Sluta med nattblöja
Ordet är fritt
  1. m-dmed2
    #1

    Sluta med nattblöja

    Hur har ni gjort då?

    Har ni väckt dem på natten??
    Eller har ni låtit dem sova??
    Och hur går man vidare när man märker att sängen oftast är blöt på natten men inte på morgonen??

    Alla tips är välkommna,
    Vi har testat en del...som att de inte ska dricka efter en viss tid och att de får dricka men inte så mycket.
    Se till att de kissar innan sovdags.
  2. 1
    Sluta med nattblöja Hur har ni gjort då?

    Har ni väckt dem på natten??
    Eller har ni låtit dem sova??
    Och hur går man vidare när man märker att sängen oftast är blöt på natten men inte på morgonen??

    Alla tips är välkommna,
    Vi har testat en del...som att de inte ska dricka efter en viss tid och att de får dricka men inte så mycket.
    Se till att de kissar innan sovdags.
  3. Medlem sedan
    Dec 2002
    #2
    Lill killen kissar innan han går och lägger sig. Sen lyfter jag upp honom när jag går och lägger mig och sätter han på toa.....då kissar han!
  4. 2
    Lill killen kissar innan han går och lägger sig. Sen lyfter jag upp honom när jag går och lägger mig och sätter han på toa.....då kissar han!
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Vi hade aldrig nattblöja. när dottern slutade så slutade hon helt rakt äv. hon var då dryga 2 år.
    Vi köpte bumpy trainingpants från minimundus. det är trosor i frotte som klarar att hålla emot en kissning. SÅ hände det en olycka så klarade sig kläder och lakan hyffsat, men hon kännde ändå att det hänt.
  6. 3
    Vi hade aldrig nattblöja. när dottern slutade så slutade hon helt rakt äv. hon var då dryga 2 år.
    Vi köpte bumpy trainingpants från minimundus. det är trosor i frotte som klarar att hålla emot en kissning. SÅ hände det en olycka så klarade sig kläder och lakan hyffsat, men hon kännde ändå att det hänt.
  7. m-dmed2
    #4

    har provat

    och gör fortfaraande så. Det är då vi märker att det är blött i sängen. Kanske ska ta upp honom tidigare. Har ju tagit kl1.30 för vi trodde att det var en lagom tid.
    Men tydligen är det försent. Han lägger sig vid 21 i bland senare.Vi lägger oss ca 23 ibland 23.30-.

    har du tips på en annan tid??
  8. 4
    har provat och gör fortfaraande så. Det är då vi märker att det är blött i sängen. Kanske ska ta upp honom tidigare. Har ju tagit kl1.30 för vi trodde att det var en lagom tid.
    Men tydligen är det försent. Han lägger sig vid 21 i bland senare.Vi lägger oss ca 23 ibland 23.30-.

    har du tips på en annan tid??
  9. m-dmed2
    #5

    låter smart

    vi har ju köpt plastad frotte som vi har lagt i sägen. Vi bäddar dubbla lager. På så sätt så kan man dra bort det ena på natten vid behov och slippa bädda rent.
  10. 5
    låter smart vi har ju köpt plastad frotte som vi har lagt i sägen. Vi bäddar dubbla lager. På så sätt så kan man dra bort det ena på natten vid behov och slippa bädda rent.
  11. Medlem sedan
    Jul 2004
    #6

    Min erfarenhet

    Man brukar märka när de är redo. Blöjan är ofta torr på morgonen. Kissa innan läggdags, drick inte alldeles innan sänggående. När de väl är redo händer inga "olyckor" därefter. Bra att låta varje barn ta sin tid. Så ger det sig.
    ~ If you do what you always do, you will get what you always got ~
  12. 6
    Min erfarenhet Man brukar märka när de är redo. Blöjan är ofta torr på morgonen. Kissa innan läggdags, drick inte alldeles innan sänggående. När de väl är redo händer inga "olyckor" därefter. Bra att låta varje barn ta sin tid. Så ger det sig.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7
    Kissade honom precis innan han la sig, sen tog vi upp honom och försökte få han att kissa då vi la oss.
    Sen tvättade jag en del också *s*
  14. 7
    Kissade honom precis innan han la sig, sen tog vi upp honom och försökte få han att kissa då vi la oss.
    Sen tvättade jag en del också *s*
  15. m-dmed2
    #8

    när de är sena då

    den älste är ju snart 6 år. Blöjan var torr de flesta gångerna....Så vi tänkte testa men det verkar inte funka. Har hållit på i snart 2 veckor med nästan samma blöta resultat.
    vad göra?
  16. 8
    när de är sena då den älste är ju snart 6 år. Blöjan var torr de flesta gångerna....Så vi tänkte testa men det verkar inte funka. Har hållit på i snart 2 veckor med nästan samma blöta resultat.
    vad göra?
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9
    Tillägg
    Vi tesyade först ett tag då han slutade med blöja på dagen men då funkade det inte. sen när blöjan på morgonen var relativt torr så slutade vi med den också.
  18. 9
    Tillägg
    Vi tesyade först ett tag då han slutade med blöja på dagen men då funkade det inte. sen när blöjan på morgonen var relativt torr så slutade vi med den också.
  19. m-dmed2
    #10

    nästan varje dag

    för det får vi göra.
    vi tar upp och kissar honom vid 1.30 men då är det redan blöt samt att det inte går att få honom att kissa
    kanske ska ta upp honom tidigare på kvällen typ vid tolv i stället
  20. 10
    nästan varje dag för det får vi göra.
    vi tar upp och kissar honom vid 1.30 men då är det redan blöt samt att det inte går att få honom att kissa
    kanske ska ta upp honom tidigare på kvällen typ vid tolv i stället
  21. Medlem sedan
    Dec 2002
    #11
    Ta upp honom tidigare. Min kille somnar vid 20-21, sen tar jag upp honom vid 23-23.30 för att kissa, sen är han torr hela natten
  22. 11
    Ta upp honom tidigare. Min kille somnar vid 20-21, sen tar jag upp honom vid 23-23.30 för att kissa, sen är han torr hela natten
  23. Medlem sedan
    Jan 2003
    #12
    Ta inte upp barnet för att det ska kissa.Det rådet fick vi av barnläkare.Om man gör så vänjer man barnet att kissa i halvsovande tillstånd ,och det är ju just det man ska undvika.Vi hade provat det men dottern blev alldeles förvirrad,bara skakade i kroppen,visst varken vart hon var eller vad hon gjorde..
    Fick en matta som larmade då den blev blöt,alla i familjen vaknade men inte dottern..

    Vi satte på henne en blöja,gjorde ingen affär av saken-en natt var hon torr av sig självt.

    Och uppriktigt sagt så tycker jag lite synd om barn som blir väckta för att kissa.
  24. 12
    Ta inte upp barnet för att det ska kissa.Det rådet fick vi av barnläkare.Om man gör så vänjer man barnet att kissa i halvsovande tillstånd ,och det är ju just det man ska undvika.Vi hade provat det men dottern blev alldeles förvirrad,bara skakade i kroppen,visst varken vart hon var eller vad hon gjorde..
    Fick en matta som larmade då den blev blöt,alla i familjen vaknade men inte dottern..

    Vi satte på henne en blöja,gjorde ingen affär av saken-en natt var hon torr av sig självt.

    Och uppriktigt sagt så tycker jag lite synd om barn som blir väckta för att kissa.
  25. m-dmed2
    #13

    ska testa det

    Det kan ju vara så att det är försent att väcka honom då.
    Men man vet ju inte såhär i början.
    tack för tipset
  26. 13
    ska testa det Det kan ju vara så att det är försent att väcka honom då.
    Men man vet ju inte såhär i början.
    tack för tipset
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Ingen väckning på natten

    vi tog det i samband med att dagblöjan avverkades. Tror det var någon vecka efter bara. Eftersom hon inte drack välling, så var blöjan torr tidig morgon.
    Vi bara tog bort den och hon går och kissar det sista hon gör innan läggdags.
    Själarna andas samma hjärtslag när tungorna möts och försiktigt smeker varandra.


    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  28. 14
    Ingen väckning på natten vi tog det i samband med att dagblöjan avverkades. Tror det var någon vecka efter bara. Eftersom hon inte drack välling, så var blöjan torr tidig morgon.
    Vi bara tog bort den och hon går och kissar det sista hon gör innan läggdags.
  29. Medlem sedan
    Jul 2004
    #15

    Ja nu

    lät jag kanske äckelpretto *s* Men jag menar ...
    Mina barn var nattorra när de var 3,5-5 år. En väninnas son var nattorr redan som 2,5-åring, en annans vid drygt 6 år.

    Kanske han inte är riktigt redo än? Man kan prata med honom om att "nu kissar vi innan vi går och lägger oss". Plastad frotté kan vara en bra idé om ni vill försöka ändå. Men jag skulle vänta ett tag till.

    Ungar är ju så olika. Inom ett år kommer han säkert på det. Ge honom mer tid. Stressa inte. Han kommer själv att inse det. Tror iallafall jag.
    ~ If you do what you always do, you will get what you always got ~
  30. 15
    Ja nu lät jag kanske äckelpretto *s* Men jag menar ...
    Mina barn var nattorra när de var 3,5-5 år. En väninnas son var nattorr redan som 2,5-åring, en annans vid drygt 6 år.

    Kanske han inte är riktigt redo än? Man kan prata med honom om att "nu kissar vi innan vi går och lägger oss". Plastad frotté kan vara en bra idé om ni vill försöka ändå. Men jag skulle vänta ett tag till.

    Ungar är ju så olika. Inom ett år kommer han säkert på det. Ge honom mer tid. Stressa inte. Han kommer själv att inse det. Tror iallafall jag.
  31. m-dmed2
    #16

    visst är det

    men ska de samtidigt ligga i det kissiga hela natten. för så blir det om man inte väcker dem.
    K var så trött en natt att han höll på att lägga in de blöta kalsongerna i ugnen i stället för tvättkorgen så det känns elakt.
  32. 16
    visst är det men ska de samtidigt ligga i det kissiga hela natten. för så blir det om man inte väcker dem.
    K var så trött en natt att han höll på att lägga in de blöta kalsongerna i ugnen i stället för tvättkorgen så det känns elakt.
  33. m-dmed2
    #17

    alla har det olika

    platsad frotte har vi i sängen. Bäddar med dubbla lager.

    han var sen med dagblöjan med.
  34. 17
    alla har det olika platsad frotte har vi i sängen. Bäddar med dubbla lager.

    han var sen med dagblöjan med.
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18
    Nej det är ju inte heller trevligt,men blöta blir de ju inte med blöja.Jo,visst kan det läcka lite men inte såå farligt.Tänk dig att väckas o sedan kanske lyftas till toaletten,när man sover som skönast..
  36. 18
    Nej det är ju inte heller trevligt,men blöta blir de ju inte med blöja.Jo,visst kan det läcka lite men inte såå farligt.Tänk dig att väckas o sedan kanske lyftas till toaletten,när man sover som skönast..
  37. Medlem sedan
    Sep 2003
    #19
    Båda mina killar slutade med blöja samtidigt på dagen och natten (eller, vi satte på några nätter, men det behövdes inte).
    Tor var ca 3½ år och Benjamin nästan 4 år. Tor kissade i sängen en gång då vi glömde påminna honom att kissa innan läggdags, B har aldrig kissat. Vi slutade när de hade torra blöjor på morgonen. Har inga bra råd att ge ang. din 6-åring...men jag tror inte det är helt ovanligt. Hoppas det snart löser sig.
  38. 19
    Båda mina killar slutade med blöja samtidigt på dagen och natten (eller, vi satte på några nätter, men det behövdes inte).
    Tor var ca 3½ år och Benjamin nästan 4 år. Tor kissade i sängen en gång då vi glömde påminna honom att kissa innan läggdags, B har aldrig kissat. Vi slutade när de hade torra blöjor på morgonen. Har inga bra råd att ge ang. din 6-åring...men jag tror inte det är helt ovanligt. Hoppas det snart löser sig.
  39. m-dmed2
    #20

    ok

    men då får de ju ligga i det hela natten sen det känns elakt men samtidigt är det synd om dem att bli väckta med.

    Usch man vet inte vad som är bäst att göra.
    Skulle tagit bort allt på en gång.
  40. 20
    ok men då får de ju ligga i det hela natten sen det känns elakt men samtidigt är det synd om dem att bli väckta med.

    Usch man vet inte vad som är bäst att göra.
    Skulle tagit bort allt på en gång.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Sluta med nattblöja?
    By blackvelvet in forum Småbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-30, 20:22
  2. Sluta med nattblöja...
    By MiaKL,S03+K06 in forum Småbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 22:36
  3. Hur sluta med nattblöja?
    By Stumpan in forum _03 Vårbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 10:23
  4. tips på sluta med nattblöja
    By CHENOA in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 12:50
  5. Sluta med nattblöja?
    By Mia m Elin o Lina in forum _03 Vårbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-30, 13:55
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar