Kan man ge c-vitamin...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    Kan man ge c-vitamin...

    ... i brustablettsform till barn (1 och 3 år)? De har ju varit sjuka i en evighet och sjuksköterskan på närakuten sa att vi skulle ösa på med c-vitamin i alla dess former. Kom på att jag har c-vitaminbrus hemma, och tror nog att de skulle gilla det, men det står att man inte ska överdosera, och ett glas med sådant är ju för vuxenstorlek. Finns det vitaminbrus speciellt för barn?

    /Annica (full med medicinfrågor)
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  2. 1
    Kan man ge c-vitamin... ... i brustablettsform till barn (1 och 3 år)? De har ju varit sjuka i en evighet och sjuksköterskan på närakuten sa att vi skulle ösa på med c-vitamin i alla dess former. Kom på att jag har c-vitaminbrus hemma, och tror nog att de skulle gilla det, men det står att man inte ska överdosera, och ett glas med sådant är ju för vuxenstorlek. Finns det vitaminbrus speciellt för barn?

    /Annica (full med medicinfrågor)
  3. ÅsaP
    #2
    Kiwi är en höjdare!!!
    En kiwi innehåller ett helt dygns c-vitamin.

    Vet inte hur det är med brustabletter, men jag hade hellre gett riktig c-vitamin än på tablett.
  4. 2
    Kiwi är en höjdare!!!
    En kiwi innehåller ett helt dygns c-vitamin.

    Vet inte hur det är med brustabletter, men jag hade hellre gett riktig c-vitamin än på tablett.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Tack, men tyvärr...

    ... hatar min äldsta dotter kiwi, suck! Jovisst är det bättre med c-vitamin i naturlig form, ska köpa apelsiner mm imorgon, men jag tänkte bara när jag ändå har hemma sånt här brus och ska ta det själv.

    Tack ändå, lilla L kanske gillar det - hon äter i alla fall sån puré!

    A.
    Annica m. Amanda 030628 och Linnéa 051005

  6. 3
    Tack, men tyvärr... ... hatar min äldsta dotter kiwi, suck! Jovisst är det bättre med c-vitamin i naturlig form, ska köpa apelsiner mm imorgon, men jag tänkte bara när jag ändå har hemma sånt här brus och ska ta det själv.

    Tack ändå, lilla L kanske gillar det - hon äter i alla fall sån puré!

    A.
  7. Medlem sedan
    Mar 2002
    #4
    Ingen aning. Vi har vänner som ger c-vitaminbrus till sin 4-åring, men det är ju rätt stor skillnad på att vara 1 och 4 år.

    Arvid, 3,5 år, har fått smaka några klunkar c-vitaminbrus av mig några gånger, men jag vill inte ge honom ett helt glas och Ture får inte ens smaka. Det känns inte riktigt naturligt att ge brustabletter till barn, men jag har ingen aning om ifall min "rädsla" är ogrundad eller inte.

    Jag har för mig att jag någon gång har hört att det inte är någon vits att äta för mycket c-vitamin, eftersom kroppen gör sig av med det i så fall. Man kan inte lagra det i kroppen. Har jag för mig alltså, jag törs inte lova att det är så.
  8. 4
    Ingen aning. Vi har vänner som ger c-vitaminbrus till sin 4-åring, men det är ju rätt stor skillnad på att vara 1 och 4 år.

    Arvid, 3,5 år, har fått smaka några klunkar c-vitaminbrus av mig några gånger, men jag vill inte ge honom ett helt glas och Ture får inte ens smaka. Det känns inte riktigt naturligt att ge brustabletter till barn, men jag har ingen aning om ifall min "rädsla" är ogrundad eller inte.

    Jag har för mig att jag någon gång har hört att det inte är någon vits att äta för mycket c-vitamin, eftersom kroppen gör sig av med det i så fall. Man kan inte lagra det i kroppen. Har jag för mig alltså, jag törs inte lova att det är så.
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5
    min 3 åring vräker i sig clementiner..där i är väl c vitaminer om nåt :-)...han älskar det och tur är väl det. Vi har även vitaminer som heter sanasol (tror jag)..köpt i vanlig butik..de tycker om den och det är även där c vitamin.
  10. 5
    min 3 åring vräker i sig clementiner..där i är väl c vitaminer om nåt :-)...han älskar det och tur är väl det. Vi har även vitaminer som heter sanasol (tror jag)..köpt i vanlig butik..de tycker om den och det är även där c vitamin.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6
    De två äldsta tuggar vitamintabletter (tuggtabletter, vi har ju problem att få i framförallt Saga grönsaker) står från 4år på dem så din äldsta kan säkert tugga sådana och det finns även brustabletter till barn, även dessa står från 4år på...sedan har vi haft precis som Linda sanasol hemma och det tror jag du kan ge till en ettåring även om jag torr det står 2år på förpackningen
  12. 6
    De två äldsta tuggar vitamintabletter (tuggtabletter, vi har ju problem att få i framförallt Saga grönsaker) står från 4år på dem så din äldsta kan säkert tugga sådana och det finns även brustabletter till barn, även dessa står från 4år på...sedan har vi haft precis som Linda sanasol hemma och det tror jag du kan ge till en ettåring även om jag torr det står 2år på förpackningen
  13. Medlem sedan
    Aug 2000
    #7
    Det finns ju barnvarianter på Apoteket - iallafall av "multi-vitaminer"... annars håller jag med Linda... clementiner går verkligen hem hos Oskar.
  14. 7
    Det finns ju barnvarianter på Apoteket - iallafall av "multi-vitaminer"... annars håller jag med Linda... clementiner går verkligen hem hos Oskar.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    annars är det ju apelsin/clementintider Linde-Lou ääälskar clementiner.. äter nog minst en / dag om det finns tillgängligt.. delar klyftorna på mitten för att det inte skall bli lika stor sätta i halsen risk..
  16. 8
    annars är det ju apelsin/clementintider Linde-Lou ääälskar clementiner.. äter nog minst en / dag om det finns tillgängligt.. delar klyftorna på mitten för att det inte skall bli lika stor sätta i halsen risk..
  17. maria_th
    #9
    C-vitamin är vattenlösligt och tas upp i kroppen via aktiv transport (till skillnad från t ex AD-vitaminerna). Det är därför svårt att överdosera C-vitaminer. T ex kan C-vitamin användas i doser på 1g(!) om dagen till vuxna som har problem med återkommande UVI'er, just pga att urinen blir så sur att inga bakterier vill växa.

    Däremot så passerar ju den oanvända C-vitaminen njurarna så jag skulle kanske vara lite försiktig att ge det i stora mängder till så små barn. Är dock lite skeptisk till C-vitaminets infektionsförhindrande effekt. Apelsiner och andra citrusfrukter innehåller ju annat än bara C-vitamin som är bra.
  18. 9
    C-vitamin är vattenlösligt och tas upp i kroppen via aktiv transport (till skillnad från t ex AD-vitaminerna). Det är därför svårt att överdosera C-vitaminer. T ex kan C-vitamin användas i doser på 1g(!) om dagen till vuxna som har problem med återkommande UVI'er, just pga att urinen blir så sur att inga bakterier vill växa.

    Däremot så passerar ju den oanvända C-vitaminen njurarna så jag skulle kanske vara lite försiktig att ge det i stora mängder till så små barn. Är dock lite skeptisk till C-vitaminets infektionsförhindrande effekt. Apelsiner och andra citrusfrukter innehåller ju annat än bara C-vitamin som är bra.
  19. Medlem sedan
    Jan 2001
    #10

    Tror snarare att antioxidanter

    är effektivare för att trigga immunförsvaret än just bara vitamin C.

    Mkt antioxidanter finns tex i frukt m färg (och färgat skal), så som röda äpplen, röda druvor, jordgubbar mm.
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  20. 10
    Tror snarare att antioxidanter är effektivare för att trigga immunförsvaret än just bara vitamin C.

    Mkt antioxidanter finns tex i frukt m färg (och färgat skal), så som röda äpplen, röda druvor, jordgubbar mm.
  21. Medlem sedan
    Jan 2006
    #11
    Kiwi = fiberbomb!!

    Mkt fibrer o massa vitaminer! Kiwi är bäst!

    /Cina
  22. 11
    Kiwi = fiberbomb!!

    Mkt fibrer o massa vitaminer! Kiwi är bäst!

    /Cina

Liknande trådar

  1. D-vitamin
    By skotskan in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 20:03
  2. E-vitamin?
    By nordeneva in forum _1105 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-09, 12:39
  3. D-vitamin
    By Anonym in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 17:44
  4. K-vitamin.
    By Ruby in forum Föräldraskap
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 16:12
  5. AD-vitamin?
    By Nia med Filip in forum _0405 Majbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 20:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar