leukemi
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    leukemi

    nån som vet något om det? överlevnadschanser och så. Fick veta igår att en bekant på 60 år ligger inne och får cellgifter. Hon fick beskedet för en vecka sen. Kände sig inte alls sjuk, men fick mycket blåmärken och gick till läkaren. Nu är hon väldigt dålig, men det kanske beror på cellgifterna, eller går det så fort att gå från frisk till jättesjuk om det är akut leukemi? Det finns väl nåt som heter så?
  2. 1
    leukemi nån som vet något om det? överlevnadschanser och så. Fick veta igår att en bekant på 60 år ligger inne och får cellgifter. Hon fick beskedet för en vecka sen. Kände sig inte alls sjuk, men fick mycket blåmärken och gick till läkaren. Nu är hon väldigt dålig, men det kanske beror på cellgifterna, eller går det så fort att gå från frisk till jättesjuk om det är akut leukemi? Det finns väl nåt som heter så?
  3. Medlem sedan
    Jan 2002
    #2

    Det finns ju olika sorter...

    med olika prognoser, men den första tanken är att det där låter väldigt illa. Vet du en mer exakt diagnos?
  4. 2
    Det finns ju olika sorter... med olika prognoser, men den första tanken är att det där låter väldigt illa. Vet du en mer exakt diagnos?
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3

    nä, tyvärr

    det var sambon som pratade med hennes man, som väl inte sa så jättemycket om det. Hon har visst fått en slang så hon får cellgifterna direkt in i hjärtat så det ska verka fortare. Och när hon fick provsvaret så hämtades hon med helikopter för att komma till Sunderby sjukhus så fort som möjligt. Så, det låter ju inte bra.
  6. 3
    nä, tyvärr det var sambon som pratade med hennes man, som väl inte sa så jättemycket om det. Hon har visst fått en slang så hon får cellgifterna direkt in i hjärtat så det ska verka fortare. Och när hon fick provsvaret så hämtades hon med helikopter för att komma till Sunderby sjukhus så fort som möjligt. Så, det låter ju inte bra.
  7. mandelblomma
    #4
    Låter som en CVK, en slags kateter man för in i ett blodkärl (som ligger nära hjärtat, men inte i) där canserpatienter får cellgift igenom (alltså standard för alla cellgiftbehandling då de är så kärlretande i vanlig nål!)
    Så den i sig betyder inte att det är en "farligare" form, utan är vanligt.

    Hoppas det komemr gå bra med din kompis!
  8. 4
    Låter som en CVK, en slags kateter man för in i ett blodkärl (som ligger nära hjärtat, men inte i) där canserpatienter får cellgift igenom (alltså standard för alla cellgiftbehandling då de är så kärlretande i vanlig nål!)
    Så den i sig betyder inte att det är en "farligare" form, utan är vanligt.

    Hoppas det komemr gå bra med din kompis!
  9. mandelblomma
    #5
    Här kan du läsa om akut leukemi.

    http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3074
  10. 5
    Här kan du läsa om akut leukemi.

    http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3074
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    CVK eller kanske en Portha cath. Nästan samma men man har ingen slang som sticker ut, man har en liten dosa som man kan ge läkemedel i.(jag vet att du vet mandelblomma) förklaringen var till lillan2
    Lillan2 Hoppas allt går bra. Kram
  12. 6
    CVK eller kanske en Portha cath. Nästan samma men man har ingen slang som sticker ut, man har en liten dosa som man kan ge läkemedel i.(jag vet att du vet mandelblomma) förklaringen var till lillan2
    Lillan2 Hoppas allt går bra. Kram
  13. mandelblomma
    #7
    *s*
    Jo jag tänkte också på det, men beskrivningen lät mer som en CVK.

    Vet att du också brukar jobba i Norge, har reflekterat över att man inte alls sätter in en av ovan i tidigt stadium utan sprutar cellgifter i vanlig nål.
    Var på radium hospitalet (gyn + hematologen) o där var det mer regel än undantag.
  14. 7
    *s*
    Jo jag tänkte också på det, men beskrivningen lät mer som en CVK.

    Vet att du också brukar jobba i Norge, har reflekterat över att man inte alls sätter in en av ovan i tidigt stadium utan sprutar cellgifter i vanlig nål.
    Var på radium hospitalet (gyn + hematologen) o där var det mer regel än undantag.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    Jag det är märkligt

    Men jag gick en praktik på en hematologavd. i Sverige, och där sprutade de också cytostatika i vanlig venflon, men det var på de som hade KLL. De kom bara 1g/mån eller 1g/3mån.

    De kanske har kö till opavd. och ger första doserna i vanlig venflon innan pat hunnit få cvk/portacath.

    Hur var det sist du var där förresten?

    Jag hade superlugnt. Avd hade hyrt in en massagestol så jag låg ca 2 tim/natt i den och fick massage. Det var rätt skönt. Tänk, betalt för att få massage
    Iva-syrra som byter yrke. Läser T5 på Läkarprogrammet.
    "Lär som om du skulle leva för evigt. Lev som om du skulle dö imorgon." Gandhi.

    För eller emot donation? _Anmäl din åsikt till Donationsregistret_
    https://app.socialstyrelsen.se/donation/anmaldon.aspx
  16. 8
    Jag det är märkligt Men jag gick en praktik på en hematologavd. i Sverige, och där sprutade de också cytostatika i vanlig venflon, men det var på de som hade KLL. De kom bara 1g/mån eller 1g/3mån.

    De kanske har kö till opavd. och ger första doserna i vanlig venflon innan pat hunnit få cvk/portacath.

    Hur var det sist du var där förresten?

    Jag hade superlugnt. Avd hade hyrt in en massagestol så jag låg ca 2 tim/natt i den och fick massage. Det var rätt skönt. Tänk, betalt för att få massage

Liknande trådar

  1. Leukemi
    By orolig mamma in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 21:31
  2. Om man har en aggressiv leukemi
    By lördagsKAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 19:40
  3. leukemi
    By liiv in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 18:06
  4. Leukemi.
    By ar72 in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 16:06
  5. symptom på leukemi?
    By flickmamman in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar