Talpedagog
Autismspektrum
  1. Medlem sedan
    Dec 2006
    #1

    Talpedagog

    Nu har talpedagogen från hab. varit här! Superbra! Vi fick massor av tips om hur lillkillens kommunikation kan komma igång. Nyckelordet var VÄNTA! Vänta in vad han ska säga, se ut som att ni förväntar er att han ska säga, teckna, forma er egen mun tydligt etc... Tydligen hade 100% av barn med autism enl. en undersökning som hon pratade om (gjord i USA) haft hjälp av tecken. Även om de inte kommunicerade själva med tecken, så hjälpte det dem att förstå, menade hon. Och också att komma igång med talet. Och så skulle man ha bilder också... "Alla kanaler..." Och det kändes inte urjobbigt i hennes tappning, utan bara positivt och kul!!! Ska komma igång med detta nu!!! Härligt med bra människor!

    Ska gå på en kurs i tecken som stöd. Och om tre veckor (visserligen lite långt fram i tiden, men ändå...) ska vi få komma till hab och få olika hjälpmedel som hjälper till att strukturera upp tiden demonstrerade för oss: Färdiga bilder! Jippie!

    Tänk vad mitt humör kan pendla från dag till dag... Kan nu bara vår sociala situation med bråk, bråk, bråk (typ sjukskrivning, dagis, varandra) ordna sig också, så blir allt på topp...
  2. 1
    Talpedagog Nu har talpedagogen från hab. varit här! Superbra! Vi fick massor av tips om hur lillkillens kommunikation kan komma igång. Nyckelordet var VÄNTA! Vänta in vad han ska säga, se ut som att ni förväntar er att han ska säga, teckna, forma er egen mun tydligt etc... Tydligen hade 100% av barn med autism enl. en undersökning som hon pratade om (gjord i USA) haft hjälp av tecken. Även om de inte kommunicerade själva med tecken, så hjälpte det dem att förstå, menade hon. Och också att komma igång med talet. Och så skulle man ha bilder också... "Alla kanaler..." Och det kändes inte urjobbigt i hennes tappning, utan bara positivt och kul!!! Ska komma igång med detta nu!!! Härligt med bra människor!

    Ska gå på en kurs i tecken som stöd. Och om tre veckor (visserligen lite långt fram i tiden, men ändå...) ska vi få komma till hab och få olika hjälpmedel som hjälper till att strukturera upp tiden demonstrerade för oss: Färdiga bilder! Jippie!

    Tänk vad mitt humör kan pendla från dag till dag... Kan nu bara vår sociala situation med bråk, bråk, bråk (typ sjukskrivning, dagis, varandra) ordna sig också, så blir allt på topp...
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2
    Jättekul! Glad för din skull!!! Men en stilla undran bara...kände du inte till att autister förstår just bilder mycket bättre!? Det är jättevanligt. Tecken och bilder i följd om vad som ska hända osv...
  4. 2
    Jättekul! Glad för din skull!!! Men en stilla undran bara...kände du inte till att autister förstår just bilder mycket bättre!? Det är jättevanligt. Tecken och bilder i följd om vad som ska hända osv...
  5. Medlem sedan
    Dec 2006
    #3
    Jodå, visst kände jag till att bildkommunikation var viktig, men visste inte hur vi skulle komma igång och dessutom har jag kännt stort motstånd mot jobbet att producera egna bilder, bära runt på dem osv. osv.

    Men sedan var det tydligen så at tecken hjälpte 100% av barnen (iaf. enligt den studien, som hon sade), medan andelen som faktiskt blev hjälpta av bilder var lägre. Detta var siffror från USA. I Sverige har man i ett par decennier haft en tradition att "bilder är allt för alla med autism" - men riktigt så är det tydligen inte.
  6. 3
    Jodå, visst kände jag till att bildkommunikation var viktig, men visste inte hur vi skulle komma igång och dessutom har jag kännt stort motstånd mot jobbet att producera egna bilder, bära runt på dem osv. osv.

    Men sedan var det tydligen så at tecken hjälpte 100% av barnen (iaf. enligt den studien, som hon sade), medan andelen som faktiskt blev hjälpta av bilder var lägre. Detta var siffror från USA. I Sverige har man i ett par decennier haft en tradition att "bilder är allt för alla med autism" - men riktigt så är det tydligen inte.
  7. Medlem sedan
    May 2001
    #4
    Ok! Glad att du får bra hjälp! Jag "längtar" till att vi ska få komma igång med habiliteringen...Vi ska på ett återbesök på BUP den 15:e Jan nu, då ska vi få resten av alla papper och det viktigaste(?) läkarutlåtandet!!! Började skriva på vår vårdnadsbidragsansökan igår för vi har inte hunnit/orkat mitt i hela jul-nyår-föd.dag-resa till Gbg mm...Men jag fastnade ju på vissa saker i denna detaljerade ansökan *suckar lite lätt* även min man höll med...Vi måste få klartecken på allt innan vi klarar av att fylla i den...Kan ju gå med den till LSS-handläggare och få hjälp men vi får se....

    Oj det blev långt
  8. 4
    Ok! Glad att du får bra hjälp! Jag "längtar" till att vi ska få komma igång med habiliteringen...Vi ska på ett återbesök på BUP den 15:e Jan nu, då ska vi få resten av alla papper och det viktigaste(?) läkarutlåtandet!!! Började skriva på vår vårdnadsbidragsansökan igår för vi har inte hunnit/orkat mitt i hela jul-nyår-föd.dag-resa till Gbg mm...Men jag fastnade ju på vissa saker i denna detaljerade ansökan *suckar lite lätt* även min man höll med...Vi måste få klartecken på allt innan vi klarar av att fylla i den...Kan ju gå med den till LSS-handläggare och få hjälp men vi får se....

    Oj det blev långt

Liknande trådar

  1. Talpedagog.
    By Rikku in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-04-30, 03:18
  2. Talpedagog?
    By sis in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-30, 18:26
  3. talpedagog?
    By lillkillensmamma in forum Autismspektrum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 20:29
  4. ang talpedagog
    By CHENOA in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-11, 11:48
  5. Vår talpedagog......
    By nikki73 in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 23:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar