Huskur mot hosta?
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Huskur mot hosta?

    Jag blir tokig...eller ledsen snarare, så fort Charlie somnat, oavsett om det är för natten eller vila så vaknar han efter 5-10 minuter av sina egna hostattacker. Det låter som en ganska torr hosta.
    Tycker så synd om honom och han är helt färdig för att han inte får sova. Jag också- ser i kors idag och vinglar likt ett fyllo runt i lägenheten.
    Nu somnade han för 10 minuter sedan men har redan gråtit till 3 gånger efter hostattacker.
    Finns det några huskurer mot hostan man kan tillämpa på sådana här småttingar?
    Och varför kan ingen uppfinna en ofarlig hostmedicin till barn runt året? Det blir mitt uppdrag att uppfinna....i nästa liv.
    Charlie 060109 & Amadeus 070425
  2. 1
    Huskur mot hosta? Jag blir tokig...eller ledsen snarare, så fort Charlie somnat, oavsett om det är för natten eller vila så vaknar han efter 5-10 minuter av sina egna hostattacker. Det låter som en ganska torr hosta.
    Tycker så synd om honom och han är helt färdig för att han inte får sova. Jag också- ser i kors idag och vinglar likt ett fyllo runt i lägenheten.
    Nu somnade han för 10 minuter sedan men har redan gråtit till 3 gånger efter hostattacker.
    Finns det några huskurer mot hostan man kan tillämpa på sådana här småttingar?
    Och varför kan ingen uppfinna en ofarlig hostmedicin till barn runt året? Det blir mitt uppdrag att uppfinna....i nästa liv.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Han är för liten för honung, men lite ingefärste kanske. Ingefära hjälper mot aaaaallt! Får ni inte någon hostmedicin från doktorn. Här skrivs det ut frikostigt till barn med hosta.
  4. 2
    Han är för liten för honung, men lite ingefärste kanske. Ingefära hjälper mot aaaaallt! Får ni inte någon hostmedicin från doktorn. Här skrivs det ut frikostigt till barn med hosta.
  5. på besök
    #3

    Ingen huskur...

    men jag har fått mollipect utskrivet av läkare till min 8-månaders tjej. Man kunde ge mollipect från 6 mån sa läkaren.
    Ring du till vårdcentralen för ett besök hos doktorn, det är mitt råd! Hostmedicinen hjälper bra på vår tjej som nu är inne på sin tredje förkylning i höst.
  6. 3
    Ingen huskur... men jag har fått mollipect utskrivet av läkare till min 8-månaders tjej. Man kunde ge mollipect från 6 mån sa läkaren.
    Ring du till vårdcentralen för ett besök hos doktorn, det är mitt råd! Hostmedicinen hjälper bra på vår tjej som nu är inne på sin tredje förkylning i höst.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4
    Skall testa ingefära, tack! I lite avsvalnat kokvatten då?
    Ingen hostmedicin, här säger både läkare, bvc och sjukvårdsrådgivningen att man inte skriver ut till såhär små barn..
    Det behövs ju bara när han ska sova, när han är uppe hostar han _inget_!
    Nu har han precis somnat igen, sängen är uppallad till max, jag har i princip tvingat i honom vatten och näsan är fylld med nezeril, håll tummarna
  8. 4
    Skall testa ingefära, tack! I lite avsvalnat kokvatten då?
    Ingen hostmedicin, här säger både läkare, bvc och sjukvårdsrådgivningen att man inte skriver ut till såhär små barn..
    Det behövs ju bara när han ska sova, när han är uppe hostar han _inget_!
    Nu har han precis somnat igen, sängen är uppallad till max, jag har i princip tvingat i honom vatten och näsan är fylld med nezeril, håll tummarna
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5
    Tack, men ingen hostmedicin, frågade om det när vi var på VC sist, men både läkaren där, min bvcsköterska coh sjukvårdsrådgivningen sa att man inte får hostmedicin till så små barn.
    Märkligt att man får olika råd
  10. 5
    Tack, men ingen hostmedicin, frågade om det när vi var på VC sist, men både läkaren där, min bvcsköterska coh sjukvårdsrådgivningen sa att man inte får hostmedicin till så små barn.
    Märkligt att man får olika råd
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Eh!?!

    Tilde får då oxå Mollipect. I know I know... hon ääääääär ju ett helt år äldre än Charlie, men ändå! Fattar inte hur de kan säga så på VC när det står fr. 6 mån på flaskan. Hos oss sa de snarare att de skrev ut sådant just till smås barn som ännu inte har styrkan att hosta bort allt slem för egen maskin!

    Ja se vårdinrättningar... *suckar*
  12. 6
    Eh!?! Tilde får då oxå Mollipect. I know I know... hon ääääääär ju ett helt år äldre än Charlie, men ändå! Fattar inte hur de kan säga så på VC när det står fr. 6 mån på flaskan. Hos oss sa de snarare att de skrev ut sådant just till smås barn som ännu inte har styrkan att hosta bort allt slem för egen maskin!

    Ja se vårdinrättningar... *suckar*
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7
    Nu blir jag arg också, från 6 månader på flaskan och här säger 3 stycken på olika ställen att man ska vara försiktig med hostmedicin under 2 år, men att det absolut inte skrivs ut till 11 månaders!
    *ringer VC och morrar*
  14. 7
    Nu blir jag arg också, från 6 månader på flaskan och här säger 3 stycken på olika ställen att man ska vara försiktig med hostmedicin under 2 år, men att det absolut inte skrivs ut till 11 månaders!
    *ringer VC och morrar*
  15. Medlem sedan
    Jul 2005
    #8
    Jag frågade om samma sak här inne på sidan när Jacob hade hosta för några veckor sedan. Nadja tipsade då om att man kan ge avsvalnat anis- och timjanthé då anis är slemlösande och timjan är bra mot rethosta.

    När Jacob var sjuk för några veckor sedan och hade hosta i massor och rosslade när han andades osv så fick vi också svaret att hostmedicin mm skulle man_definitivt_inte ge till barn i vår ålder... Hmm jag blir galen när man verkar få så många olika besked om samma sak inom vården.......
  16. 8
    Jag frågade om samma sak här inne på sidan när Jacob hade hosta för några veckor sedan. Nadja tipsade då om att man kan ge avsvalnat anis- och timjanthé då anis är slemlösande och timjan är bra mot rethosta.

    När Jacob var sjuk för några veckor sedan och hade hosta i massor och rosslade när han andades osv så fick vi också svaret att hostmedicin mm skulle man_definitivt_inte ge till barn i vår ålder... Hmm jag blir galen när man verkar få så många olika besked om samma sak inom vården.......
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9
    Mollipect blir det här. Använder man det med sparsamhet och ffa på natten så är det väl inga problem. Har skrev de ut Mollipect utan problem. Sa dock att det bästa slemlösande som finns är att dricka mycket.. men det hjälper ju inte hela vägen ibland. Så jag har gett honom ibland till natten vilket gör att han sover bättre. Lycka till!
  18. 9
    Mollipect blir det här. Använder man det med sparsamhet och ffa på natten så är det väl inga problem. Har skrev de ut Mollipect utan problem. Sa dock att det bästa slemlösande som finns är att dricka mycket.. men det hjälper ju inte hela vägen ibland. Så jag har gett honom ibland till natten vilket gör att han sover bättre. Lycka till!
  19. Medlem sedan
    Sep 2001
    #10
    Bah... smyger från febgruppen men måste lägga mig i lite. Anton (född 8/2) hade världens hosta här i sept sökte läk efter 1,5 v o fick utan prut ventoline trots att vi hade mollipect hemma. Denne dr sa att man kan ge båda men på barn under ett år funkar oftast ventoline bättre. Är slemmet segt så måste de ju få hjälp att lösa det för att kunna hosa upp det! Nu på 10 mån kollen var han lite rosslig också o den dr (inte samma) sa att jaaa lite ventoline skulle inte skada.... (dock blir han duracellkanin på det o vaknar en massa av att han är så orolig pga medicinen o han lider inte av sin lilla hosta nu så det får vara).
    Däremot ska man inte ge hostdämpande medicin, typ coccilana till små barn eftersom det även är andningsdämpande.
    Kräv att få ventoline eller mollipect!!! Sådär kan ni ju inte ha det!
    Kram!!
  20. 10
    Bah... smyger från febgruppen men måste lägga mig i lite. Anton (född 8/2) hade världens hosta här i sept sökte läk efter 1,5 v o fick utan prut ventoline trots att vi hade mollipect hemma. Denne dr sa att man kan ge båda men på barn under ett år funkar oftast ventoline bättre. Är slemmet segt så måste de ju få hjälp att lösa det för att kunna hosa upp det! Nu på 10 mån kollen var han lite rosslig också o den dr (inte samma) sa att jaaa lite ventoline skulle inte skada.... (dock blir han duracellkanin på det o vaknar en massa av att han är så orolig pga medicinen o han lider inte av sin lilla hosta nu så det får vara).
    Däremot ska man inte ge hostdämpande medicin, typ coccilana till små barn eftersom det även är andningsdämpande.
    Kräv att få ventoline eller mollipect!!! Sådär kan ni ju inte ha det!
    Kram!!
  21. besökare
    #11

    Har han varit

    sjuk av RS-infektion tidigare? En inte helt ovanlig utveckling efter RS smitta hos små bebisar är barnastma med jobbig torrhosta vid minsta lilla förkylning. Hostdämpande är i så fall inte att rekommendera utan snarare luftrörsvidgande mediciner. Har ni varit hos läkare?
  22. 11
    Har han varit sjuk av RS-infektion tidigare? En inte helt ovanlig utveckling efter RS smitta hos små bebisar är barnastma med jobbig torrhosta vid minsta lilla förkylning. Hostdämpande är i så fall inte att rekommendera utan snarare luftrörsvidgande mediciner. Har ni varit hos läkare?
  23. Medlem sedan
    Feb 2003
    #12
    Vilma fick Mollipect för nån vecka sedan men den hjälper inte mot den typen av hosta som hon har. Vilma vaknar inte av sin hosta längre och jag tycker att den blivit bättre nu. (Hon fick Mollipecten utskriven den 29 nov och jag gav henne 2,5 ml 3ggr/dag i 4 dagar men det hjälpte inte så jag slutade med det. Tog henne till barnmottagningen och de lyssnade på henne och sa att hon inte behövde ta medicinen då den ändå inte hjälper. Hon vaknar inte om hon hostar när hon sover och det är ju skönt. Nätterna har blivit så gott som hostfria nu.
  24. 12
    Vilma fick Mollipect för nån vecka sedan men den hjälper inte mot den typen av hosta som hon har. Vilma vaknar inte av sin hosta längre och jag tycker att den blivit bättre nu. (Hon fick Mollipecten utskriven den 29 nov och jag gav henne 2,5 ml 3ggr/dag i 4 dagar men det hjälpte inte så jag slutade med det. Tog henne till barnmottagningen och de lyssnade på henne och sa att hon inte behövde ta medicinen då den ändå inte hjälper. Hon vaknar inte om hon hostar när hon sover och det är ju skönt. Nätterna har blivit så gott som hostfria nu.
  25. Medlem sedan
    Feb 2003
    #13

    Ludvig

    har ju fått både det ena och andra utskrivet av läkare. Hugo fick också Mollipect innan han var ett år. Dock sa läkaren att den antagligen inte hjälpte till barn under två år..

    Fast Ludvig är ju hela två dagar äldre, är han inte

    Stackarn som hostar så, vi har en till här och det är ju alltid värst när han ligger ner!

    Krya på lilla Charlie!
  26. 13
    Ludvig har ju fått både det ena och andra utskrivet av läkare. Hugo fick också Mollipect innan han var ett år. Dock sa läkaren att den antagligen inte hjälpte till barn under två år..

    Fast Ludvig är ju hela två dagar äldre, är han inte

    Stackarn som hostar så, vi har en till här och det är ju alltid värst när han ligger ner!

    Krya på lilla Charlie!
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14

    Ingen aning

    men hoppas du får några bra tips och att det går över snart. Mimmi hade hemsk hosta för ett tag sen, men hon vaknade aldrig av hostattackerna, hon väckte oss bara Typiskt att det ska få störa Charlies sömn! Kram å krya på dig, Charlie...
    Mamma till Mimmi sen januari -06
  28. 14
    Ingen aning men hoppas du får några bra tips och att det går över snart. Mimmi hade hemsk hosta för ett tag sen, men hon vaknade aldrig av hostattackerna, hon väckte oss bara Typiskt att det ska få störa Charlies sömn! Kram å krya på dig, Charlie...
  29. Medlem sedan
    Sep 2000
    #15

    Anis- eller timjan-te!

    Klistar in mitt svar som jag gav Maria m Jacob för ett tag sedan:

    Avsvalnat anis- och/eller timjante kan man ge våra bebisar att dricka.

    Anis har slemlösande effekt och timjan är bra mot rethosta.

    Om du har anis och timjan hemma, så är det bara att lägga något av det eller både ock i en tesil och hälla över kokt vatten, låt det dra och svala av innan du ger i mugg eller nappflaska.


    Hoppas Charlie kryar på sig! *kram*
    Vid tangenterna...
    /Nadja, mamma till S-06, T-04, S-01 & B-91
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~
    Min blogg: http://busmammans.blogg.se/
  30. 15
    Anis- eller timjan-te! Klistar in mitt svar som jag gav Maria m Jacob för ett tag sedan:

    Avsvalnat anis- och/eller timjante kan man ge våra bebisar att dricka.

    Anis har slemlösande effekt och timjan är bra mot rethosta.

    Om du har anis och timjan hemma, så är det bara att lägga något av det eller både ock i en tesil och hälla över kokt vatten, låt det dra och svala av innan du ger i mugg eller nappflaska.


    Hoppas Charlie kryar på sig! *kram*
  31. Medlem sedan
    Sep 2000
    #16
    Hihi... såg inte ditt svar, så jag upprepade mig lite längre ner.
  32. 16
    Hihi... såg inte ditt svar, så jag upprepade mig lite längre ner.
  33. Medlem sedan
    Sep 2000
    #17
    Mer ang hosta: Om det är "slem"-hosta, så ska man tänka på att inte ge mjölk, för mjölk är slembildande.
  34. 17
    Mer ang hosta: Om det är "slem"-hosta, så ska man tänka på att inte ge mjölk, för mjölk är slembildande.

Liknande trådar

  1. Någon som har en bra huskur mot hosta?
    By myet in forum _1005 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-20, 14:56
  2. Huskur mot hosta??
    By Jen- in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 15:28
  3. Huskur
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 22:23
  4. Huskur hosta
    By anonymt namn in forum Barnsjukdomar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 22:07
  5. Huskur??
    By myran79 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 21:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar