Grönsakshjälp
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Grönsakshjälp

    Hjälp mig! Jag är helt insnöad på vanlig sallad som tillbehör till det mesta, ibland kanske lite kokta morötter och broccoli, men mer än så är det inte! Kan ni ge mig tips på vad man mer kan lägga på tallrikarna för att göra dem lite nyttigare. Det får gärna vara lite pyssel (alltså inte typ skivad gurka)... =)
  2. 1
    Grönsakshjälp Hjälp mig! Jag är helt insnöad på vanlig sallad som tillbehör till det mesta, ibland kanske lite kokta morötter och broccoli, men mer än så är det inte! Kan ni ge mig tips på vad man mer kan lägga på tallrikarna för att göra dem lite nyttigare. Det får gärna vara lite pyssel (alltså inte typ skivad gurka)... =)
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Lite förslag...

    Treveckorssallad (finns här på sök)
    Treveckorssallad med lite lättmajjo och minifraiche (eller feta varianter om man vill) så det blir en cole slaw
    Finrivna morötter med sesamfrö, lite sesamolja och flingsalt (beroendeframkallande)
    Finrivna rödbetor med smulad fårost eller chèvre (och galonkläder på barnen)
    Brysselkål i kvartar med grovkrossade valnötter och finstrimlade torkade aprikoser + vinägrett
    Haricots verts och flagad mandel + vitlöksvinägrett
    Sillsallad utan sill; rödbetor, inlagd gurka eller saltgurka samt äpple i små tärningar, kokt potatis i små tärningar om man vill.
    Morotsstavar lätt blancherade och sen frästa i vitlök, smör och persilja
    Slakad rödkål med äpple, russin och olivoljevinägrett
    The noble art of losing face
    will someday save the human race.
    Hans Blix
  4. 2
    Lite förslag... Treveckorssallad (finns här på sök)
    Treveckorssallad med lite lättmajjo och minifraiche (eller feta varianter om man vill) så det blir en cole slaw
    Finrivna morötter med sesamfrö, lite sesamolja och flingsalt (beroendeframkallande)
    Finrivna rödbetor med smulad fårost eller chèvre (och galonkläder på barnen)
    Brysselkål i kvartar med grovkrossade valnötter och finstrimlade torkade aprikoser + vinägrett
    Haricots verts och flagad mandel + vitlöksvinägrett
    Sillsallad utan sill; rödbetor, inlagd gurka eller saltgurka samt äpple i små tärningar, kokt potatis i små tärningar om man vill.
    Morotsstavar lätt blancherade och sen frästa i vitlök, smör och persilja
    Slakad rödkål med äpple, russin och olivoljevinägrett
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3
    Nu har jag inte läst Me:s svar men du kan ju blanda ien massa olika fruktero grönsaker i salladen, så som bönor, mango, avocado, färska fikon, granatäpplen, vanliga äpplen, apelsiner, vindruvor. Sen kan du toppa med olika vinäg, fikonbalsamvinäger är en höjdare!!
    Du kan också lägga bönor i eller marinera och ha vid sidan av. Jag kör en god marinad till mina kidneybönor, blandar olivolja, balsamvinäger, salt, peppar, honung o lite vitlök och häller i en bruk med väl sköljda kidenybönor, smaskens!!
    Gratinerade tomater är också gott, dela på hälften och strö över kryddor så som örter och lite vitlök o salt o peppar o kör ca 30 min. Eller hela små tomater med olivolja är också gott.

    Annars kan du blanda i och rosta grönsaker i ugnen, så som div rotfrukter, broccoli, paprika, tomater, oliver, och smula över fetaost precs i slutet. Smä lök eller klyftade lök och mumma i också, och glöm inte vitlöken!
    Dra över lite honung innan du serverar

    Chevréslungade ärtor är också gott!
    Eller coleslaw i olika varianter.

    Det var allt jag kom på just nu
  6. 3
    Nu har jag inte läst Me:s svar men du kan ju blanda ien massa olika fruktero grönsaker i salladen, så som bönor, mango, avocado, färska fikon, granatäpplen, vanliga äpplen, apelsiner, vindruvor. Sen kan du toppa med olika vinäg, fikonbalsamvinäger är en höjdare!!
    Du kan också lägga bönor i eller marinera och ha vid sidan av. Jag kör en god marinad till mina kidneybönor, blandar olivolja, balsamvinäger, salt, peppar, honung o lite vitlök och häller i en bruk med väl sköljda kidenybönor, smaskens!!
    Gratinerade tomater är också gott, dela på hälften och strö över kryddor så som örter och lite vitlök o salt o peppar o kör ca 30 min. Eller hela små tomater med olivolja är också gott.

    Annars kan du blanda i och rosta grönsaker i ugnen, så som div rotfrukter, broccoli, paprika, tomater, oliver, och smula över fetaost precs i slutet. Smä lök eller klyftade lök och mumma i också, och glöm inte vitlöken!
    Dra över lite honung innan du serverar

    Chevréslungade ärtor är också gott!
    Eller coleslaw i olika varianter.

    Det var allt jag kom på just nu
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Tack till båda för svaren!
  8. 4
    Tack till båda för svaren!

Liknande trådar

  1. grönsakshjälp!!
    By taataam in forum _0806 Junibarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 19:59
  2. Sås+grönsakshjälp önskas :)
    By mika69 in forum Mat & dryck
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 17:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar