Bilbarnstolsfråga..
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2005
    #1

    Bilbarnstolsfråga..

    Funderar på detta med bilbarnstol..

    Daniel sitter bakåtvänd i en AktaGraco Duoflex Comfort, men enligt bruksanvisningen får den bara användas bakåtvänd i baksätet, upp till 18 kg. Det funkar att ha den i framsätet, bakåtvänd, upp till 25 kg, men där är det airbag.. Det kostar en del att montera bort hela "sprängladdningen", så det är uteslutet.

    Nu funderar jag på hur alla andra löst problemet? Eller är det bara Daniel som passerat 18 kg?!

    Jag vet att han inte bör vändas framåt ännu & har honom helst bakåtvänd ett bra tag till, men i vilken stol? Är det någon som har en stol, som kan användas bakåtvänd, i baksäte, upp till 25 kg?

    Känns "surt" att behöva köpa en ny bakåtvänd stol, men nåt annat alternativ finns inte för mej. Hoppas bara att det finns nån bilbarnstol, som funkar när man väger nästan 20 kg & är 104 cm lång!?

    Tips?

    Lagt inlägget på sommarbarn -03 oxå, för ev. fler svar..


    Maria m. Daniel
  2. 1
    Bilbarnstolsfråga.. Funderar på detta med bilbarnstol..

    Daniel sitter bakåtvänd i en AktaGraco Duoflex Comfort, men enligt bruksanvisningen får den bara användas bakåtvänd i baksätet, upp till 18 kg. Det funkar att ha den i framsätet, bakåtvänd, upp till 25 kg, men där är det airbag.. Det kostar en del att montera bort hela "sprängladdningen", så det är uteslutet.

    Nu funderar jag på hur alla andra löst problemet? Eller är det bara Daniel som passerat 18 kg?!

    Jag vet att han inte bör vändas framåt ännu & har honom helst bakåtvänd ett bra tag till, men i vilken stol? Är det någon som har en stol, som kan användas bakåtvänd, i baksäte, upp till 25 kg?

    Känns "surt" att behöva köpa en ny bakåtvänd stol, men nåt annat alternativ finns inte för mej. Hoppas bara att det finns nån bilbarnstol, som funkar när man väger nästan 20 kg & är 104 cm lång!?

    Tips?

    Lagt inlägget på sommarbarn -03 oxå, för ev. fler svar..


    Maria m. Daniel
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    fler bakåtåkare!

    hej vad kul att höra att fler har bakåtåkare, jag tycker annars att "alla andra" redan vänt sina 3-åringar.

    jag har också funderat som du, men min tös väger drygt 15 kg nu och jag hörde av en kompis (har inte kollat själv än) att bakåtåkande i baksätet var ok upp till 15 kg. Sonens stol (som är av nyare årgång) har ett stödben som man sätter om stolen sitter bak och då ska stolen tåla för fler kg.

    Kan du inte göra något eget stödben av något slag, ett som avlastar passagerarstolen. det måste ju vara passagerarstolen som inte är beräknad att klara större belastning än en barnstol med barn upp till 18 kg? Om stolen är godkänd för 25 kg fram så är det inte stolen som begränsar.

    vi löser det genom att sätta det tyngsta barnet fram och när lillebror väger 15-18 kg så borde Ronja vara stor nog för framåtvänd. men detta löser inte ert problem förståss.
    Tekla med R-0307 och R-0509
  4. 2
    fler bakåtåkare! hej vad kul att höra att fler har bakåtåkare, jag tycker annars att "alla andra" redan vänt sina 3-åringar.

    jag har också funderat som du, men min tös väger drygt 15 kg nu och jag hörde av en kompis (har inte kollat själv än) att bakåtåkande i baksätet var ok upp till 15 kg. Sonens stol (som är av nyare årgång) har ett stödben som man sätter om stolen sitter bak och då ska stolen tåla för fler kg.

    Kan du inte göra något eget stödben av något slag, ett som avlastar passagerarstolen. det måste ju vara passagerarstolen som inte är beräknad att klara större belastning än en barnstol med barn upp till 18 kg? Om stolen är godkänd för 25 kg fram så är det inte stolen som begränsar.

    vi löser det genom att sätta det tyngsta barnet fram och när lillebror väger 15-18 kg så borde Ronja vara stor nog för framåtvänd. men detta löser inte ert problem förståss.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Tilde åker bakåt

    men väger endast 13,5.

    Så tyvärr inga svar - men TACK för upplysningen! Visste inte att det fanns en viktgräns!

  6. 3
    Tilde åker bakåt men väger endast 13,5.

    Så tyvärr inga svar - men TACK för upplysningen! Visste inte att det fanns en viktgräns!

  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4
    Nu är ju inte viktgränsen vårt stora problem - Carl väger ju bara 13,5 kg och sitter väldigt bra bakåtvänd på mittplatsen bak i sin Akta Graco vad-heter-den-nu som kan användas både bakåtvänd och framåtvänd??? Vad jag har hört är det väl Britax som är den största stolen, om du ska investera i ytterligare en bakåtvänd stol.
  8. 4
    Nu är ju inte viktgränsen vårt stora problem - Carl väger ju bara 13,5 kg och sitter väldigt bra bakåtvänd på mittplatsen bak i sin Akta Graco vad-heter-den-nu som kan användas både bakåtvänd och framåtvänd??? Vad jag har hört är det väl Britax som är den största stolen, om du ska investera i ytterligare en bakåtvänd stol.
  9. Medlem sedan
    Nov 1999
    #5
    Känns inte som att Tilde kommer att stupa på den viktgränsen innan 5-årsåldern hon heller ;-)
  10. 5
    Känns inte som att Tilde kommer att stupa på den viktgränsen innan 5-årsåldern hon heller ;-)
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Vi har en

    Britax Two-Way Plus till David... den är enl. broschyren godkänd för 9-25 kg på samtliga sittplatser i bilen. Nu är han strax över 15kg, men han lär få åka i den ett bra tag till...
    "...If you don't know everything, you must go on with what you do know..."
    "Dovie'andi se tovya sagain"


    ****************************** *********************
    Mamma till busgrabbarna David (aug.-03) och Simon (okt.-05)

    14 kg lättare sedan augusti 2006
  12. 6
    Vi har en Britax Two-Way Plus till David... den är enl. broschyren godkänd för 9-25 kg på samtliga sittplatser i bilen. Nu är han strax över 15kg, men han lär få åka i den ett bra tag till...
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7
    Natanael sitter bakåtvänd i baksätet. Nu väger han knappt 16 kilo än, men jag visste faktiskt inte att det finns en kilogräns för bakåtvänd i baksäte.. Måste genast kolla upp! Vill absolut ha honom bakåtvänd länge till.
    /frida
  14. 7
    Natanael sitter bakåtvänd i baksätet. Nu väger han knappt 16 kilo än, men jag visste faktiskt inte att det finns en kilogräns för bakåtvänd i baksäte.. Måste genast kolla upp! Vill absolut ha honom bakåtvänd länge till.
    /frida
  15. Medlem sedan
    Feb 2004
    #8

    Britaxen tål väl upp till

    25 kg om jag inte missminner mig? Vi har den och jag har inte reflekterat över att den inte skulle räcka till.....
    Anja m. Mira och Ruben
  16. 8
    Britaxen tål väl upp till 25 kg om jag inte missminner mig? Vi har den och jag har inte reflekterat över att den inte skulle räcka till.....
  17. Medlem sedan
    Mar 2005
    #9
    Jaha, då var det besöket över, men inte fick jag nån hjälp med mina funderingar.. Snarare blev jag ännu mer fundersam.

    Enl. Britax hemsida så finns det flera olika stolar som funkar bakåtvända i baksäte. MEN, enligt personalen i butiken så är det 18 kg i baksäte & 25 kg i framsäte som gäller vid bakåtvänt åkande! det finns inga stolar som klarar 25 kg, bakåtvända i baksäte. ??

    Tittade på Britax.se igen & där står det klart & tydligt;
    Two-Way plus
    • Godkänd: E11 03.44.123
    • bakåtvänd 9-25 kg (alla passagerarplatser)
    • Godkänd: T 057 SB
    • bakåtvänd i baksätet med 3-p rullbälte
    • Godkänd: E11 03.44.128
    • framåtvänd som bältesstol 15-25 kg
    • framåtvänd som bilbarnstol 15-25 kg med barnet i internbälte

    Tydligare än så kan det väl knappast bli?? Samma eller liknande beskrivning fanns på flera andra bilbarnstolar.

    Jag har i alla fall bestämt mej för att köpa en ny bilbarnstol & Daniel ska få fortsätta åka bakåt så länge som möjligt.

    Nä, jag tar & ringer runt lite imorgon, vägrar handla i en butik, där dom tycker att jag ska vända honom framåt & acceptera att han är stor. Han är ju för sjutton inte stor! Inte i detta sammanhang i alla fall!


    Å tjejer, tack för hjälpen! Skönt att höra att fler har sina barn bakåtvända än!
  18. 9
    Jaha, då var det besöket över, men inte fick jag nån hjälp med mina funderingar.. Snarare blev jag ännu mer fundersam.

    Enl. Britax hemsida så finns det flera olika stolar som funkar bakåtvända i baksäte. MEN, enligt personalen i butiken så är det 18 kg i baksäte & 25 kg i framsäte som gäller vid bakåtvänt åkande! det finns inga stolar som klarar 25 kg, bakåtvända i baksäte. ??

    Tittade på Britax.se igen & där står det klart & tydligt;
    Two-Way plus
    • Godkänd: E11 03.44.123
    • bakåtvänd 9-25 kg (alla passagerarplatser)
    • Godkänd: T 057 SB
    • bakåtvänd i baksätet med 3-p rullbälte
    • Godkänd: E11 03.44.128
    • framåtvänd som bältesstol 15-25 kg
    • framåtvänd som bilbarnstol 15-25 kg med barnet i internbälte

    Tydligare än så kan det väl knappast bli?? Samma eller liknande beskrivning fanns på flera andra bilbarnstolar.

    Jag har i alla fall bestämt mej för att köpa en ny bilbarnstol & Daniel ska få fortsätta åka bakåt så länge som möjligt.

    Nä, jag tar & ringer runt lite imorgon, vägrar handla i en butik, där dom tycker att jag ska vända honom framåt & acceptera att han är stor. Han är ju för sjutton inte stor! Inte i detta sammanhang i alla fall!


    Å tjejer, tack för hjälpen! Skönt att höra att fler har sina barn bakåtvända än!
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    nämen,

    vilken behändig storlek!
  20. 10
    nämen, vilken behändig storlek!
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11
    Ja, vi kan väl säga att jag är tacksam över det med stora magen nu... Inte för att det är ofta jag behöver bära eller lyfta, men nog är det smidigt med en 3½-åring som bara väger 13,5 kg och dessutom håller i sig själv!
  22. 11
    Ja, vi kan väl säga att jag är tacksam över det med stora magen nu... Inte för att det är ofta jag behöver bära eller lyfta, men nog är det smidigt med en 3½-åring som bara väger 13,5 kg och dessutom håller i sig själv!
  23. Medlem sedan
    Dec 2003
    #12
    Hä är en till bakvänd kille, Lucas åker bakvänd i en Britax Duo, funkar jättebra, men så är han inte så lång. Emilia som var som din kille i somras vände vi i samma stol, hon åker numer framåt, har fyllt 5 i november. Hon skulle ha kunnat åka längre men var väldigt åksjuk bakvänd.
  24. 12
    Hä är en till bakvänd kille, Lucas åker bakvänd i en Britax Duo, funkar jättebra, men så är han inte så lång. Emilia som var som din kille i somras vände vi i samma stol, hon åker numer framåt, har fyllt 5 i november. Hon skulle ha kunnat åka längre men var väldigt åksjuk bakvänd.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    Elvira åker bakåt...

    Och hon väger bara 13.5 kg ungefär så det är en bit kvar till gränsen och några egentliga tips har jag tyvärr inte.
  26. 13
    Elvira åker bakåt... Och hon väger bara 13.5 kg ungefär så det är en bit kvar till gränsen och några egentliga tips har jag tyvärr inte.
  27. Medlem sedan
    Jun 2003
    #14
    Lova har vi vänt fram men det beror inte på vikten. Lova är en stor tjej. Väger ca 19 kg och är ca 102 cm lång. Vi hade en britax two way som ju ska vara bland de större. Problemet för oss var att jag inte fick knäppt internbältet när hon hade vinterkläder på sig. Jag fick be henne böja sig framåt, och så drog jag allt jag orkade. När det var knäppt fick hon försöka sträcka ut sig. Jag mailade britax och klagade på att bältet var så kort men fick inget svar....
  28. 14
    Lova har vi vänt fram men det beror inte på vikten. Lova är en stor tjej. Väger ca 19 kg och är ca 102 cm lång. Vi hade en britax two way som ju ska vara bland de större. Problemet för oss var att jag inte fick knäppt internbältet när hon hade vinterkläder på sig. Jag fick be henne böja sig framåt, och så drog jag allt jag orkade. När det var knäppt fick hon försöka sträcka ut sig. Jag mailade britax och klagade på att bältet var så kort men fick inget svar....
  29. Medlem sedan
    Mar 2003
    #15

    Är det en XTP eller den äldre?

    Är din duoflex en XTP (alltså den nyare med extra nackkudde)?
    Eller har du en lite äldre?

    Varför jag undrar om det, är för det är olika viktgränser på dom..

    - Dom lite äldre Duoflexarna innan XTP.. alltså utan nackkudden.. är godkända för bakåtvänt åkande på samtliga platser upp till 25 kg. Inga krav på stödben om du får stolen att ligga an mot instrumentbräda eller framförvarande stol.

    - med Duoflex XTP-stolen är gränserna 25 kg fram och 18 kg bak och måste ha stödbenet när den monteras i baksäte. Samma stol kan man tycka men det är stödbenet som inte klarar mer än 18 kg och därför den begränsningen.
    Virre m Alva & Hugo
  30. 15
    Är det en XTP eller den äldre? Är din duoflex en XTP (alltså den nyare med extra nackkudde)?
    Eller har du en lite äldre?

    Varför jag undrar om det, är för det är olika viktgränser på dom..

    - Dom lite äldre Duoflexarna innan XTP.. alltså utan nackkudden.. är godkända för bakåtvänt åkande på samtliga platser upp till 25 kg. Inga krav på stödben om du får stolen att ligga an mot instrumentbräda eller framförvarande stol.

    - med Duoflex XTP-stolen är gränserna 25 kg fram och 18 kg bak och måste ha stödbenet när den monteras i baksäte. Samma stol kan man tycka men det är stödbenet som inte klarar mer än 18 kg och därför den begränsningen.
  31. Medlem sedan
    Mar 2005
    #16
    Det är en Duoflex av äldre modell. Köpt -04.. Jag är totalt förvirrad, hittar inte bruksanvisningen till stolen. Enl. butik är den inte godkänd i baksätet, mer än upp till 18 kg. Behöver jag säga att jag är helsnurrig nu?

    Pratade med en annan butik & enl. försäljaren där så är det bara att gilla läget & vända Daniel framåt! Britax Two Way har för korta bälten, Akta Duoflex klarar bara 18 kg i baksäte, Brio Zento skulle kunna funka men är lite kortare i ryggen än Akta Duoflex...

    Blev rekommenderad en bältesstol som heter Cybex Solution S. Har kikat på hemsidan & det lutar åt den, om inte Daniel får plats i Brio Zenton. Men i em åker vi & provsitter Brio Zento!
  32. 16
    Det är en Duoflex av äldre modell. Köpt -04.. Jag är totalt förvirrad, hittar inte bruksanvisningen till stolen. Enl. butik är den inte godkänd i baksätet, mer än upp till 18 kg. Behöver jag säga att jag är helsnurrig nu?

    Pratade med en annan butik & enl. försäljaren där så är det bara att gilla läget & vända Daniel framåt! Britax Two Way har för korta bälten, Akta Duoflex klarar bara 18 kg i baksäte, Brio Zento skulle kunna funka men är lite kortare i ryggen än Akta Duoflex...

    Blev rekommenderad en bältesstol som heter Cybex Solution S. Har kikat på hemsidan & det lutar åt den, om inte Daniel får plats i Brio Zenton. Men i em åker vi & provsitter Brio Zento!
  33. Medlem sedan
    Oct 2002
    #17

    Vi har också vänt

    Meja hade huvudet uppe i vindrutan så vi vände henne för ett tag sedan. Hade vi satt henne i baksätet hade inte lillebror fått plats framför, och bilen har för korta bälten för att han ska kunna sitta bak i babyskyddet. Tyvärr verkar varken bilar eller stolar vara gjorda för att barnen ska kunna sitta bakåt så länge som till 4 år, iallafall inte om man har ett långt och/eller tungt barn. Nu sitter hon bak i en bra bältesstol istället.
  34. 17
    Vi har också vänt Meja hade huvudet uppe i vindrutan så vi vände henne för ett tag sedan. Hade vi satt henne i baksätet hade inte lillebror fått plats framför, och bilen har för korta bälten för att han ska kunna sitta bak i babyskyddet. Tyvärr verkar varken bilar eller stolar vara gjorda för att barnen ska kunna sitta bakåt så länge som till 4 år, iallafall inte om man har ett långt och/eller tungt barn. Nu sitter hon bak i en bra bältesstol istället.
  35. Medlem sedan
    Mar 2003
    #18

    Jag har bruksanvisning

    Förstår att du blir förvirrad

    (Vår duoflex comfort är köpt i nov/dec 03)
    Jag har kvar bruksanvisningen till den äldre och det står i den så här:
    "Stolen är E03-godkänd för bakåtvänd montering för barn i gruppen 0-25 kg på samtliga platser i bilen"

    Ring och hör med Akta/Graco. Dom om nån borde ju veta hur det är.
    Akta Graco konsumentkontakt 0418-44 90 49


    Så här sa min butik till mej när jag för två år sen köpte vår andra duoflex till bil2:

    Den duoflex xtp som du kan köpa idag är gränserna annorlunda: 25 kg fram och 18 bak. Det har ändrats iom att dom tog fram xtpstolen som testats i andra tester än vad svensk lag kräver. Dom testade med stödben bak och stödbenets begränsning sattes till 18 kg. Eftersom xtp är testad och godkänd med stödben bak så måste man montera den med stödben bak.

    Den äldre stolen är dock fortfarande både T-godkänd och E-03-godkänd för 25 kg på samtliga platser. Iom att den inte kräver stödben bak (om den får stöd av andra säten) så har den samma viktgräns bak som fram eftersom stödbenet är den svagaste punkten.

    Brio Zento verkar annars vara en mycket bra stol.
    Iom att den har bälteshorn borde den även funka utmärkt framåtvänd sedan.
    Virre m Alva & Hugo
  36. 18
    Jag har bruksanvisning Förstår att du blir förvirrad

    (Vår duoflex comfort är köpt i nov/dec 03)
    Jag har kvar bruksanvisningen till den äldre och det står i den så här:
    "Stolen är E03-godkänd för bakåtvänd montering för barn i gruppen 0-25 kg på samtliga platser i bilen"

    Ring och hör med Akta/Graco. Dom om nån borde ju veta hur det är.
    Akta Graco konsumentkontakt 0418-44 90 49


    Så här sa min butik till mej när jag för två år sen köpte vår andra duoflex till bil2:

    Den duoflex xtp som du kan köpa idag är gränserna annorlunda: 25 kg fram och 18 bak. Det har ändrats iom att dom tog fram xtpstolen som testats i andra tester än vad svensk lag kräver. Dom testade med stödben bak och stödbenets begränsning sattes till 18 kg. Eftersom xtp är testad och godkänd med stödben bak så måste man montera den med stödben bak.

    Den äldre stolen är dock fortfarande både T-godkänd och E-03-godkänd för 25 kg på samtliga platser. Iom att den inte kräver stödben bak (om den får stöd av andra säten) så har den samma viktgräns bak som fram eftersom stödbenet är den svagaste punkten.

    Brio Zento verkar annars vara en mycket bra stol.
    Iom att den har bälteshorn borde den även funka utmärkt framåtvänd sedan.
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    jag måste läsa på ser jag

    jag har en gammal och en ny stol och jag trodde att det var den gamla som var viktbegränsad bak.

    om det är som du beskriver så borde de väl gå ut med information om att den gamla stolen inte heller klarar mer än 18 kg monterad i baksätet. för det måste ju vara passagerarstolen som är den svaga länken. och den är ju samma oavsett vilken stol man trycker mot den.

    ska leta upp bruksanvisningarna och läsa på. vill ju använda stolarna rätt, som de är tänkt hos tillverkaren.
    Tekla med R-0307 och R-0509
  38. 19
    jag måste läsa på ser jag jag har en gammal och en ny stol och jag trodde att det var den gamla som var viktbegränsad bak.

    om det är som du beskriver så borde de väl gå ut med information om att den gamla stolen inte heller klarar mer än 18 kg monterad i baksätet. för det måste ju vara passagerarstolen som är den svaga länken. och den är ju samma oavsett vilken stol man trycker mot den.

    ska leta upp bruksanvisningarna och läsa på. vill ju använda stolarna rätt, som de är tänkt hos tillverkaren.
  39. Medlem sedan
    Aug 2002
    #20
    jag smiter in och tackar för informationen.
    /Tekla
  40. 20
    jag smiter in och tackar för informationen.
    /Tekla
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Bilbarnstolsfråga
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 18:40
  2. bilbarnstolsfråga
    By peo2005 in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 09:31
  3. Bilbarnstolsfråga..
    By maija73 in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 23:15
  4. Bilbarnstolsfråga
    By RHWH m V 06 o R 04 in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 20:18
  5. Bilbarnstolsfråga
    By Mia m Elin o Lina in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-26, 11:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar