Flytande margarin istället
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Feb 2002
    #1

    Flytande margarin istället

    Om man i ett recept ska ha 100 gram margarin, om man vill byta ut det mot flytande, hur mycket ska man då ta? Och att det är mjölkfritt flytande margarin ska väl inte spela någon roll? Vi använder bara det här hemma..
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad
  2. 1
    Flytande margarin istället Om man i ett recept ska ha 100 gram margarin, om man vill byta ut det mot flytande, hur mycket ska man då ta? Och att det är mjölkfritt flytande margarin ska väl inte spela någon roll? Vi använder bara det här hemma..
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2
    Jag är rätt säker på att 100 g = 1 dl flytande.
  4. 2
    Jag är rätt säker på att 100 g = 1 dl flytande.
  5. Medlem sedan
    May 2003
    #3

    Det beror nog på vad

    man ska göra. Tror det är skillnad på om man ska baka kakor, göra en bulldeg, matlagning etc. Själv har jag tex matolja i en pannkakssmet och där märker man ingen skillnad mot hårt smör.

    Ska jag baka bondkakor så skulle jag nog inte våga ta flytande margarin. Men ärligt vet jag inte om det går ihop med smeten, så det kanske fungerar ändå?

    Och i många recept har man ju fettet för att det ska vara just fett.
  6. 3
    Det beror nog på vad man ska göra. Tror det är skillnad på om man ska baka kakor, göra en bulldeg, matlagning etc. Själv har jag tex matolja i en pannkakssmet och där märker man ingen skillnad mot hårt smör.

    Ska jag baka bondkakor så skulle jag nog inte våga ta flytande margarin. Men ärligt vet jag inte om det går ihop med smeten, så det kanske fungerar ändå?

    Och i många recept har man ju fettet för att det ska vara just fett.
  7. Medlem sedan
    Nov 2001
    #4
    Måtten stämmer, och mjölkfritt spelar ingen roll, men sen kan det faktiskt vara så att det inte alls funkar med flytande i alla lägen. Vad ska du göra?
  8. 4
    Måtten stämmer, och mjölkfritt spelar ingen roll, men sen kan det faktiskt vara så att det inte alls funkar med flytande i alla lägen. Vad ska du göra?
  9. Medlem sedan
    Feb 2002
    #5

    Lussekatter

    Ska baka efter detta receptet..

    1 g saffran (2 påsar á 0,5 g)
    1½ dl socker
    100 g smör eller margarin (gärna flytande)
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    250 g kesella
    ½ tsk salt
    17 dl vetemjöl
    Behandla andra så som du själv vill bli behandlad
  10. 5
    Lussekatter Ska baka efter detta receptet..

    1 g saffran (2 påsar á 0,5 g)
    1½ dl socker
    100 g smör eller margarin (gärna flytande)
    5 dl mjölk
    50 g jäst
    250 g kesella
    ½ tsk salt
    17 dl vetemjöl
  11. Medlem sedan
    May 2003
    #6

    Åh vad gott!

    Då är det nog jättebra med flytande.
  12. 6
    Åh vad gott! Då är det nog jättebra med flytande.
  13. Medlem sedan
    Jan 2001
    #7

    jag använde flytande

    Jag bakade lussekatter på flytande margarin (ja, mitt var också mjölkfritt), och det gick utmärkt.

    Men som någon annan sa, till småkakor kanske det fungerar sämre. (Men värt att prova...)
    Smulpaj på flytande margarin är annars en hit -det blir sååå snabb att blanda till när man inte behöver hålla på och hacka och böka med margarinet.
  14. 7
    jag använde flytande Jag bakade lussekatter på flytande margarin (ja, mitt var också mjölkfritt), och det gick utmärkt.

    Men som någon annan sa, till småkakor kanske det fungerar sämre. (Men värt att prova...)
    Smulpaj på flytande margarin är annars en hit -det blir sååå snabb att blanda till när man inte behöver hålla på och hacka och böka med margarinet.
  15. Medlem sedan
    Jan 2001
    #8
    100g=1dl körde jag på
  16. 8
    100g=1dl körde jag på
  17. Medlem sedan
    May 2003
    #9

    Ja i jäsdeg kan jag

    tänka mig att det inte gör någon skillnad med flytande eftersom fettet ska medverka till att göra bullarna mjuka medans med kakor ska de ju bli mer spröda av fettet (i mina kakor...)
  18. 9
    Ja i jäsdeg kan jag tänka mig att det inte gör någon skillnad med flytande eftersom fettet ska medverka till att göra bullarna mjuka medans med kakor ska de ju bli mer spröda av fettet (i mina kakor...)
  19. Medlem sedan
    Sep 2002
    #10
    1 dl = 90 gram

    Om det är ett recept där du ska smälta smöret så går det bra att ersätta. Milda Culinesse anger på sin flaska att 1 dl = 90 gram!
  20. 10
    1 dl = 90 gram

    Om det är ett recept där du ska smälta smöret så går det bra att ersätta. Milda Culinesse anger på sin flaska att 1 dl = 90 gram!

Liknande trådar

  1. Istället för smör / margarin ?
    By Fläderblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 15:50
  2. pajdeg med flytande margarin?
    By viret in forum Ordet är fritt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 12:14
  3. Scones på flytande margarin
    By Maria L in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 21:07
  4. Scones på flytande margarin
    By Maria L in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 20:52
  5. Ersätta flytande margarin?
    By Smilla... in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar