VÅRDBIDRAG
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Medlem sedan
    Nov 2006
    #1

    VÅRDBIDRAG

    Verkar för mig som det är svårt att få ! Stämmer detta ? Kan ngn berätta hur det går till ? Vore tacksam för allt jag får veta...Ska själv få hjälp av kuratorn på hab att ansöka...Och hur funkar det med delen VB man får ? Tex om jag skulle få halvt eller högre ! Måste man då gå ner i arbetstid eller har det inte med det att göra ? Som sagt, vill gärna veta från er som kan...

    Tack på förhand J
  2. 1
    VÅRDBIDRAG Verkar för mig som det är svårt att få ! Stämmer detta ? Kan ngn berätta hur det går till ? Vore tacksam för allt jag får veta...Ska själv få hjälp av kuratorn på hab att ansöka...Och hur funkar det med delen VB man får ? Tex om jag skulle få halvt eller högre ! Måste man då gå ner i arbetstid eller har det inte med det att göra ? Som sagt, vill gärna veta från er som kan...

    Tack på förhand J
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2
    Du behöver inte gå ner i arbetstid för att få ett helt vb. Det är ditt merarbete som räknas.

    Svårt att få... hmmm... om du har en kontakt med HAB och ditt barn har ett extra vårdbehov minst 10 timmar/ veckan ( gogkända av FK) är du berättigad till 1/4 vb och varje 10 timmar ger en 1/4 till ...

    Det är bra att kuratorn hjälper dig, men försök också göra en lista själv om vad ni gör.
    Det är ett hästjobb att göra ansökan och många skriver flera A4-sidor för att beskriva sin situation.
    Men bli inte skrämd av detta utan bara taggad!
    När man väl börjar skriva så flyter sidorna på....

    Har du någon "lathund" om dit barns funktionshinder, alltså vad som man kan tänkas att ta med i ansökan.
    Ta med även andra " mindre " saker som allergier, sängvätning mm. ev. syskonen räknas ihop så om någon av syskonen har tex. eksem eller något annat kan du räkna vårdtiden för denna syskon med, för allt räknas ihop.

    På den här sidan finns det massa kunskap, så när du vill veta något mer specifikt så det är bara hojta till, det finns alltid någon som kan tipsa om en bra länk eller uppskatta tid och pengar.
  4. 2
    Du behöver inte gå ner i arbetstid för att få ett helt vb. Det är ditt merarbete som räknas.

    Svårt att få... hmmm... om du har en kontakt med HAB och ditt barn har ett extra vårdbehov minst 10 timmar/ veckan ( gogkända av FK) är du berättigad till 1/4 vb och varje 10 timmar ger en 1/4 till ...

    Det är bra att kuratorn hjälper dig, men försök också göra en lista själv om vad ni gör.
    Det är ett hästjobb att göra ansökan och många skriver flera A4-sidor för att beskriva sin situation.
    Men bli inte skrämd av detta utan bara taggad!
    När man väl börjar skriva så flyter sidorna på....

    Har du någon "lathund" om dit barns funktionshinder, alltså vad som man kan tänkas att ta med i ansökan.
    Ta med även andra " mindre " saker som allergier, sängvätning mm. ev. syskonen räknas ihop så om någon av syskonen har tex. eksem eller något annat kan du räkna vårdtiden för denna syskon med, för allt räknas ihop.

    På den här sidan finns det massa kunskap, så när du vill veta något mer specifikt så det är bara hojta till, det finns alltid någon som kan tipsa om en bra länk eller uppskatta tid och pengar.
  5. Medlem sedan
    Nov 2006
    #3

    Tack !!

    för ditt svar...Tycker det verkar svårt att få med allt i VB ansökan...Jag är ju så van vid att han är som han & det han gör...Tänker att det är bra med hjälp från kuratorn som vet vad som räknas som "merarbete" + att hon ser det utifrån...Tack igen !!

    Jennyann
  6. 3
    Tack !! för ditt svar...Tycker det verkar svårt att få med allt i VB ansökan...Jag är ju så van vid att han är som han & det han gör...Tänker att det är bra med hjälp från kuratorn som vet vad som räknas som "merarbete" + att hon ser det utifrån...Tack igen !!

    Jennyann
  7. Medlem sedan
    Nov 2006
    #4

    X-tra vårdbehov ??

    Är det all tid man är med barnet ??
  8. 4
    X-tra vårdbehov ?? Är det all tid man är med barnet ??
  9. marib
    #5

    Nej inte all

    man jämför med den tid man skulle lagt ner om barnet varit utan handikapp . Även friska barn har ju ett visst behov av grundläggande omsorg
  10. 5
    Nej inte all man jämför med den tid man skulle lagt ner om barnet varit utan handikapp . Även friska barn har ju ett visst behov av grundläggande omsorg

Liknande trådar

  1. vårdbidrag...???
    By gnuttan in forum Bokstavsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-06, 09:44
  2. Vårdbidrag
    By viguni in forum Diabetes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 05:14
  3. Vårdbidrag?
    By katwah in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 09:51
  4. om vårdbidrag och vab
    By mamma S in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 21:39
  5. vårdbidrag och as
    By doriz in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 20:03
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar