Trippel X
Kromosomer
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Trippel X

    Hej,
    Fick nyligen en liten tjej som vi (genom fvp) vet är Trippel X. Vore kul att höra om någon mer här har barn med detta.
  2. 1
    Trippel X Hej,
    Fick nyligen en liten tjej som vi (genom fvp) vet är Trippel X. Vore kul att höra om någon mer här har barn med detta.
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2
    Låter som en hemlig agent i James Bond, men jag antar att det är en extra X-kromosom din dotter har? Känner inte till det, är lite nyfiken. Berätta gärna...
  4. 2
    Låter som en hemlig agent i James Bond, men jag antar att det är en extra X-kromosom din dotter har? Känner inte till det, är lite nyfiken. Berätta gärna...
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Ha ha, ingen agent..

    ..däremot en sk "superfemale" (de kallas faktiskt så ibland), och det låter ju lite coolt det också . Jo, hon har en extra X-kromosom, i motsats till Turner's som har en X-krom för lite (X0). Den manliga motsvarigheten heter Klinefelter (XXY).

    Rent allmänt kan man säga att trippel-x-tjejer oftast är lite sena i utvecklingen. Lite senare att krypa och gå, prata osv, och ju äldre de blir (skolåldern) desto mer brukar det märkas. Men om man som förälder är medveten om detta tidigt så kan man sätta in hjälpresurser tidigt och motverka detta till stor del. Variationerna är mycket stora, en del är inte påverkade alls medan även motsatsen finns.

    Ca 1 på 900 flickor föds med trippel-x och de allra flesta är odiagnosticerade. Ingen förkortad livslängd och huruvida reproduktiviteten är påverkad är lite osäkert, men troligtvis inte.
  6. 3
    Ha ha, ingen agent.. ..däremot en sk "superfemale" (de kallas faktiskt så ibland), och det låter ju lite coolt det också . Jo, hon har en extra X-kromosom, i motsats till Turner's som har en X-krom för lite (X0). Den manliga motsvarigheten heter Klinefelter (XXY).

    Rent allmänt kan man säga att trippel-x-tjejer oftast är lite sena i utvecklingen. Lite senare att krypa och gå, prata osv, och ju äldre de blir (skolåldern) desto mer brukar det märkas. Men om man som förälder är medveten om detta tidigt så kan man sätta in hjälpresurser tidigt och motverka detta till stor del. Variationerna är mycket stora, en del är inte påverkade alls medan även motsatsen finns.

    Ca 1 på 900 flickor föds med trippel-x och de allra flesta är odiagnosticerade. Ingen förkortad livslängd och huruvida reproduktiviteten är påverkad är lite osäkert, men troligtvis inte.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4
    Tack för svar, det var intressant! Jag gillar "superfemale", det låter onekligen coolt! :-)
  8. 4
    Tack för svar, det var intressant! Jag gillar "superfemale", det låter onekligen coolt! :-)
  9. Medlem sedan
    Jun 2008
    #5
    Hejsan

    Vad roligt att hitta någon mer med XXX-syndrome!
    Vi fick veta igår att vår dotter som är fyra år har det. Många tankar har snurrat. Hur är det med din tjej?
    Det vore superroligt att höra av dig och få kontakt!

    Jag har startat en blogg om TripleX, mest för att jag saknade info på svenska.

    http://trippelx.wordpress.com/
  10. 5
    Hejsan

    Vad roligt att hitta någon mer med XXX-syndrome!
    Vi fick veta igår att vår dotter som är fyra år har det. Många tankar har snurrat. Hur är det med din tjej?
    Det vore superroligt att höra av dig och få kontakt!

    Jag har startat en blogg om TripleX, mest för att jag saknade info på svenska.

    http://trippelx.wordpress.com/
  11. Medlem sedan
    Jul 2008
    #6

    hej

    jag letatade om trippel x...

    villle veta mera...än dom få papper jag har...om det!!...

    såg din sida... skulle svara men gick inte...

    skulle berätta att jag själv har det...så jag vet hur det är att leva me det!!...
  12. 6
    hej jag letatade om trippel x...

    villle veta mera...än dom få papper jag har...om det!!...

    såg din sida... skulle svara men gick inte...

    skulle berätta att jag själv har det...så jag vet hur det är att leva me det!!...
  13. Medlem sedan
    Mar 2007
    #7

    HEj

    Fick reda på här att min dotter också har en exta kromosom förmycket och hon är idag 17 månader..Läste lite fakta om detta nu och fåttlite information från barnläkaren om detta..
  14. 7
    HEj Fick reda på här att min dotter också har en exta kromosom förmycket och hon är idag 17 månader..Läste lite fakta om detta nu och fåttlite information från barnläkaren om detta..
  15. Medlem sedan
    Mar 2009
    #8
    Jag har också en dotter med trippel -x hon är 12 år snart har sökt efter andra barn som har det men inte hittat några.
  16. 8
    Jag har också en dotter med trippel -x hon är 12 år snart har sökt efter andra barn som har det men inte hittat några.

Liknande trådar

  1. Telias trippel
    By Sladdtrött in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-05, 23:26
  2. Trippel x
    By Ewvaa in forum Kromosomer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 14:45
  3. stroller trippel
    By anonymt namn in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-04, 09:02
  4. Trippel våningssäng
    By elinl in forum Många barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 20:21
  5. Trippel sats...
    By Karin m Elias & Ebba in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar