hur länge sover tonåringarna?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    hur länge sover tonåringarna?

    Hur länge sover era tonåringar nu på lovet? Väcker ni dem?
  2. 1
    hur länge sover tonåringarna? Hur länge sover era tonåringar nu på lovet? Väcker ni dem?
  3. Medlem sedan
    May 2003
    #2

    Så länge de vill

    Idag väckte jag dem eftersom vi skulle iväg och handla underkläder till dem själva.

    Men annars är jag av den åsikten att man får vakna själv, och så gjorde jag även när de var yngre och pyttesmå. Är man trött så behöver man sova anser jag.

    Den ena dotter har ju fått gått upp riktigt tidigt sedan hon var 9 år då hon har åkt buss och tåg med flera byten i två riktningar till skolan. Hon kommer alltid upp själv och är i tid.

    På lovet har de väl sovit till kanske 14-15 på em någon gång. Och mig stör det inte för de har aldrig problem att komma upp till skolan på morgnarna, och hade redan på dagis jättelätt att komma upp tidigt. Jag bara la armen under ryggen så klev de upp och gick in i badrummet.

    Så jag tror på "frihet" när det gäller sömn. Och för egen del har det varit positivt.

    Dessutom vet man att just tillväxthormonet (som även produceras hos vuxna) produceras just under sömn, och så är det något annat hormon som jag har glömt bort. Men jag är övertygad om att barn i alla åldrar ska få sova fritt när det finns möjlighet till det.

    Vi lever tillräckligt stressigt med en massa måsten ändå idag. Så att få sova ut någon gång när det går ser jag som en ynnest.
  4. 2
    Så länge de vill Idag väckte jag dem eftersom vi skulle iväg och handla underkläder till dem själva.

    Men annars är jag av den åsikten att man får vakna själv, och så gjorde jag även när de var yngre och pyttesmå. Är man trött så behöver man sova anser jag.

    Den ena dotter har ju fått gått upp riktigt tidigt sedan hon var 9 år då hon har åkt buss och tåg med flera byten i två riktningar till skolan. Hon kommer alltid upp själv och är i tid.

    På lovet har de väl sovit till kanske 14-15 på em någon gång. Och mig stör det inte för de har aldrig problem att komma upp till skolan på morgnarna, och hade redan på dagis jättelätt att komma upp tidigt. Jag bara la armen under ryggen så klev de upp och gick in i badrummet.

    Så jag tror på "frihet" när det gäller sömn. Och för egen del har det varit positivt.

    Dessutom vet man att just tillväxthormonet (som även produceras hos vuxna) produceras just under sömn, och så är det något annat hormon som jag har glömt bort. Men jag är övertygad om att barn i alla åldrar ska få sova fritt när det finns möjlighet till det.

    Vi lever tillräckligt stressigt med en massa måsten ändå idag. Så att få sova ut någon gång när det går ser jag som en ynnest.
  5. Medlem sedan
    Jul 1998
    #3
    För länge ; ) Jag håller med Lena_O - sover de, så behöver de sova. Men när klockan börjar bli 14, 15, 16 kliar det i hela mig så då brukar jag börja rya. Då har de hunnit vakna till så de kan äta middag. Som blir deras frukost. De sov som krattor när de var bebisar, så de tar igen nu. Det är min teori ; )
  6. 3
    För länge ; ) Jag håller med Lena_O - sover de, så behöver de sova. Men när klockan börjar bli 14, 15, 16 kliar det i hela mig så då brukar jag börja rya. Då har de hunnit vakna till så de kan äta middag. Som blir deras frukost. De sov som krattor när de var bebisar, så de tar igen nu. Det är min teori ; )
  7. Medlem sedan
    Jun 2002
    #4

    Ja när jag oxå

    varit hemma så har jag väckt senast 14 tiden.. Men nu när jag jobbar så sover han ju tills han vaknar.. Ska bli spännade och se hur han ska vända tillbaka dygnt till nästa vecka..
    It's an insane world, and i'm proud to be a part of it.
  8. 4
    Ja när jag oxå varit hemma så har jag väckt senast 14 tiden.. Men nu när jag jobbar så sover han ju tills han vaknar.. Ska bli spännade och se hur han ska vända tillbaka dygnt till nästa vecka..
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5
    De vaknar själva runt 11-12. Men ligger i sängen och kollar tv ett tag.
  10. 5
    De vaknar själva runt 11-12. Men ligger i sängen och kollar tv ett tag.
  11. Medlem sedan
    Nov 2006
    #6
    har en av varje...16 åringen vakanr 6-7 spelar gärna elgitarr utan att ta notis om att andra vill sova...14 skulle sova hur länge som helst om ingen väckte henne...om hon gått i säng vettig tid blir hon väct vid 10
  12. 6
    har en av varje...16 åringen vakanr 6-7 spelar gärna elgitarr utan att ta notis om att andra vill sova...14 skulle sova hur länge som helst om ingen väckte henne...om hon gått i säng vettig tid blir hon väct vid 10
  13. Medlem sedan
    Nov 2006
    #7
    ungar som sover till 15, 16..jagundrar då..hur länge låter ni dom vara uppe?
  14. 7
    ungar som sover till 15, 16..jagundrar då..hur länge låter ni dom vara uppe?
  15. Medlem sedan
    Dec 2006
    #8
    Bra att någon tog upp frågan!!

    Mina grabbar, 12 och 14, tycks anse att när det är lov så är det "mesigt" att gå och lägga sej någorlunda vettigt, så naturligtvis sover dom dan efter....

    Imorse ville min 14 åring bli väckt senast 11 (och jag hade tydligen missuppfattat och trodde det var TIDIGAST 11) och då var han inte lättväckt, om jag säger så...

    jag VET att mina grabbar behöver lite tid på sej att "hamna i fas" innan skolan börjar, så jag gruvar mej redan för bråken som kommer när jag vill börja vrida tillbaka tiden för sömnen.

    Samtidigt så vill man ju att dom ska fatta nåt själva och kunna ta ansvar, så det är en knivig fråga.

    Just nu sitter jag här och är jättetrött och tänker gå och lägga mej, men det är dom inte alls på gång att göra och klockan är snart kvart över 11... Dessutom så är det omöjligt att sänka ljudet på tv´n, som står väldigt illa till om jag vill sova...
  16. 8
    Bra att någon tog upp frågan!!

    Mina grabbar, 12 och 14, tycks anse att när det är lov så är det "mesigt" att gå och lägga sej någorlunda vettigt, så naturligtvis sover dom dan efter....

    Imorse ville min 14 åring bli väckt senast 11 (och jag hade tydligen missuppfattat och trodde det var TIDIGAST 11) och då var han inte lättväckt, om jag säger så...

    jag VET att mina grabbar behöver lite tid på sej att "hamna i fas" innan skolan börjar, så jag gruvar mej redan för bråken som kommer när jag vill börja vrida tillbaka tiden för sömnen.

    Samtidigt så vill man ju att dom ska fatta nåt själva och kunna ta ansvar, så det är en knivig fråga.

    Just nu sitter jag här och är jättetrött och tänker gå och lägga mej, men det är dom inte alls på gång att göra och klockan är snart kvart över 11... Dessutom så är det omöjligt att sänka ljudet på tv´n, som står väldigt illa till om jag vill sova...
  17. Medlem sedan
    Nov 2004
    #9
    De styr själva och tar gärna sovmorgon till 12 - 13. De är hyfsat aktiva så ofta har de en tid att passa så då kommer de ju upp. Sonen, snart 16, kan vara uppe hela nätterna och sen sova till 15-snåret, men inte så ofta att det är ett problem.

    Så länge de passar tider, sköter skolan och sina arbetsuppgifter hemma så får de ha vilken dygnsrytm de vill.
  18. 9
    De styr själva och tar gärna sovmorgon till 12 - 13. De är hyfsat aktiva så ofta har de en tid att passa så då kommer de ju upp. Sonen, snart 16, kan vara uppe hela nätterna och sen sova till 15-snåret, men inte så ofta att det är ett problem.

    Så länge de passar tider, sköter skolan och sina arbetsuppgifter hemma så får de ha vilken dygnsrytm de vill.
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    När solen går ner *s*

    Nu går ju solen ner så tidigt också, så man får väl väcka dem innan det blir mörkt igen så de slipper bli förvirrade (mer förvirrade än de redan är).
  20. 10
    När solen går ner *s* Nu går ju solen ner så tidigt också, så man får väl väcka dem innan det blir mörkt igen så de slipper bli förvirrade (mer förvirrade än de redan är).
  21. Medlem sedan
    May 2003
    #11

    Är de lediga

    så får de gå och lägga sig innan vi går och lägger oss. De är inte uppe själva utan att vi är det själva.
  22. 11
    Är de lediga så får de gå och lägga sig innan vi går och lägger oss. De är inte uppe själva utan att vi är det själva.
  23. Medlem sedan
    May 2003
    #12

    När mina var 11 år

    så fick de ställa väckarklockan när de skulle upp. De har också tidigt fått ta ansvar för att komma iväg till skolan. Så det kan ju vara ett tips att låta 11-åringen få vakna själv alla morgnar och lära sig komma i tid.

    De använder väckarklocka eller väckningssignalen på mobilen om vartannat.
  24. 12
    När mina var 11 år så fick de ställa väckarklockan när de skulle upp. De har också tidigt fått ta ansvar för att komma iväg till skolan. Så det kan ju vara ett tips att låta 11-åringen få vakna själv alla morgnar och lära sig komma i tid.

    De använder väckarklocka eller väckningssignalen på mobilen om vartannat.
  25. Medlem sedan
    Nov 2006
    #13
    den regeln har vi hemma också trots att vi är hemma tills de åker till skolan och fixar frulle. Jag är tom så mean att jag INTE väcker dom om de skiter i att gå upp...det är svårt när man är hemma men det händer aldrig som regel...längre
  26. 13
    den regeln har vi hemma också trots att vi är hemma tills de åker till skolan och fixar frulle. Jag är tom så mean att jag INTE väcker dom om de skiter i att gå upp...det är svårt när man är hemma men det händer aldrig som regel...längre
  27. Marmelad
    #14
    Inte så länge. Ibland kan hon sova till 11 kanske om hon är riktigt trött, men oftast går hon upp tidigare. Fast hon är inte den morgontrötta typen direkt.
  28. 14
    Inte så länge. Ibland kan hon sova till 11 kanske om hon är riktigt trött, men oftast går hon upp tidigare. Fast hon är inte den morgontrötta typen direkt.
  29. MorsanZ
    #15

    Lite olika...

    ...men de vill gärna vara uppe länge och sova länge. Vi brukar påpeka att de inte behöver vara uppe hela natten och de får bara använda datorn till kl:02. Sedan brukar vi gå upp till dem när vi ska äta lunch vid kl:11-12 och fråga om de ska ha. De behöver inte kliva upp då men de brukar börja vakna till liv och komma ner så småningom.

    17-åringen brukar kunna vakna av sig själv i hyfsad tid men hon är också den som brukar ha planer för dagen. 14-åringen ligger gärna länge och hon har sällan planer förrän framåt kvällen.
  30. 15
    Lite olika... ...men de vill gärna vara uppe länge och sova länge. Vi brukar påpeka att de inte behöver vara uppe hela natten och de får bara använda datorn till kl:02. Sedan brukar vi gå upp till dem när vi ska äta lunch vid kl:11-12 och fråga om de ska ha. De behöver inte kliva upp då men de brukar börja vakna till liv och komma ner så småningom.

    17-åringen brukar kunna vakna av sig själv i hyfsad tid men hon är också den som brukar ha planer för dagen. 14-åringen ligger gärna länge och hon har sällan planer förrän framåt kvällen.
  31. Medlem sedan
    Jun 2004
    #16
    när är det? Jag som jobbar går och lägger mig kl 23 ungefär. lägger man sig då så kan man väl inte behöva sova till kl 12-13-14 på dagen??
  32. 16
    när är det? Jag som jobbar går och lägger mig kl 23 ungefär. lägger man sig då så kan man väl inte behöva sova till kl 12-13-14 på dagen??
  33. Gretah
    #17
    Min tonåring och son på tio får sova tills de vaknar. Det är lov och jag tillåter dem att vända lite på dygnet. Det är snart dags att vända tillbaka. Jullovet är så kort att jag unnar dem att ha skönt.
  34. 17
    Min tonåring och son på tio får sova tills de vaknar. Det är lov och jag tillåter dem att vända lite på dygnet. Det är snart dags att vända tillbaka. Jullovet är så kort att jag unnar dem att ha skönt.
  35. Terese A
    #18
    allt mellan 10 på fm - 17 på kvällen
  36. 18
    allt mellan 10 på fm - 17 på kvällen
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19

    De sover så länge

    de själva önskar. Olika varje dag. Jag väcker dem aldrig och har aldrig gjort. De får sköta det där själva. Och det är inga problem de kommer alltid i tid dit de ska vare sig det är skola eller annat.
    "Ingen kan allting men alla kan nått, man får väl vifta med den lilla stump man fått!"

    -'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-
    Ni glömmer väl inte ett besök i min blogg?:

    http://pinse.bloggagratis.se/
  38. 19
    De sover så länge de själva önskar. Olika varje dag. Jag väcker dem aldrig och har aldrig gjort. De får sköta det där själva. Och det är inga problem de kommer alltid i tid dit de ska vare sig det är skola eller annat.
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20

    Ingen aning om när de

    går och lägger sig. De sköter som sagt det där utan att vi lägger oss i. Sonen brukar ha kompisar här som vanligtvis går vid 02-tiden och sen är han nog uppe en stund innan han lägger sig gissar jag. Dottern är mer kvällstrött oftast och lägger sig nog vid 12 eller något.
    "Ingen kan allting men alla kan nått, man får väl vifta med den lilla stump man fått!"

    -'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'--'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-'-
    Ni glömmer väl inte ett besök i min blogg?:

    http://pinse.bloggagratis.se/
  40. 20
    Ingen aning om när de går och lägger sig. De sköter som sagt det där utan att vi lägger oss i. Sonen brukar ha kompisar här som vanligtvis går vid 02-tiden och sen är han nog uppe en stund innan han lägger sig gissar jag. Dottern är mer kvällstrött oftast och lägger sig nog vid 12 eller något.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. sover för länge?
    By Linda&Wilja in forum _0807 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 21:20
  2. Sover länge?
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 17:41
  3. Ni som kan - sover ni länge?
    By Tinni in forum _0706 Junibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 21:02
  4. Så här länge sover man om:
    By Mia m.tre in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-22, 15:45
  5. Hur länge o hur mkt sover
    By ullet in forum _0507 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 22:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar