Skulle ni sagt ngt?
Adoption
  1. Terese A
    #1

    Skulle ni sagt ngt?

    Att inte tänka på vad man säger...

    Vi har 2 bord i vårt fika rum
    Vid ena bordet börjar de att prata om dokumentären igår på tv4 om adopterade.
    Då säger en kvinna högt och tydligt
    " nej, jag tror inte det blir bra med de där importerade barnen"
    "och de stackars importföräldrana som inte har en aning om vad de ger sig in på"

    Pinsamt.
    Jag tror alla hennes bordkamrater var medvetna om att jag satt brevid.

    Vad skulle ni gjort?
    __________________
  2. 1
    Skulle ni sagt ngt? Att inte tänka på vad man säger...

    Vi har 2 bord i vårt fika rum
    Vid ena bordet börjar de att prata om dokumentären igår på tv4 om adopterade.
    Då säger en kvinna högt och tydligt
    " nej, jag tror inte det blir bra med de där importerade barnen"
    "och de stackars importföräldrana som inte har en aning om vad de ger sig in på"

    Pinsamt.
    Jag tror alla hennes bordkamrater var medvetna om att jag satt brevid.

    Vad skulle ni gjort?
    __________________
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2
    Jag lider av att inte kunna hâlla käften , sâ jag vet att hon skulle senare vetat att jag satt brevid!
    Jäkla människa!
  4. 2
    Jag lider av att inte kunna hâlla käften , sâ jag vet att hon skulle senare vetat att jag satt brevid!
    Jäkla människa!
  5. uttern
    #3
    Det beror på det allmänna klimatet på arbetsplatsen och hur rollerna ser ut mellan arbetskamraterna. Jag skulle nog sagt något, men beroende på vilka som lyssnar och hur stämningen är.

    Tycker det är väldigt viktigt att belysa adoption ur olika synvinklar och att göra det på ett sakligt, konkret sätt. Det kan vara svårt ibland då det är något högst personligt och nästan omöjligt att undvika personliga känslor och erfarenheter.

    Tycker inte det verkar vara någon vidare sammanhållning i er arbetsgrupp, då ingen annan heller säger något som får denna person att inse vilken "blunder" hon precis har gjort. Men vi får hoppas att du eller någon annan tar ett snacka med henne, kanske enskilt, vid ett annat tillfälle. Man vet faktiskt inte vad som ligger bakom hennes uttalande. Min erfarenhet är att det oftast är ren okunskap, vilket är dags att ändra på!
  6. 3
    Det beror på det allmänna klimatet på arbetsplatsen och hur rollerna ser ut mellan arbetskamraterna. Jag skulle nog sagt något, men beroende på vilka som lyssnar och hur stämningen är.

    Tycker det är väldigt viktigt att belysa adoption ur olika synvinklar och att göra det på ett sakligt, konkret sätt. Det kan vara svårt ibland då det är något högst personligt och nästan omöjligt att undvika personliga känslor och erfarenheter.

    Tycker inte det verkar vara någon vidare sammanhållning i er arbetsgrupp, då ingen annan heller säger något som får denna person att inse vilken "blunder" hon precis har gjort. Men vi får hoppas att du eller någon annan tar ett snacka med henne, kanske enskilt, vid ett annat tillfälle. Man vet faktiskt inte vad som ligger bakom hennes uttalande. Min erfarenhet är att det oftast är ren okunskap, vilket är dags att ändra på!
  7. Terese A
    #4
    Det är 2 arbetsgrupper på min arbetsplats.
    De vid bordet bestod av socinmomer.
    Hon som uttlade sig är LSS handläggare...
  8. 4
    Det är 2 arbetsgrupper på min arbetsplats.
    De vid bordet bestod av socinmomer.
    Hon som uttlade sig är LSS handläggare...
  9. uttern
    #5
    Detta bevisar, återigen, hur dåligt kunskap handläggare och andra personer har om adoption. Eftersom det är en så viktig fråga är det av största vikt att alla inblandade, proffessionella som medmänniskor får mer kännedom (på ett nyanserat sätt) vad det innebär med adoption.

    Berätta gärna hur det har gått vidare. Känner du att du själv behöver stöd och gemenskap i adoptionsfrågor, så vänd dig gärna till någon av de olika adoptionsföreningarna som finns i landet.
  10. 5
    Detta bevisar, återigen, hur dåligt kunskap handläggare och andra personer har om adoption. Eftersom det är en så viktig fråga är det av största vikt att alla inblandade, proffessionella som medmänniskor får mer kännedom (på ett nyanserat sätt) vad det innebär med adoption.

    Berätta gärna hur det har gått vidare. Känner du att du själv behöver stöd och gemenskap i adoptionsfrågor, så vänd dig gärna till någon av de olika adoptionsföreningarna som finns i landet.
  11. Medlem sedan
    Mar 2005
    #6
    Men hu, vilken människa...Lider liksom "j-fr" av at inte kunna hålla klaffen, oftast, så jag skulle nog inte kunna en sån kommentar kunna gå opasserad tyvärr...men stå på dig om du ska gå vidare...
  12. 6
    Men hu, vilken människa...Lider liksom "j-fr" av at inte kunna hålla klaffen, oftast, så jag skulle nog inte kunna en sån kommentar kunna gå opasserad tyvärr...men stå på dig om du ska gå vidare...
  13. Terese A
    #7
    Är adopterad , ngt jag aldrig ens tänker på utom då idioter som hon påminner en.
  14. 7
    Är adopterad , ngt jag aldrig ens tänker på utom då idioter som hon påminner en.
  15. Terese A
    #8
    Jag skrev ut Lena Sundströms krönika "det finns lyckliga adoptivbarn också" , vilket jag anser är det bästa som skrivits" och gav till henne som en liten pik.
    Då skriver hon ngt om att hon inte menar ALLA förstås.
    Ingen ursäkt eller ngt.
  16. 8
    Jag skrev ut Lena Sundströms krönika "det finns lyckliga adoptivbarn också" , vilket jag anser är det bästa som skrivits" och gav till henne som en liten pik.
    Då skriver hon ngt om att hon inte menar ALLA förstås.
    Ingen ursäkt eller ngt.

Liknande trådar

  1. Jag har sagt att jag skulle
    By HiB. in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 02:24
  2. Jag skulle aldrig sagt...
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 20:24
  3. Skulle ni sagt ngt?
    By Terese A in forum Adoption
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-19, 11:28
  4. Vad skulle ni sagt/gjort
    By Vad skulle ni ha gjo in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 18:24
  5. Vad skulle ni sagt?
    By Jag med tre små tjejer in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 21:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar