Hur länge ca innan OP
Shuntar och hydrocefalus
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Hur länge ca innan OP

    Hur många år kan man växa innan man måste byta ut bukkatetern?
    Min dotter fick in en ny shunt midsommar veckan -05 och då las de in 50 cm katerer.
    Skulle vilja veta om de finns någon som kan säga ungefär hur många år de tar innan hon vuxit ur den.
    Jag har nämligen en skräck att hon ska växa ur den pga att vi träffade en tjej på sjukhuset som vuxit ur den och hon hade idag fått allvarliga fel från att kunnat tala och se till att inte kunnat göra någonting.
    Tacksam för ev svar
  2. 1
    Hur länge ca innan OP Hur många år kan man växa innan man måste byta ut bukkatetern?
    Min dotter fick in en ny shunt midsommar veckan -05 och då las de in 50 cm katerer.
    Skulle vilja veta om de finns någon som kan säga ungefär hur många år de tar innan hon vuxit ur den.
    Jag har nämligen en skräck att hon ska växa ur den pga att vi träffade en tjej på sjukhuset som vuxit ur den och hon hade idag fått allvarliga fel från att kunnat tala och se till att inte kunnat göra någonting.
    Tacksam för ev svar
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    13 år...

    gick det från att shuntslangen/systemet sattes in innan slangen förlängdes och då inte för att den blivit för kort utan för att den vuxit fast vid halsen och sen gått av. Det går att se på vanlig rtg om längden räcker till.

    Låter verkligen olyckligt för tjejen som fick så svåra men av att shuntslangen gått av, kanske hon var så påverkad av sitt grundhandikapp att det var svårt att se att trycket i hjärnan ökat?
  4. 2
    13 år... gick det från att shuntslangen/systemet sattes in innan slangen förlängdes och då inte för att den blivit för kort utan för att den vuxit fast vid halsen och sen gått av. Det går att se på vanlig rtg om längden räcker till.

    Låter verkligen olyckligt för tjejen som fick så svåra men av att shuntslangen gått av, kanske hon var så påverkad av sitt grundhandikapp att det var svårt att se att trycket i hjärnan ökat?
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Konstigt vad olika dom gör!
    Min pojk har fått 2 meter slang inlagd i sin mage. Så blir han inte 2,5m så ska han klara sig på sin slang hela livet. Vi har en Strata.

    Jessica
  6. 3
    Konstigt vad olika dom gör!
    Min pojk har fått 2 meter slang inlagd i sin mage. Så blir han inte 2,5m så ska han klara sig på sin slang hela livet. Vi har en Strata.

    Jessica
  7. Medlem sedan
    Sep 2005
    #4
    Hej, min grabb fick shunt när han var ett år, nu är han snart 14 han har aldrig förlängt och läkarna tror inte han kommer behöva förlänga "slangen" han röntgades för ett tag sen och det fanns mycket slang kvar.
  8. 4
    Hej, min grabb fick shunt när han var ett år, nu är han snart 14 han har aldrig förlängt och läkarna tror inte han kommer behöva förlänga "slangen" han röntgades för ett tag sen och det fanns mycket slang kvar.
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5
    vet du hur mycket slag som las in då??
  10. 5
    vet du hur mycket slag som las in då??
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6
    hur många år var han när den las in tycker att de låter mycket med 2 meter slang.
  12. 6
    hur många år var han när den las in tycker att de låter mycket med 2 meter slang.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7
    den slangen hade inte gått av utan att hon hade vuxit ur den kan man säga.och hon hade varit till en läkare innan som sa att slangen var lagom,jag vet inte om de har gått vidare med detta och har inte träffat henne sen dess heller.
  14. 7
    den slangen hade inte gått av utan att hon hade vuxit ur den kan man säga.och hon hade varit till en läkare innan som sa att slangen var lagom,jag vet inte om de har gått vidare med detta och har inte träffat henne sen dess heller.
  15. Medlem sedan
    Nov 2003
    #8
    7 månader var han när han fick sin shunt.
    Visst låter det mycket med 2meter, men det är vad läkarna ialla fall säger att de knökade in
  16. 8
    7 månader var han när han fick sin shunt.
    Visst låter det mycket med 2meter, men det är vad läkarna ialla fall säger att de knökade in
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9
    nej tyvärr, det vet jag inte.
  18. 9
    nej tyvärr, det vet jag inte.
  19. Furiosa
    #10
    Enligt min sons neurokirurg ska shuntslangen inte behövas att förlängas. Den ska vara väl tilltagen, men vet dock inte hur lång. Har sett på röntgenbilder att det ligger som en "härva" av slang i buken.

    Däremot undrar jag förstårs en del kring sammanväxtningarna vid halsen och över bröstet. slangen stretar och drar väldigt, men det ska heller inte vara någon fara enligt vår läkare...men man undrar ju.
  20. 10
    Enligt min sons neurokirurg ska shuntslangen inte behövas att förlängas. Den ska vara väl tilltagen, men vet dock inte hur lång. Har sett på röntgenbilder att det ligger som en "härva" av slang i buken.

    Däremot undrar jag förstårs en del kring sammanväxtningarna vid halsen och över bröstet. slangen stretar och drar väldigt, men det ska heller inte vara någon fara enligt vår läkare...men man undrar ju.
  21. Medlem sedan
    Aug 2003
    #11

    Sammanväxningar

    Det var därför vår dotters slang gick av! Men som neurologen sa så kan man inte gå in i "onödan" innan det har hänt något.

    Apropå antal meter slang som jag ser det skrivs om så lades 1,5m in i dotterns mage när hon var 4 dygn. Sen beror det ju som sagt på hur lång man blir...
  22. 11
    Sammanväxningar Det var därför vår dotters slang gick av! Men som neurologen sa så kan man inte gå in i "onödan" innan det har hänt något.

    Apropå antal meter slang som jag ser det skrivs om så lades 1,5m in i dotterns mage när hon var 4 dygn. Sen beror det ju som sagt på hur lång man blir...

Liknande trådar

  1. Hur länge innan?
    By Suuz in forum Föräldraledighet
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 12:36
  2. Hur länge innan...???
    By Jenny_ in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-25, 18:54
  3. Hur länge innan...???
    By Jenny_ in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 22:59
  4. Hur länge tar det innan
    By depparCamilla in forum Kropp & hälsa
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-02, 09:49
  5. Hur länge innan bf
    By Morran m. tre in forum Föräldraledighet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 23:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar