Byta skola!
Skolbarn
  1. Kirre
    #1

    Byta skola!

    Ev. så ska vi flytta till en annan kommun i Sthlm blir dock först efter sommaren. Har tre barn varav en som går i skolan 4:e klass de andra går på dagis. Jag känner mig redan orolig för killen som går i fyran. Tänk om han inte kommer att trivas. Han trivs i skolan idag och har det bra med kompisar. Självklart är det inte helt problemfritt vi bor i ett överklass område så det kan vara en tuff stämning och de flesta barn vill synas och höras hela tiden. Har Ni själva flyttat med barn i mellanstadiet eller högstadiet. Hur gick det? Något man ska tänka på? Vår kille vet om att vi har flytt planer och han vill inte flytta men han vet ju varför jag trivs inte.
  2. 1
    Byta skola! Ev. så ska vi flytta till en annan kommun i Sthlm blir dock först efter sommaren. Har tre barn varav en som går i skolan 4:e klass de andra går på dagis. Jag känner mig redan orolig för killen som går i fyran. Tänk om han inte kommer att trivas. Han trivs i skolan idag och har det bra med kompisar. Självklart är det inte helt problemfritt vi bor i ett överklass område så det kan vara en tuff stämning och de flesta barn vill synas och höras hela tiden. Har Ni själva flyttat med barn i mellanstadiet eller högstadiet. Hur gick det? Något man ska tänka på? Vår kille vet om att vi har flytt planer och han vill inte flytta men han vet ju varför jag trivs inte.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    "vi bor i ett överklass område så det kan vara en tuff stämning och de flesta barn vill synas och höras hela tiden" skriver du - DET är ännu värre i områden med mindre priveligierade ungar, tro mig...
  4. 2
    "vi bor i ett överklass område så det kan vara en tuff stämning och de flesta barn vill synas och höras hela tiden" skriver du - DET är ännu värre i områden med mindre priveligierade ungar, tro mig...
  5. Kirre
    #3
    Demeter! Självklart finns det en problematik var man än bor i landet. Jag är inte blind för detta. Men att växa upp i ett överklass område är allt annat än en dans på rosor. Många barn som mår dåligt, föräldrar som inte finns där. Detta var dock inte min fråga utan om någon hade erfarenhet av flytt med barn i mellanstadie-högstadiet?
  6. 3
    Demeter! Självklart finns det en problematik var man än bor i landet. Jag är inte blind för detta. Men att växa upp i ett överklass område är allt annat än en dans på rosor. Många barn som mår dåligt, föräldrar som inte finns där. Detta var dock inte min fråga utan om någon hade erfarenhet av flytt med barn i mellanstadie-högstadiet?
  7. Medlem sedan
    Jun 2004
    #4
    förlåt att jag svarade lite OT - Jag har flyttat själv i den åldern och det gick jättebra. dottern bytte skola i samma ålder och det gick också väldigt bra. Tror inte att det behöver bli några problemn om inte barnet är väldigt känsligt.
  8. 4
    förlåt att jag svarade lite OT - Jag har flyttat själv i den åldern och det gick jättebra. dottern bytte skola i samma ålder och det gick också väldigt bra. Tror inte att det behöver bli några problemn om inte barnet är väldigt känsligt.
  9. Linda,7-barnsmamma
    #5
    Får jag fråga dig en sak fast det inte hör hit? Jag förstår ju att det inte var detta du ville ha svar på..men är det verklgien vanligt att så pass många barn mår dåligt i överklassområden,och har föräldrar som inte bryr sig? Jag trodde att det var mera i "sämre" områden som det här var ett problem,så jag blir jätteförvånad nu..Hoppas du vill svara lite..
  10. 5
    Får jag fråga dig en sak fast det inte hör hit? Jag förstår ju att det inte var detta du ville ha svar på..men är det verklgien vanligt att så pass många barn mår dåligt i överklassområden,och har föräldrar som inte bryr sig? Jag trodde att det var mera i "sämre" områden som det här var ett problem,så jag blir jätteförvånad nu..Hoppas du vill svara lite..
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6
    Jag har jobbat i båda och den erfarenhet jag har säger att barnen i "överklassområdena" har mer frånvarande föräldrar faktiskt, de har den modernaste MP3-spelaren men inga regler.
  12. 6
    Jag har jobbat i båda och den erfarenhet jag har säger att barnen i "överklassområdena" har mer frånvarande föräldrar faktiskt, de har den modernaste MP3-spelaren men inga regler.
  13. Kirre
    #7
    yvärr är det ett problem men ett bortglömt och sådant. Det blir inte bättre av att det har blivit status att "skaffa" många barn. De flesta här har 3-4 barn och med tanke på att man vill ha sin karriär och egentid finns det inte mycket tid kvar. Vilket säger sig självt. Barnen bli inte sedda och har ofta höga krav på sig själva då deras föräldrar är högpresterande och kräver detsamma av sina barn. Visst finns det sunda bra föräldrar här också men tyvärr är flertalet enligt min mening oerhört egoistiska. Jag ska, kan och vill... men det blir på barnens bekostnad.
  14. 7
    yvärr är det ett problem men ett bortglömt och sådant. Det blir inte bättre av att det har blivit status att "skaffa" många barn. De flesta här har 3-4 barn och med tanke på att man vill ha sin karriär och egentid finns det inte mycket tid kvar. Vilket säger sig självt. Barnen bli inte sedda och har ofta höga krav på sig själva då deras föräldrar är högpresterande och kräver detsamma av sina barn. Visst finns det sunda bra föräldrar här också men tyvärr är flertalet enligt min mening oerhört egoistiska. Jag ska, kan och vill... men det blir på barnens bekostnad.
  15. Kirre
    #8

    Tack !

    Min äldsta kille är en supergo kille. God kamrat, empatisk och har humor så jag tror att han skulle klara det bra. Sen är han hopplöst slarvig och glömmer allt men det drabbar ju inte de nya klasskamraterna bara hans kära föräldrar :-)
  16. 8
    Tack ! Min äldsta kille är en supergo kille. God kamrat, empatisk och har humor så jag tror att han skulle klara det bra. Sen är han hopplöst slarvig och glömmer allt men det drabbar ju inte de nya klasskamraterna bara hans kära föräldrar :-)
  17. Lärare X
    #9
    Jag har också jobbat i väldigt olika områden och det värsta var ett övre medelklassområde. Folk som jobbar livet ur sig för att ha råd att ha dessa stora villor i ett finare område. Ungarna har som sagt var nyaste grejorna och märkeskläder, men hjälp så svältfödda de är på kontakt med sina föräldrar!
    Nu jobbar jag ute på landet. Skolan är inte så viktig för folk där (vilket jag själv tycker är lite jobbigt) men ungarna är inte insnöade på att ha senaste grejerna/kläderna och de har ofta någon förälder som är hemma eller som deltidsarbetar. Dessa barn är verkligen mycket mer harmoniska än de förra.
  18. 9
    Jag har också jobbat i väldigt olika områden och det värsta var ett övre medelklassområde. Folk som jobbar livet ur sig för att ha råd att ha dessa stora villor i ett finare område. Ungarna har som sagt var nyaste grejorna och märkeskläder, men hjälp så svältfödda de är på kontakt med sina föräldrar!
    Nu jobbar jag ute på landet. Skolan är inte så viktig för folk där (vilket jag själv tycker är lite jobbigt) men ungarna är inte insnöade på att ha senaste grejerna/kläderna och de har ofta någon förälder som är hemma eller som deltidsarbetar. Dessa barn är verkligen mycket mer harmoniska än de förra.
  19. Hemma med många
    #10
    Skönt att höra! Är själv hemma-mamma och barnen kan inte få allt,men det mesta i alla fall.Det går bra för dem i skolan osv,jag tycker skolan är jätteviktig.När jag slutade grundskolan fick jag jobb direkt och gick därför inte gymnasiet.
    Idag är det absolut nödvändigt att ha en bra utbildning,barnen har ju svärt trots det att få jobb.
  20. 10
    Skönt att höra! Är själv hemma-mamma och barnen kan inte få allt,men det mesta i alla fall.Det går bra för dem i skolan osv,jag tycker skolan är jätteviktig.När jag slutade grundskolan fick jag jobb direkt och gick därför inte gymnasiet.
    Idag är det absolut nödvändigt att ha en bra utbildning,barnen har ju svärt trots det att få jobb.

Liknande trådar

  1. Byta skola
    By Anonym in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 21:05
  2. Byta skola?
    By -ballerina- in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-16, 22:36
  3. Byta skola
    By anonymt namn in forum Skolbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-30, 10:08
  4. Byta skola??
    By väljer att vara annonym.. in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 00:13
  5. Byta skola?
    By JI in forum Stora barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 23:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar