Annorlunda
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 2000
    #1

    Annorlunda

    potatisrätt sökes till "italiensk fläskfile". (Det är fläskfile fylld med parmaskinka, soltorkade tomater, örter osv.)

    Jag tänkte försöka servera nåt skojigare än klyftpotatis och potatisgratäng till den.

    NÅn med nåt bra förslag?
    ~ Together we will take the road that leads into the West
    And far away we'll find a land where both our hearts may rest ~
  2. 1
    Annorlunda potatisrätt sökes till "italiensk fläskfile". (Det är fläskfile fylld med parmaskinka, soltorkade tomater, örter osv.)

    Jag tänkte försöka servera nåt skojigare än klyftpotatis och potatisgratäng till den.

    NÅn med nåt bra förslag?
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    Potatiskaka!

    Det brukar min bror (kock) göra ibland till t ex oxfilé och det är jättegott!
  4. 2
    Potatiskaka! Det brukar min bror (kock) göra ibland till t ex oxfilé och det är jättegott!
  5. Medlem sedan
    Sep 2006
    #3

    Kanske...

    ...Hasselbackspotatis?
    “Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.”
  6. 3
    Kanske... ...Hasselbackspotatis?
  7. Medlem sedan
    Dec 2001
    #4
    Potatissallad!
    Koka potatis och squash, tärna dem när de har kallnat, salta, pressa citron över och häll på olivolja.
  8. 4
    Potatissallad!
    Koka potatis och squash, tärna dem när de har kallnat, salta, pressa citron över och häll på olivolja.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5
    potatismos med massa blomkol eller kronärtskocka och knaperstekt bacon i, det är gudomligt gott!
  10. 5
    potatismos med massa blomkol eller kronärtskocka och knaperstekt bacon i, det är gudomligt gott!
  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6
    Spritsad ugnsgratinerad potatismos är både enkelt, vackert och gott!
  12. 6
    Spritsad ugnsgratinerad potatismos är både enkelt, vackert och gott!
  13. Medlem sedan
    Jun 2004
    #7
    jag är olydig och föreslår pasta istället. Jag brukar ta bandspagetti och vända ihop med pesto till just den rätten.
  14. 7
    jag är olydig och föreslår pasta istället. Jag brukar ta bandspagetti och vända ihop med pesto till just den rätten.
  15. Medlem sedan
    Jun 2004
    #8
    hur gör du med kronärtskocka i moset??
  16. 8
    hur gör du med kronärtskocka i moset??
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    En enkel variant är att skiva potatisen i matberedare som när man gör potatisgratäng (inte den allra tunnaste skivningen), hälla ut i en långpanna och salta (ganska ordentligt, det är som om potatisen "sväljer" salt) ringla över olivolja och blanda om. Om man vill kan man blanda ner lite sesamfrö så ser det lite festligare ut. Låt det stå i ugnen på 200° i ca en timme och blanda om ett par gånger.
  18. 9
    En enkel variant är att skiva potatisen i matberedare som när man gör potatisgratäng (inte den allra tunnaste skivningen), hälla ut i en långpanna och salta (ganska ordentligt, det är som om potatisen "sväljer" salt) ringla över olivolja och blanda om. Om man vill kan man blanda ner lite sesamfrö så ser det lite festligare ut. Låt det stå i ugnen på 200° i ca en timme och blanda om ett par gånger.
  19. Medlem sedan
    May 2003
    #10

    Gör polenta

    det känns Italienskt för mig.
  20. 10
    Gör polenta det känns Italienskt för mig.
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11
    Japp!
    Skiva tunt, massa olivolja och salt och peppar och örter, bred ut på plåtar(bakplåtspappar under) så tunt som möjligt, in i ugnen på 250 grader i ca 10-15 minuter, tills de allra minsta potatisskivorna blir bruna, då är det färdigt! Supergott och går fort, ska du göra till många personer så hoppas jag du har varmluftsugn så du kan göra alla plåtar samtidigt. Det blir inte lika gott om det ligger många lager potatiskivor på varnadra, även om det funkar det med!
  22. 11
    Japp!
    Skiva tunt, massa olivolja och salt och peppar och örter, bred ut på plåtar(bakplåtspappar under) så tunt som möjligt, in i ugnen på 250 grader i ca 10-15 minuter, tills de allra minsta potatisskivorna blir bruna, då är det färdigt! Supergott och går fort, ska du göra till många personer så hoppas jag du har varmluftsugn så du kan göra alla plåtar samtidigt. Det blir inte lika gott om det ligger många lager potatiskivor på varnadra, även om det funkar det med!
  23. Medlem sedan
    Apr 2003
    #12
    alltså man tar bottnar som man mosar ner i
  24. 12
    alltså man tar bottnar som man mosar ner i
  25. Medlem sedan
    Jan 2007
    #13

    Enkelt

    Vanlig hederlig klyftpotatis i ugn som du ringlar lite olivolja över, torkad basilika samt lite grillkrydda.
  26. 13
    Enkelt Vanlig hederlig klyftpotatis i ugn som du ringlar lite olivolja över, torkad basilika samt lite grillkrydda.
  27. Medlem sedan
    Jun 2004
    #14
    det låter jättegott! värmer du dem först?
  28. 14
    det låter jättegott! värmer du dem först?
  29. Medlem sedan
    Apr 2003
    #15
    ja litegrann bara, eller ser till att de är riktigt rumsvarma. älskar smaken av kronärtskocka, det är nog det godaste jag vet!
  30. 15
    ja litegrann bara, eller ser till att de är riktigt rumsvarma. älskar smaken av kronärtskocka, det är nog det godaste jag vet!

Liknande trådar

  1. Annorlunda jul
    By viven in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-29, 16:44
  2. annorlunda här???
    By Vovven med 2 valpar in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 21:35
  3. Annorlunda på SoE
    By Ben Dover in forum Sex & erotik
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 14:25
  4. Så annorlunda!
    By Sonjimus in forum _05 Höstbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-20, 11:51
  5. Här ser det annorlunda ut!
    By PsPuma in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-03, 09:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar