Hej hej!

Läser ofta i denna (underbara) del av AFF & hämtar tonvis med inspiration & recept här.. E däremot ofta i kuliserna & smyger!

Vill därför passa på att säga TACK för all er kunskap & passa på att dela med mig av ett recept.. Inte alls dumt om jag får säga det själv & smakar mkt mildare än man kanske kan tro!

Den e väl värd "besväret"!

______________________________ _____



Amerikansk Anka

1 anka (ca två kg) (om ni har större anka, anpassa så klart tiden i ugnen ef det)
Salt & nymalen vitpeppar
2 msk olja
2-2,5 dl finhackad lök
2 finhackade morötter
3 dl fin kycklingbuljong
1 tsk timjan
3 kvistar persilja
2-3 lagerblad
40 st stora fina vitlöksklyftor (med skalet kvar)
2 msk sherryvinäger (här i ”obygden” hade jag svårt att hitta det så jag bytte det mot en blandning av lika delar vitvinsvinäger & sherry, gick bra)
1 msk svartvinbärslikör
8 msk kylt smör
Ev. hackad persilja som garnering

(jag gjorde mer sås för jag hade större anka, anpassa ef mängd)


Sätt ugnen på 225 grader.

Tag bort allt innankråm, inkl halsen (fast den kanske räknas till innankråmet?!) från ankan, hacka det ganska fint. Klipp av vingspetsarna, lägg dom med ”hacket”.

Tag bort allt synligt fett från ankan. Pricka skinnet lätt med en gaffel. Salta & peppra ankan in & utvändigt. Lägg ankan i en smord ungsform.

Värm oljan & fräs allt ”innankråms hack” på hög värme, krydda med salt & peppar. Minska värmen ngt, tillsätt hackad lök & morot. Låt småkoka under lock i ca 20 min. Tillsätt kycklingbuljongen, timjan, persilja & lagerblad. Dra ner värmen & låt sjuda sakta medan ankan steks i ugnen.

Separera vitlöksklyftorna men låt skalet sitta kvar. Tag sex av de största & lägg dom i ankan. Lägg resterande klyftor runt ankan. Sätt in ankan i mitten av ugnen, efter 15 minuter, minska värmen till 175 grader. Ankan steks i ytterligare i ca 35 minuter för rosa kött, önskas genomstekt kött stek i ca 45 minuter.

När ankan är klar, flytta över den till ett uppläggningsfat, täck med folie.

Sila såsen & tag bort allt finhackat. Mät upp ca 2 dl av buljongen. Tag vitlöksklyftorna & pressa dom till puré genom ett durkslag ner i en separat skål, kasta skalen.

Låt buljongen reducera ngt, tillsätt därefter sherryvinäger & svartvinbärslikören, låt koka upp, låt reducera till ca 1/3. Häll i vitlökspurén, låt det koka upp igen, tillsätt därefter smöret bitvis, vispa hela tiden. Smaka av.

Tranchera ankan, vid behov, ställ den varmt en liten stund. Häll lite av såsen över ankan & resten i en såsskål. Tag vitlöken som legat inne i ankan & använd den som garnering på uppläggningsfatet med ankan, garnera även ev. med hackad persilja.