Det var evigheter sedan
_99/00 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2000
    #1

    Det var evigheter sedan

    jag var här senast! Jag var med från vänta-barn-gruppen för hur länge sedan som helst känns det som.
    Tänk att vår stora tjej blir 7 år i februari! Förmodar att det har firats 7-årskalas runt om i gruppen redan.
    Jag är lite nyfiken på hur det går med läsningen för era barn? Många har säkert läst länge men kanske är det också några som vår tjej som inte har kommit igång ännu? Hon går i förskoleklass och några där kan redan läsa. Har ni som kommit igång, några tips på hur man får igång läsningen??
    Vår tjej har förresten de senaste kvällarna vart "barnslig" med att inte kunna somna, vilket hon klarat hur bra som helst förut. Nu är det 1000 tankar i huvudet på henne, igår var hon så ledsen för att hon skulle svälja eller tappa sitt adamsäpple.... Hon frågade hur många gånger som helst om det kunde tappas. Var får de allt ifrån?? Hon tänker mycket, för mycket om det är möjligt...
    Hoppas ni allahar det bra! Jag återkommer nog framöver med fler frågor skulle jag tro.
  2. 1
    Det var evigheter sedan jag var här senast! Jag var med från vänta-barn-gruppen för hur länge sedan som helst känns det som.
    Tänk att vår stora tjej blir 7 år i februari! Förmodar att det har firats 7-årskalas runt om i gruppen redan.
    Jag är lite nyfiken på hur det går med läsningen för era barn? Många har säkert läst länge men kanske är det också några som vår tjej som inte har kommit igång ännu? Hon går i förskoleklass och några där kan redan läsa. Har ni som kommit igång, några tips på hur man får igång läsningen??
    Vår tjej har förresten de senaste kvällarna vart "barnslig" med att inte kunna somna, vilket hon klarat hur bra som helst förut. Nu är det 1000 tankar i huvudet på henne, igår var hon så ledsen för att hon skulle svälja eller tappa sitt adamsäpple.... Hon frågade hur många gånger som helst om det kunde tappas. Var får de allt ifrån?? Hon tänker mycket, för mycket om det är möjligt...
    Hoppas ni allahar det bra! Jag återkommer nog framöver med fler frågor skulle jag tro.
  3. Matilda m.3
    #2
    Hej! Ang läsningen så avvakta tills hon själv är mogen och motiverad.
    Jag jobbar i förskoleklass och träffar många barn som vill lära sig läsa, men som inte har den "inre motorn" ännu.
    Det du kan göra under tiden är att läsa mycket för henne. Då lägger du en bra grund för kommande läs & skrivinlärning.
    Du kan även låta henne skriva på datorn och printa ut till henne.
    När hennes motor är igång så kommer hon skriva av en massa ord hon ser, hon kommer börja skriva bokstäverna på papper, hon kommer vilja att ni skriver på papper och så skriver hon av osv.

    Hur mycket intresse visar hon för språket nu?

    Det är också helt normalt att undra över en massa olika saker och ang det om att plötsligt inte kunna somna själv så är det typiskt för denna åldern. Ena sekunden är de små och hjälplösa för att nästa stund vara kaxiga och tycka att de klarar allt.
  4. 2
    Hej! Ang läsningen så avvakta tills hon själv är mogen och motiverad.
    Jag jobbar i förskoleklass och träffar många barn som vill lära sig läsa, men som inte har den "inre motorn" ännu.
    Det du kan göra under tiden är att läsa mycket för henne. Då lägger du en bra grund för kommande läs & skrivinlärning.
    Du kan även låta henne skriva på datorn och printa ut till henne.
    När hennes motor är igång så kommer hon skriva av en massa ord hon ser, hon kommer börja skriva bokstäverna på papper, hon kommer vilja att ni skriver på papper och så skriver hon av osv.

    Hur mycket intresse visar hon för språket nu?

    Det är också helt normalt att undra över en massa olika saker och ang det om att plötsligt inte kunna somna själv så är det typiskt för denna åldern. Ena sekunden är de små och hjälplösa för att nästa stund vara kaxiga och tycka att de klarar allt.
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    Nämen hej!

    Det är alltid kul att se gamla kändisar komma tillbaks.

    Athena har alltid varit intresserad av bokstäver och siffror, och kunde redan vid tre års ålder alfabetet.
    Men för henne har det nog varit så att dataspelen ändå fått igång det stora intresset med att kunna stava och läsa.
    Så mitt sps är nog att hitta något spel hon tycker är intressant. Vill du ha några tips på spel så säg till

    Ang att somna så förstår jag vad du menar.. puh..
    Athena har alltid haft problem att komma ner i varv, men nu under jullovet så har det blivit ännu värre. Hon får nästan panik att hon inte _kan_ somna.
    Ligger och funderar och tänker.. undrar och frågar..
    Vi försöker vända tillbaks dygnet, och nu går hon upp ca 9 men ligger ändå vaken till 00-01 på nätterna.. har tyvärr inga direkt tips där.. tar gärna emot själv!

    Som sagt var, jättekul att se dig!

    Kram Mia m Athena, Cassie och Simona
  6. 3
    Nämen hej! Det är alltid kul att se gamla kändisar komma tillbaks.

    Athena har alltid varit intresserad av bokstäver och siffror, och kunde redan vid tre års ålder alfabetet.
    Men för henne har det nog varit så att dataspelen ändå fått igång det stora intresset med att kunna stava och läsa.
    Så mitt sps är nog att hitta något spel hon tycker är intressant. Vill du ha några tips på spel så säg till

    Ang att somna så förstår jag vad du menar.. puh..
    Athena har alltid haft problem att komma ner i varv, men nu under jullovet så har det blivit ännu värre. Hon får nästan panik att hon inte _kan_ somna.
    Ligger och funderar och tänker.. undrar och frågar..
    Vi försöker vända tillbaks dygnet, och nu går hon upp ca 9 men ligger ändå vaken till 00-01 på nätterna.. har tyvärr inga direkt tips där.. tar gärna emot själv!

    Som sagt var, jättekul att se dig!

    Kram Mia m Athena, Cassie och Simona
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Märta har börjat nu. Hon har alltid varit mycket intresserad av böcker, men läsa själv? Varför? Det är ju mycket mysigare när någon annan gör det. Nu går hon i första klass och de flesta kan redan läsa. Jag har märkt att intresset har ökat. Hon känner igen en hel del ord, frågar ofta "vad står det här" och skriver små meddelanden till oss. Min strategi är att inte skynda på och inte göra för stor affär av det hela. Tids nog kommer det och då öppnar sig en underbar värld! Sedan har Märta haft fullt upp med att lära sig både cykla och simma under hösten. En sak i taget.
  8. 4
    Märta har börjat nu. Hon har alltid varit mycket intresserad av böcker, men läsa själv? Varför? Det är ju mycket mysigare när någon annan gör det. Nu går hon i första klass och de flesta kan redan läsa. Jag har märkt att intresset har ökat. Hon känner igen en hel del ord, frågar ofta "vad står det här" och skriver små meddelanden till oss. Min strategi är att inte skynda på och inte göra för stor affär av det hela. Tids nog kommer det och då öppnar sig en underbar värld! Sedan har Märta haft fullt upp med att lära sig både cykla och simma under hösten. En sak i taget.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    #5
    Hej! Tack för tips för spåket! Har du fler tips du kommer på så tar jag gärna emot det!
    Vi har alltid läst mycket för barnen och det tycker de om. Vår blivande 7-åring har dock inte visat jätteintressse att läsa själv, fast det är på väg hoppas jag. Igår skrev hon helt plötsligt sol och undrade om det stod sol. Spännande!
  10. 5
    Hej! Tack för tips för spåket! Har du fler tips du kommer på så tar jag gärna emot det!
    Vi har alltid läst mycket för barnen och det tycker de om. Vår blivande 7-åring har dock inte visat jätteintressse att läsa själv, fast det är på väg hoppas jag. Igår skrev hon helt plötsligt sol och undrade om det stod sol. Spännande!
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    #6
    Hej! Jag tar jättegärna emot tips på dataspel!
  12. 6
    Hej! Jag tar jättegärna emot tips på dataspel!
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    #7
    Jo det är ju så, det är mycket som ska läras!
  14. 7
    Jo det är ju så, det är mycket som ska läras!
  15. Medlem sedan
    Apr 2006
    #8
    inte på långa vägar....min kan inte läsa...mer än sitt eget namn då. Kanske även Viggo och´ Saga eftersom hon känner igen bokstäverna från deras namnskyltar på dörrarna till deras rum.

    Däremot är hon ett matte geni ;-)...som sin pappa. Det är annat mot vad jag är...jag är så trööög när det gäller matematik..

    Tova fyller föressten 7 år den 4 mars.
  16. 8
    inte på långa vägar....min kan inte läsa...mer än sitt eget namn då. Kanske även Viggo och´ Saga eftersom hon känner igen bokstäverna från deras namnskyltar på dörrarna till deras rum.

    Däremot är hon ett matte geni ;-)...som sin pappa. Det är annat mot vad jag är...jag är så trööög när det gäller matematik..

    Tova fyller föressten 7 år den 4 mars.
  17. Medlem sedan
    May 2000
    #9

    Jonna läser..

    Jag fattar inte riktigt hur det gick till, men när hon började ettan i augusti så kunde hon läsa och skriva bara sådär! Visst, hon har både läst och skrivit enstaka ord förut, men då läste hon helt plötsligt flytande och skrev långa berättelser med små och stora bokstäver. Det hade väl lossnat utan att vi ens märkt det
    Mamma till Jonna-99, Nora-02 och Stella-05.
  18. 9
    Jonna läser.. Jag fattar inte riktigt hur det gick till, men när hon började ettan i augusti så kunde hon läsa och skriva bara sådär! Visst, hon har både läst och skrivit enstaka ord förut, men då läste hon helt plötsligt flytande och skrev långa berättelser med små och stora bokstäver. Det hade väl lossnat utan att vi ens märkt det
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Andreas kunde inte läsa i förettan,hade inget intresse för det heller.Nu går han i ettan.Han började lära sig läsa rätt sent på höst terminen.Det bara kom av sig själv.
  20. 10
    Andreas kunde inte läsa i förettan,hade inget intresse för det heller.Nu går han i ettan.Han började lära sig läsa rätt sent på höst terminen.Det bara kom av sig själv.

Liknande trådar

  1. Hej det var evigheter sedan..
    By pinja in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 21:58
  2. Hej det var evigheter sedan
    By pinja in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 13:19
  3. Evigheter sedan.....
    By Lise Lotte in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 00:25
  4. Evigheter sedan...
    By CocoGbg in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 01:46
  5. Det var ju evigheter sedan....
    By Thezz med bf 7/6 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-20, 10:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar