Att inget kan vara lätt...
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2003
    #1

    Att inget kan vara lätt...

    Idag var vi på sjukhuset för vanliga kontroller och då får vi veta att Sofias undersökning som hon ska göra på onsdag då man märker de vita blodkropparna med nån isotop och sen röntgar med nån gammaröntgen inte är så enkel som det var tänkt. De har nämligen bara gjort såna undersökningar på vuxna och tonåringar förut...

    Så det betyder att de måste söva Sofia på tisdag (igen) och operera in en CVK (visst heter det så) en infart som istället för att sitta i armen eller liknande opereras in i ett grövre kärl strax under nyckelbenet. Sen ska vi även "tanka" upp henne på lite blod eftersom hon är så liten och har så dåliga blodvärden för de måste suga ut en hel del för undersökningen. Så man kan säga att min andra arbetsdag (den första är på måndag) blir en VAB dag Dumt att jobba ihjäl sig liksom.

    Förhoppningsvis lyckas de iaf få ihop det så att de kan kolla hennes öron samtidigt för nu orkar inte jag med fler narkoser....

    Själv mår jag halvbra, insåg igår att jag gått ner 6 kg den sista månaden och det kanske inte är så konstigt att jag är svimfärdig rätt ofta. Ha en bra helg för det hoppas jag att vi ska ha!

    Kram!
    JEMA m Elias 0312, Sofia 0510 & Felix 0706

    Jag försöker skriva lite om hur man överlever livet när allt är lite för mycket i min blogg: jemaochlivet.blogg.se titta gärna in!

    Sofia har LCH och behandlas med kortison och cellgifter. Läs om LCH på www.sos.se och sök på LCH.
  2. 1
    Att inget kan vara lätt... Idag var vi på sjukhuset för vanliga kontroller och då får vi veta att Sofias undersökning som hon ska göra på onsdag då man märker de vita blodkropparna med nån isotop och sen röntgar med nån gammaröntgen inte är så enkel som det var tänkt. De har nämligen bara gjort såna undersökningar på vuxna och tonåringar förut...

    Så det betyder att de måste söva Sofia på tisdag (igen) och operera in en CVK (visst heter det så) en infart som istället för att sitta i armen eller liknande opereras in i ett grövre kärl strax under nyckelbenet. Sen ska vi även "tanka" upp henne på lite blod eftersom hon är så liten och har så dåliga blodvärden för de måste suga ut en hel del för undersökningen. Så man kan säga att min andra arbetsdag (den första är på måndag) blir en VAB dag Dumt att jobba ihjäl sig liksom.

    Förhoppningsvis lyckas de iaf få ihop det så att de kan kolla hennes öron samtidigt för nu orkar inte jag med fler narkoser....

    Själv mår jag halvbra, insåg igår att jag gått ner 6 kg den sista månaden och det kanske inte är så konstigt att jag är svimfärdig rätt ofta. Ha en bra helg för det hoppas jag att vi ska ha!

    Kram!
  3. Medlem sedan
    Aug 2001
    #2

    Kära du!

    Åh, vad jobbigt ni har det HELA tiden! Hoppas att de snart kan göra Sofia frisk. Du har så mycket att fundera på så inte är det konstigt att du själv inte mår bra och tappar i vikt. *ett stort lass styrkekramar*
  4. 2
    Kära du! Åh, vad jobbigt ni har det HELA tiden! Hoppas att de snart kan göra Sofia frisk. Du har så mycket att fundera på så inte är det konstigt att du själv inte mår bra och tappar i vikt. *ett stort lass styrkekramar*
  5. Medlem sedan
    Jul 2002
    #3
    Puh! Vilket elände.
    Hoppas att allt går bra. Ska hålla tummarna.
    Kram.
  6. 3
    Puh! Vilket elände.
    Hoppas att allt går bra. Ska hålla tummarna.
    Kram.
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4
    Men åhh
    Vad det j-klas för er
    Tror att du kanske menar en porth-a-cath? En liten dosa som de låter sitta kvar under huden?
    CVK är rätt det med men jag tänkte på den andra för det är vad små barn brukar få. Det bästa med den är att den kan sitta kvar där och då slipper de sticka Sofia mer än en gång vid varje tillfälle, de kan sätta en nål där och dra alla prover/ge blod,mediciner osv där.
    Så den är bra

    Men tråkigt förstås att hon ens behöver en sån el CVK
    Men jag fortsätter att hålla varenda tumme och tå jag kan uppbringa,såklart!
    Och håller dem även för att DU ska orka med allt. Du borde gå upp i vikt nu och inte ner
    Hoppas SÅÅÅÅ att det ska bli bra nu och att ni ska få ett normalt familjeliv!!
    Förresten, vet din mvc barnmorska hur läget är för er? Du kanske behöver föjas lite extra denna graviditet, både fysiskt och psykiskt.

    Tusen kramar till er!
    Och du, skit i jobbet, din chef är ju ändå ett pucko
  8. 4
    Men åhh
    Vad det j-klas för er
    Tror att du kanske menar en porth-a-cath? En liten dosa som de låter sitta kvar under huden?
    CVK är rätt det med men jag tänkte på den andra för det är vad små barn brukar få. Det bästa med den är att den kan sitta kvar där och då slipper de sticka Sofia mer än en gång vid varje tillfälle, de kan sätta en nål där och dra alla prover/ge blod,mediciner osv där.
    Så den är bra

    Men tråkigt förstås att hon ens behöver en sån el CVK
    Men jag fortsätter att hålla varenda tumme och tå jag kan uppbringa,såklart!
    Och håller dem även för att DU ska orka med allt. Du borde gå upp i vikt nu och inte ner
    Hoppas SÅÅÅÅ att det ska bli bra nu och att ni ska få ett normalt familjeliv!!
    Förresten, vet din mvc barnmorska hur läget är för er? Du kanske behöver föjas lite extra denna graviditet, både fysiskt och psykiskt.

    Tusen kramar till er!
    Och du, skit i jobbet, din chef är ju ändå ett pucko
  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Oj oj oj!

    Imponerad att du ens orkar med allt. Fast man har ju iofs inget val Hoppas så att allting skall gå bra för Sofia nu. *kram*
    ASA (med Alva 051030) - trebarnsmamma från Finland.
    Bloggar på moomis.blogspot.com
  10. 5
    Oj oj oj! Imponerad att du ens orkar med allt. Fast man har ju iofs inget val Hoppas så att allting skall gå bra för Sofia nu. *kram*
  11. Medlem sedan
    Dec 2001
    #6
    Mera kramar härifrån!! Det är bra att de sätter en sån där CVK eller port-a-cat för då behöver dom ju inte sticka Sofia mer Fast annars lät det ganska jobbigt alltihop. Kan inte du söka vårdnadsbidrag för att vara hemma och ta hand om Sofia? Hör med kommunen (jag tror att det är biståndshandläggarna som hjälper till med sånt). För du lär ju behöva VAB:a mer under våren (och då slipper du chefen men klarar ekonomin hyfsat!)

    När jag ammade Liv gick jag ner jättemycket i vikt (pga sömnbrist mm) och då köpte jag näringsdrycker på Apoteket (ser ut som festisar) och då stannade vikten. Kanske kan vara nåt för dig?
  12. 6
    Mera kramar härifrån!! Det är bra att de sätter en sån där CVK eller port-a-cat för då behöver dom ju inte sticka Sofia mer Fast annars lät det ganska jobbigt alltihop. Kan inte du söka vårdnadsbidrag för att vara hemma och ta hand om Sofia? Hör med kommunen (jag tror att det är biståndshandläggarna som hjälper till med sånt). För du lär ju behöva VAB:a mer under våren (och då slipper du chefen men klarar ekonomin hyfsat!)

    När jag ammade Liv gick jag ner jättemycket i vikt (pga sömnbrist mm) och då köpte jag näringsdrycker på Apoteket (ser ut som festisar) och då stannade vikten. Kanske kan vara nåt för dig?
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7
    Hjälp! Jag blir helt matt bara av att läsa om allt Sofia och ni andra i familjen måste gå igenom. Jag orkar inte ens tänka på hur det är i verkligheten. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad över alla dina glada, vänliga och positiva inlägg här inne!

    Jag hoppas att det går bra på tisdag!

    Och så hoppas jag att du går upp lite i vikt istället för att gå ner. Den nya bebben behöver energi den också. Drycken som moka tipsade om vet jag att min mormor druckit när hon haft dålig aptit. Den var bra! God också, tror jag.

    *stor kram*
  14. 7
    Hjälp! Jag blir helt matt bara av att läsa om allt Sofia och ni andra i familjen måste gå igenom. Jag orkar inte ens tänka på hur det är i verkligheten. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad över alla dina glada, vänliga och positiva inlägg här inne!

    Jag hoppas att det går bra på tisdag!

    Och så hoppas jag att du går upp lite i vikt istället för att gå ner. Den nya bebben behöver energi den också. Drycken som moka tipsade om vet jag att min mormor druckit när hon haft dålig aptit. Den var bra! God också, tror jag.

    *stor kram*
  15. Medlem sedan
    May 2001
    #8

    Näe

    förstår absolut att du går ned i vikt. Jag undrar, har du berättat för din chef om allt hur ni har det hemma? Jag menar eftersom han (?) inte hade någn större medkänsla med att du inte tänker jobba heltid. Här kommer något som jag inte utdelar ofta och det är en cyberkram - KRAM!!! Tänker på er ofta ska du veta.
  16. 8
    Näe förstår absolut att du går ned i vikt. Jag undrar, har du berättat för din chef om allt hur ni har det hemma? Jag menar eftersom han (?) inte hade någn större medkänsla med att du inte tänker jobba heltid. Här kommer något som jag inte utdelar ofta och det är en cyberkram - KRAM!!! Tänker på er ofta ska du veta.
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    Nä....

    Vad jobbigt! Förstår att narkos måste vara jobbigt, hoppas de nu får svar på allt de vill ha svar på!

    Men jag kan trösta dig med att det är nog bara bra för henne att få en infart, istället för att de ska hålla på och sticka henne för varje gång det behövs! Och det är helt normalt att sätta den under nyckelbenet, det gör man även på vuxna patienter. Där stör den minst!

    Och du, ta hand om DIG lite också! Har du svårt att få i dig mat, köp lite kosttillskott (finns ju bars, drycker osv) och släng i dig när du har en halv minut över!

    KRam
    *~* The road to hell is paid with good intentions *~*
  18. 9
    Nä.... Vad jobbigt! Förstår att narkos måste vara jobbigt, hoppas de nu får svar på allt de vill ha svar på!

    Men jag kan trösta dig med att det är nog bara bra för henne att få en infart, istället för att de ska hålla på och sticka henne för varje gång det behövs! Och det är helt normalt att sätta den under nyckelbenet, det gör man även på vuxna patienter. Där stör den minst!

    Och du, ta hand om DIG lite också! Har du svårt att få i dig mat, köp lite kosttillskott (finns ju bars, drycker osv) och släng i dig när du har en halv minut över!

    KRam
  19. Medlem sedan
    Jul 2005
    #10
    Stackars lilla Sofia och stackars lilla dig. Ibland vill man ju gå ner i vikt, men detta är kanske inget sätt att rekommendera.
    Hoppas att allt går bra!
  20. 10
    Stackars lilla Sofia och stackars lilla dig. Ibland vill man ju gå ner i vikt, men detta är kanske inget sätt att rekommendera.
    Hoppas att allt går bra!
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11
    Jag skriver ju inte så ofta här, läser mest, men nu kände jag att jag ändå skulle. Jag har följt en del av händelserna kring er och har verkligen beundrat den styrka och optimism som du ändå utstrålat genom det som händer. Jag ville mest säga det och säga att jag innerligt hoppas att allt går bra. Glöm inte bort dig själv (lättare sagt än gjort, jag vet) för det är ju viktigt att du mår så bra du kan, speciellt nu. Måtte allt gå bra!
    Varma hälsningar och tankar till er-
  22. 11
    Jag skriver ju inte så ofta här, läser mest, men nu kände jag att jag ändå skulle. Jag har följt en del av händelserna kring er och har verkligen beundrat den styrka och optimism som du ändå utstrålat genom det som händer. Jag ville mest säga det och säga att jag innerligt hoppas att allt går bra. Glöm inte bort dig själv (lättare sagt än gjort, jag vet) för det är ju viktigt att du mår så bra du kan, speciellt nu. Måtte allt gå bra!
    Varma hälsningar och tankar till er-
  23. Medlem sedan
    May 2006
    #12

    Hej Jenny!

    Inkräktar här och sänder mina varmaste, mest stöttande kramar till hela familjen och särskilt till dig som kämpar så... Glöm inte bort att också du måste få vara ledsen och har rätt att vara "liten". Har du kontakt med sjukhuskuratorn? Hon/han kan hjälpa till med alla funderingar du säkert har och även rent praktiskt om du skulle behöva vårdnadsbidrag etc. Det låter inte som att du ska jobba nu, tycker jag. Var rädd om dig, Jenny! Jag vet själv hur lätt det är att fastna i "vara-duktig-fällan" och då slår man knut på sig själv tillslut.

    Håller alla tummar jag kan för Sofia!

    Eleonor
  24. 12
    Hej Jenny! Inkräktar här och sänder mina varmaste, mest stöttande kramar till hela familjen och särskilt till dig som kämpar så... Glöm inte bort att också du måste få vara ledsen och har rätt att vara "liten". Har du kontakt med sjukhuskuratorn? Hon/han kan hjälpa till med alla funderingar du säkert har och även rent praktiskt om du skulle behöva vårdnadsbidrag etc. Det låter inte som att du ska jobba nu, tycker jag. Var rädd om dig, Jenny! Jag vet själv hur lätt det är att fastna i "vara-duktig-fällan" och då slår man knut på sig själv tillslut.

    Håller alla tummar jag kan för Sofia!

    Eleonor
  25. Medlem sedan
    Jun 2003
    #13
    Tack! Nej det har varit och är lite mycket nu men jag hoppas att det ska lugna ner sig lite sen när de väl gjort den här undersökningen. Sen är det BARA "bulan" kvar om 2 veckor...
    Kram!
  26. 13
    Tack! Nej det har varit och är lite mycket nu men jag hoppas att det ska lugna ner sig lite sen när de väl gjort den här undersökningen. Sen är det BARA "bulan" kvar om 2 veckor...
    Kram!
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    Tack! Ja nu känns det som om det är nog med elände...
    Kram!
  28. 14
    Tack! Ja nu känns det som om det är nog med elände...
    Kram!
  29. Medlem sedan
    Jun 2003
    #15
    Hi hi ja skita i jobbet skulle man ju gärna göra men det känns ändå som om 1 dag kan vara okej första veckan

    Nej det är en CVK hon ska få och hon ska bara ha den 1 dag tills undersökningen på onsdag är gjord. Men nu om alla säger att den är så bra kanske man kan be dem ha kvar den den månaden man kan så kanske hon slipper några stick iaf...

    Ja barnmorskan vet men jag har bara varit på inskrivning i november och nästa besök är inte förens i början av mars... Väldigt långt tyckte jag emellan men men det är kanske lagom.

    Kram!
  30. 15
    Hi hi ja skita i jobbet skulle man ju gärna göra men det känns ändå som om 1 dag kan vara okej första veckan

    Nej det är en CVK hon ska få och hon ska bara ha den 1 dag tills undersökningen på onsdag är gjord. Men nu om alla säger att den är så bra kanske man kan be dem ha kvar den den månaden man kan så kanske hon slipper några stick iaf...

    Ja barnmorskan vet men jag har bara varit på inskrivning i november och nästa besök är inte förens i början av mars... Väldigt långt tyckte jag emellan men men det är kanske lagom.

    Kram!
  31. Medlem sedan
    Jun 2003
    #16
    Ja just nu har jag också funderat på hur mycket mer man orkar men det verkar inte finnas nån riktig gräns som tur är!

    Kram!
  32. 16
    Ja just nu har jag också funderat på hur mycket mer man orkar men det verkar inte finnas nån riktig gräns som tur är!

    Kram!
  33. Medlem sedan
    Jun 2003
    #17
    Synd bara att den där CVKn bara ska sitta 1 dag.... Men om det är så bra kanske man ska be dem låta den sitta kvar ett tag så att hon kan slippa några stick iaf.
    Jag ska ju bara jobba halvtid och mannen ska ju vara hemma halvtid så än så länge kör vi på föräldraledighet. Rätt skönt att vi inte hade tänkt sätta Sofia på dagis redan...
    Tack för tipset om näringsdrycken, hoppas att de är glutenfria så det måste jagkolla upp!
    Kram!
  34. 17
    Synd bara att den där CVKn bara ska sitta 1 dag.... Men om det är så bra kanske man ska be dem låta den sitta kvar ett tag så att hon kan slippa några stick iaf.
    Jag ska ju bara jobba halvtid och mannen ska ju vara hemma halvtid så än så länge kör vi på föräldraledighet. Rätt skönt att vi inte hade tänkt sätta Sofia på dagis redan...
    Tack för tipset om näringsdrycken, hoppas att de är glutenfria så det måste jagkolla upp!
    Kram!
  35. Medlem sedan
    Jun 2003
    #18
    Matt är ju bara förnamnet på hur man känner sig men det funkar rätt bra trots allt! Jag försöker vara positiv men det känns som om alla mina inlägg är supergnälliga. Grejen är den att jag är hur positiv som helst i övrigt och pratar inte alls om oron och så, det är lite som en skyddsgrej. Nu har jag iaf talat om för min chef att Sofia faktiskt är allvarligt sjuk och det tog emot bara det. Så förlåt om jag är gnällig men ni får ta allt

    Får nog kolla upp det där med näringsdryck!
    Kram!
  36. 18
    Matt är ju bara förnamnet på hur man känner sig men det funkar rätt bra trots allt! Jag försöker vara positiv men det känns som om alla mina inlägg är supergnälliga. Grejen är den att jag är hur positiv som helst i övrigt och pratar inte alls om oron och så, det är lite som en skyddsgrej. Nu har jag iaf talat om för min chef att Sofia faktiskt är allvarligt sjuk och det tog emot bara det. Så förlåt om jag är gnällig men ni får ta allt

    Får nog kolla upp det där med näringsdryck!
    Kram!
  37. Medlem sedan
    Jun 2003
    #19
    Tack! Nja jag har sagt till honom nu att Sofia faktiskt är allvarligt sjuk och det tog emot rätt mycket. Det är nån slags skyddsgrej att alltid vara positiv och bara gnälla på den här stackars sidan Chefen var mycket mer förstående när jag pratade med honom igår.
    Kram!
  38. 19
    Tack! Nja jag har sagt till honom nu att Sofia faktiskt är allvarligt sjuk och det tog emot rätt mycket. Det är nån slags skyddsgrej att alltid vara positiv och bara gnälla på den här stackars sidan Chefen var mycket mer förstående när jag pratade med honom igår.
    Kram!
  39. Medlem sedan
    Jun 2003
    #20
    Jag hoppas också att den här undersökningen ska visa det dem vill, annars vet man inte vad som är fel... Synd bara att hon bara ska ha CVKn i 1 dag tills undersökningen är över, man kanske skulle fråga om hon fick ha kvar den ett tag för att slippa några stick iaf.
    Kram!
  40. 20
    Jag hoppas också att den här undersökningen ska visa det dem vill, annars vet man inte vad som är fel... Synd bara att hon bara ska ha CVKn i 1 dag tills undersökningen är över, man kanske skulle fråga om hon fick ha kvar den ett tag för att slippa några stick iaf.
    Kram!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Att vara hemma och vara sjuk är inget
    By jojje22 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 13:51
  2. Vad lätt det är att vara tonårsförälder!
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 20:48
  3. Det är lätt att vara kaxig...
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-08-18, 18:19
  4. Ska det vara så här lätt?
    By Ziro in forum _0607 Julibarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-10, 21:36
  5. Kan det vara så lätt?
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 14:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar