Saffran till små barn.
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2005
    #1

    Saffran till små barn.

    Jag har hört om några på förskolan som ger barnen i våras ålder lussebullar och saffransglass.
    Det har ringt en klocka i mina öron men jag har inte kunnat hänvisa till något.
    Nu sökte jag på apoteket och hittade det jag misstänkt, att saffran är giftigt och att små barn eller hundar inte skall äta detta, de kan bli sjuka!
    En liten varning såhär i juletider- de flesta kanske vet det men om vi har tur så är det iaf någon som inte hade en aning och som nu blivit lite upplyst *s*
    Vart gränsen går vet jag inte, det stod små barn och inte småbarn, nått att ta reda på kanske, jag googlar vidare
    Charlie 060109 & Amadeus 070425
  2. 1
    Saffran till små barn. Jag har hört om några på förskolan som ger barnen i våras ålder lussebullar och saffransglass.
    Det har ringt en klocka i mina öron men jag har inte kunnat hänvisa till något.
    Nu sökte jag på apoteket och hittade det jag misstänkt, att saffran är giftigt och att små barn eller hundar inte skall äta detta, de kan bli sjuka!
    En liten varning såhär i juletider- de flesta kanske vet det men om vi har tur så är det iaf någon som inte hade en aning och som nu blivit lite upplyst *s*
    Vart gränsen går vet jag inte, det stod små barn och inte småbarn, nått att ta reda på kanske, jag googlar vidare
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2
    jag tror att det ska vara ganska stora mängder för att det ska bli farligt (både för barn o vuxna)... iaf diskuterades det vid ett tillfälle när jag jobbade på Lindqvist Konditori i min ungdom.
  4. 2
    jag tror att det ska vara ganska stora mängder för att det ska bli farligt (både för barn o vuxna)... iaf diskuterades det vid ett tillfälle när jag jobbade på Lindqvist Konditori i min ungdom.
  5. Medlem sedan
    Apr 2005
    #3
    Åh okej
    Ja för rekommendationerna sa ju inget om att vuxna bör kolla över intaget, bara att man skulle se till att vare sig små barn eller hundar fick i sig saffran.
    Jag är nojig och tar den rekommendationen på allvar, onödigt när man inte vet vart gränsen går
  6. 3
    Åh okej
    Ja för rekommendationerna sa ju inget om att vuxna bör kolla över intaget, bara att man skulle se till att vare sig små barn eller hundar fick i sig saffran.
    Jag är nojig och tar den rekommendationen på allvar, onödigt när man inte vet vart gränsen går
  7. Medlem sedan
    Sep 2000
    #4
    Ja, om du hittar några gränsvärden får du gärna meddela mig... eller här, förstås.
  8. 4
    Ja, om du hittar några gränsvärden får du gärna meddela mig... eller här, förstås.
  9. Medlem sedan
    May 2001
    #5
    Oj då jag som gett Kian lussebullar. Det visste jag inte.
  10. 5
    Oj då jag som gett Kian lussebullar. Det visste jag inte.
  11. Medlem sedan
    Sep 2000
    #6
    Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:

    "Är det farligt för gravida att äta saffran?


    Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."

    Tyrärr står det inget om barn!
  12. 6
    Så här står det på livsmedelsverkets hemsida:

    "Är det farligt för gravida att äta saffran?


    Nej. Det cirkulerar uppgifter om att saffran skulle vara farligt för gravida. Det kan ha sin grund i att mycket höga doser av saffran, liksom av många andra kryddor, skulle kunna vara hälsofarliga. De mängder av saffran som används i matlagning och lussebullar är dock helt ofarliga, också för gravida och ammande."

    Tyrärr står det inget om barn!
  13. Medlem sedan
    Sep 2000
    #7
  14. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8
    Ja, det läste jag också, vuxna och gravida står det inget om, jag litar ju på livsmedelsverket, synd att det inte står något om barn. Men apoteket känns också som en tillförlitlig källa där det står att barn inte ska ha saffran...
    Hmm, dags att ringa nån som vet för säkert tror jag..
  15. 8
    Ja, det läste jag också, vuxna och gravida står det inget om, jag litar ju på livsmedelsverket, synd att det inte står något om barn. Men apoteket känns också som en tillförlitlig källa där det står att barn inte ska ha saffran...
    Hmm, dags att ringa nån som vet för säkert tror jag..
  16. Medlem sedan
    Apr 2005
    #9
    Låter bra men skeptikern i mig vill ha källa på all 'forskning' som aftonbladet och dylika tidningar skriver om. Att det skulle vara bra för husdjuren tillbakavisar vår veterinär, pratade precis med dem om just saffranets effekter på djur, jag skulle inte våga riskera nått...
  17. 9
    Låter bra men skeptikern i mig vill ha källa på all 'forskning' som aftonbladet och dylika tidningar skriver om. Att det skulle vara bra för husdjuren tillbakavisar vår veterinär, pratade precis med dem om just saffranets effekter på djur, jag skulle inte våga riskera nått...
  18. Medlem sedan
    Sep 2000
    #10
    Här får man ett ganska så bra svar från en läkare:

    http://expressen.se/index.jsp?a=221316

    alltså, tänk på att förvara saffrans-påsen utom räckhåll för bebisarna/barnen.
  19. 10
    Här får man ett ganska så bra svar från en läkare:

    http://expressen.se/index.jsp?a=221316

    alltså, tänk på att förvara saffrans-påsen utom räckhåll för bebisarna/barnen.
  20. Medlem sedan
    Sep 2000
    #11
    Jo, det håller jag med om. Kvällspressen vrider ju ofta på resultaten så det passar deras vinkling. :-/
  21. 11
    Jo, det håller jag med om. Kvällspressen vrider ju ofta på resultaten så det passar deras vinkling. :-/
  22. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12
    lily har också fått smaka lussebullar o även hunden..men det kanske är slut på det nu!
  23. 12
    lily har också fått smaka lussebullar o även hunden..men det kanske är slut på det nu!
  24. Sabina på besök
    #13
    Jag råkade läsa en artikel om saffran i tidningen "8 sidor" (nyheter på lätt svenska) och där stod att saffran är giftigt för både barn och vuxna, så länge det inte är upphettat. När det väl har varit i ugnen eller i matlagning är det ingen fara. Tydligen räcker en påse (0,5 g) för att vara väldigt giftigt, kanske tom dödligt, för ett litet barn. Så akta var ni förvarar saffranspåsarna - men låt barnen äta lussebullar!!
  25. 13
    Jag råkade läsa en artikel om saffran i tidningen "8 sidor" (nyheter på lätt svenska) och där stod att saffran är giftigt för både barn och vuxna, så länge det inte är upphettat. När det väl har varit i ugnen eller i matlagning är det ingen fara. Tydligen räcker en påse (0,5 g) för att vara väldigt giftigt, kanske tom dödligt, för ett litet barn. Så akta var ni förvarar saffranspåsarna - men låt barnen äta lussebullar!!
  26. Medlem sedan
    Apr 2005
    #14
    Du får gärna hänvisa till artikeln om du säger att det är fritt fram att äta lussebullar för alla barn, det finns ju information som säger tvärtom och då kan det vara bra att veta vart du hänvisar.
  27. 14
    Du får gärna hänvisa till artikeln om du säger att det är fritt fram att äta lussebullar för alla barn, det finns ju information som säger tvärtom och då kan det vara bra att veta vart du hänvisar.
  28. Medlem sedan
    Apr 2005
    #15
    Snacka om att jag är morgontrött, du hade ju redan skrivit.
    Vad är det för tidning? Vet du om den finns på nätet?
    Jag skall googla lite, men här ges inga lussebullar, för säkerhetsskull
  29. 15
    Snacka om att jag är morgontrött, du hade ju redan skrivit.
    Vad är det för tidning? Vet du om den finns på nätet?
    Jag skall googla lite, men här ges inga lussebullar, för säkerhetsskull
  30. Medlem sedan
    Apr 2005
    #16
    Testade att ringa sjukvårdsupplysningen men där stod de som frågetecken även inför det faktum att saffran skulle vara giftigt i någon som helst form, trots att de flesta verkar vara överens om att det är det, antingen oupphettat eller i för stora mängder.
    Men det var väl naivt av mig att tro att man kunde lita på deras information
    Det enda hon sa var att obehandlad saffran är så starkt att en ettåring inte skulle äta det, hehe.Va?
  31. 16
    Testade att ringa sjukvårdsupplysningen men där stod de som frågetecken även inför det faktum att saffran skulle vara giftigt i någon som helst form, trots att de flesta verkar vara överens om att det är det, antingen oupphettat eller i för stora mängder.
    Men det var väl naivt av mig att tro att man kunde lita på deras information
    Det enda hon sa var att obehandlad saffran är så starkt att en ettåring inte skulle äta det, hehe.Va?
  32. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17
    Här kör vi lussebullar utan saffran, inte för att jag har hört talas om att det skulle vara giftig under alla mina år som mamma. Men vi tycker inte det är gott...

    Knasigt att det kan vara så många bud...
  33. 17
    Här kör vi lussebullar utan saffran, inte för att jag har hört talas om att det skulle vara giftig under alla mina år som mamma. Men vi tycker inte det är gott...

    Knasigt att det kan vara så många bud...
  34. Sabina igen
    #18
    Den finns på nätet men just den artikeln hittar jag inte. Jag har tidningen på jobbet, men är sjukskriven den här veckan. Så fort jag kommer dit ska jag ta med ett ex hem, så kan du få artikeln och namn till den som skrivit den. Konstigt att de inte visste något på sjukvårdsupplysningen! Jag blev förvånad över att det tydligen ska vara så giftigt i påsen, då borde det ju knappast få säljas så "fritt". Men jag återkommer, är det ok!?
  35. 18
    Den finns på nätet men just den artikeln hittar jag inte. Jag har tidningen på jobbet, men är sjukskriven den här veckan. Så fort jag kommer dit ska jag ta med ett ex hem, så kan du få artikeln och namn till den som skrivit den. Konstigt att de inte visste något på sjukvårdsupplysningen! Jag blev förvånad över att det tydligen ska vara så giftigt i påsen, då borde det ju knappast få säljas så "fritt". Men jag återkommer, är det ok!?
  36. ...och Sabina igen!
    #19
    Hittade den här artikeln, som har ungefär samma innehåll som texten i "8 sidor". Eftersom saffran används så flitigt i andra länder är inte _jag_ rädd att ge mitt barn (hon är iofs snart 7 år) några lussebullar inför julen, men _självklart_ gör man som känner bäst. Inget barn far ju illa av att inte äta dem - det kan vi ju vara överens om!

    http://www.brattberg.com/info/saffran.html
  37. 19
    Hittade den här artikeln, som har ungefär samma innehåll som texten i "8 sidor". Eftersom saffran används så flitigt i andra länder är inte _jag_ rädd att ge mitt barn (hon är iofs snart 7 år) några lussebullar inför julen, men _självklart_ gör man som känner bäst. Inget barn far ju illa av att inte äta dem - det kan vi ju vara överens om!

    http://www.brattberg.com/info/saffran.html

Liknande trådar

  1. Vad gör man med saffran?
    By monka in forum Ordet är fritt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 11:46
  2. Dyrt saffran vs gammalt saffran.
    By Kulan in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-28, 17:02
  3. Saffran
    By Vittel in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 08:34
  4. saffran i vodka till lussebull
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 18:15
  5. Saffran är väl ok?
    By Linda & Mira 070119 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-26, 15:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar