Han har inga kompisar (långt)
Småbarn
  1. Orolig mamma
    #1

    Han har inga kompisar (långt)

    Jag vet inte om detta är rätt forum att skriva på men jag är så orolig för min femåring. Han har varit ganska "jobbig" hemma under några månader, trotsig till mig och min man, bråkig med sina bröder och väldigt högljudd och skrikig. Han brukar vara världens goaste kille så detta är väldigt olikt honom. Igår hade han och jag ett bråk och plötsligt började han gråta helt okontrollerat och vi började prata och då kom det fram att han tydligen inte har några kompisar på dagis. I hans grupp (han började på ny avdelning i augusti) så är de fem femåringar, fem fyraåringar och fem treåringar. De är mycket uppdelade i grupperna och han gillar verkligen alla de andra femåringarna men när jag frågade om han brukar leka med dem på dagis så sa han att han väldigt gärna vill göra det men han förstår inte deras lekar. Jag frågade om någon var dum till honom eller om de hade sagt att han inte fick vara med, men så var det tydligen inte.

    Han är en väldigt blyg kille och när han började på sin nya avdelning så tog jag upp detta med fröknarna och bad dem hålla koll på hur han var tillsammans med de nya barnen. Efter ca en månad så hade jag samtal med en av fröknarna och då sa hon att det gick jättebra och han lekte tillsammans med de andra femåringarna. Men enligt både han och hans lillebror (som är ett år yngre och som går på samma avdelning) så brukar han alltså inte leka med någon.

    När han är hemma så brukar han mest leka med sin lillebror och barnen som bor i husen runtomkring. Det har bara hänt några gånger att dagiskompisar har ringt och frågat om det går att leka. En av dagiskompisarna bor här i gatan och de har lekt flera gånger, men idag frågade jag min son om han inte ville gå och leka med den här killen och då sa sonen (och lillebror intygade) att den här "kompisen" hade sagt till min son att han inte ville leka med honom längre utan han ville bara leka med hans lillebror.

    Det gör så ont i hjärtat av att se och höra och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tänkte prata med hans fröknar så fort vi kommer tillbaka efter julledigheten och höra hur det ligger till egentligen. Och eftersom han är så blyg kanske man kan be fröknarna att "pusha" honom så att han vågar fråga de andra barnen om han får vara med.
    Har ni några tips? Är det någon som har varit med om samma sak? Snälla säg isåfall at det blir bättre!! Mest av allt är jag rädd för att någon av mina barn ska bli mobbade och detta känns nästan som det är på väg så jag vill verkligen försöka stoppa det om det går.

    Jag är väldigt tacksam för alla tips och kommentarer!
  2. 1
    Han har inga kompisar (långt) Jag vet inte om detta är rätt forum att skriva på men jag är så orolig för min femåring. Han har varit ganska "jobbig" hemma under några månader, trotsig till mig och min man, bråkig med sina bröder och väldigt högljudd och skrikig. Han brukar vara världens goaste kille så detta är väldigt olikt honom. Igår hade han och jag ett bråk och plötsligt började han gråta helt okontrollerat och vi började prata och då kom det fram att han tydligen inte har några kompisar på dagis. I hans grupp (han började på ny avdelning i augusti) så är de fem femåringar, fem fyraåringar och fem treåringar. De är mycket uppdelade i grupperna och han gillar verkligen alla de andra femåringarna men när jag frågade om han brukar leka med dem på dagis så sa han att han väldigt gärna vill göra det men han förstår inte deras lekar. Jag frågade om någon var dum till honom eller om de hade sagt att han inte fick vara med, men så var det tydligen inte.

    Han är en väldigt blyg kille och när han började på sin nya avdelning så tog jag upp detta med fröknarna och bad dem hålla koll på hur han var tillsammans med de nya barnen. Efter ca en månad så hade jag samtal med en av fröknarna och då sa hon att det gick jättebra och han lekte tillsammans med de andra femåringarna. Men enligt både han och hans lillebror (som är ett år yngre och som går på samma avdelning) så brukar han alltså inte leka med någon.

    När han är hemma så brukar han mest leka med sin lillebror och barnen som bor i husen runtomkring. Det har bara hänt några gånger att dagiskompisar har ringt och frågat om det går att leka. En av dagiskompisarna bor här i gatan och de har lekt flera gånger, men idag frågade jag min son om han inte ville gå och leka med den här killen och då sa sonen (och lillebror intygade) att den här "kompisen" hade sagt till min son att han inte ville leka med honom längre utan han ville bara leka med hans lillebror.

    Det gör så ont i hjärtat av att se och höra och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag tänkte prata med hans fröknar så fort vi kommer tillbaka efter julledigheten och höra hur det ligger till egentligen. Och eftersom han är så blyg kanske man kan be fröknarna att "pusha" honom så att han vågar fråga de andra barnen om han får vara med.
    Har ni några tips? Är det någon som har varit med om samma sak? Snälla säg isåfall at det blir bättre!! Mest av allt är jag rädd för att någon av mina barn ska bli mobbade och detta känns nästan som det är på väg så jag vill verkligen försöka stoppa det om det går.

    Jag är väldigt tacksam för alla tips och kommentarer!
  3. Medlem sedan
    Oct 2000
    #2

    svårt att svara på...

    men jag hade definitivt tagit upp det med personalen efter lovet... bett dem styra lekarna mera så att din son inte kunde varken gå undan självmant eller bli undanskuffad.
    Det är viktigt att styra ihop bernen så att alla får vara med och det är pedagogerna utbildade för att klara av utan att barnen ser att det är "uträknat".
    Så ställ krav där!

    lycklig mamma till Theo -01, Tuva -04 och Elliot -07

    "Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den"
  4. 2
    svårt att svara på... men jag hade definitivt tagit upp det med personalen efter lovet... bett dem styra lekarna mera så att din son inte kunde varken gå undan självmant eller bli undanskuffad.
    Det är viktigt att styra ihop bernen så att alla får vara med och det är pedagogerna utbildade för att klara av utan att barnen ser att det är "uträknat".
    Så ställ krav där!
  5. Anonym
    #3
    Prata med personalen, de kanske har någon annan synvinkel.
  6. 3
    Prata med personalen, de kanske har någon annan synvinkel.

Liknande trådar

  1. sonen har inga kompisar
    By Anonym in forum Småbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 09:25
  2. inga kompisar
    By anonymt namn in forum _99 Alla barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 07:05
  3. Dottern har inga kompisar..
    By Norrlands-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-03, 11:38
  4. Han har inga kompisar!
    By mea72 in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-12, 23:10
  5. inga kompisar
    By orolig mamma behöver stöd och råd in forum Tonåringar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 22:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar