proverna
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Tack allihop! Tårtan blev jättegod och svärfars mage är intakt. Däremot råkade jag ha soja i marinaden till köttet... Fick göra lite extra vid sidan om...
  22. 11
    Tack allihop! Tårtan blev jättegod och svärfars mage är intakt. Däremot råkade jag ha soja i marinaden till köttet... Fick göra lite extra vid sidan om...
  23. Medlem sedan
    Jan 2001
    #12

    soja ok

    Men soja ska också vara ok om man är glutenintolerant. Det anväds vete vid tillverkningen, men den jäses -eller vad de nu gör- så att glutenet försvinner.

    Så här skriver celiakförbundet (www.celiaki.se):
    "Sojasås
    De 14 sojasåserna som testades innehöll inga spår av varken gluten eller soja. Livsmedelsverket menar att glutenintoleranta bör kunna äta sojasås, medan extremt sojaproteinallergiska bör vara försiktiga."

    Och själv har jag heller aldrig reagerat på sojasås.
  24. 12
    soja ok Men soja ska också vara ok om man är glutenintolerant. Det anväds vete vid tillverkningen, men den jäses -eller vad de nu gör- så att glutenet försvinner.

    Så här skriver celiakförbundet (www.celiaki.se):
    "Sojasås
    De 14 sojasåserna som testades innehöll inga spår av varken gluten eller soja. Livsmedelsverket menar att glutenintoleranta bör kunna äta sojasås, medan extremt sojaproteinallergiska bör vara försiktiga."

    Och själv har jag heller aldrig reagerat på sojasås.

Liknande trådar

  1. rice
    By Malin IGAF in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 13:30
  2. Rice?
    By Svammelmamma in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-01, 12:00
  3. Sticky rice, någon?
    By - Carina - in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-20, 13:15
  4. Rice crispies multi grain OK?
    By Karin m I&O in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 12:02
  5. Hur gör man fried rice?
    By Bea in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 13:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar