Ny här...
Adoption
  1. Längtar..
    #1

    Ny här...

    Hejsan.
    Jag och min fru förlorade vår dotter innan hon hann födas. Vi hade då tidigare genomgått en IVF och innan dess försökt på egen hand i tre år.
    Vi har från första början velat adoptera och nu känns det mer aktuellt än någonsin.
    Vad är det första man gör? Hur funkar det? Vad är era erfarenheter? Tar det lång tid? måste man ha en "massa" pengar? Vad är det som kostar?
    Som sagt har jag en massa frågor jag inte ränkar med att ni svarar på
    Men jag skulle bli glad om jag ändå fick dela några av era erfarenheter.

    Hoppas vi hörs igen!

    Mvh Thomas
  2. 1
    Ny här... Hejsan.
    Jag och min fru förlorade vår dotter innan hon hann födas. Vi hade då tidigare genomgått en IVF och innan dess försökt på egen hand i tre år.
    Vi har från första början velat adoptera och nu känns det mer aktuellt än någonsin.
    Vad är det första man gör? Hur funkar det? Vad är era erfarenheter? Tar det lång tid? måste man ha en "massa" pengar? Vad är det som kostar?
    Som sagt har jag en massa frågor jag inte ränkar med att ni svarar på
    Men jag skulle bli glad om jag ändå fick dela några av era erfarenheter.

    Hoppas vi hörs igen!

    Mvh Thomas
  3. Längtar...
    #2
    Ursäkta alla stavflev...stavfel!... är lite trött
  4. 2
    Ursäkta alla stavflev...stavfel!... är lite trött
  5. Medlem sedan
    Nov 1999
    #3
    Välkomna hit! Först och främst vill jag beklaga att ni inte fick behålla er lilla flicka.

    Det första ni bör göra är att anmäla er till er familjerätt/socialnämnd för att få en tid för hemutredning. Från och med 1/1 2005 är det dessutom obligatoriskt att gå en föräldrautbildning (arrangeras av din kommun) så den måste ni också gå.

    Ja, det tar oftast tid att adoptera. Om ni räknar med minst ca 2 år från och med nu så är ni nog inte helt fel ute.

    Nej, man måste inte ha en massa pengar. Men man måste kunna visa på hur man tänkt finansiera adoptionen.

    Det som kostar är själva adoptionsavgiften, vissa kostnader i samband med sammanställningen av ansökan, resa och uppehälle.

    Lycka till!
  6. 3
    Välkomna hit! Först och främst vill jag beklaga att ni inte fick behålla er lilla flicka.

    Det första ni bör göra är att anmäla er till er familjerätt/socialnämnd för att få en tid för hemutredning. Från och med 1/1 2005 är det dessutom obligatoriskt att gå en föräldrautbildning (arrangeras av din kommun) så den måste ni också gå.

    Ja, det tar oftast tid att adoptera. Om ni räknar med minst ca 2 år från och med nu så är ni nog inte helt fel ute.

    Nej, man måste inte ha en massa pengar. Men man måste kunna visa på hur man tänkt finansiera adoptionen.

    Det som kostar är själva adoptionsavgiften, vissa kostnader i samband med sammanställningen av ansökan, resa och uppehälle.

    Lycka till!
  7. Medlem sedan
    Oct 2004
    #4
    Anmäl er till några organisationer. Idag har många länder låååånga kötider.
    Sedan har organisationerna bra hemsidor där man kan få mer information och ställa frågor. De organisationer jag på rak arm kommer på är:
    Adoptionscentrum, FFIA, BFA, Barnens vänner (?), Frösunda solidaritet (?).
    Lycka till
  8. 4
    Anmäl er till några organisationer. Idag har många länder låååånga kötider.
    Sedan har organisationerna bra hemsidor där man kan få mer information och ställa frågor. De organisationer jag på rak arm kommer på är:
    Adoptionscentrum, FFIA, BFA, Barnens vänner (?), Frösunda solidaritet (?).
    Lycka till
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar