Istället för kesella??
Utlandsföräldrar
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Istället för kesella??

    Det står ju kesella i lussebull-receptet, men kan man ta creme fraiche istället? Eller kan man göra lussebullar utan kesella?
    Det löjliga är att jag -aldrig- kommer ihåg hur jag gör från ett år till ett annat? Hade ju detta problemet förra december, och hur gjorde jag då?!
  2. 1
    Istället för kesella?? Det står ju kesella i lussebull-receptet, men kan man ta creme fraiche istället? Eller kan man göra lussebullar utan kesella?
    Det löjliga är att jag -aldrig- kommer ihåg hur jag gör från ett år till ett annat? Hade ju detta problemet förra december, och hur gjorde jag då?!
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jag skulle inte ta creme fraiche, tror att det blir för surt/syrligt på nåt vis. Jag skulle nog hellre prova keso (cottage cheese). Annars kan man ju göra utan kesella, jag brukar göra det, i mitt gamla lussebullsrecept så är det inte kesella i.
  4. 2
    Jag skulle inte ta creme fraiche, tror att det blir för surt/syrligt på nåt vis. Jag skulle nog hellre prova keso (cottage cheese). Annars kan man ju göra utan kesella, jag brukar göra det, i mitt gamla lussebullsrecept så är det inte kesella i.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    Kesella är helt enkelt

    fromage blanc här. Ta helst 20% mat.grasse.
  6. 3
    Kesella är helt enkelt fromage blanc här. Ta helst 20% mat.grasse.
  7. Medlem sedan
    May 2003
    #4
    Såhär säger recepthjälpen (recepthjalpen.se):

    **Créme fraiche fungerar bra som ersättare i många sammanhang, såsom i kalla såser och röror etc. Någon har också rekommenderat 2 delar ricotta och 1 del créme fraiche som kvarg-ersättare.**

    Jag har köpt sour creme att ersätta med men efter att ha läst ska jag köpa ricotta tror jag...
    Jag ska baka ett nytt recept hittat i Allas Saffranssnurror med skinka och pesto... ser gott ut, vi får väl se.
  8. 4
    Såhär säger recepthjälpen (recepthjalpen.se):

    **Créme fraiche fungerar bra som ersättare i många sammanhang, såsom i kalla såser och röror etc. Någon har också rekommenderat 2 delar ricotta och 1 del créme fraiche som kvarg-ersättare.**

    Jag har köpt sour creme att ersätta med men efter att ha läst ska jag köpa ricotta tror jag...
    Jag ska baka ett nytt recept hittat i Allas Saffranssnurror med skinka och pesto... ser gott ut, vi får väl se.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5
    Jaså?! Det visste inte jag....efter 13 år i landet *skäms*. OK, då köper jag det. Men äter folk i Sverige kesella som folk äter fromage blanc här? Här är det ju ett slags dessert ju, fast inget varken jag eller barnen gillar, vi kör med vanlig yoghurt.
  10. 5
    Jaså?! Det visste inte jag....efter 13 år i landet *skäms*. OK, då köper jag det. Men äter folk i Sverige kesella som folk äter fromage blanc här? Här är det ju ett slags dessert ju, fast inget varken jag eller barnen gillar, vi kör med vanlig yoghurt.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6
    Har också hittat ett recept utan kesella, men det ska visst bli mycket saftigare med kesella! Och cottage cheese blir väl lite grynigt, eller?
  12. 6
    Har också hittat ett recept utan kesella, men det ska visst bli mycket saftigare med kesella! Och cottage cheese blir väl lite grynigt, eller?
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    Jo det skulle nog bli det, men man kan nog mosa till det lite om man är tillräckligt deperat

    Ja det finns väl så bra alternativ i Frankrike, CuPs tips låter ju lovande, här har de ju inte mejeriprodukter på det viset så man får ta vad som finns, det var visst nån svensk mamma som hade bakat lussebullar med cottage cheese förra veckan, med gott resultat.
  14. 7
    Jo det skulle nog bli det, men man kan nog mosa till det lite om man är tillräckligt deperat

    Ja det finns väl så bra alternativ i Frankrike, CuPs tips låter ju lovande, här har de ju inte mejeriprodukter på det viset så man får ta vad som finns, det var visst nån svensk mamma som hade bakat lussebullar med cottage cheese förra veckan, med gott resultat.
  15. Medlem sedan
    Oct 2000
    #8
    Jaså, vi sitter med samma tidning=)
    Jag har också tänkt att laga dom
    snurrorna.Hoppas det är lika gott
    som det verkar!

    Helena,IN,USA
  16. 8
    Jaså, vi sitter med samma tidning=)
    Jag har också tänkt att laga dom
    snurrorna.Hoppas det är lika gott
    som det verkar!

    Helena,IN,USA
  17. Medlem sedan
    Mar 2004
    #9
    Blir super med creme fraiche. Innan det fanns creme fraiche här tog jag keso, och det gick lika bra fast lussebullarna blev prickiga

    Poängen är ju att du tillför med vätska och fett så att de blir saftiga. Kör på du bara.
  18. 9
    Blir super med creme fraiche. Innan det fanns creme fraiche här tog jag keso, och det gick lika bra fast lussebullarna blev prickiga

    Poängen är ju att du tillför med vätska och fett så att de blir saftiga. Kör på du bara.
  19. Medlem sedan
    Mar 2004
    #10
    Nu finns det smaksatt Kesella i Sverige. Tror att jag såg jordgubb, lime etc. Svenskarna har det nog mest som en ingridiens i matlagning och bakning tror jag.
  20. 10
    Nu finns det smaksatt Kesella i Sverige. Tror att jag såg jordgubb, lime etc. Svenskarna har det nog mest som en ingridiens i matlagning och bakning tror jag.
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11
    Låter bra! Då struntar ja i att åka och köpa ricotta och kan börja baka på en gång. Vad gjorde man utan er??? Undrar jag ofta.
  22. 11
    Låter bra! Då struntar ja i att åka och köpa ricotta och kan börja baka på en gång. Vad gjorde man utan er??? Undrar jag ofta.
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12
    Där ser man Ja, jag är väldigt nyfiken på hur de smakar. Ska på knytis med svenskgänget här imorgon så jag hoppas de är goda!!
  24. 12
    Där ser man Ja, jag är väldigt nyfiken på hur de smakar. Ska på knytis med svenskgänget här imorgon så jag hoppas de är goda!!
  25. Medlem sedan
    Oct 2000
    #13
    Hoppas det blir en hit!Du får återkomma med
    rapport=

    Helena,IN,USA
  26. 13
    Hoppas det blir en hit!Du får återkomma med
    rapport=

    Helena,IN,USA
  27. Medlem sedan
    Jan 2003
    #14
    Ja, i fjol tog jag säkert creme fraiche, kan inte tänka mig annat, och det blev ju gott vad jag minns. Men som Dina sa, så kanske det är ännu bättre om man hittar ett mindre surt alternativ typ.
  28. 14
    Ja, i fjol tog jag säkert creme fraiche, kan inte tänka mig annat, och det blev ju gott vad jag minns. Men som Dina sa, så kanske det är ännu bättre om man hittar ett mindre surt alternativ typ.
  29. Medlem sedan
    Feb 1999
    #15
    Vi pratade om det idag och en kompis till mig har använt smooth cottage cheese. Arla i Sverige hade rekommenderat det.
  30. 15
    Vi pratade om det idag och en kompis till mig har använt smooth cottage cheese. Arla i Sverige hade rekommenderat det.
  31. Medlem sedan
    May 2000
    #16
    Fromage frais.
  32. 16
    Fromage frais.

Liknande trådar

  1. Kan jag använda kesella istället
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-07, 13:58
  2. istället för kesella
    By UlLi in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 18:23
  3. istället för kesella
    By rosie in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-12-04, 21:23
  4. laktosfri istället-för-kesella??
    By Sara m.V&H in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 19:11
  5. UK-bor, kesella?
    By MrsW in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 14:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar